بیش از ۵هزار خودرو در گمرکات کشور مانده اند؛ تشریح دلایل ماندن در گمرک

از دست ندهید

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ضمن درخواست از دولت برای فراهم کردن زمینه های لازم، اعلام کرد: هنوز بیش از ۵هزار خودرو در گمرکات کشور مانده اند.

بیت ران – مهدی دادفر بابیان اینکه دوسال ونیم است که بیش از ۵ هزار خودرو در گمرکات کشور مانده اند، گفت: از دولت تقاضا داریم هرچه سریعتر زمینه لازم را برای ترخیص این خودرو‌ها فراهم کند.

وی با بیان اینکه، اکثر خودرو‌هایی که در گمرک مانده اند، هیچ مشکلی از بابت ثبت سفارش، پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز و پرداخت عوارض گمرکی ندارند، گفت: از این ۵ هزار خودرو، هزار و ۶۰۰ دستگاه گواهینامه گمرکی نیز دریافت کرده اند و حتی مجوز حمل از گمرک هم دارند، اما با این وجود همچنان پشت در‌های کمرگ مانده اند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در تشریح دلایل ماندن خودرو‌ها در گمرک افزود: اوایل امسال پس از پیگیری‌های زیاد، دولت مصوبه‌ای داد تا خودرو‌هایی که مشکل حقوقی و قضایی ندارند ترخیص شوند و برای اجرای این مصوبه یک مهلت چهارماهه تعیین کرد که این مدت زمان برای یک دوره دوماه نیز تمدید شد.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی شش ماهه، از ۱۵ هزار خودرویی که در گمرکات کشور مانده بود، ۶ هزار و ۸۰۰ خودرو ترخیص شد، اما امور اداری ترخیص باقی خودرو‌ها در این دوره ۶ ماهه تمام نشد و به همین دلیل آن خودرو‌ها همچنان در گمرک مانده اند.

درخواست همکاری از دولت

دادفر با بیان اینکه از دولت انتظار داریم با تمدید مهلت مصوبه خود، زمینه ترخیص باقی خودرو‌ها را نیز فراهم کند گفت: دربازه زمانی ۶ ماهه قبلی، حدود هزار و ۶۰۰ خودرو یک روز قبل از پایان مهلت یعنی ۱۶ تیرماه سال جاری، تمام فرآیند ترخیص را گذراندند و حتی مجوز حمل نیز دریافت کردند، اما روز بعد وقتی واردکنندگان برای تحویل گرفتن خودرو‌ها به گمرک مراجعه کردند، گمرک به دلیل پایان یافتن مهلت مصوبه دولت از تحویل خودرو‌ها جلوگیری کرده است.

وی تاکیدکرد: اکثر خودرو‌هایی که در گمرک مانده هیچ مشکلی از بابت ثبت سفارش و پرداخت عوارض دولتی ندارند و حتی ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه قبض اموال دریافت کرده اند گفت: بسیاری از این خودرو‌ها به مردم پیش فروش شده و جز تعهد واردکنندگان به خریداران است و اگر ترخیص نشوند، بسیاری از شرکت‌های واردکننده خودرو، با مشکلات حقوقی مواجه خواهند شد.

دادفر با تاکید بر اینکه حتی هزار و ۵۰۰ خودرویی که توقیف قضایی بودند نیز رفع توقیف شده اند افزود: از دولت انتظار داریم برای حفظ حقوق مردم و جلوگیری از زیان شرکت‌های واردکننده خودرو، زمینه‌ای را فراهم کند تا این خودرو‌ها که هرکدامشان بطور میانگین ۳۰ هزار دلار ارزش دارند هرچه سریعتر ترخیص شوند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پایان تاکیدکرد: این درخواست ما به معنای آزادسازی واردات خودرو و بازکردن سامانه ثبت سفارش نیست و ما نیز معتقدیم در شرایط فعلی کشور تخصیص ارز برای واردات خودرو هیچ توجیه منطقی ندارد. تنها درخواست ما این است که خودرو‌هایی که در گمرک مانده که چه بخواهیم و چه نه، خریداری شده اند و ارز آن‌ها نیز پرداخت شده، ترخیص شوند.

بیشتر بخوانید: 

جزئیات صدور مجوز خروج موقت خودرو‌های شخصی برای حضور در پیاده روی اربعین

آخرین اخبار از ترخیص خودروهای دپو شده؛ بلاتکلیفی خودروهای پروانه دار

صنف واردکنندگان خودرو کاملا تعطیل خواهد شد / تلاش برای واردات خودرو




1 دیدگاه

  1. می خواهند با واگذاری این خودرو ها به سازمان تملیکی سود چند هزار میلیاردی به جیب افراد خاص برود والا تا حالا این خودرو ها ترخیص میشد همه نمایش است مانند وزیر صمت قبلی که امضا خاص میداد سما هم نظرات مردم را چاپ کنید

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

چانگان X5 پلاس در ایران مونتاژ می‌شود / معرفی کامل خودرو

چانگان X5 پلاس قرار است با موتور ۱۸۸ اسب بخاری توربو در کشورمان مونتاژ شود. این خودرو کراس‌اوور چانگان...

پست‌های مرتبط