تبدیل کاربراتور به انژکتور در موتورسیکلت‌ها چگونه انجام می‌شود؟

از دست ندهید

انژکتوری کردن موتورسیکلت چه سودی دارد و چرا برخی سعی می‌کنند موتورسیکلت‌های انژکتوری خود را کاربراتوری کنند؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: شرکت جنکو یکی از شرکت‌هایی است که در ایران سعی کرده، موتورسیکلت‌‌های کاربراتوری را انژکتوری کند.

کیت انژکتور این شرکت دارای مجموعا ۱۲ قطعه است که گفته می‌شود می‌تواند استاندارد EURO 4 را پاس کند.

بیت ران به سراغ شرکت گسترش انرژی نوین (جنکو)، تولید کننده کیت انژکتور موتورسیکلت در کشور رفته است و با حسین ایزانلو، مدیرعامل این شرکت و قائم مقام پیشین مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو گفت‌وگو کرده، که در ادامه می‌آید.

درباره فعالیت شرکت و اهمیت آن در صنعت موتورسیکلت سازی کشور توضیح دهید.

زمانی که انژکتوری شدن موتورسیکلت در کشور اجباری شد، به همراه چند تن دیگر از مهندسین به شرکت جنکو پیوستیم و هدفمان تبدیل کاربراتور به انژکتور در صنعت موتورسیکلت بود.

در این راه فراز و نشیب های بسیاری داشتیم، اما شروع به طراحی قطعات مربوط کردیم و تولید آن را به قطعه سازان خودرویی داخل کشور سفارش دادیم و طرح عملیاتی شد.

موتورسیکلت ها در کشور ما سهم زیادی از حمل و نقل را دارند، حذف کاربراتور و جایگزینی آن با کیت انژکتور ایرانی باعث کاهش ۹۰ درصدی آلایندگی تولیدی موتورسیکلت ها، افزایش راندمان ۱۰ درصدی و کاهش مصرف سوخت آن ها می شود.

کیت انژکتور تولیدی جنکو چه ویژگی هایی دارد؟

کیت تولیدی ما دارای ۱۲ قطعه است که ۱۰ تا از آن ها توسط شرکت ما طراحی و قطعه سازان خودرویی هم آن را تولید کردند و به نتیجه بسیار مطلوبی رسیدیم.

اما چون تیراژ کار ما فعلا پایین است برای بسیاری از قطعه سازان تولید این تیراژ صرفه اقتصادی ندارد، اما در نهایت برای تولید آن به توافق رسیدیم.

کیت انژکتوری تولید شما چه استانداردهایی را پاس می کند؟

ما به راحتی استاندارد Euro 4 که فعلا برای موتورسیکلت بالاترین استاندارد جهانی است را پاس می کنیم.

آیا شما هم در جریان رویدادی که اخیرا در کشور باب شده است، یعنی تبدیل موتورسیکلت های انژکتوری به کاربراتوری قرار گرفته اید؟ 

بله این پدیده در کشور اتفاق افتاده است اما در حال حاضر دیگر مرسوم نیست.

درباره علت آن باید به نیمه نخست سال ۹۷ بازگردیم. در آن زمان که موتورسیکلت سازان داخلی ملزم به جایگزینی انژکتور به جای کاربراتور شده بودند برای تامین کیت های انژکتور به چین روی آوردند حال آن که خود چینی ها در آن زمان از تکنولوژی شرکت فای (FAI) که یک کانسپت ژاپنی منسوخ شده بود استفاده می کردند.

در این کانسپت یک پمپ پلانژری که سوزن انژکتور هم بر روی آن نصب شده بود وجود داشت که کار فشرده سازی سوخت و پاشش را همزمان انجام می داد. چینی ها نتوانستند در آن زمان این سیستم را برای شرایط مختلف آب و هوایی در نقاط مختلف دنیا کالیبره کنند و خود سیستم هم راندمان پایینی داشت.******

به هر حال در آن زمان این کیت چینی روی حدود صد هزار دستگاه موتورسیکلت ایرانی نصب شد و به دلیل تکنولوژی قدیمی و نبود کالیبراسیون مناسب آب و هوای ایران تمامی این موتورسیکلت ها دچار مشکلاتی مانند ریپ زدن، استارت نزدن و… شدند.

از آن جایی که این موتورسیکلت ها موتورهای کار بودند مالکین آن ها برای امرار معاش مجبور می شدند به پیشنهاد تعمیرکاران عمل کنند و کاربراتور را جایگزین انژکتور کنند تا مشکلشان برطرف شود اما با پیشرفته‌تر شدن کیت های چینی این اتفاق دیگر چندان مرسوم نیست.

قیمت کیت شما با توجه به کیفیت و طراحی بهتر چه اختلافی با کیت های چینی دارد؟

حداقل قیمت کیت های چینی ۱۰۰۰ یوآن (معادل ۳،۷۰۰،۰۰۰ تومان) است که در بندر شانگ‌های تحویل داده می شود و هزینه های گمرکی و بیمه و حمل و نقل تا ایران هم به آن اضافه می شود.

قیمت کیت کامل تولید ما حدود ۸۵۰ یوآن ( معادل ۳،۱۴۰،۰۰۰ تومان) با تحویل در تهران است.

آیا جایی وجود دارد که یک شخص بتواند کیت تولیدی شما را جایگزین کاربراتور کند؟

ما تماس های بسیار زیادی از سمت تعمیرکاران موتورسیکلت در تمامی نقاط ایران داریم که درخواست دارند این کیت به همراه آموزش نصب آن را به آن ها بدهیم تا روی موتورسیکلت های کاربراتوری نصب کنند.

اما در حال حاضر متاسفانه با توجه به کمبود منابع انسانی و به صرفه نبودن تیراژ پایین کار فعلا امکان انجام این کار برای ما میسر نیست.

این کیت تا به حال روی چه محصولاتی نصب شده است و نتیجه آن چه بود؟

این سیستم روی موتورسیکلت هایی با حجم های ۱۲۵ تا ۲۵۰ سی سی نصب شده است و روی انواع موتورسیکلت های هوندا ۱۲۵، ویو، تریل و حتی وسپاهای تولیدی سایت هند نصب شده است که نتیجه کار بسیار مطلوب بود و این موتورسیکلت ها روانه بازار شدند.

همچنین شهرداری تهران تعدادی از موتورسیکلت های کاربراتوری در حال تردد خود را به ما سپرد و این سیستم را روی آن ها هم نصب کردیم.

در جدول زیر می‌توانید گزارش آلایندگی کیت انژکتور نصب شده روی برخی محصولات را ببینید.

الان این کیت ها از چه جاهای دیگری تامین می شوند و چرا موتورسیکلت سازان داخلی از کیت های شما استفاده نمی کنند؟

موتورسیکلت سازان کشور در حال حاضر ترجیح می دهند این کیت ها را همزمان با انجین و گیربکس وارد کنند حتی درباره هوندا ۱۲۵ که بیشتر قطعات آن تولید داخل هستند. حال آن که کیت تولیدی ما کیفیت بسیار بالاتری دارد و بزرگترین چالش ما توجیه کردن موتورسیکلت سازان برای استفاده از این کیت است.

متاسفانه در یک مقطع زمانی پروانه بیش از ۳۰۰ شرکت تولید موتورسیکلت سازی در کشور صادر شد و افراد مختلفی که تخصصی در این زمینه نداشتند با در اختیار گرفتن سوله در شهرک‌های صنعتی شروع به واردات و مونتاژ انواع موتورسیکلت کردند.

در حال حاضر بسیاری از آن ها تعطیل شده اند و حدود ۴۰ شرکت هنوز فعالیت می کنند که به دلیل نداشتن تخصص و دانش در حوزه صنعت موتورسیکلت، از نصب کیت های تولیدی ما هراس دارند و هنوز معتقد هستند این کیت ها قابل اطمینان نیستند و ترجیح می دهند که از کیت های وارداتی با کیفیت پایین تر استفاده کنند.

چه برنامه هایی برای آینده دارید؟

فعلا در حال مذاکره با تولید کنندگان موتورسیکلت هستیم تا آن‌ها را قانع کنیم از این کیت ها استفاده کنند.

کار فعلی ما روی تیراژ پایینی است و برای ما و قطعه سازان توجیه اقتصادی ندارد.

اما اگر موتورسیکلت سازان با ما به توافق برسند تیراژ کار بالا می رود و علاوه بر کاهش آلایندگی به تولید داخل هم کمک می شود و باعث رونق گرفتن این صنعت می شود.

در ادامه قطعات کیت انژکتور موتورسیکلت که در ایران طراحی و تولید شده و وظیفه هر قطعه را مشاهده می کنید.

منیفولد هوا

منیفولد هوا، تبدیل کاربراتور به انژکتور

این قطعه که از جنس پلیمر ساخته شده است مجرای ورودی هوا به انجین موتورسیکلت است.

سنسور TMAP

سنسور TMAP ، تبدیل کاربراتور به انژکتور

این قطعه سنسور TMAP نام دارد که وظیفه اندازه گیری دما و فشار هوای ورودی به موتور را بر عهده دارد.

دریچه گاز

دریچه گاز، تبدیل کاربراتور به انژکتور

این قطعه دریچه گاز است و قطعه سیاه رنگ روی آن سنسور TPS است که موقعیت دریچه گاز را کنترل می کند.

لوله بنزین

لوله بنزین، تبدیل کاربراتور به انژکتور

این قطعه که بسته به نوع موتورسیکلت می تواند طول و خم های مختلفی دارد، وظیفه انتقال سوخت را بر عهده دارد.

سنسور O2

سنسور O2، تبدیل کاربراتور به انژکتور

این قطعه سنسور اکسیژن است که درون اگزوز موتورسیکلت نصب می شود.

سنسور CHT

این سنسور دمای بدنه موتورسیکلت را اندازه گیری می کند و اطلاعات مربوط را به ECU می فرستد.

پمپ بنزین

 

این قطعه یکی از بزرگترین چالش های چینی ها و هندی ها است که در موتورسیکلت های وارداتی معمولا دارای نقص است.

ECU

این قطعه الکترونیکی در واقع مغز متفکر موتورسیکلت است که پیچیدگی های بسیاری دارد، اما در کشور تولید شده است و کیفیتی به مراتب بالاتر از رقبای هندی و چینی دارد.

این ECU ها در دو نوع ۸ بیتی و ۱۶ بیتی تولید می شوند که بسته به نوع موتورسیکلت و حجم انجین و… روی آن ها نصب می شود.

ترانزیستور

این قطعه نقش درایو جرقه زنی را ایفا می کند که در ECU های ۸ بیتی به آن نیاز است اما در ECU های ۱۶ بیتی این درایو داخل خود ECU قرار می گیرد.

دسته سیم

دسته سیم موتورسیکلت که یک سر آن به ECU متصل می شود و تعدادی سوکت ورودی برای سنسورها و قطعات دیگر دارد که طول آن بر اساس هر موتورسیکلتی می تواند متغیر باشد.

سوزن انژکتور

این قطعه وظیفه پاشش سوخت را بر عهده دارد که تنها قطعه وارداتی این مجموعه است.

دستگاه دیاگ

دیاگ با اتصال به ECU و خواندن اطلاعات از روی آن، به عیب یابی و تشخیص ایرادهای سیستم انژکتور یا سایر سیستم های الکترونیکی موتورسیکلت می پردازد.

این قطعه ای است که بسیاری از تعمیرکاران موتورسیکلت هم آن را ندارند.

اهمیت انژکتوری شدن موتورسیکلت‌ها

تا همین چند سال پیش تمامی کشورهای جهان اهمیت کمتری برای آلایندگی ایجاد شده توسط موتورسیکلت ها نسبت به خودروها قائل بودند.

با افزایش ترافیک شهری و افزایش بهای سوخت در کل جهان، استقبال از این وسیله نقلیه روز افزون شد.

همچنین با انجام تحقیقات بیشتر در زمینه آلایندگی سیستم کاربراتور در موتورسیکلت مشخص شد یک موتورسیکلت کاربراتوری در مجموع آلایندگی کمتری از یک خودروی انژکتوری تولید می‌کند، اما یک معضل مهم هم آشکار شد.

یک موتورسیکلت کاربراتوری حدود هفت برابر بیشتر از یک خودروی معمولی، ذرات معلق از خود به جا می گذارد و این بسیار خطرناک است.

برای آگاهی از قیمت انواع موتورسیکلت در بازار اینجا کلیک کنید.

وقتی صنعت موتورسیکلت سازی در جهان به این موضوع پی برد، حذف سیستم کاربراتور از موتورسیکلت ها و اجباری شدن استفاده از سیستم انژکتور در آن ها در دستور کار دولت ها قرار گرفت.

این اتفاق در اروپا در سال ۲۰۱۵ رخ داد؛ زمانیکه سال ها از قانون ممنوعیت تردد خودروهای کاربراتوری می گذشت.

چین و هند که بزرگترین میزان استفاده از موتورسیکلت را دارند هم دست به کار شدند.

چین تردد موتورسیکلت های احتراقی در کلان شهرها را ممنوع کرد و به همین دلیل امروزه در کلان شهرهای چین فقط استفاده از موتورسیکلت برقی مجاز است.

اما کشور هند دیرتر دست به کار شد و تا سال ۲۰۱۷ هنوز موتورسیکلت های کاربراتوری در این کشور تولید و صادر هم می شدند؛ از جمله به ایران که مشتری پر و پا قرص موتورسیکلت‌های هندی بود.

در جهان

اما موضوع تبدیل کاربراتور به انژکتور در موتورسیکلت تبدیل به یک چالش جهانی شد.

احتمالا صنعت موتورسیکلت سازی در جهان به دلیل توجه کمتر به آن و نبود اطلاعات در مورد میزان تولید ذرات معلق توسط کاربراتور موتورسیکلت، هرگز به تبدیل سیستم کاربراتور به انژکتور در موتورسیکلت فکر نکرده بودند.

موتورسیکلت سازان آمریکایی، اروپایی و ژاپنی با توجه به در اختیار داشتن تکنولوژی های پیشرفته، خیلی زود در موتورسیکلت های تولیدی خود کیت انژکتور را جایگزین کاربراتور و این معضل را برطرف کردند و حتی به راندمان بالاتری در محصولات خود رسیدند.

اما چین و هند که صنعت عقب مانده تری داشتند، همزمان با ایران شروع به کار روی تولید کیت انژکتور موتورسیکلت کردند که هنوز هم با ایرادات بسیار زیادی روانه بازارهای جهانی و از جمله ایران می شوند.

ترافیک موتور در هند، تبدیل کاربراتور به انژکتور

 

اجرایی شدن قانون منع شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری در ایران

در ایران از نیمه دوم سال ۹۵ طرح ممنوعیت تولید موتورسیکلت های کاربراتوری در دستور کار دولت قرار گرفت.

اما موتورسیکلت سازان به دلیل واردات تعداد زیادی موتورسیکلت کاربراتوری با این تصمیم مخالفت کردند و پس از کش و قوس های فراوان در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ این طرح اجرایی شد و موتورسیکلت های کاربراتوری دیگر شماره گذاری نشدند.

بیشتر بخوانید:

دنا جوانان و تارا توربو مقایسه شدند/ کدام یک پیروز میدان است؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه علت است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

خودروهای چینی جدید را بشناسید / لشکر شکست‌ خورده‌چینی به ایران رسید!

لوازم یدکی خودروهای چینی گران‌تر از مرسدس و ب‌ام‌و! / بحران آغاز شد

تبدیل موتور انژکتوری به کاربراتوری؛ پیشرفت معکوس در صنعت موتورسیکلت ایران

 

 

 




10 دیدگاه

  1. برو یک جستجو بکن موتورهای ohv مثه همین هنداها با کاربورات تولید میشن حتی هوندا ژاپن تو ۲۰۲۱ ولی برای ارتقای قدرت و کاهش آلودگی هوا ۴ سوپاپ تولید میشن .استاندارد آلایندگی در دنیا اجباریه.نه نوع سوخت رسان

  2. برای حجم بالاتر از ۲۵۰ سی سی (حدود ۶۰۰ سی سی ) هم می شود استفاده کرد؟
    دو سیلندر ۴ زمانه

  3. سلام شما برای موتور ۲ سیلندر ۴ زمانه با حجم ۶۰۰ سی سی هم کیت تبدیل کاربراتور به انژکتور دارید؟

  4. سلام، الان هیات وزیران مصوب کرده از ابتدای ۱۴۰۱،موتورسیکلت های کاربراتوری ترددشون ممنوع بشه.

    خب ما چطور باید موتورسیکلت خودمون رو انژکتوری کنیم؟
    من از قم هستم. موتور من مدل ۸۵ هست اما خیلی تمیزه و کم کارکرده. نمیشه که با این مصوبه مسخره، نوتور رو کامل بذاریم کنار. توی این گرونی پول از کحا بیاریم موتور نو بخریم؟

    لطفا بگین کجاها و با چه هزینه ای تبدیل کاربراتور به انژکتور انجام میشه. ممنونم.

  5. اینا همه مافیا و داستان پول هست … کارخونه مال وزراس قطعات مفت میارن بعد میبینن کسی نمیخره … چون دزد با مافیا صنعت رفیقه به وزیر زیر میزی میدن تا با وزیر کشور بریزن رو هم تا پلیس رو سوق بدن به گیر دادن و موتور جمع کردن تا بتونن بفروشن ..اصلا الایندگی و کاربراتو انژکتور سلامت مردم بازیچه مافیاس … همگی طبق سند چهل ساله گذشته کاملا مشهود دروغ بیش نیست فقط مافیا و پول بحث هست

  6. هر چی موتور انژکتوریه همه اذیت دارن کلا انژکتوری کردن ک هم. قدرت موتور با سرعتش کم تر بشه نسبتب کاربرات خیلی دردسر داره طرف موتور سنگینسم میگیره کاربرات میگره بعد تو. ایرانیا ۱۲۵ سی سی انژکتور میکنن میرینن توش
    من خودم ۲۰۰ دارم انژکتور ی روز راحت سوار نشدم ریپ میزنه نمیره شتاب نداره تازه مدل ۹۹هم. هس
    خلاصه موتور انژکتور نخرید یا اگ. خریدید کاربراتش کنید
    کاربرات کردنشم
    ی آهن ربا بوبین
    ی بوبین کاربراتی
    سیم کشی کامل عوض میشه
    کویلش عوض میشه
    شارژرش عوض میشه
    باقوطی برقش ۱.۵۰۰ بیشتر خرج نداره اما ی عمر راحتی

  7. ازبابت سایت و راهنمایی ممنونم
    ولی برای یادگیری تعمیر وتبدیل کاربراتوری به انژکتوری کمک نیاز دارم
    من
    ساکن
    دوشهر مشهد و گرگان هستم
    لذا برای شروع و استارت کارم ازکجا و چطور باید شروع کنم
    شماره واتساپم
    ۰۹۱۵۸۹۷۸۲۱۹است

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط