ترمز بادی چیست و عملکرد آن در خودرو چگونه است؟

از دست ندهید

افزایش بومی سازی با افزایش تولید محصولات ایران خودرو دیزل

افزایش تیراژ تولید خودروهای تجاری ایران خودرو دیزل در افزایش درصد بومی سازی قطعات، تاثیر بسیاری خواهد داشت. با...

از اتوبوس برقی تا کشنده جدید در نمایشگاه حمل و نقل تهران

در پنجمین نمایشگاه حمل و نقل تهران اتوبوس‌های برقی جدید به نمایش گذاشته شد و در نبود برندهای برتر...

پلاک خودرو اگر گم و یا سرقت شود چه کار باید کرد؟

افرادی که پلاک وسیله خودرو شخصی و یا دیگر نقلیه شان مفقود یا سرقت شده می‌توانند با حضور در...

ترمز بادی یکی از سه نوع ترمز مورد استفاده در خودرو است که به دلیل بالا بودن قدرت این ترمز ، وسایل نقلیه سنگین از آن استفاده می کنند.

بیت ران – ترمز قطعه ای در خودرو است که برای کاهش سرعت و یا توقف کامل این وسیله نقلیه از آن استفاده می شود.

در خودروها سه نوع ترمز داریم:

ترمزهای سیمی: ترمزهای سیمی در خودروها کاربرد زیادی ندارند و در ترمز دستی خودرو کاربرد دارند.

رمزهای روغنی (هیدرولیکی): ترمز روغنی بیشترین کاربرد را دارد و رایج‌ترین ترمز مورد استفاده در خودروهای سبک و سنگین است.

ترمزهای هیدرولیکی بر اثر فشار وارده به پدال ترمز به وسیله اهرم بندی نیرو به پمپ اولیه روغن وارد شده و پیستون موجود در پمپ روغن مقابل خود را با فشار به داخل لوله‌ها می‌فرستد و روغن به داخل دستگاه ترمز می‌رود و دستگاه ترمز با توجه به نوع خود که ممکن است کاسه‌ای یا دیسکی باشد عمل ترمزگیری را انجام می‌دهد.

ترمزهای بادی (پنوماتیکی): ترمزهای بادی در خودروهای سنگین بکار می‌رود و به وسیلهٔ فشار هوا عمل ترمزگیری صورت می‌پذیرد.

تاریخچه ترمز بادی

ترمز بادی در سال 1868 میلادی، توسط یک مخترع آمریکایی به نام “وستینگهاوس” اختراع شد.

کار اصلی در ترمزهای روغنی تبدیل نیروی مکانیکی به نیروی هیدرولیکی است.

در ادامه نیروی هیدرولیکی تبدیل به نیروی به اصطکاکی می شود.

در ترمز بادی نیروی پنوماتیکی یعنی نیروی باد، جایگزین نیروی هیدرولیکی یعنی نیروی روغن می شود.

این به معنی آن است که به جای سیال انتقال دهنده نیرو از مایع به گاز تغییر شکل پیدا می کند.

باید توجه داشته باشیم که میزان تراکم پذیری هوا بیشتر از روغن مایع است.

بنابراین هوا قدرت ترمز بادی را به مراتب بیشتر از ترمزهای هیدرولیکی می کند.

ترمز بادی در وسایل نقلیه سنگین همچون کامیون استفاده می شود.

باد لازم برای این سیستم توسط یک کمپرسور که نیروی خود را از موتور می گیرد تامین می شود.

بیشتر بخوانید:

برترین فناوری‌های برندهای خودروسازی در تاریخ

رادار نقطه کور در خودرو چیست و چه کمکی به راننده می کند؟

عیب یابی و تعمیر خودرو/ آشنایی با لنت ترمز و مشکلات آن، اجرت تعویض و قیمت لنت

 




4 دیدگاه

  1. با درود بر شما مطلب عنوان شده بسیار مختصر بود .پیشنهاد میشود در بخش دوم بیشتر راجع به چگونگی کارکرد این سیستم به علاقمندان توضیح داده شود. کلمه pnomatic بدون P در ابتدا تلفظ میشود نوماتیک تلفظ صحیح میباشد. بسیار خوشحال خواهم شد بعنوان تکنسین ارشد اتومبیل در امریکا بتوانم تجارب و اطلاعاتم را به هم میهنان گرامی ارایه دهم

    • سلام دوست عزیز من لایسنس ترمز بادی در کانادا را دارم و حالا برای تمدید گواهینامه باید امتحان بدهم. آیا pdf مربوط را دارید که به کار من بیاید.

  2. خودرو دیزلی مزیت خلأ موتور ندارد و برای تقویت نیروی ترمز بوستر خلایی ندارد بنابراین برای تقویت نیروی ترمز باید از سیستم پنوماتیک استفاده کند

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

ب‌ام‌و M Hybrid V8 ، خودرو مسابقه ای که ایتالیایی‌ ها برای BMW ساختند

ب‌ام‌و M Hybrid V8 خودرویی است که توسط BMW تولید نشد. این خودرو مسابقه ای BMW که برادر کادیلاک...

مرسدس بنز C63 S با موتور چهار سیلندر ۶۸۰...

مرسدس بنز C63 S جدید ۱۷۰ اسب بخار از نسل قبلی خود قوی تر است. این خودرو از یک موتور چهار سیلندر بهره می‌برد...

تارا EV رسماً از سوی ایران خودرو رونمایی شد...

تارا EV خودرویی است که برای تولید آن از محصولات تسلا الگو برداری شد. این صحبت کیوان وزیری مدیر عامل شرکت تام ایران خودرو...
گزارش بیت‌ران از نمایشگاه خودروهای تجاری (IAA) هانوفر آلمان

مان eTruck با پیمایش ۸۰۰ کیلومتری به بازار می‌آید...

مان eTruck به عنوان یک کامیون‌ برقی در صنعت حمل و نقل در دستور تولید قرار دارد. مان (MAN) و شرکتی به نام ABB...
گزارش بیت‌ران از نمایشگاه خودروهای تجاری (IAA) هانوفر آلمان

مرسدس بنز eActros LongHaul کامیون ۸۰۰ اسب‌بخاری برقی با...

مرسدس بنز eActros LongHaul کامیونی است که باتری های آن را می توان در ۳۰ دقیقه شارژ کرد. مرسدس بنز می گوید که این...

پست‌های مرتبط