کراس‌اوور VGV U75 پلاس گرانترین محصول ایلیا موتور در مشهد رونمایی شد

از دست ندهید

کراس‌اوور VGV U75 پلاس ایلیا موتور برای نخستین بار در نمایشگاه خودرو مشهد رونمایی شد. این کراس‌اوور Sinotruk، آمار فروش بسیار ضعیفی در بازار خودرو چین دارد. به‌طوری‌که با گذشت هشت ماه از سال جاری میلادی هنوز موفق به فروش ۱۵۰ دستگاه در طول یک ماه نشده‌است. VGV U75 پلاس مجهز به موتور دو لیتری توربو به قدرت ۲۲۶ اسب بخار است و قدرت آن صرفاً به محور جلو منتقل می‌شود.

کراس‌اوور VGV U75 پلاس

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – قطعاً نام سینوتراک VGV U75 پلاس را نه فقط ما ایرانی‌ها، بلکه بسیاری از چینی‌ها هم نشنیدند. این کراس اوور اندازه متوسط محصول برندی در چین است که Sinotruk (تلفظ صحیح: ساینوتراک) نام دارد.

Sinotruk سومین تولیدکننده کامیون و خودروهای سنگین در بازار خودرو چین است. این شرکت که در اصل CNHTC – مخفف China National Heavy Duty Truck نام دارد.

 

گزارش بیت‌ران از کراس‌اوور VGV U75 پلاس در نمایشگاه خودرو مشهد

اما چطور یک شرکت کامیون سازی، وارد عرصه خودروسازی شد؟ حقیقت این است که برند Weichai (Chongqing) Automotive در سال ۲۰۱۲ به عنوان زیر مجموعه Sinotruk متولد شد.

Weichai (وای‌چای) اما یک سال بعد (۲۰۱۳) خود یک برند زیر مجموعه به نام Enranger را راه‌اندازی کرد. البته نام اصلی این برند در بازار چین Yingzhi بود و چینی‌ها ترجیح دادند که انگلیسی زبان‌ها به آن Enranger بگویند.

Enranger محصولات بسیاری در خط تولید خود داشت و قرار بود تا ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در کلاس‌های MPV و کراس اوور تولید کند. اما به یکباره مدیران این شرکت تصمیم گرفتند نام Enranger را در سال ۲۰۱۹ به VGV که مخفف Victory Go Victory بود تغییر دهند.

برای پیشرفت VGV رد تمامی خودروهای Enranger از خط تولید پاک شد. به‌جای خودروهای قدیمی محصولاتی در خط تولید مشاهده شدند که VGV U75 پلاس هم یکی از آنهاست.

آمار فروش سینوتراک VGV U۷۵ پلاس در بازار خودرو چین

آمار فروش کراس‌اوور VGV U75 پلاس

اگر به آمار فروش این کراس‌اوور چینی در کشور مبداء نگاه کنیم، قطعاً با ارقام فروش قابل توجهی روبه‌رو نخواهیم شد. VGV U75 پلاس در سال جاری میلادی، فقط ۶۴۷ مشتری در کل کشور چین داشت.

حتی باور اینکه تعداد مشتریان کراس‌اوور VGV U75 پلاس در طول سال ۲۰۲۲ حتی به ۵۰۰ نفر هم نرسید، بسیار مشکل است. اما حقیقت دارد.

با شروع سال جاری میلادی، VGV U75 پلاس در ماه اول امسال ۷۰ مشتری چینی را به سمت خود جذب کرد. این رقم در بهمن سال قبل به ۴۴ نفر هم رسید!

اسفند ماه سال قبل ۹۲ دستگاه از این خودرو در نمایندگی‌های Sinotruk به مشتریان تحویل داده‌شدند. این رقم فروش اما در فروردین ماه امسال به ۸۴ دستگاه رسید.

اردیبهشت امسال برای نخستین بار میزان تقاضا برای خرید این خودرو از مرز یکصد دستگاه در ماه گذشت و به رقم ۱۲۰ دستگاه رسید.

اما در خرداد ماه فروش این خودرو محدود به ۱۰۰ دستگاه شد. آخرین آماری که از فروش خودروهای چینی منتشر شد، مربوط به تیر ماه است. کراس‌اوور VGV U75 پلاس در آن ماه ۱۳۷ مشتری داشت که این رقم، رکورد فروش سال ۲۰۲۳ برای محصول Sinotruk به‌شمار می‌رفت.

شاید مطالعه و آگاهی از این اطلاعات بی فایده به نظر برسد. اما اگر تخمین بزنیم که ایلیا موتور تمامی تولیدات این خودرو را در سال ۲۰۲۳ خریداری کرده‌باشد، یعنی کمتر از ۶۵۰ دستگاه از کراس‌اوور VGV U75 پلاس را در بازار خودرو ایران خواهیم دید!

مشخصات فنی کراس‌اوور VGV U75 پلاس

کراس‌اوور VGV U75 پلاس

سینوتراک VGV U75 پلاس نسخه‌های ۵ و ۷ نفره در بازار خودرو چین دارد. اما هر دو نسخه از یک موتور ۲ لیتری (۱۹۶۷ سی‌سی) توربو بهره‌مند هستند. ایلیا موتور نسخه هفت نفره این خودرو را برای عرضه به بازار خودرو کشورمان انتخاب کرد.

این موتور که با کد HY4C20B تولید می‌شود ۲۲۴ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه قدرت و ۳۸۵ نیوتن‌متر گشتاور در میان دورهای ۱۸۰۰ تا ۳۶۰۰ تولید می‌کند.

تمامی نیروی این موتور توسط گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک (ZF با تورک کانورتر) به محور جلو منتقل می‌شود. این بدان معناست که سینوتراک VGV U75 پلاس هیچ نسخه دو دیفرانسیلی در بازار خودرو چین ندارد.

براساس اطلاعات رسمی شتاب صفر تا صد کیلومتر این کراس‌اوور چینی به ۸/۲ ثانیه می‌رسد و شتابگیری با آن تا ۲۱۰ کیلومتر در ساعت امکان پذیر است.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر با ۴۸۲۵×۱۸۷۰×۱۶۹۱ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن هم ۲۸۰۰ میلیمتر است. وزن خالص این کراس اوور سایز متوسط به ۱۶۸۰ کیلوگرم می‌رسد که در صورت وجود بنزین در باک و مایعات در درون موتور این وزن معادل ۲۲۰۵ کیلوگرم خواهد بود.

حجم باک VGV U75 پلاس ۵۸ است و برای قراردادن اسباب و لوازم هم ۱۸۰۰ لیتر فضا در اختیار خریدار خود قرار می‌دهد. البته این فضایی است که در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف سوم بدست می‌آید.

تعلیق جلو این خودرو از نوع McPherson است و در محور عقب هم بازوهای Multi-link مستقل را می‌توان مشاهده کرد. تنها انتخاب خریداران سینوتراک VGV U75 پلاس در زمینه ابعاد تایرها هم، لاستیک‌های ۲۲۵/۵۵ با رینگ‌های ۱۸ اینچی است.

امکانات کراس‌اوور VGV U75 پلاس

کراس‌اوور VGV U75 پلاس

ترمزهای ABS و EBD، ترمز کمکی BA، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، هشدار برخورد از جلو، ایربگ‌های راننده و سرنشین کناری، هشدار نبستن کمربند ایمنی و سامانه کنترل فشار باد تایرها از جمله امکانات استاندارد این کراس اوور چینی به‌شمار می‌روند.

سنسور پارک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل، امکان انتخاب حالات رانندگی، ترمز پارک برقی و کنترل حرکت خودرو در سربالایی‌ها و سرازیری‌ها هم در کراس‌اوور VGV U75 پلاس ایلیا موتور مشاهده می‌شوند.

علاوه‌بر این موارد، آپشن‌ هشدار خروج از خط (LDWS)، هشدار برخورد از جلو (FCW) و دوربین ثبت وقایع هم در این خودرو وجود دارند که فقط مختص به نسخه‌های فول بازار چین هستند. نمونه‌های وارداتی ایلیا موتور سانروف پانورامیک را هم به خریدار ارائه می‌کنند که قابل باز شدن است.

روف رک، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای امکاناتی هستند که در VGV U75 پلاس وجود دارند. اما درب صندوق عقب برقی که دارای حافظه نیز هست، تنها مختص به بازار چین است. این امکان در نمونه ایرانی U75 پلاس وجود ندارد.

فرمان چرمی (با تنظیم دستی)، دسته‌دنده الکترونیکی، نمایشگر ۱۲/۲۵ اینچی کلاستر (رو به روی راننده)، روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده، نمایشگر لمسی ۱۰/۱ اینچی کنسول میانی، ایرکاندیشن دستی با پنل لمسی و ۶ اسپیکر برای سیستم صوتی تکمیل‌کننده امکانات داخلی VGV U75 پلاس هستند. در بیرون این خودرو چراغ‌های LED و چراغ روشنایی روز مشاهده می‌شوند و خبری هم از سنسور نور نیست.

همانطور که دیدیم، کراس‌اوور VGV U75 پلاس در بحث امکانات رفاهی و ایمنی در حدی قابل قبول قرار دارد. به همین جهت هم نباید قیمت بسیار بالایی در بازار خودرو چین داشته‌باشد. گرچه این خودرو در وب‌سایت رسمی سینوتراک در دو نسخه به فروش می‌رسد، اما در بازار خودرو چین آن را می‌توان در ۱۰ مدل مختلف بنا بر سطح تجهیزات و آپشن‌ها خریداری کرد.

قیمت کراس‌اوور VGV U۷۵ پلاس در بازار چین و ایران

سینوتراک VGV U75 پلاس از ۱۱۷ هزار و ۹۰۰ یوان در بازار خودرو چین قابل خرید است که معادل ۸۱۸ میلیون و ۲۲۶ هزار تومان (براساس نرخ ارز امروز) است.

اگر یک فرد چینی گرانترین نسخه این خودرو را برای خرید انتخاب کند، باید مبلغ ۱۵۱ هزار و۹۰۰ یوان به نمایندگی VGV بپردازد. چنین رقمی معادل یک میلیارد و ۵۵ میلیون تومان خواهد بود. اما ایلیا موتور قیمت فروش کراس‌اوور VGV U75 پلاس در بازار ایران را رقمی بین ۱.۷ تا ۱.۸ میلیارد تومان اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی آریا آشکار شد / همه چیز درباره موتور چینی خودرو سایپا آریا

چانگان UNI-K سایپا در مشهد رونمایی شد / از سیر تا پیاز چانگان Uni-K

پارس خودرو سهند توسط بیت‌ران بررسی شد / همان همیشگی

بستیون T77 بهمن موتور رسماً رونمایی شد / بررسی تخصصی و تصاویر

سایپا سیلک چه زمانی به بازار خودرو ایران می‌آید؟ بررسی فنی و تصاویر

تداوم استفاده از پلت فرم قدیمی در سهند و اطلس سایپا

رانا پلاس AMT6 رونمایی شد / معرفی ارزان‌ترین سدان اتوماتیک ایران خودرو




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط