راهنمای جامع تیپ‌های سایپا اطلس / بررسی تفاوت‌ها و امکانات چهار تیپ اطلس

از دست ندهید

تیپ‌های سایپا اطلس در جریان رونمایی رسمی از این محصول در نمایشگاه خودرو مشهد مشخص شد. سایپا قصد دارد اطلس را در دو نسخه دستی و اتوماتیک و چهار تیپ S ،L ،G و E به بازار خودرو کشور ارائه کند. هر کدام از این چهار تیپ با امکانات متفاوتی به‌فروش می‌رسند. اما قوای محرکه تمام تیپ‌های سایپا اطلس یکسان است.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – سایپا اطلس در حقیقت نسخه فیس‌لیفت کوییک به‌شمار می‌رود. گرچه اقدام گروه خودروسازی سایپا در به‌روزرسانی چهره قدیمی کوییک بسیار مثبت بود، اما چهره‌ای که در نتیجه این به‌روزرسانی به نمایش درآمد، هیچ ارتباطی به سایر محصولات سایپا ندارد.

در میان محصولات گروه خودروسازی سایپا، چهره شاهین به لطف یک طراحی خوب و روان، بدون ایراد به نظر می‌رسد. شاید در این چهره هیجان خاصی مشاهده نشود، اما در مجموع نمی‌توان ایرادات زیادی از آن گرفت.

 

اما اطلس به عنوان یک محصول به‌روز (از لحاظ طراحی)، هنوز هم حس کهنگی کوییک را با خود حمل می‌کند. تنها دلیل این احساس هم نمای کناری این خودرو است که شباهت بسیاری به کوییک دارد.

حقیقت این است که گروه طراحی سایپا، فورد Figo را به عنوان الگو کپی‌برداری برای طراحی اطلس انتخاب کرد. اما نتیجه کار به دلیل وجود بخش‌هایی از بدنه کوییک، هماهنگ به نظر نمی‌رسد.

تیپ‌های سایپا اطلس

تیپ‌های سایپا اطلس

تیپ‌های سایپا اطلس به دو بخش اصلی و چهار بخش فرعی تقسیم می‌شوند. به‌طور کلی، تیپ‌های S و G این محصول سایپا با گیربکس ۵ سرعته دستی به بازار ارائه خواهند شد. تیپ S نسخه پایه با گیربکس دستی است و تیپ G نمونه فول‌آپشن این محصول به‌شمار می‌رود.

دو تیپ L و E نیز در واقع نمونه‌های اتوماتیک سایپا اطلس هستند و با گیربکس CVT اتوماتیک (با قابلیت تعویض ۶ دنده مصنوعی) به‌فروش می‌رسند. تیپ L نسخه پایه مدل اتوماتیک و تیپ E نیز نمونه فول‌آپشن مدل اتوماتیک است.

مشخصات فنی سایپا اطلس

همانطور که عنوان شد، تمامی تیپ‌های سایپا اطلس با قوای محرکه یکسانی به دست متقاضیان خرید آن می‌رسند. در زیر درب موتور تمامی مدل‌های این محصول، موتور چهار سیلندر ۱.۵ لیتری هشت سوپاپه M15 GSI وجود دارد. فرق این موتور با موتور M15 در سیستم متغییر زمان‌بندی سوپاپ‌ها است که موجب می‌شود گشتاور موتور در دورهای پایین‌تری در اختبار راننده قرار گیرد. به غیر از این، سایپا اعلام کرد که منیفولد خروجی اگزوز در این موتور هم از استیل ساخته‌شد.

 

موتور M15 GSI سایپا اطلس می‌تواند ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این نیرو و گشتاور براساس تیپ‌های سایپا اطلس با گیربکس پنج سرعته دستی یا CVT اتوماتیک به محور جلو این خودرو منتقل می‌شود.

گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که مصرف سوخت اطلس، هفت لیتر در هر یکصد کیلومتر است. به بیانی دیگر، اطلس می‌تواند با یک باک ۴۱ لیتری پر از بنزین، ۵۸۶ کیلومتر مسافت را با یکبار سوخت‌گیری پشت‌سر بگذارد. به بیان سایپا، موتور این خودرو پس از بهینه‌سازی قادر است استاندارد یورو ۵ را پاس کند.

 

تیپ‌های سایپا اطلس – تیپ S

تیپ S در میان تیپ‌های سایپا اطلس، ساده‌ترین خودرو از لحاظ امکانات رفاهی است. این تیپ با گیربکس دستی پنج سرعته به بازار می‌آید و در واقع به غیر از طراحی بدنه، تفاوت چندانی با کوییک ندارد.

در تیپ S شاهد رینگ‌های ۱۴ اینچی فولادی، ترمزهای ABS و EBD، فرمان هیدرولیک، سامانه‌های کنترل پایداری و کشش، تهویه مطبوع دستی، ایربگ‌های راننده و سرنشین کناری و سنسور پارک عقب هستیم.

علاوه بر این موارد، امکاناتی مانند چراغ بدرقه تا منزل، دی‌لایت و پوزیشن لایت، کامپیوتر سفری، TPMS، سنسور نور و رادیو پخش بلوتوث‌دار هم در این تیپ وجود دارند.

تیپ‌های سایپا اطلس – تیپ G

تیپ‌های سایپا اطلس

تیپ G نمونه فول‌آپشن نسخه دستی سایپا اطلس است. در این تیپ علاوه بر تمامی امکاناتی که در تیپ S وجود دارند، شاهد نمایشگر ۷ اینچی و دوربین دید عقب نیز هستیم.

به غیر از این، فرمان تیپ G دارای کلیدهای کنترل سیستم صوتی است و صندلی‌ها در این تیپ با روکش چرم مصنوعی به دست متقاضیان می‌رسند.

تریم داخلی سایپا اطلس در این تیپ دو رنگ است. سانروف برقی، آنتن کوسه‌ای، آیینه‌های تاشو برقی و بدنه دو رنگ (رنگ سقف متفاوت است) نیز تکمیل‌کننده لیست امکانات رفاهی در این تیپ هستند.

تیپ‌های سایپا اطلس – تیپ L

همانطور که در ابتدای متن عنوان شد، تیپ L در میان تیپ‌های سایپا اطلس معرف نسخه پایه با گیربکس CVT اتوماتیک است. در این تیپ مانند تیپ S رینگ‌های فولادی ۱۴ اینچی را می‌بینیم که در پشت آنها، ترمزهای دارای ABS و EBD قرار گرفتند.

سامانه‌های کنترل کشش، پایداری و کنترل شروع حرکت در سربالایی در این تیپ وجود دارند. ایربگ‌های راننده و سرنشین هم در داخل کابین آن مشاهده می‌شوند. تهویه مطبوع تیپ L اطلس دستی است و راننده در زمان حرکت به عقب علاوه بر سنسورهای عقب از دوربین دید عقب نیز می‌تواند استفاده کند.

فرمان کمکی برقی، چراغ بدرقه، دیلایت، پوزیشن‌لایت، آنتن کوسه‌ای، سنسور نور، TPMS، ورود بدون کلید و آیینه‌های جانبی برقی تاشو از جمله امکانات ظاهری این محصول به‌شمار می‌روند.

در داخل تیپ L تریم داخلی دو رنگ، نمایشگر ۷ اینچی، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل و محدودکننده سرعت از جمله امکاناتی هستند که سرنشینان می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند.

تیپ‌های سایپا اطلس – تیپ E

تیپ‌های سایپا اطلس

کامل‌ترین و فول‌ترین نمونه در میان تیپ‌های سایپا اطلس، تیپ E این محصول است. علاوه بر گیربکس CVT اتوماتیک، در این خودرو امکاناتی مانند سانروف، بدنه دو رنگ (رنگ سقف متفاوت است)، صندلی برقی راننده با گرمکن و رادار نقطه کور هم وجود دارند. سنسور باران در این تیپ در زیر آیینه میانی قرار دارد و شیشه‌های عقب هم به‌طور استاندارد، دودی هستند.

پرسش‌های متداول درباره سایپا اطلس

تیپ‌های سایپا اطلس

اطلس چه زمانی و با چه قیمتی وارد بازار می‌شود؟

  • سایپا اطلس پیش‌تر در سامانه یکپارچه عرضه خودرو به فروش رسید. هنوز قیمت نهایی این محصول سایپا رسماً اعلام نشده است. اما با توجه به بیلبوردهای تبلیغاتی این گروه خودروسازی در سطح شهرها، پیش‌بینی می‌شود ابتدا تیپ G که نسخه فول دستی آن است به بازار بیاید. براساس اطلاعات دریافتی از سایپا، اطلس احتمالاً تا اواخر امسال به دست متقاضیان خرید این خودرو می‌رسد.

آیا موتور M15 GSI در آینده برای سایپا اطلس تغییر خواهد کرد؟

  • گروه خودروسازی سایپا به تازگی موتور ME16 را تولید کرد که ۱۶ سوپاپه است. این موتور ابتدا با شاهین پلاس وارد بازار می‌شود. اما پیش‌بینی می‌شود که به مرور تمامی محصولات سایپا به این موتور ۱۱۳ اسب‌بخاری مجهز شوند.
بیشتر بخوانید:

کراس‌اوور VGV U75 پلاس گرانترین محصول ایلیا موتور در مشهد رونمایی شد

مشخصات فنی آریا آشکار شد / همه چیز درباره موتور چینی خودرو سایپا آریا

چانگان UNI-K سایپا در مشهد رونمایی شد / از سیر تا پیاز چانگان Uni-K

پارس خودرو سهند توسط بیت‌ران بررسی شد / همان همیشگی

بستیون T77 بهمن موتور رسماً رونمایی شد / بررسی تخصصی و تصاویر

سایپا سیلک چه زمانی به بازار خودرو ایران می‌آید؟ بررسی فنی و تصاویر

تداوم استفاده از پلت فرم قدیمی در سهند و اطلس سایپا

رانا پلاس AMT6 رونمایی شد / معرفی ارزان‌ترین سدان اتوماتیک ایران خودرو




8 دیدگاه

  1. کلا سایپا یاد گرفته چراغای یه ماشینی رو عوض کنه به اسم یه ماشین دیگه به ملت قالب کنه، ملت هم که بووووق همیشه میخرن، این ملت لیاقتشون همینه و بس

  2. من با نظر Amiir موافقم سایپا اول اومد تیبا رو زد بعد دید دیگه تیبا هم از مد افتاده رفت ساینا رو زد بعد باز دید ساینا هم دیگه فروش نداره رفت هاچبک همون ماشین رو که شد کوییک زد ملت هم ریختن خریدن مخصوصا اون مدلش که قرمز و مشکی بود که دیگه ملت سر و گردن میشکوندن بعدش باز رفت سراغ شاهین و اطلس و سهند که البته همشون موتور پرایده کلا همش پرایده هیچ چیزی عوض نشده الان اگه کله ماشین های سایپا رو بزاری بغل هم یه کارشناس خبره رو هم بیاری قشنگ بررسی کنه همه کاملا متوجه میشن که مواد به کار برده شده موتور تودوزی کیفیت ساخت همش یکیه

    • مال منم زده پاییز ۴۰۲ ولی خب هنوز هیچی مشخص نیست‌…
      کسی از قیمت احتمالی خبر نداره ببینم چنده؟؟؟؟

  3. بنظر من نسخه فول آپشنش از نظر امکانات نسبتا قابل قبوله حتی موتورشم با توجه به تغییراتی که دادن و اینکه اقتصادی ترین خودرو محسوب میشه بدکی نیست ولی مشکل اصلی و پایه ای شاسی، هندلینگ و ایمنی خانواده خودرو های X200 هستش. این مسئله رو نتونستن ارتقا بدن وگرنه نسبت به پراید اولیه خیلی بهتره.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

ارزبرترین ها در صنعت خودرو اعلام شدند؛ گران فروش‌ها هم هستند

براساس اعلام گمرک ایران ارزبرترین ها در صنعت خودرو که در رتبه‌های بالای جدول قرار دارند هم اعلام شدند....

پست‌های مرتبط