بوئینگ و FAA پس از سقوطهای مرگبار بوئینگ ۷۳۷ مکس تستهای این هواپیما را شروع کردند. بوئینگ ۷۳۷ مکس از مارس سال ۲۰۱۹ در تمام دنیا زمین گیر شده بود.
بیت ران – علی محمدی: بوئینگ و سازمان هوانوردی فدرال آمریکا FAA انجام آزمایش روی بوئینگ ۷۳۷ مکس را دوباره شروع کردند.
این هواپیما پس از دو سانحه مرگبار که منجر به کشته شدن ۳۴۶ نفر در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ شده بودند، زمین گیر شد.
پیش بینی میشود این تستها تا ۳ روز طول بکشند.
به گفته FAA برخی کارهای اساسی در مورد این هواپیما هنوز باقی مانده است.
همچنین FAA هر چقدر که لازم باشد زمان برای بررسی کارها و اقدامات بوئینگ صرف خواهد کرد.
اگر نتایج تستها رضایت بخش باشد، در این صورت ما دستور زمین گیر شدن هواپیماها را لغو خواهیم کرد.
در این صورت هواپیماهای استاندارد سازی شده، دوباره اجازه پرواز پیدا کنند.
اولین پرواز آزمایشی در روز دوشنبه در سیاتل انجام شد.
خلبانان آزمایشی هواپیما را به حالت واماندگی (استال) درآوردند، تا عملکرد سیستم MCAS بویینگ ۷۳۷ مکس را تست کنند.
این نرم افزار مقصر در دو سانحه اخیر این هواپیما شناخته شده است.
بوئینگ ۷۳۷ به فاصله کمی پس از ایرباس ۳۲۰ نئو معرفی شد.
ایرباس مدل ۳۲۰ نئو را در سال ۲۰۱۰ به عنوان نسخهای جدید از ۳۲۰ معرفی کرد.
بوئینگ نیز برای اینکه یک هواپیمای جدید طراحی نکند، تصمیم گرفت تا هواپیمای قدیمی خود یعنی ۷۳۷ را بروز رسانی کند.
پس تصمیم گرفته شد نسخه جدیدی از آن را با موتور بزرگتر که در جلوی بالها نصب میشود، معرفی کند.
تصمیم بوئینگ سبب شد ۷۳۷ زودتر از رقیب خود یعنی ایرباس ۳۲۰ نئو وارد بازار شود.
ولی این هواپیما با مشکلات متعددی مواجه شد که در نهایت به حوادث مرگباری منجر شدند.
دلیل سقوط و پنهانکاری بوئینگ ۷۳۷ مکس
بوئینگ برای رفع مشکل واماندگی در ۷۳۷ مکس اقدام به طراحی نرم افزار MCAS کرده بود.
ولی بوئینگ وجود این نرم افزار را از FAA و خلبانان پنهان کرده بود.
دلیل این موضوع کاهش هزینههای آموزشی هواپیما بود.
اولین سقوط ۷۳۷ مکس در اکتبر سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاد.
در این حادثه مرگبار یک هواپیمای لاین ایر در جاکارتا اندونزی با ۱۸۹ مسافر سقوط کرد.
هواپیمای دوم متعلق به خطوط هوایی اتیوپی بود.
این هواپیما در مارس ۲۰۱۹ تنها ۶ دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه کنیا سقوط کرد و تمام ۱۵۷ سرنشین آن کشته شدند.
به فاصله کوتاهی پس از این سقوط تمام هواپیماهای ۷۳۷ در جهان زمین گیر شدند.
پس از سوانح، بوئینگ به طور گسترده مورد بازرسی و پیگرد قانونی قرار گرفت و مدیرعامل این شرکت دنیس مویلنبرگ نیز مقصر شناخته شد.
با این وجود علیرغم توقف تولید ۷۳۷ مکس برای چند ماه، بوئینگ تولید دوباره این هواپیما را از ماه می آغاز کرد.
FAA نرم افزارهای متعددی را در این هواپیما پیدا کردند و به همین دلیل ۷۳۷ مکس باید تستهای پروازی را از اول بگذراند.
در مورد ۷۳۷ مکس هم اشاره کنیم که این هواپیمای باریک پیکر تجاری قابلیت حمل ۱۵۸ تا ۲۳۰ مسافر را در چیدمانهای گوناگون دارد.
طول این هواپیما در نسخههای متعدد بین ۳۵ تا ۴۳ متر است.
فاصله دو نوک بالهای آن نیز حدود ۴۰ متر است.
ارتفاع این هواپیما ۱۲.۳ متر و وزن آن بین ۸۰ تا ۸۹ تن است.
بوئینگ ۷۳۷ مکس از دو موتور سی اف ام اسنترنشنال LEAP-1B استفاده میکند که هر یک ۱۱۹ تا ۱۳۰ کیلونیوتن رانش دارند.
برد این هواپیما نیز بسته به نسخه، بین ۷ هزار و ۱۳۰ کیلومتر تا ۶ هزار و ۱۱۰ کیلومتر متغیر است.
بیشتر بخوانید:
با بهترین جنگندههای آمریکایی آشنا شوید
ایرباس ۳۲۱ ویتنامی دچار حادثه شد
نگاهی به تاریخچه هواپیمای عمود پرواز
منبع: theverge