۴۵۰۰ خودرو ترخیص شد؛ چرا ترخیص خودروها از گمرک دردی از بازار دوا نمی کند؟

از دست ندهید

۴۵۰۰ خودرو ترخیص شد؛ اما آیا ترخیص خودروها از گمرک دردی از بازار دوا می کند؟

بیت ران – بهنام زهره وند: خودروهایی که در گمرکات کشور دپو شده، پس از ترخیص براساس قراردادها باید تحویل مشتریانی بشود که از قبل پیش خرید کرده اند. پس عرضه و تقاضا همچنان با مشکل روبرو خواهد بود.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در رابطه با کاهش قیمت ها پس از ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک و عرضه به بازار، به خبرنگار بیت ران می گوید: عرضه این خودروها جدید نیست، این ها تعهدات شرکت ها نسبت به فروش های سال ۱۳۹۵، سال ۱۳۹۶ و ۳ ماهه اول سال ۱۳۹۷ است، یعنی تعهدات سه سال که باید تحویل مردم دهند و همه این خودروها صاحب دارند.

به گفته وی براساس مصوبات صورت گرفته، ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات کشور آغاز شده است و در حال اجراست. تا بحال دو هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو از ۱۵ هزار خودروی موجود در گمرکات ترخیص شده و بقیه خودروها هم با پیگیری واردکنندگان و طی کردن مراحل ترخیص در حال خروج از گمرکات است.

ترخیص خودروهای وارداتی و تغییر نکردن اوضاع

دادفر در مورد ترخیص این خودروها و اتفاقاتی که پس از ترخیص در بازار رخ می دهد، می گوید: هیچ اتفاق خاصی نمی افتد، چون این خودروها مشمول پرداخت مابه التفاوت هستند، لذا تصور این که بتوان این موضوع را تغییر داد کاملا منتفی است. بنابراین واردکنندگان باید مابه التفاوت را براساس مصوبه بانک مرکزی پرداخت کنند تا اجازه ترخیص برای آنها صادر شود.

وی می گوید روند و مهلت ترخیص دو ماهه است و واردکنندگان این تعهدات را به بانک ارائه می دهند که هر چه زودتر مراحل ترخیص انجام شود، حال احتمال دارد واردکنندگان این مابه التفاوت را از مردم بگیرند.

دادفر آینده بازار را مثل زمان حال آشفته و به هم ریخته می داند و می گوید: احتمال دارد روند افزایش قیمت به دلیل وجود تقاضا و نبود عرضه خودروهای داخلی و وارداتی در بازار، ادامه دار باشد.

وی می گوید: در جلساتی که برای رفع مشکلات ترخیص این خودروها برگزار شده، این بحث مطرح بوده که بدهی واردکنندگان را از دوش آنها بردارند تا ترخیص ها انجام شود و خودروها هر چه زودتر تحویل مردم شود.

 

*تمدید مهلت ترخیص خودروهای سواری وارداتی دو ماه دیگر

*واردات خودروهای کارکرده پاسخی پر از پرسش؛ موافقان و مخالفان چه دلایلی دارند؟

 

واردکننده یا مشتری؟ متضرر کیست؟

دادفر در مورد این که چه کسی متضرر خواهد بود می گوید: اگر مردم مابه التفاوت ها را پرداخت نکنند، مسلما واردکننده متضرر خواهد بود، چون هم باید مابه التفاوت را پرداخت کند، هم هزینه در کرد را که براساس قوانین و مقررات باید پرداخت کند و هم سودی که باید به مشتری پرداخت کند را، پس عملا واردکننده متضرر خواهد شد. البته امیدواریم که تمهیداتی اندیشیده شود تا مردم یا سرمایه گذار متضرر نشوند.

مردم و پرداخت دوباره هزینه

وی در رابطه با این سوال که چرا مردم باید هزینه ای برای ترخیص ها، به عنوان مثال پرداخت مابه التفاوت را پرداخت کنند و تعهدی را قبول کنند، می گوید که احتمال دارد براساس قراردادهایی که واردکنندگان با مشتریان خود منعقد کرده اند، بندی که اتفاقات غیر مترقبه را ذکر کرده شامل شده باشد که به احتمال زیاد این بند در اکثر قراردادها ذکر شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد وضعیت خرید و فروش و وضعیت بازار می گوید: معاملات انجام می شود، چون خودرو مورد نیاز مردم است و مردم به آن احتیاج دارند، اما تعداد معاملات به دلیل نوسان قیمت ها و افزایش مکرر قیمت ها با کاهش روبرو بوده، چون تقاضا را در بازار محدودتر می کنند.

نبود برنامه و نتیجه آن

وی ادامه می دهد: این افزایش قیمت ها بیشتر حاصل بی تدبیری مسئولین است. ما یک بخشی هستیم تابع قوانین و مقررات. وقتی قوانین و مقررات برای همه زمان ها اعم از زمان های تحریمی، زمان های برجامی، زمان های پسا برجامی، زمان های سختی، زمان های خوشی و … برنامه معینی نداشته باشد، باعث می شود که هر روز یک تصمیم جدید گرفته شود و هر تصمیم جدید هم آثاری جدید و غیر قابل پیش بینی دارد که عملا نبود برنامه ریزی، باعث گیر افتادن ما در این ورطه زمانی است.




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط