ترمز بادی چیست و عملکرد آن در خودرو چگونه است؟

از دست ندهید

افزایش شتاب خودرو با چه روش هایی امکان پذیر است؟

اگر از شتاب پایین و سرعت کم خودروی خود خسته شده اید، با ما همراه باشید تا ۴ روش...

کیا تلوراید خودروی سال شد / رقبا چه خودروهایی بودند؟

کیا تلوراید توانست به عنوان خودرو سال انتخاب شود. در این رقابت پورشه تایکان نیز دو جایزه را از‌...

واریز سهمیه بنزین اردیبهشت ماه خودروها + جزئیات

واریز سهمیه بنزین اردیبهشت ماه خودروها به کارت های سوخت انجام می شود. بیت ران - امشب سهمیه بنزین اردیبهشت...

ترمز بادی یکی از سه نوع ترمز مورد استفاده در خودرو است که به دلیل بالا بودن قدرت این ترمز ، وسایل نقلیه سنگین از آن استفاده می کنند.

بیت ران – ترمز قطعه ای در خودرو است که برای کاهش سرعت و یا توقف کامل این وسیله نقلیه از آن استفاده می شود.

در خودروها سه نوع ترمز داریم:

ترمزهای سیمی: ترمزهای سیمی در خودروها کاربرد زیادی ندارند و در ترمز دستی خودرو کاربرد دارند.

رمزهای روغنی (هیدرولیکی): ترمز روغنی بیشترین کاربرد را دارد و رایج‌ترین ترمز مورد استفاده در خودروهای سبک و سنگین است.

ترمزهای هیدرولیکی بر اثر فشار وارده به پدال ترمز به وسیله اهرم بندی نیرو به پمپ اولیه روغن وارد شده و پیستون موجود در پمپ روغن مقابل خود را با فشار به داخل لوله‌ها می‌فرستد و روغن به داخل دستگاه ترمز می‌رود و دستگاه ترمز با توجه به نوع خود که ممکن است کاسه‌ای یا دیسکی باشد عمل ترمزگیری را انجام می‌دهد.

ترمزهای بادی (پنوماتیکی): ترمزهای بادی در خودروهای سنگین بکار می‌رود و به وسیلهٔ فشار هوا عمل ترمزگیری صورت می‌پذیرد.

تاریخچه ترمز بادی

ترمز بادی در سال 1868 میلادی، توسط یک مخترع آمریکایی به نام “وستینگهاوس” اختراع شد.

کار اصلی در ترمزهای روغنی تبدیل نیروی مکانیکی به نیروی هیدرولیکی است.

در ادامه نیروی هیدرولیکی تبدیل به نیروی به اصطکاکی می شود.

در ترمز بادی نیروی پنوماتیکی یعنی نیروی باد، جایگزین نیروی هیدرولیکی یعنی نیروی روغن می شود.

این به معنی آن است که به جای سیال انتقال دهنده نیرو از مایع به گاز تغییر شکل پیدا می کند.

باید توجه داشته باشیم که میزان تراکم پذیری هوا بیشتر از روغن مایع است.

بنابراین هوا قدرت ترمز بادی را به مراتب بیشتر از ترمزهای هیدرولیکی می کند.

ترمز بادی در وسایل نقلیه سنگین همچون کامیون استفاده می شود.

باد لازم برای این سیستم توسط یک کمپرسور که نیروی خود را از موتور می گیرد تامین می شود.

بیشتر بخوانید:

برترین فناوری‌های برندهای خودروسازی در تاریخ

رادار نقطه کور در خودرو چیست و چه کمکی به راننده می کند؟

عیب یابی و تعمیر خودرو/ آشنایی با لنت ترمز و مشکلات آن، اجرت تعویض و قیمت لنت

 

3 دیدگاه

  1. با درود بر شما مطلب عنوان شده بسیار مختصر بود .پیشنهاد میشود در بخش دوم بیشتر راجع به چگونگی کارکرد این سیستم به علاقمندان توضیح داده شود. کلمه pnomatic بدون P در ابتدا تلفظ میشود نوماتیک تلفظ صحیح میباشد. بسیار خوشحال خواهم شد بعنوان تکنسین ارشد اتومبیل در امریکا بتوانم تجارب و اطلاعاتم را به هم میهنان گرامی ارایه دهم

  2. خودرو دیزلی مزیت خلأ موتور ندارد و برای تقویت نیروی ترمز بوستر خلایی ندارد بنابراین برای تقویت نیروی ترمز باید از سیستم پنوماتیک استفاده کند

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

نادر فقیه زاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟

نادر فقیه زاده مانند بسیاری از طراحان بزرگ و مطرح جهان اکنون برای چینی ها کار می کند. Stefan...

مهمترین پهپادهای جهان را بشناسید

مهمترین پهپادهای جهان را در این گزارش بشناسید و با توانایی های آنها آشنا شوید. مهم ترین پهپادها در کدام کشورها تولید می شوند؟ بیت...

ایران چند فروند تام کت دارد؟ همه آنچه باید...

اف-۱۴ همچنان پیشرفته‌ترین هواپیمای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. اما از این تامکت‌ها ارتش ایران چند فروند دارد و آخرین به روزرسانی‌های...

با انواع بال هواپیما آشنا شوید

در این مطلب نگاهی اجمالی به بال‌های هواپیما‌ها و انواع آنها خواهیم داشت. بال هواپیما یکی از اساسی‌ترین بخش سازه آن است و نوع...

قیمت ام وی ام ایکس 22 پرو اعلام شد...

مدیران خودرو به طور رسمی از ایکس 22 پرو رونمایی کرد. در مراسم رونمایی، قیمت ام وی ام ایکس 22 پرو اعلام شد. مشخصات...

پست‌های مرتبط