عیب یابی و تعمیر خودرو/ آشنایی با لنت ترمز و مشکلات آن، اجرت تعویض و قیمت لنت

از دست ندهید

لنت ترمز یکی از بخش های سیستم ترمز خودرو است.

بیت ران – سیستم ترمز خودرو شامل پمپ ترمز، بوستر ترمز، لنت ترمز، کاسه ترمز یا دیسک و یک سری لوله کشی یا تقسیم لوله ای است که به هر چرخی به طور مجرد فشار روغن درون پمپ ترمز را منتقل می کند.

داخل هر چرخی یک یا دو پمپ روغن وجود دارد که پس از فشار آوردن به پدال ترمز، روغن موجود در پمپ ها فشرده می شود و این فشار را به لنت ها منتقل می کند و پس از چسبیدن لنت ها به کاسه های چرخ (ترمز) یا دیسک ترمز باعث توقف خودرو می شود.

توضیح علمی

لنت ترمز قسمتی از سیستم ترمز وسایل نقلیه‌است که با به وجود آوردن اصطکاک با دیسک یا کاسه ترمز باعث شتاب منفی در خودرو می‌شود. قدرت این سیستم معمولاً ۱۰ برابر قدرت موتور و حتی بیشتر است.

برای متوقف ساختن خودرویی با وزن یک تن که با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در حرکت است توانی به میزان ۱۵۰ کیلووات مورد نیاز است. این توان به صورت انرژی حرارتی (که در برخی نقاط از لنت ترمز دمای آن به ۳۰۰ الی ۸۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد) دفع می‌شود.

لنت وظیفه دارد با تولید نیروی اصطکاکی مناسب انرژی جنبشی چرخ متحرکی را که تحت تاثیر نیروی موتور است، را گرفته و به انرژی حرارتی تبدیل کند.

و سپس انرژی حرارتی را در فضا پخش نماید که با این عمل اتومبیل از حالت حرکت به حالت سکون و یا از سرعت آن کاسته می‌شود.

لنت باید ضریب اصطکاکی بالا و پایدار داشته و با تغییرات درجه حرارت خاصیت خود را از دست ندهد و همچنین باید در مقابل سائیدگی استحکام داشته و کاسه ترمز را خراش ندهد.

بدون لنت حرکت نکنید!

اگر لنت ترمز مصرف شده باشد یا اصطلاحا تمام شده باشد و با آن اقدام به گرفتن ترمز کنیم، باعث خط افتادن روی دیسک یا کاسه ترمز شده و آن را از بین می برد. سپس به احتمال زیاد پیستون های موجود در پمپ های ترمز از داخل پمپ خارج شده و موجب عمل نکردن سیستم ترمز می شود و به اصطلاح ترمز خالی می کند یا ترمز می بُرد.

بیشتر بخوانید:

عیب یابی و تعمیر خودرو/راه تشخیص روغن سوزی چیست و هزینه تعمیر آن چقدر است؟

عیب یابی و تعمیر خودرو/ اجرت تعویض و راه تشخیص مشکل باتری خودرو چیست؟

اجرت تعمیر پمپ های داخل هر چرخ:

پژو ۴۰۵: هر پمپ ۴۵ هزار تومان
پراید: هر پمپ ۳۰ هزار تومان

نکته: اگر بر دیسک ترمز، بر اثر تمام شدن لنت ترمز، خراش افتاده باشد، حتما باید دیسک تعویض شود. اگر دیسک تراش داده شود که با استفاده از دستگاه تراش انجام می شود، اصطلاحا دیسک را ضعیف شده می نامند و خطرناک است.

قیمت دیسک های ترمز:

پژو ۴۰۵: جفتی ۱۶۰ هزار تومان
پراید: جفتی ۱۴۰ هزار تومان

*قیمت ها نسبت به گذشته حداقل ۵۰ درصد افزایش داشته است.

چگونگی اطلاع از تمام شدن لنت

یک سری از خودروها دارای لنت هایی هستند که در انتهای لنت سیم رابطی وجود دارد که وقتی حدودا ۵ درصد از لنت باقی مانده است، زغال موجود در لنت بر اثر اصطحکاک با دیسک ترمز باعث روشن شدن چراغ ترمز شده و به راننده هشدار می دهد که باید لنت را تعویض کند.

در یک سری دیگر از خودروها هم یک تکه فلزی زائد روی لنت وجود دارد که وقتی لنت به انتهای مواد مصرفی و انتهای کارایی خود می رسد با برخورد به دیسک و ایجاد صدایی سوت مانند باعث اطلاع راننده از زمان تعویض آن می شود.

قیمت لنت ها:

لنت جلوی پژو ۴۰۵: ۲۰۰ هزار تومان
لنت عقب پژو ۴۰۵: ۱۵۰ هزار تومان
لنت جلوی پراید: ۸۰ هزار تومان
لنت عقب پراید: ۷۰ هزار تومان

*لنت های ایرانی حدود ۵۰ درصد ارزان تر است.

*قیمت لنت برخی خودروهای خارجی به ۷۰۰ هزار تومان هم رسیده است.




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط