28.9 C
Tehran
سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

ترمز بادی چیست و عملکرد آن در خودرو چگونه است؟

از دست ندهید

قیمت محصولات سایپا در پیش فروش + قیمت کوئیک S

قیمت محصولات سایپا در پیش فروش و زمان تحویل آنها از جمله قیمت کوئیک S کوییک S را در...

با انواع شاسی خودرو آشنا شوید

شاسی به عنوان اصلی‌ترین بخش سازه خودرو شناخته می‌شود و باید آن را به عنوان استخوان بندی خودرو دانست. بیت...

خودروسازان بزرگ جهان و اشتباه های آنها در سال ۲۰۲۰

با اشتباها های قابل توجهی که خودروسازان بزرگ جهان همچون بی ام وف جیپ، کیا، تسلا و کادیلاک در...

ترمز بادی یکی از سه نوع ترمز مورد استفاده در خودرو است که به دلیل بالا بودن قدرت این ترمز ، وسایل نقلیه سنگین از آن استفاده می کنند.

بیت ران – ترمز قطعه ای در خودرو است که برای کاهش سرعت و یا توقف کامل این وسیله نقلیه از آن استفاده می شود.

در خودروها سه نوع ترمز داریم:

ترمزهای سیمی: ترمزهای سیمی در خودروها کاربرد زیادی ندارند و در ترمز دستی خودرو کاربرد دارند.

رمزهای روغنی (هیدرولیکی): ترمز روغنی بیشترین کاربرد را دارد و رایج‌ترین ترمز مورد استفاده در خودروهای سبک و سنگین است.

ترمزهای هیدرولیکی بر اثر فشار وارده به پدال ترمز به وسیله اهرم بندی نیرو به پمپ اولیه روغن وارد شده و پیستون موجود در پمپ روغن مقابل خود را با فشار به داخل لوله‌ها می‌فرستد و روغن به داخل دستگاه ترمز می‌رود و دستگاه ترمز با توجه به نوع خود که ممکن است کاسه‌ای یا دیسکی باشد عمل ترمزگیری را انجام می‌دهد.

ترمزهای بادی (پنوماتیکی): ترمزهای بادی در خودروهای سنگین بکار می‌رود و به وسیلهٔ فشار هوا عمل ترمزگیری صورت می‌پذیرد.

تاریخچه ترمز بادی

ترمز بادی در سال 1868 میلادی، توسط یک مخترع آمریکایی به نام “وستینگهاوس” اختراع شد.

کار اصلی در ترمزهای روغنی تبدیل نیروی مکانیکی به نیروی هیدرولیکی است.

در ادامه نیروی هیدرولیکی تبدیل به نیروی به اصطکاکی می شود.

در ترمز بادی نیروی پنوماتیکی یعنی نیروی باد، جایگزین نیروی هیدرولیکی یعنی نیروی روغن می شود.

این به معنی آن است که به جای سیال انتقال دهنده نیرو از مایع به گاز تغییر شکل پیدا می کند.

باید توجه داشته باشیم که میزان تراکم پذیری هوا بیشتر از روغن مایع است.

بنابراین هوا قدرت ترمز بادی را به مراتب بیشتر از ترمزهای هیدرولیکی می کند.

ترمز بادی در وسایل نقلیه سنگین همچون کامیون استفاده می شود.

باد لازم برای این سیستم توسط یک کمپرسور که نیروی خود را از موتور می گیرد تامین می شود.

بیشتر بخوانید:

برترین فناوری‌های برندهای خودروسازی در تاریخ

رادار نقطه کور در خودرو چیست و چه کمکی به راننده می کند؟

عیب یابی و تعمیر خودرو/ آشنایی با لنت ترمز و مشکلات آن، اجرت تعویض و قیمت لنت

 

3 دیدگاه

  1. با درود بر شما مطلب عنوان شده بسیار مختصر بود .پیشنهاد میشود در بخش دوم بیشتر راجع به چگونگی کارکرد این سیستم به علاقمندان توضیح داده شود. کلمه pnomatic بدون P در ابتدا تلفظ میشود نوماتیک تلفظ صحیح میباشد. بسیار خوشحال خواهم شد بعنوان تکنسین ارشد اتومبیل در امریکا بتوانم تجارب و اطلاعاتم را به هم میهنان گرامی ارایه دهم

  2. خودرو دیزلی مزیت خلأ موتور ندارد و برای تقویت نیروی ترمز بوستر خلایی ندارد بنابراین برای تقویت نیروی ترمز باید از سیستم پنوماتیک استفاده کند

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

در گفت و گو با بیت ران اعلام شد: آخرین وضعیت تغییر قیمت بنزین در ایران

سرپرست امور انرژی سازمان برنامه و بودجه با توجه به دغدغه مردم در زمینه قیمت بنزین ، از آخرین...

کاهش قیمت خودرو در بازار + خودروهای داخلی ارزان...

کاهش قیمت خودرو در حالی اتفاق افتاد که برخی خودروها مانند پژو 206 تیپ دو نایاب شده اند. قیمت خودروهای داخلی در بازار چگونه...

پیکاپ G9 گروه بهمن و اختلاف قیمت ۲۶۰ میلیونی!

پیکاپ G9 محصول جدید گروه بهمن در حالی قرار است معرفی شود که در بازار چین نسخه فول آپشن و لو آپشن آن اختلاف...

واردات خودرو آزاد شد ؛ همراه با جزئیات

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصویب کلیات واردات خودرو در هیئت دولت پیرو پیگیری‌های این وزارتخانه خبر داد و گفت: جزئیات و چگونگی...

همایش کلوپ رسمی بنز ؛ SLS ششصد اسبی پلاک...

در همایش کلوپ رسمی بنز حضور یک دستگاه مرسدس SLS پلاک ملی و یک دستگاه مرسدس AMG GTS همه بازدیدکنندگان را شوکه کرد! خاص...

پست‌های مرتبط