بسترن B30 مرغ خانگی فاو ؛ آیا این سدان پر ادعا ارزش خرید دارد؟

از دست ندهید

بررسی بسترن B30 سدان پرادعای گروه بهمن که پشت ظاهری جذاب، یک خوی قدیمی، آرام و حتی تنبل دارد.

بیت ران -محمدحسین شاوردی: با داشتن یکی از کمترین مقادیر فروش طی سه سال اخیر، بسترن B30را می‌توان خودرویی شکست خورده در بازار ایران تلقی کرد که در مقایسه با محصولاتی نظیر دنا و دنا پلاس، برلیانس H330 و جک J5 مشتریان اندکی به سراغش می‌روند.

با این حال وقتی اساس صنعت خودرو ایران بر مونتاژ و دریافت ارز ارزان برای واردات انبوه قطعه از چین است و “صرفه مقیاس تولید” چندان اهمیتی در برنامه‌ریزی صنعتی یک شرکت ندارد، بهمن قطعا ادعا خواهد کرد که بسترن B30 یکی از بهترین سدان‌های چینی بازار با سطح بالای محبوبیت است.

ما در بیت ران با راستی‌آزمایی عناوین تبلیغاتی مختلفی که به این خودرو چینی در رسانه‌ها و افکار عمومی داده شده، سعی می‌کنیم به شکلی دقیق‌تر ارزش خرید این خودرو شهری و اقتصادی را مورد بررسی قرار دهیم. تمرکز ما روی مقایسه طراحی، سطح ایمنی، گنجایش، کارایی موتور و مجموعه فنی، سواری و راحتی، آپشن‌ها و البته ارزش خرید خودرو در مقایسه با مبلغ پرداختی است.

بسترن B30

طراحی

تقریبا مجلل‌ترین عضو گروه مخصوصا در نمای جلو و کناری همین بسترن B30ساخته قدیمی فاو است که از سال ۲۰۱۵ در بازار چین حضور دارد.  خلق یک زبان طراحی مخصوص در نمای جلو در کنار استفاده از ترندهای روز طراحی در نمای کناری کمک کرده تا B30 در نگاه اول محصولی زیبا و جذاب به نظر برسد. بخش عقب و کابین خودرو اما جایی است که شما را نسبت به خرید این خودرو پشیمان خواهد کرد.

البته هرچقدر نمای عقب خودرو محافظه‌کارانه و ساده خلق شده، کابین قدیمی، ساده و فاقد رنگ بندی جذاب بوده تا بتوان کابین بی۳۰ را چیزی در مایه‌های یک پژو ۴۰۵ ارتقایافته اعلام کرد.

بسترن B30

سطح ایمنی

خودرو ظاهرا در موسسه انکپ چین توانسته با امکانات کامل و شش ایربگ نمره ۵ ستاره را دریافت کند. اما خودرویی که در ایران مونتاژ می‌شود بخش زیادی از آن امکانات را ندارد به طوری که حتی در مقایسه با محصول ایرانی دنا پلاس ۲ ایربگ کمتر داشته تا با توجه به اهمیت ایربگ‌های پرده‌ای در سلامت سرنشینان، بتوان ادعا کرد ایمنی بسترن B30در سطحی متزلزل قرار دارد.

البته ترکیب چند سیستم ترمز مدرن به علاوه بدنه تقویت شده این خودرو را در موقعیتی بهتر از رقبای خود نظیر آریو، جک J5 و برلیانس H330 قرار داده است.

بسترن B30

گنجایش

سازنده ادعا کرده B30 جادارترین خودرو در کلاس سدان‌های کوچک و کامپکت شهری است منتهی این محصول در مقایسه با رقبای چینی و ایرانی نه تنها بزرگترین آنها نیست که فاصله بین دومحور و عرض بدنه از ام‌جی ۳۶۰، دنا پلاس و چری آریزو۵ کمتر است. طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور این خودرو به ترتیب معادل۴.۶۲، ۱.۷۹، ۱.۵۰ و ۲.۶۳ متر بوده تا بسترن B30 پس از برلیانس H330 یکی از کوچکترین اتاق‌های این کلاس را به خریداران پیشنهاد کند.

دلیل عمده این اتفاق هم کشیدگی بیش از اندازه پوزه خودرو و صندوق بار است که گرچه به ارتقا ایمنی خودرو کمک کرده اما عملا بی۳۰ را با بحران فضای کمتر اتاق روبرو کرده است! البته صندوق بار فاو بی۳۰ جزو بهترین‌های این کلاس است و با ۴۸۰ لیتر برای مسافرت جای کافی در اختیار یک خانواده ۴نفره قرار می‌دهد.

بسترن B30

*رنو داستر تست و بررسی شد/ آیا داستر ارزش خرید دارد؟

*چری آریزو ۵ توربو تست و بررسی شد ؛ مزایا و معایب

 

کارایی موتور و مجموعه فنی

با اینکه عملکرد موتور خودرو نرم و بی‌سروصدا است اما نمی‌توان درباره این پیشرانه ۱۰۷ اسبی که تنها ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد، چندان خوشبینانه صحبت کرد. در واقع در حالی که که دنا پلاس توربو و چری آریزو۵ توربو با قیمتی در محدوده ۲۰۰ میلیون تومان قدرتی ۱۵۰ اسبی را عاید راننده می‌کنند، بسترن B30سرنشینان را به صبر و شکیبایی دعوت می‌کند!

البته مصرف سوخت خودرو به دلیل استفاده مهندسان فاو از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها مناسب و جزو بهترین‌های این رده است اما بسترن B30 چیزی که در نهایت باعث برتری و فروش بیشتر یک خودرو در مقابل رقباست را ارائه نمی‌کند. این یعنی ترکیب موتور ۱۶۰۰‌سی‌سی خودرو با جعبه دنده ۶سرعته خودکار بی۳۰ نمی‌تواند برای وزن ۱۲۷۰ کیلوگرمی شتاب و کشش کافی به ارمغان آورد.

بسترن B30

سواری و راحتی

بسترن بی۳۰ که روی پلتفرم محصولات گروه فولکس واگن ساخته شده، اشتراکات فنی بسیاری با نسل چهارم سدان جتا دارد. این خودرو در بخش جلو به غیر از سیستم مک فرسون از آنتی‌رول‌بار نیز سود می‌برد.

بی۳۰ همانند بسیاری از خودروهای دیفرانسیل جلو، در بخش عقب هم از سامانه تورسن‌ بیم سود می‌برد که گرچه ساده و ارزان و مستحکم است اما روی کیفیت سواری خودرو تاثیر گذاشته و بسترن بی۳۰ را در مقایسه با محصولات روز جهان که از ساختارهای مولتی لینک سود می‌برند، چندین پله عقب می‌راند.

بسترن B30

آپشن‌ها

وضعیت خودرو در این بخش بینابین است. به غیر از چری آریزو۵، این خودرو تقریبا وضعیتی مشابه با دنا پلاس، ام‌جی ۳۶۰ توربو و برلیانس H330 دارد. بر این مبنا کروز کنترل، سانروف، سنسور پارک، دوربین عقب، مانیتور بزرگ به همراه نویگیشن فعال، صندلی چرم و پارچه، اتولایت، دی لایت و سیستم ترمز  ESPاز جمله مواردی هستند که به صورت استاندارد روی این خودرو چینی نصب شده و کیفیت کار مناسبی هم دارند.

بسترن B30

ارزش خرید خودرو

قیمت مهمترین فاکتوری است که خریدار را برای انتخاب خود مجاب می‌کند. بسترن بی۳۰ که از بدو ورود به بازار نسبت به رقبای ایرانی و چینی بهایی بالاتر و بیشتر داشت، هم‌اینک در بازار آشفته خودرو بهایی بین ۲۲۵ تا ۲۵۰ میلیون تومان دارد که به معنی جانشینی این خودرو با اتومبیل برجسته‌ای همچون تویوتا کمری هیبرید ۲۰۱۶ در فاصله کمتر از ۲۴ ماه است.

به واقع اگر اردیبهشت ۹۶ می‌توانستیم با مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان به راحتی یک نسخه صفر کیلومتر از بهترین سدان متوسط اقتصادی جهان را خرید، اکنون با همان مبلغ به سختی می‌توان بسترن بی۳۰ را هم به سبد خرید خود اضافه کرد. اتفاقی که گرچه ضعف‌های صنعت خودروسازی ایران را آشکارتر از پیش کرد اما مقصر آن را باید در جایی حوالی خیابان میرداماد و در بین متولیان انتشار اسکناس ملی جستجو کرد.




6 دیدگاه

  1. بررسی شما مغرضانه است. خودرو همش دو ساله اومده بازار بعد می گین کمترین فروش در سه سال اخیر! بقیه مواردتون هم دروغه

  2. کاملا از روی غرض مطالب رو نوشتید که با واقعیت فاصله داشت و به هیچ وجه اینطور نیست.خودروی خیلی خوبیه و زیباست.

  3. کاملا اشتباه و از روی غرض ورزی نوشته شده. یکم انصاف خوب چیزیه. چرا مردم گمراه میکنید!
    از همه ی همرده ای خودش بهتره اگه مقایسه کنید.
    گیربکس ۶ دنده ایسن.esp. کنترل سربالایی. کنترل هرزگردی،(tcs) . فرمون کامل برقی. اینها برتری های محسوس و مهم نسبت به هم کلاسی هاشه. رو هوا که نمینویسن. اشتباه بررسی کردین

    • من فکر کنم این مطلب را ایران خودرو نوشته .چون در هر جمله اش دوبار اسم دنا پلاس را اورده😂بسترن یکی از بهترین ها در رده ی قیمت خودش است.ما داریم و بی نهایت راضی هستیم.مطالب فوق العاده مغرضانه درج شده.با یک چرخ کوچک در اینترنت هرکسی میتواند به برتری b30 نسبت به خودروهای هم رده قیمتی خودش پی ببرد.واقعا جای تاسف داره که خودروی من دراری دنا که ملغمه ای از سمند و دیگر محصولات ایران خودرو است را با بسترن مقایسه کنید.

      • مزایای این ماشین رو به صورت یک نقطه کوچک ومعایب رو بصورت یک دیوار سیاه بزرگ نمایش داده اید

  4. نویسنده مطالب حتما از مدیران فروش ایران خودرو می باشد که هیچ گونه انصاف و انسانیتی ندارد.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط