آیا طراحى کى ١٣٢ توان شکست دادن رقباى داخلى را دارد؟

از دست ندهید

k132 خودرو تازه رونمایی شده ایران خودرو یک سدان کلاس C است که از نظر طراحی نظرات متفاوتی درباره آن وجود دارد. اما آیا طراحى کى ١٣٢ توان شکست دادن رقباى داخلى را دارد؟

بیت ران – محمد میرمحمدى: شرکت ایران خودرو ضمن معرفى محصول جدید خود با نام کى ١٣٢ که روى پلت فرم پژو ٣٠١ طراحى شده است، به رقباى داخلى این خودرو اشاره کرد.

رقبایى که کم و بیش در بازار ایران شناخته شده اند و تا حضور رسمى کى ١٣٢ نمی توان نظرى قطعى درباره جایگاه این خودرو در مقابل آن ها ارائه داد.

اما با توجه به تصاویرى که از این خودرو منتشر شده است، مى توانیم نتایج اولیه این رقابت را پیش بینى کنیم.

شرکت ایران خودرو، خودروهاى دنا پلاس، جک J4، سایپا شاهین، بسترن B30 و چرى آریزو ۵ را رقیبان خودروى جدید خود دانسته است.

ایران خودرو ادعا مى کند که کى ١٣٢ از این خودروهاى شناخته شده، عملکرد بهترى خواهد داشت.

کى ١٣٢ با وجود نوآورى هایى که در طراحى قسمت هاى مختلف آن مشهود است، به علت محدودیت هایى که استفاده از پلت فرم پژو براى آن به وجود آورده است، نتوانسته ظاهرى یکپارچه را به نمایش بگذارد.

اما باید توجه داشت که علاوه بر پژو ٣٠١، خودروهاى دیگرى چون پژو ٢٠٨ و ٢٠٠٨، سیتروئن دى اس ٣ و سى چهار نیز همگى بر روى همین پلت فرم قرار گرفته اند و طراحى هاى به روز و قابل توجهى دارند.

در ادامه به مقایسه فاکتورهایى از طراحى کى ١٣٢ با رقباى مذکور خواهیم پرداخت.

دنا پلاس اتوماتیک

دنا پلاس

مقایسه کى ١٣٢ با دنا پلاس نکات بسیارى را درباره مسیر ایران خودرو در طراحى خودروهاى جدید خود، روشن مى سازد.

دنا پلاس در نماى جانبی طراحى مناسبى دارد و با حذف نقاط اشتراکى که پیش از مدل پلاس با سمند و سورن وجود داشت، ظاهر به روزترى به خود گرفته است.

حال آنکه در اولین نگاه به کى ١٣٢ مى توان اشتراکات نماى جانبى این خودرو با پژو ٣٠١ را دریافت.

در طراحى دنا پلاس خطوط تیز و ملایم، تناسب بیشترى با یکدیگر دارن.

با وجود ظاهر اسپرت، پختگى بیشترى نسبت به کى ١٣٢ وجود دارد.

در نماى داخلى کى ١٣٢ با داشبوردى که شباهت بسیار زیادى با داشبورد پژو ٣٠١ دارد، رقابت را براى دنا پلاس سخت تر کرده است.

اما سادگى پنل هاى داخلى درها و ناهمخوانى آن ها با طرح داشبورد از نکات منفى کابین کی ۱۳۲ به شمار مى رود.

جک جى ۴

 طراحى به اصطلاح تخم مرغى جک جى ۴، با توجه به ابعاد کوچک آن، در مقابل خطوط تیز و تهاجمى کى ١٣٢ قرار می گیرد.

محصول جدید ایران خودرو در نماى روبرو برگ برنده هاى بسیارى در برابر این رقیب چینى دارد.

گرافیک داخلى چراغ ها، جلوپنجره و خطوط کاپوت کى ١٣٢ مى توانند از چهره نا متوازن جى ۴ پیشى بگیرند.

نکته مثبت طراحى جى ۴ نسبت به سدان جدید ایران خودرو، هماهنگى نماى عقب و جلوى آن است که انتظارات بیننده را به یک اندازه برآورده می کنند.

طراحى داخلى جى ۴ با نیم نگاهى به محصولات کره اى انجام شده است و تا مشخص نشدن کیفیت و رنگ بندى نمونه هاى تولیدى کى ١٣٢، درباره برترى آن نظر قطعى نمى توان داد.

طراحى کى ١٣٢

سایپا شاهین

 اصلى ترین رقیب ساخت داخل کى ١٣٢ که از پلت فرم قدیمى تویوتا یاریس سود مى برد.

سایپا شاهین ظاهر متوازن ترى نسبت به سدان مورد بحث ما دارد.

منحنى هاى بسیارى که در سرتاسر شاهین به کار گرفته شده اند، هماهنگى و توان رقابت آن با خودروهاى چینى هم رده در بازار را میسر مى کنند.

پیوستگى چراغ هاى عقب کى ١٣٢ سعى در عریض تر نشان دادن خودرو دارند.

این موضوع در تناقض با عرض کم این خودرو قرار گرفته است و چندان زیبا بنظر نمى رسد.

شاهین در این بخش نیز عملکرد بهترى دارد.

نماى عقب شاهین طراحی نسل نهم هوندا سیویک را در ذهن بیننده تداعى مى کند.

کى ١٣٢ در نماى داخلی از نظر طراحى و متریال به کار گرفته شده، بهتر از شاهین ظاهر بنظر مى رسد.

طراحى کى ١٣٢

بسترن B30

رقیب خوش خط و خال چینى روى پلتفرمى مشترک با فولکس واگن جتا تولید مى شود.

عرصه رقابت را براى کى ١٣٢ سخت تر کرده است.

خطوط جانبی که از گوشه چراغ هاى عقب برخاسته اند و با عبور از روى درها به چراغ هاى جلو پیوسته اند، خبر از هماهنگى قسمت هاى مختلف بسترن B30 مى دهند.

رینگ هاى ستاره اى B30 ظاهرى مناسب تر از رینگ هاى کى ١٣٢ دارند و به قدرتمند نشان دادن ظاهرش کمک شایانى کرده اند.

بسترن B30 در مقایسه با خودروهاى مورد بحث، طراحى مستقل ترى دارد.

به غیر از جلوپنجره که شباهت هایى به محصولات کره اى دارد، باقى قسمت ها یادآور خودروى دیگرى نیستند.

وجود چراغ هاى راهنما روى آینه هاى جانبی ظاهر بهترى به این مدل از بسترن داده اند.

جاى تعجب دارد که ایران خودرو با سابقه استفاده از این آپشن در خودروهاى دیگر، چرا در پروژه K132 از آن بهره اى نبرده است.

طراحى کى ١٣٢

چرى آریزو ۵

شباهت بسیار آریزو ۵ به مدل هاى دوست داشتنى خودروهاى هیونداى، محبوبیت بسیارى براى آن به ارمغان آورده است.

اما نوآورى بیشتر در طراحى کى ١٣٢ ،مى تواند برگ برنده اى در مقابل طراحى این مسافر چینى باشد.

آریزو ۵ ظاهری جمع و جور تر از کى ١٣٢ دارد.

شیب ضلع پایینى شیشه هاى جانبی و انحناى سقف آریزو ۵، مؤلفه هاى اصلى طراحى بدنه آن هستند.

این کولفه در مقایسه با طراحى محافظه کارانه کى ١٣٢ جذاب تر به نظر می رسند.

طراحى کابین دو خودرو با اهداف متفاوتى صورت گرفته است.

در آریزو ۵ شاهد داشبوردى قرینه هستیم و بوى طرح هاى کره اى همچنان به مشام مى رسد.

داشبورد کى ١٣٢ اما با تمرکز بیشتر بر آسودگى راننده در استفاده از أدوات خودرو طراحى شده است.

این موضوع باعث برترى هیچ یک از این طراحى ها نمى شود و انتخاب میان آن ها به سلیقه خریدار بستگى دارد.

طراحی خودرو طراحى کى ١٣٢

سخن پایانى

طراحى یک خودروى جدید نقش بسزایى در محبوبیت و فروش آن دارد و عامل اول در مقایسه آن با خودروهاى رقیب است.

اما نباید فراموش کنیم که قواى فنى، امکانات رفاهى، کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش نیز نقش مهمى در موفقیت یک خودرو ایفا می کنند.

براى صدور راى نهایى بین این رقبا، لازم است تا حضور گسترده تر کى ١٣٢ در خیابان ها، منتظر بمانیم.

بیشتر بخوانید:

K132 (کی۱۳۲) محصول جدید ایران خودرو + همراه با عکس و فیلم

آشنایی با شاسی و موتور K132 ( کی ۱۳۲ ) سدان ایران خودرو + جزئیات

قیمت و زمان تحویل دنا پلاس اتوماتیک + تعداد تولید روزانه خودرو

گفتگو اختصاصی بیت ران با طراح خودرو K132 (کی۱۳۲)




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو صدها دستگاه ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در...

پست‌های مرتبط