آیت الله موحدی کرمانی به مشکل خودروهای مانده در گمرک ورود کرد

از دست ندهید

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرد با وجود درخواست های مکرر از دولت برای فراهم کردن زمینه های لازم، هنوز بیش از ۵هزار خودرو در گمرکات کشور مانده اند و برای حل مشکل خودروهای مانده در گمرک با آیت الله موحدی کرمانی مکاتبه کرده ایم.

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با بیت ران تاکید کرد: هنوز بیش از ۵ هزار خودرو که بیشتر آن ها هیچگونه مشکل قانونی ندارند، در گمرکات کشور مانده است و دولت در قبال آن ها پاسخ گو نیست.

یه گفته وی مکاتبه ای خدمت امام جمعه تهران و نایب رئیس خبرگان رهبری حضرت آیت الله موحدی کرمانی انجام شد. و پیشنهادهایی به مجلس شورای اسلامی داده شد تا این مشکل حل شود.

بیت ران – درحال حاضر وضعیت خودروهای وارداتی به چه صورت است و چه تعداد خودرو در گمرک مانده است؟

بیش از ۵ هزار خودرو در گمرکات کشور مانده اند

در حال حاضر بین ۵ تا ۶ هزار خودرو در گمرک است، متاسفانه هنوز دولت هیچ تصمیمی نگرفته است؛ به این بهانه که ما یکبار مصوبه ی ۹۷/۱۰/۱۶ را تمدید کردیم. درصورتی که این مصوبه در ۴ماه اول اصلا اجرایی نشده است و ماهم بالاجبار در کشور یاد گرفته ایم وقتی مسئولان اجرایی محلی به مردم نمی گذراند و اعتنایی به مشکلات مردم نمی کنند پناه به بزرگان و علما می بریم و مکاتبه ای خدمت امام جمعه تهران و نایب رئیس خبرگان رهبری حضرت آیت الله موحدی کرمانی انجام شد و ایشان هم خیلی شفاف، دقیق و عالمانه و صریح آنچه را که شرع و قانون است و آنچه را که مردم نیاز دارند را بیان کردند.

درخواستی را به اقای رئیسی فرمودند و اینکه دستوری به دستگاه اجرایی دادند و به ایشان صراحتا گفته شد دولت ما را که تحویل نمی گیرد ببینیم شمارا تحویل میگیرند!

به امام جمعه گفتم عده ای از مردم گرفتار فرایند های اجرایی دولتی شده اند. دو سال الی دو سال و نیم می گذرد و دولت بلاتکلیف همه مردم را رها کرده است. به خودروهایی که آورده اند یک بار اجازه ی خروج داده اند که آن مدت محدود بوده و در دستگاه های اجرایی هم توانایی هماهنگی نداشته اند. متاسفانه آنچه که دولت درحال عمل کردن به آن است محصولی جز ایجاد نارضایتی در مردم ندارد.

خودروهایی که در گمرک هستند موجب خروج ارز از کشور نمی شوند

وقت هایی هست که می گوییم این اقدام موجب خروج ارز از کشور می شود اما واقعا این نیست، ماشینی که دوسال پیش خریداری شده، دیگر خریداری و وارد گمرک شده است. یا مثلا می گوییم به بازار تولید داخل آسیب می زند، اما واقعا این نیست؛ زیرا تولیدات داخلی مشکلات شان چیز دیگری است.

اقایان طی یک فرایند سازمان دهی شده متاسفانه می خواهند اموال و دارایی های مردم را به معرض حراج بگذراند و تحویل سازمان اموال تملیکی بدهند و چنین کاری زیره به کرمان بردن است. زیرا همه می دانند این هارا می گیرند و به آقایان دوست و آشنا می فروشند و مال مردم را با فرایندی بسیار ظریف و دقیق که اسمش را فلان قانون می گذارند از دستشان در می آورند.

بیت ران – آیت الله موحدی کرمانی چه واکنشی داشتند؟

امام جمعه محترم با اشاره به درخواست ما این گونه بیان داشتند:

«از نظر شرعی چنان چه فرد یا افرادی در زمانی که ورود خودرو به کشور ممنوع نبوده است نسبت به ورود خودرو اقدام نموده باشند و مشکل قضایی نیز نداشته باشند، اگر دولت اجازه ترخیص خوردروی آنان را از گمرک ندهد و دلیل موجهی ارائه ندهد، دولت مرتکب خلاف شرع بَیِن و تضییع حقوق مردم و مخالفت با احکام اسلام و زیر پا گذاشتن قاعده الناس مثلثون علی اموالهم شده است. و ضامن ضرر و آسیب هایی است که به خودروها در زمان توقیف غیر شرعی وارد شده است.

بنابراین پس از محاسبه ضرر وارده و کسر آن از حقوق گمرکی بلافاصله اجازه ترخیص را بدون تعیین مهلت صادر نماید و از ریاست محترم قوه قضاییه می خواهیم مهلتی بسیار محدود برای دولت تعیین نمایند تا موجبات رفع ظلم و جبران خسارت را فراهم نمایند و سپس در صورت عدم تمکین موضوع را به دادستان کل کشور ارائه دهد تا با متخلفان در هر رده و مقامی که بوده یا هستند به جرم ایجاد اخلال در نظم عمومی کشور و تضییع حقوق ملت برخورد نماید و همانگونه که سیاست قضایی ایشان است به قطع بازوی فساد یعنی برخورد با سران فساد بی انجامد.

با متخلفان برخورد جدی شود

همچنین تحقیق نمایند که اگر در زمان ممنوعیت ورود خودرو به کشور خودرویی وارد یا از گمرک ترخیص شده است با دستور هرکس و هرمقام اعم از قضایی یا غیر قضایی بوده برخورد جدی نمایند و خودروی ترخیص شده مصادره و با افراد متخلف برخورد قانونی به عمل آید.

ما وظیفه داریم از حقوق مردم دفاع کنیم و حکومت ما حکومت جمهوری اسلامی است پس باید احکام اسلام در این کشور عملی شود و این مسئله ای بسیار مهم است خدایی نکرده اگر احکام اسلام فراموش شود، اندک اندک از اسلام هم اثری باقی نمی ماند امید آن است که مسئولین به این موضوع مهم توجه بنمایند.»

بیت ران – با این تلاش ها خودروهای در گمرک مانده ترخیص خواهند شد؟

درکل به دنبال ضرر و زیان گرفتن از دولت نیستیم اما واقعا دولت توجهی به مشکلات مردم نمی کند و سرمایه های مردمی را توقیف کرده و باعث ایجاد نارضایتی می شود. طبق قانون قضایی اگر کسی خلاف کرده باشد یقینا باید تنبیه شود و منکر این مسئله نیستیم،.

ما می گوییم کسی که به موقع و به طور صحیح کارش را انجام نداده است و اگر این چاله ای که ایجاد و کنده شده در اثر احمال و بی تدبیری دولت و دولتیان بوده است، این ها را جبران کرده و بگذارید مردم به زندگی شان برسند.

مردم واقعا در تنگنا هستند؛ مردم ازاری هم حدی دارد. تاوان بی کفایتی و بی تدبیری و ناهماهنگی و رانت ها و انحصارهایی که دولتی ها دوست دارند بین خودشان باشند را که نباید مردم بدهند. دولتی ها وظیفه دارند به مال مردم را که براساس قانون است، خلافی ندارد، همچنین بالای ۴۰هزار دلار نیست و مشکل قضایی ندارند، اجازه ی ترخیص دهند. دو سال و نیم است همه ی اموال مردم را محبوس کرده اند و بعد هم حرف از مصادره و حراج می زنند مگر مال مردم صاحب ندارد که این ها بخواهند چنین کاری را انجام دهند.

بیت ران – دقیقا دلیل دولت برای بسته ماندن گمرک چیست؟

برای دانستن همین موضوع خدمت آیت الله موحدی رفتیم. دولت بهانه ارز را می آورد درصورتی که این مسئله اصلا باعث بیرون رفتن ارز نمی شود. این ماشین ها دو سال پیش خریداری شده اند و مال دیروز و امروز نیستند.

بهانه مجوز می آورند، اما برای ۱۸۰۰عدد از این خودروها حتی برگه سبز گمرکی صادر شده است و پشت درگمرک مانده اند.

۲هزار دستگاه از این خوردوها احضار شده اند.

این یک بازی برای نارضایتی مردم است. بطور قطع چند دستگاه ماشین که عالم را کن فیکون نمی کند. مگر اینکه چیزی در ذهنشان داشته باشند یا پشت پرده ای باشد.

این هم داستانی مانند داستان سازمان توسعه تجارت است اما به لطف خدا به هدفی که دارند نخواهند رسید.

بیت ران – آیا مشخص است چه کسایی پشت این ماجرا هستند؟

بله مشخص است و حرف الکی زده نمی شود.

این ها فضایی را دارند مدیریت و هدایت می کنند و فکر می کنند مردم کور و کر هستند درصورتی که اینطور نیست.

بیت ران – درمورد واردات خودرو از کشورهایی مانند روسیه و چین می گویند ارز بری ندارند یا مثلا با ارز همان کشورها انجام می شود؛ آیا صحت دارد؟

مگر می شود کالایی وارد کشور شود و ارزبری نداشته باشد، هر کالایی وارد کشور شود ارزبری دارد مگر اینکه منابع مالی از بیرون از کشور تامین شود.

چندپیشنهاد به اقایان نمایندگان مجلس، دولت محترم، وزیر محترم داده شد تا شاید کسب و کار فعالان حوزه تجارت خودرو حفظ شود و خواستیم با یکی از این شرایط موافقت کنند.

۱۵ هزار نفر در این زمینه شاغل داشتیم که الان به ۲۵۰۰ نفر رسیده است. خواستیم توجهی به این کسب و کارها شود که چه تعداد زیادی از این افراد در حال بیکار شدن هستند.

بیت ران – چه پیشنهادهایی برای حل این مشکل به دولت داده شد؟

۱. استفاده از سرمایه های ایرانی خارج از کشور

۲. استفاده از تسهیلات شرکت های تولید کننده حداقل دو ساله

۳. استفاده از امکانات شرکت های نمایندگی که در ایران برای واردات حضور دارند

۴. واردات خودروهای هیبریدی و جایگزین کردن آن ها به عنوان خودروهای عمومی

۵. استفاده از صرفه جویی سوخت آن ها به عنوان منابع تامین ارز

۶. استفاده از بخشی از پول های بلوکه شده حاصل از فروش نفت کشورهایی مثل ژاپن یا کره که این هم پیشنهاد خود مسئولین آن کشورها است

و…

بیت ران – خوردهایی که درحال حاضر در گمرک ها هستند مشخص است که بیشترین خودرو مربوط به چه شرکتی است؟

بیشتر این خودروها متعلق به شرکت های غیرنمایندگی است؛ چون مصوبه ای که این دوستان عرضه کردند منوط به گرفتن گارانتی از شرکت های نمایندگی است و شرکت های غیر نمایندگی نتوانستند خودروهایشان را بیاورند که این کار درستی نیست و انحصار ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید:

دستور ترخیص برخی خودروهای دپو شده در گمرکات کشور + جزئیات

بیش از ۵هزار خودرو در گمرکات کشور مانده اند؛ تشریح دلایل ماندن در گمرک

۴۵۰۰ خودرو ترخیص شد؛ چرا ترخیص خودروها از گمرک دردی از بازار دوا نمی کند؟

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

آغاز فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس

فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس شروع شد. این خودروساز براساس مجوز تداوم تولید از سوی نهادهای...

پست‌های مرتبط