نگاهی به نسل جدید سوناتا و اپتیما ؛ رقابت دو رقیب دیرینه ادامه دارد

از دست ندهید

کیا اپتیما و هیوندای سوناتا دو خودروی پر طرفدار و با کیفیت که توانستند در بازار ایران جایگاه ویژه ای داشته باشند همچنان با معرفی نسل جدید محصولات خود فعالیت شان را در بازارهای جهانی ادامه می دهند. در ادامه نگاهی به نسل جدید سوناتا و اپتیما داریم. 

بیت ران – مجتبی کزازی: شرکت خودروسازی هیوندای اولین نسل خودروی سوناتا را در سال ۲۰۰۶ میلادی روانه بازار ایران کرد.

در این خودرو از یک موتور شش سیلندر دو هزار و ۴۰۰سی سی استفاده شده است.

این موتور از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بود، اما همانند دیگر خودروها ایرادی همچون ایرادات ظاهری داشت.

چرا هیوندای سوناتا طرفداران بیشتری نسبت به کیا اپتیما داشت؟

در سال ۲۰۰۸ شرکت خودروسازی کیا موتورز خودروی اپتیما را با موتور شش سیلندر دو هزار  ۷۰۰ سی سی در بازار ایران معرفی کرد. 

اپتیما هم مانند سوناتا از کیفیت مطلوبی برخوردار بود.

اما به دلیل طراحی ظاهری طرفداران سوناتا از اپتیما بیشتر بود.

یکی دیگر از امتیازات سوناتا در ایران موتور چهار سیلندر دو هزار و ۴۰۰ سی سی بود.

این موتور نسبت به نمونه شش سیلندر، مصرف و استهلاک کمتری داشت.

این عامل و زیبایی بیشتر سوناتا، نسبت به کیا اپتیما باعث گرایش بیشتر مصرف کنندگان به سوناتا شد.

نگاهی به نسل جدید سوناتا و اپتیما

در سال ۲۰۰۹ شرکت هیوندایی با معرفی اتاق جدید سوناتا به نام اتاق NF و تغییر چراغ ها، جلو پنجره و در سال ۲۰۱۰ با اضافه کردن راهنما روی آیینه توانست ظاهری زیباتر برای سوناتا رقم بزند.

این خودرو دارای موتور کم مصرف چهار سیلندر دو هزار و ۴۰۰ سی سی بود.

اما کیا موتورز همچنان از موتور شش سیلندر دو هزار و ۷۰۰  سی سی برای خودرو اپتیما استفاده می کرد.

حتی تغییری در ظاهر خودرو ایجاد نشده بود.

نگاهی به نسل جدید سوناتا و اپتیما

در سال ۲۰۱۱ هیوندایی اتاق جدید سوناتا را به نام اتاق YF معرفی کرد.

بطوری که سوناتا به عنوان شاهکار طراحی در دید مردم جای گرفت.

اما همچنان در این خودرو از موتور چهار سیلندر دو هزار و ۴۰۰ سی سی استفاده می شد..

سوناتا yf

تغییرات در اتاق خودرو

در سال ۲۰۱۲ شرکت کیاموتورز ظاهر جدید خودرو خود را با نام اتاق تی اف معرفی کرد.

این اتاق از لحاظ ظاهری همچون سوناتا تغییرات زیادی را در خود جای داده بود.

از لحاط زیبایی هم با رقیب خود برابری می کرد.

اما از لحاظ سواری، رانندگی لذت بخشی نسبت به سوناتا داشت.

یکی از ایرادات سوناتا YF سواری خشک آن بود، که با معرفی اپتیما با سواری نرم تر، این ایرادات در سوناتا نمود بیشتری داشت.

به ویژه در مورد مدل های ۲۰۱۴ که رینگ بزرگتری نسبت به مدل های قبلی خود داشت.

در این زمان اما مشخصات موتوری سوناتا و اپتیما یکسان بود.

اپتیما تا سال ۲۰۱۵  از اتاق TF خود استفاده می کرد. 

تا اینکه در سال ۲۰۱۶ موتور GDI را با ظاهری جدیدتر نسبت به نسل قبلی خود معرفی کرد.

البته نسبت به مدل قبلی حجم موتور کاهش یافته بود.

اما از فناوری GDI ( تزریق مستقیم سوخت ) در موتور آن استفاده می شد.

با این تکنولوژی با پایین آمدن حجم موتور قدرت موتور افزایش پیدا می کرد.

در همان سال هیوندا سوناتا با اتاق LF و دو موتور GDI و هیبرید وارد بازار ایران شد. 

اپتیما در طراحی جدید خود برای ارائه در سال ۲۰۲۰ برخلاف طراحی نسل های قبلی خود، توجه بیشتری روی ظاهری جوان پسند و اسپرت داشته است.

نگاهی به نسل جدید سوناتا و اپتیما

ویژگی ظاهری اپتیما ۲۰۲۰

از تغییرات اپتیما در نسل جوان خود می توان به جلو پنجره و چراغ های باریک همراه با ظاهری تهاجمی تر اشاره کرد.

از دیگر ابتکارات شرکت کیا موتورز در این خودرو می توان به نوار نقره ای رنگی که در اطراف خودرو کار شده نام برد.

مشخصات موتور اپتیما ۲۰۲۰

اپتیما ۲۰۲۰ با دو موتور توربو شارژ و تنفس طبیعی معرفی شده است.

نمونه تنفس طبیعی آن یک موتور چهار سیلندر با حجم دو هزار و ۵۰۰ سی سی دارد.

این موتور می تواند قدرت ۱۹۰ اسب بخاری تولید کند.

نمونه توربوشارژ این خودرو چهار سیلندر و هزار ۱۶۰۰ سی سی حجم و ۱۸۰ اسب بخار قدرت دارد.

اما هیوندایی نسل جدید خودروی سوناتا را با بهره گیری از سری موتور SMARTSTREAM  معرفی کرده است.

مشخصات فنی سوناتا۲۰۲۰

سوناتا هم مانند اپتیما دو نوع پیشرانه را برای خودروهای خود در نظر گرفته است.

این دو پیشرانه شامل یک موتور تنفس طبیعی چهار سیلندر با حجم دو هزار و ۵۰۰ سی سی و توان تولید ۱۹۰ اسب بخار است.

موتور دیگر از نوع توربو شارژ چهار سیلندر، با حجم هزار و ۶۰۰ سی سی و  قدرت ۱۷۹ اسب بخار است.

امکانات رفاهی سوناتا ۲۰۲۰

در سوناتا از سیستم NFC برای تلفن های همراه هوشمند استفاده شده است.

این سیستم قابلیت های بالایی را برای راننده فراهم می کند.

سیستم NFC کلید دیجیتال نام دارد که با آن می توان از فاصله ای دورتر خودرو را خاموش و یا روشن کرد.

برای دید بهتر راننده از سیستم چراغ های HUD کمک گرفته شده است.

این چراغ می تواند ۱۰ هزار شمع بر متر مربع روشنایی تولید کند.

همچنین سوناتا در مدل جدید خود از سیستم تشخیص عابر و دوچرخه سوار و سیستم کمکی رانندگی بین خطوط استفاده کرده است.

سیستم هشدار نقطه کور سوناتا و اپتیما ۲۰۲۰ همان سیستمی است که در خودروهای پلیسید و کیا K900 استفاده شده است.

 

بیشتر بخوانید:

۲۰۰هزار کیلومتر با دوو سی یلو ؛ بررسی یک خودرو دست دوم خاص

اولین تست فنی پژو ۴۰۵ با موتور XUM ؛ کم مصرف تر اما پر قدرت تر

رنو داستر تست و بررسی شد/ آیا داستر ارزش خرید دارد؟

چری آریزو ۵ توربو تست و بررسی شد ؛ مزایا و معایب

تست و بررسی سمند سورن توربو شارژ




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط