گک GS3 راسا موتور خاورمیانه در سامانه یکپارچه / اطلاعاتی که باید بدانید

از دست ندهید

راسا موتور خاورمیانه قرار است کراس‌اوور گک GS3 را از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی به بازار ارائه کند. این خودرو ۱۷۷ اسب بخاری که شتابی برابر با ۷.۵ ثانیه دارد، نوزدهمین کراس‌اوور کوچک پرفروش در بازار خودرو چین است. گک GS3 با فروش ۴۶۹۷ دستگاهی در مهر ماه امسال، یکی از موفق‌ترین کراس‌اوورهای بازار خودرو چین به‌شمار می‌رود.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – گک GS3 شاید در ایران خودرویی ناشناخته به نظر برسد، اما در بازار خودرو چین یکی از پرفروش‌ترین‌ کراس‌اوورهای بازار است.

 

نسل اول این خودرو بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ در چین به فروش می‌رسید و پلتفرم آن با سدان GA3S کاملاً یکسان بود. شاید جالب باشد که بدانیم نسل اول این خودرو حتی در نمایشگاه خودرو دیترویت ۲۰۱۸ هم رونمایی شد. خوشبختانه راسا موتور خاورمیانه قرار نیست نسل اول این کراس‌اوور کوچک را در ایران عرضه کند.

نسل دوم این خودرو اسفند ماه سال گذشته در بازار خودرو چین رونمایی شد. GS3 جدید را در چین با پسوند Yingsu هم صدا می‌زنند. اما در بازارهایی مانند فیلیپین، این خودرو با نام GS3 Emzoom به فروش می‌رسد.

گک GS3 راسا موتور خاورمیانه

نسخه‌ای که قرار است توسط راسا موتور خاورمیانه در ایران به فروش برسد، R-Style است که یکی از خاص‌ترین تیپ‌های GS3 به‌شمار می‌رود. این خودرو نه تنها در ظاهر کاملاً متفاوت است، بلکه با موتور نسبتاً قدرتمند خود هم می‌تواند یکی از معدود چینی‌های جذاب بازار خودرو ایران باشد.

گک GS3 راسا موتور خاورمیانه

اظهارنظر درباره طراحی خارجی و داخلی هر خودرویی، امری کاملاً سلیقه‌ای است. از همین رو، برخی می‌توانند علاقه‌مند به طراحی ظاهری گک GS3 باشد و شاید برخی هم این ظاهر را نپسندند. چیزی که مسلم است آن است که طراحان GAC تلاش داشتند تا این خودرو شباهت بسیار زیادی به محصولات جدید پژو داشته باشد.

مشخصات فنی گک GS3 راسا موتور خاورمیانه در سامانه یکپارچه

گک GS3 راسا موتور خاورمیانه

کگ GS3 فقط با یک قوای محرکه در بازار خودرو چین به فروش می‌رسد. این موتور که با کد ۴A15J2 تولید می‌شود، در زیر درب موتور سدان Empow هم قابل مشاهده است.

موتور ۱.۵ لیتری توربو گک GS3 با حجم دقیق ۱۴۹۷ سی‌سی می‌تواند ۱۷۷ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور ۲۷۰ نیوتن‌متری آن هم از دور ۱۴۰۰ تا ۴۵۰۰ در بهینه‌ترین حالت خود قرار دارد. این موتور GDi برای حرکت نیازمند بنزینی با اکتان حداقلی ۹۲ است و ۴۷ لیتر سوخت هم درون باک آن قابل ذخیره است.

اما در مشخصات فنی این خودرو که در سامانه یکپارچه موجود است، قدرت گک GS3 به میزان ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور آن هم ۲۶۵ نیوتن‌متر ذکر شد. حتی شتاب رسمی ۷.۵ ثانیه‌ای GS3 هم در سامانه ۸.۵ ثانیه ذکر شد.

منابع آگاه به بیت‌ران اطلاع دادند که GS3 مشغول گذراندن تست‌های تطبیقی برای سازگاری با بنزین ایران است. به همین دلیل، این احتمال وجود دارد که قدرت، گشتاور و شتاب اولیه این خودرو کمی کمتر از نسخه چینی آن در ایران باشد.

گک GS3 راسا موتور خاورمیانه

توان و گشتاور موتور ۱.۵ لیتری توربو این خودرو، توسط گیربکس هفت سرعته DCT تـر به محور جلو منتقل می‌شود. در محور جلوی GS3 از تعلیق مک‌فرسون مستقل استفاده شد. در محور عقب هم شاهد تعلیق تورشن بیم غیر مستقل هستیم.

ابعاد کگ GS3 راسا موتور خاورمیانه

به دلیل اینکه راسا موتور خاورمیانه نسخه R-Style این کراس‌اوور کامپکت را برای بازار خودرو ایران انتخاب کرد، طول این خودرو ۱۴۱۵ کیلوگرمی، ۴۴۴۶ میلیمتر است. یعنی این نسخه ۳۶ میلیمتر از تیپ‌های دیگر GS3 طویل‌تر است.

عرض این خودرو ۱۸۵۰ میلیمتر و ارتفاع آن هم به ۱۶۰۰ میلیمتر می‌رسد. فاصله بین دو محور گک GS3 هم ۲۶۵۰ میلیمتر اعلام شد. این کراس‌اوور کامپمت اسپرت می‌تواند با زاویه ۱۶ درجه (مثل نسخه‌های استاندارد) وارد شیب مسیر شود. اما به دلیل وجود دیفیوزر عقب، با زاویه ۲۳ درجه توانایی خروج از شیب مسیر را دارد. این زاویه در نسخه‌های معمولی ۲۸ درجه است.

فضای بار GS3 فقط ۳۴۱ لیتر است که از صندوق عقب ۴۰۳ لیتری چانگان CS35 پلاس سایپا، کمتر است. اما این فضا با خواباندن صندلی‌های عقب به ۱۲۷۱ لیتر می‌رسد که ۳۲۱ لیتر از چانگان CS35 پلاس سایپا بیشتر خواهد بود.

فضای داخلی گک GS3 راسا موتور خاورمیانه

قبل از اینکه به بررسی امکانات و آپشن‌های این کراس‌اوور کامپکت بپردازیم، بهتر است کمی درباره فضای داخلی آن صحبت کنیم. یکی از نکات خوب فضای داخلی این خودرو، نرمی بیش از اندازه پشت‌سری‌های GS3 هستند.

در قسمت عقب GS3 فضای سر و پا به اندازه کافی وجود دارد و به دلیل عدم تونل شفت، فضای کف ردیف دوم کاملاً صاف است. یعنی سه سرنشین به راحتی می‌توانند در این فضا حضور داشته باشند.

اما به عنوان یک محصول چینی، گک GS3 هم قطعاً بدون عیب و ایراد نیست. نکته اول این است که یک کاور واقعی برای سانروف پانورامیک این خودرو وجود ندارد. در واقع یک پوشش پارچه‌ای در قسمت بالای سر سرنشینان باز و بست می‌شود که می‌تواند به راحتی نور آفتاب را از خود عبور دهد.

در قسمت عقب، فقط یک خروجی USB برای شارژ ادوات برقی وجود دارد که کافی نیست. اما مهمتر از همه وجود تنها یک خروجی تهویه برای سرنشینان عقب است که قطعاً نمی‌تواند تنظیم دقیقی برای جهت وزش باد داشته باشد.

اگر به فضای ردیف اول نگاهی کنیم، نخستین نکته ارتفاع کم داشبورد است که میزان دید راننده از فضای جلو را بسیار زیاد کرده است. حتی ستون A با وجود اسپیکرها بر روی آن، هنوز هم نازک به نظر می‌رسد که کوری این نقطه را کاهش داده‌است.

یکی از نکات منفی داخل کابین GS3 نبود AndroidAuto برای بخش اطلاعات و سرگرمی آن است. این سیستم فقط AppleCarplay را ساپورت می‌کند. اما از آنجایی که GS3 مجهز به دوربین ۳۶۰ درجه است، هر زمانی که شما راهنما را لمس کنید، دوربین سمت راست یا چپ بر روی نمایشگر لمسی این خودرو، فضای کناری را به نمایش می‌گذارد.

بایدهایی که وجود ندارند

مورد عجیبی که در داخل کابین این خودرو قابل مشاهده است، این است که شما مستقیماً با استفاده از کلیدهای کنترلی روی داشبورد، می‌توانید تهویه GS3 را تنظیم کنید. اما هیچ دکمه‌ای برای دسترسی به بخش رادیو و موزیک در این قسمت وجود ندارد.

فلسفه اصلی خرید این خودرو آن است شما متقاضی خرید یک کراس‌اوور کامپکت اسپرت هستید. پس طبیعتاً تمایل دارید لذت رانندگی یک خودرو اسپرت را در این خودرو، تجربه کنید.

اما حتی زمانی که گک GS3 روی Modeهای اسپرت و اسپرت پلاس هستند، شما به عنوان راننده هیچ دخالتی نمی‌توانید در تعویض دنده‌ها داشته باشید. یعنی هیچ پدال شیفتری در پشت فرمان وجود ندارد که شما بتوانید با تعویض دنده در این قسمت، لذت رانندگی خود را چند برابر کنید. حتی اهرم تعویض دنده الکترونیکی GS3 هم قابلیت مثبت و منفی برای تعویض دنده‌ها را ندارد.

امکانات رفاهی گک GS3 راسا موتور خاورمیانه

گک GS3 در نسخه وارداتی R-Style مجهز به ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TPMS، ایربگ‌های راننده، سرنشین کناری، جانبی و پرده‌ای، سنسور پارک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، امکان انتخاب حالات رانندگی، ترمز پارک برقی، سامانه‌های کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری است.

رادارهای هشدار خروج از خط، کنترل حرکت بین خطوط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو، ترمزهای فعال، سقف پانورامیک، روف‌رک، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید (برای درب‌های جلو) و دستگیره‌های درب مخفی از دیگر امکانات این کراس‌اوور کامپکت چینی به‌شمار می‌روند.

گک GS3 راسا موتور خاورمیانه

خریداران چینی گک GS3 می‌توانند این نسخه را به صورت آپشنال با درب صندوق عقب برقی، حافظه درب صندوق عقب و سنسور حرکت پا برای باز شدن درب صندوق هم خریداری کنند. این آپشن‌ها مشخص نیست که در نسخه وارداتی وجود داشته باشند، یا خیر.

فرمان چرمی با تنظیم دستی، پشت آمپر ۷ اینچی، شارژر وایرلس تلفن، تریم چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده و تنظیم دستی صندلی شاگرد دیگر مواردی هستند که در این خودرو وجود دارند. چینی‌ها می‌توانند گرمکن صندلی‌های جلو را هم برای این نسخه سفارش دهند که این آپشن هم در نسخه وارداتی مجهول است.

نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی، پشتیبانی از کارپلی، امکان فرمان صوتی (با بیان Hello, Xiaoqi)، ۳ پورت USB Type C، شش اسپیکر برای سیستم صوتی، چراغ‌های LED، نورپردازی داخلی با امکان انتخاب ۳۲ رنگ، سنسور باران، تهویه مطبوع تک کاناله با خروجی تهویه عقب و فیلترهای PM2.5 از دیگر امکانات رفاهی گک GS3 به‌شمار می‌روند.

آپشن ۳۵ میلیونی گک GS3

نمونه‌های وارداتی به ایران، یک آپشن بسیار مهم دارند. این آپشن که سفارش آن ۵ هزار یوان (۳۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان) هزینه دارد شامل رینگ‌های ۱۹ اینچی و تایرهای Michelin Pilot Sport 4 (با treadwear 320) به ابعاد ۲۳۵/۴۵ است.

علاوه‌بر ست رینگ و لاستیگ، آپشن پنج‌هزار یوانی Julang Performance Package، موجب عملکرد بهتر موتور (Performance Tuning) هم می‌شود.

توضیح کوتاه درباره Treadwear لاستیک: میزان Treadwear (آج‌پوش) لاستیک در محدوده ۱۰۰ تا ۸۰۰ قرار دارد. هر چقدر رقم اعلامی برای Treadwear لاستیک به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد، چسبندگی آن بالاتر است. هر چه این رقم به ۸۰۰ نزدیک‌تر باشد یعنی دوام آن بیشتر است.

آمار فروش گک GS3 در بازار خودرو چین

آمار فروش ۹ ماهه سال جاری میلادی گک GS3 در بازار خودرو چین حاکی از آن است که با یکی از محبوب‌ترین کراس‌اوورهای کامپکت چینی روبرو هستیم.

GS3 تاکنون در سال جاری موفق به ثبت رقم فروش ۳۸ هزار و ۲۵۶ دستگاهی شده‌است. این بدان معناست که سهم فروش گک GS3 از سبد محصولات GAC در سال جاری، ۱۴.۲۴% است. GS3 که نوزدهمین کراس‌اوور کامپکت پرفروش در چین است، همچنین ۶.۱۳% از بازار کراس‌اوورهای کامپکت چینی را از آن خود کرده است.

قیمت گک GS3 در بازار خودرو چین

گک GS3

قیمت ارزانترین تیپ این خودرو در بازار خودرو چین، ۸۷ هزار و ۸۰۰ یوان (۶۱۹ میلیون و ۸۶۸ هزار تومان) است. گرانترین تیپ آن هم توسط چینی‌ها با صرف مبلغ ۱۰۳ هزار و ۸۰۰ یوان قابل خرید است.

نمونه‌های وارداتی راسا موتور خاورمیانه، گرانترین تیپ GAC GS3 در چین هستند که با تیپ R-Style حدود ۷۳۲ میلیون و ۸۲۸ هزار تومان قیمت دارند.

گک GS3

این کراس‌اوور کامپکت با وجود حضور در سامانه یکپارچه، هیچ قیمت مصوبی از سوی شورای رقابت ندارد. به همین دلیل مشخص نیست که این محصول وارداتی به چه قیمتی از سوی مصرف کننده ایرانی در کشورمان قابل خرید است.

کاتالوگ رسمی گک GS3 در سامانه یکپارچه

بیشتر بخوانید:

تویوتا کرولا معین خودرو در سامانه یکپارچه / همه چیز درباره کرولا وارداتی + کاتالوگ رسمی

خودروهای ۶۰۰ میلیونی بازار را بشناسید/ گزینه جذابی هست؟

تارا توربو آزمایش شد! / سریع‌ترین خودروی ایرانی چه بلایی سر دنا توربو آورد؟

ب‌ام‌و XM Label Red / ملاقات با هیولای ۷۴۸ اسب بخاری BMW در قطر




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط