هیوندای پلساید بزرگترین و لوکسترین شاسی بلند هیوندای است. در این مطلب میخواهیم به بررسی نقاط ضعف و قوت این کراس اوور کرهای بپردازیم.
بیت ران – حسین ریحانی: هیوندای پلساید مجموعهای بسیار کامل و کم نقص از پیشرانه خوب، کابین با کیفیت و توانایی حمل ۷ سرنشین است.
این خودرو با داشتن سه ردیف صندلی به نوعی جایگزین مدل سانتافه XL میشود.
طرفداران شاسی بلندهای دارای سه ردیف صندلی شاید در وهله نخست ظاهر متمایز پلساید و طراحی داخلی خاص آن را نپسندند.
با این وجود این خودرو با داشتن آخرین نسخه از سیستم مالتی مدیا هیوندای و پشت آمپرهای دیجیتالی در ردهای بالاتر از سایر خودروهای هم کلاس خود قرار میگیرد.
در ادامه نگاهی خواهیم داشت به نقاط قوت و ضعف این خودرو.
نکات مثبت
کابین خوب
گرچه پلساید نشان هیوندای را با خود حمل میکند ولی تیپهای بالای آن یعنی مدلهای Limited دارای کابینی بسیار لوکس هستند.
تودوزی چرمی، چرم روی درها و داشبورد، پوشش جیر مصنوعی روی سقف و پلاستیک با کیفیت کابین تنها بخشی از قسمتهای پلساید هستند که حس خوبی را به بیننده منتقل میکنند.
اهرم تعویض دنده و کلیدها نیز با مخلوط پلاستیک و فلز ساخته شدهاند و کیفیت بالایی دارند.
از این نظر کیفیت پلساید در مقایسه با بسیاری از رقبایش که از پلاستیکهای ارزان قیمت در کابین استفاده میکنند بهتر است.
هر سه ردیف صندلیهای هیوندای پلساید Limited دارای پوشش چرم ناپا هستند. صندلی راننده و سرنشین کناری در این خودرو از تنظیم برقی ۸ جهته، گرمکن و سردکن برخوردار هستند.
صندلی راننده از زیر زانویی قابل تنظیم نیز بهره مند است و حمایت بهتری از بدن را به عمل می آورد.
پلساید Limited از نمایشگر ۱۰.۳ اینچی بهرهمند هست ولی در تیپهای دیگر نمایشگر ۸ اینچی دیده میشود.
تنها نکته منفی در مورد این نمایشگر آی پد مانند پلاستیک مشکی پیانوی حاشیه آن است که ظاهری ارزان دارد.
این بخش با دیگر بخشهای با کیفیت کابین همخوانی ندارد.
فضای جادار
هیوندای پلساید دارای سه ردیف صندلی است و صندلیهای ردیف سوم آن به صورت برقی تا میشوند.
ردیف سوم این خودرو از فضای پای ۳۱.۴ اینچ و فضای سر ۳۷.۸ اینچ برخوردار است.
به این ترتیب افرادی به قد ۱۸۰ سانتی متر نیز در ردیف سوم هیوندای پلساید جا میشوند.
گرچه فضای این خودرو بهترین در کلاس خود نیست و همچنان در ردهای پایینتر از سوبارو اسکنت و فورد اکسپلورر قرار میگیرد، با این وجود فضای ردیف سوم برای کودکان که معمولا وقت خود را در آنجا سپری میکنند کافی است.
صندلیهای ردیف دوم از نوع اصطلاحا خلبانی هستند و راحتی خیلی بالایی دارند.
این صندلیها نیز دارای روکش چرم ناپا هستند.
صندلی وسط ردیف دوم نیز راحتی بالایی دارد.
فضای پای ردیف دوم ۴۲.۴ اینچ و فضای سر آن ۴۰.۱ اینچ است که از این نظر در وضعیتی بهتر از فورد اکسپلورر، هوندا پایلوت و سوبارو اسکنت قرار میگیرد.
رانندگی لذت بخش
قدرت مورد نیاز هیوندای پلساید از یک موتور ۳.۸ لیتری V6 تنفس طبیعی تامین میشود.
این موتور ۲۹۱ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد.
نیروی موتور در این خودرو با استفاده از گیربکس ۸ دنده خودکار به چرخها انتقال پیدا میکند.
با وجود وزن ۱.۹۸ تنی این خودرو در هنگام رانندگی در بزرگراه هیچ کمبود نیرویی احساس نمیشود و خودرو به خصوص وقتی در حالت اسپرت قرار دارد عملکردی سریع و رضایت بخش را از خون نشان میدهد.
در حالت اسپرت واکنش خودرو نسبت به پدال گاز سریعتر شده و گیربکس نیز دندهها را سریعتر تعویض میکند.
عملکرد فرمان هیوندای پلساید نیز خیلی خوب است و نسبت به کیا تلوراید حس بهتری را به راننده منتقل میکند.
سیستم تعلیق نیز همینطور است و نرمی بهتری از کیا تلوراید را نشان میدهد.
هیوندای پلساید یک کراس اوور خیلی خوب برای رانندگی در بزرگراه ها و جادهها است.
نکان منفی
طراحی ظاهری
ظاهر هیوندای پلساید خاص است ولی این لزوما به معنای زیبایی نیست.
ظاهر این خودرو طوری است که در جاده آن را با هیچ خودروی دیگری اشتباه نمیگیرید.
پلساید حتی در مقایسه با برادر خود کیا تلوراید که حالتی جعبهای دارد نیز بهتر نیست.
طراحان هیوندای استفاده زیادی از کروم در بخش جلویی خودرو کردهاند و چراغها نیز به قول هیوندای طراحی مانند چشمان کروکودیل دارند.
رینگهای ۲۰ اینچی مدل Limited نیز طراحی شلوغی دارند و رینگهای ۱۸ اینچی تیپهای پایینتر طراحی بهتری دارد.
سیستم Infotainment
نمایشگر ۱۰.۳ اینچی پلساید لیمیتد طراحی خوبی دارد و واکنش آن به لمس کردن سریع است.
صفحه اصلی منو نیز طراحی خوبی دارد و مواردی مانند سیستم رهیاب ماهوراهای، سیستم صوتی و آب هوا در آن دیده میشوند.
با این وجود وقتی به منوهای مختلف میروید کار کردن با این نمایشگر را مقداری دشوار خواهید یافت.
از این نظر میتوان عملکرد آن را مقداری پیچیده ارزیابی کرد.
هیچ کلید Home هم روی داشبورد دیده نمیشود و مجبور هستید که از بین منوهای پیچیده به منوی اصلی بروید.
سادهترین راه برای حل کردن مشکلات با این سیستم استفاده از Apple CarPlay یا Android Auto است که در تمام خودروها به یک شکل هستند.
تزیینات محدود برای پشت آمپرهای دیجیتالی
نمایشگر ۱۲.۳ اینچی که در هیوندای پلساید به عنوان پشت آمپرها استفاده میشود در صورت تغییر حالتهای رانندگی بین اکو، نرمال و اسپرت تغییر رنگ میدهد.
در حالت اکو، تم این صفحه سبز، در حالت نرمال آبی و در حالت اسپرت قرمز است.
در بخش میانی نیز اطلاعاتی مانند مصرف سوخت، اطلاعات رانندگی و فشار تایرها نمایش داده میشود.
اطلاعات کروز کنترل هوشمند نیز در این قسمت نمایش داده میشوند.
با این حال قابلیت شخصی سازی منوهای آن خیلی محدود است و برای مثال نمیتوانید اطلاعات سیستم صوتی یا سیستم رهیاب ماهوارهای را در پشت آمپرها ببینید.
از دیگر امکاناتی که در پلساید به چشم میخورند باید به سیستم هداپ دیسپلی، سیستم رهیاب ماهوارهای اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:
کوراندو ۲۰۱۹ محصول سانگ یانگ با نگاهی عمیق بررسی شد
کیا اپتیما ۲۰۲۱ بررسی شد ؛ تنها دو ایراد و دیگر هیچ
هیوندای سانتافه جدید بررسی شد
منبع: motor1