تست تصادف تارا ایران خودرو و تحلیل نتایج آن / تارا چند ستاره ایمنی دارد؟

از دست ندهید

تست تصادف تارا ایران خودرو، بهمن ماه سال گذشته در یکی از مراکز تست خودرو در قاره اروپا انجام شد. برای پاسخ به پرسش‌هایی نظیر اینکه چرا نتایج تست تصادف تارا در هیچ جا وجود ندارد؟ و یا تارا چند ستاره ایمنی دارد؟ امین آزاد به سراغ بهروز احمدزاده از ایران خودرو رفت. احمدزاده رییس تست و اندازه‌گیری و مدیر فنی آزمایشگاه‌های تست و اندازه‌گیری معاونت فناوری و توسعه محصول دانش بنیان ایران‌خودرو است و برای نخستین بار درباره تحلیل نتایج آزمون‌های تصادف تارا در مصاحبه‌ای اختصاصی با بیت‌ران سخن گفت.

تست تصادف تارا و تحلیل نتایج آن برای اولین بار در ایران را در یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – یکی از مهمترین سوالات درباره ایمنی تارا ایران خودرو این است که آزمون تصادف این خودرو با چه سرعتی انجام شد؟

بهروز احمدزاده در پاسخ به بیت‌ران گفت: «تست تصادف این خودرو از جلو، با سرعت ۵۶ کیلومتر در ساعت انجام شد. تست تصادف جانبی این خودرو (از سمت راننده) هم با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت انجام شد.»

احمدزاده در پاسخ به این سوال که چرا آزمون تصادف تارا با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت انجام نشد؟ عنوان کرد: «الزام استاندارد تست تصادف، سرعت ۵۶ کیلومتر در ساعت برای برخورد از جلو و سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت برای برخورد جانبی است.»

رییس تست و اندازه‌گیری ایران خودرو بیان کرد که این تست‌ها برای دریافت گواهی‌های استاندارد انجام می‌شود. گواهی‌های مربوطه نیز به موسسه استاندارد ارائه می‌شود تا مجوزهای مربوط به دریافت پلاک و تجاری‌سازی خودرو اخذ شود. از آنجایی که «استاندارد» تعیین می‌کند که سرعت برخورد خودرو چقدر باشد، ایران خودرو هم دخالتی در این بخش ندارد و مطابق با دستورالعمل‌ها کار تست محصولات خود را انجام می‌دهد.

تارا در تست تصادف بهترین نتیجه را در میان محصولات ایران خودرو گرفت؟

همانطور که در فیلم آزمون تصادف تارا نیز کاملاً مشخص است، ستون‌های جلو این خودرو (با سرعت برخورد ۵۶ کیلومتر در ساعت) آسیب زیادی ندیدند. ضمن اینکه درب‌های خودرو نیز باز نشدند. می‌توان عنوان کرد که تست تصادف تارا به غیر از ری‌را، بهترین تست محصول این خودروساز داخلی بود.

احمدزاده دراینباره گفت: «به‌طور کلی اگر بخواهیم در یک عبارت به این موضوع اشاره کنیم، باید گفت روند توسعه محصولات از سمند تا آخرین محصول ایران خودرو (ری‌را)، همواره به سمت بهتر شدن کیفیت حرکت کرده‌است. این محصولات توانستند به مرور زمان، استانداردهای خارجی و داخلی را پاس کنند. سرعت‌ها و شتاب‌ها در محصولات ایران خودرو افزایش پیدا کردند. همین موضوع هم باعث شد که ایران خودرو، خود را با استانداردهای جدید هماهنگ کند. هرچه به جلو حرکت کردیم هم بدنه‌های خودروهای ایران خودرو ایمن‌تر از قبل شدند.»

چه کاری موجب شد که ستون‌های تارا در برخورد از جلو آسیب کمتری ببینند؟

احمدزاده در پاسخ به این پرس عنوان کرد: «بحث‌های ایمنی در تصادف به این سمت حرکت می‌کنند که ما بتوانیم انرژی حاصل از تصادف را با قطعت خودرو جذب کنیم. قطعات خودرو برخی از جنس هندسه و برخی از جنس مواد و پروسه‌های ساخت، همه اینها در کنار هم قرار می‌گیرند و انرژی حاصل از تصادف را جذب می‌کنند تا به سرنشینان نرسد. شما هر چقدر بتوانید انرژی حاصل از تصادف را خوب جذب کنید، موفقیت شما در ایمنی خودرو نیز بهتر و بیشتر خواهد بود.»

وی ادامه داد: «در تارا ما از فولادهای استحکام بالا استفاده کردیم. از چند ضخامتی‌ها در ستون جلو (در قسمت‌های پایین و بالا) بهره بردیم. در بخش جلو این خودرو ما بحث جریان انرژی را داریم. جریان انرژی از سرشاسی‌ها شروع می‌شود و به قسمت‌های بالا و پایین ستون A این خودرو می‌رسد. سپس این جریان به سمت رکاب‌ها حرکت می‌کند. اینکار باعث می‌شود که انرژی حاصل از برخورد، فقط در یک بخش باعث دفرمگی نشود. ما باید این انرژی حاصل از تصادف را در یک جایی تخلیه کنیم. یا این انرژی باید مستقیم به سرنشینان انتقال پیدا کند، یا باید کل آن در خودرو جذب شود. ما با استفاده از هندسه درست قطعات، متریال به روز و پروسه ساخت قطعات پیشرفته، کاری می‌کنیم که بهترین جذب انرژی را داشته باشیم.»

چرا نباید از قطعات ضخیم و قوی استفاده کرد؟

احمدزاده درباره ایمنی سرنشینان ادامه داد: «وقتی سرنشینان یک خودرو در داخل اتاق حضور دارند، باید ایمن باشند. بخشی از این ایمنی را ایربگ‌ها تأمین می‌کنند. اما بخش دیگر این ایمنی از بدنه و ساختار آن نشأت می‌گیرد. در این بخش با انتخاب مواد و متریال درست با هندسه استاندارد، ما سعی داریم انرژی حاصل از برخورد با یک مانع سخت در خودرو برخورد نکند. اگر یک قسمت از خودرو با استحکام بسیار بالایی تولید شود، در زمان برخورد انرژی به سرنشینان منتقل می‌شود. چراکه انرژی در زمان حرکت به یک بخش سخت از خودرو می‌رسد و دیگر در سایر نقاط پراکنده‌نمی‌شود. به همین دلیل این انرژی را سرنشینان دریافت می‌کنند که خطرناک است.»

رییس تست و اندازه‌گیری ایران خودرو درباره ایمنی تارا افزود: «به دلیل هندسه درست و تقسیم انرژی مناسب است که ما در فیلم تست تصادف تارا می‌بینیم که چقدر ستون A دفرمگی کمی دارد. این موضوع نشان می‌دهد که ما در جریان تصادف هم انرژی را خوب جذب کردیم، هم کمترین هزینه تعمیر خودرو را مشتری متحمل می‌شود.»

اما یک سری از نقاط بدنه خودرو مانند ستون‌ها و سرشاسی‌ها باید قوی باشند. ایران خودرو در این بخش‌های تارا چه کاری انجام داد؟ احمدزاده در پاسخ به این پرسش گفت: «ما برای تقویت سرشاسی‌ها و ستون‌ها از کانسپت‌های جدید طراحی مثل آکاردئونی استفاده کردیم. اینکار باعث شد که ما بیشترین جابجایی و تغییر شکل را در ناحیه موتور شاهد باشیم. اگر جابجای انرژی به اتاق خودرو برسد، مساوی است با آسیب‌دیدن سرنشینان. ما در بخش جلو با طراحی‌ها و استفاده از مواد مناسب، انرژی را در بخش جلو خودرو جابجا کردیم که به سرنشینان منتقل نشود. در این بخش از فولادهای چند ضخامتی و استحکام بالا استفاده کردیم.»

در تصادفات جانبی خودرو چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

رییس تست و اندازه‌گیری ایران خودرو در پاسخ به این پرسش عنوان کرد که این تست مشابه آزمون تصادف از جلو است. با این تفاوت که سرعت جسم در زمان برخورد به خودرو، ۵۰ کیلومتر در ساعت است. در این بخش بیشترین عملکرد در جذب انرژی را باید ستون B داشته باشد.

احمدزاده در اینباره گفت: «در فیلم‌های تست تصادف تارا نیز مشخص است که ستون B این خودرو دارای هندسه خیلی خوبی است. به همین دلیل، جابجایی‌های درب‌ها و ستون در زمان برخوردهای جانبی بسیار کم است. ما با قطعاتی که در کف خودرو کار و استفاده کردیم، توانستیم جذب انرژی در این ناحیه را افزایش دهیم.»

ایران خودرو به بیان رییس بخش تست و اندازه‌گیری، این تست را با امتیاز خوبی پاس کرد. او در پاسخ به بیت‌ران برای این پرسش که ایران خودرو در این بخش چه کاری انجام داد؟ گفت: «یکی از قطعات اصلی ما، ستون وسط خودرو است. این ستون را ما عریض‌تر استفاده کردیم. از مواد مختلف با ضخامت‌های مختلف در این بخش استفاده شد. در بخش همچنین قطعات تقویتی در کف و سقف را هم داریم. در رکاب خودرو قطعه تقویتی سه ضخامته وجود دارد. به‌طورکلی براساس ترند روز طراحی خودرو، کارهایی که باید برای افزایش ایمنی خودرو در برخوردهای جانبی انجام می‌شد را انجام دادیم.»

تست تصادف عابر پیاده تارا چگونه بود؟

احمدزاده پیش از شروع بحث درباره تست تصادف عابر پیاده تارا، نگاهی به روند طراحی محصولات ایران خودرو داشت. او گفت روند طراحی محصولات این خودروساز از حدود هفت سال پیش به نحوی بود که خودروهای این برند بتوانند استانداردهای لازم را کسب کنند.

به همین دلیل است که پس از اجرایی شدن قوانین مربوط به ایمنی عابر پیاده در ایران، نه در دنا و نه در رانا شاهد تغییر بخش جلویی این خودروها نبودیم. احمدزاده عنوان کرد که تست‌های تصادف عابر پیاده ایران خودرو به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، با شبیه‌ساز انجام می‌شوند.

تارا تاییدیه اتحادیه اروپا را برای تست های ایمنی عابر پیاده را ماه‌ها پیش دریافت کرد. این خودرو از مقررات مربوطه ECE-R127 پیروی می‌کند که زمینه را برای ورود خودرو به بازارهای اتحادیه اروپا فراهم می‌سازد. ECE-R127 یک استاندارد اروپایی است که برای فروش خودروها در این اتحادیه الزامی است.

احمدزاده بیان کرد که در تارا، ایزوفیکس‌های مخصوص صندلی کودک وجود دارد که براساس شرایط سنی و قد کودک باید از صندلی مخصوص به خود استفاده کرد.

او گفت که در شبیه‌سازهای ایران خودرو، دو سرنشین بزرگ در جلو قرار دارند و دو کودک نیز در عقب قرار داده‌می‌شوند. یکی از الزامات دریافت استاندارد، پاس کردن ایمنی سرنشینان کودک است که ایران خودرو در تارا این موضوع را با موفقیت پشت سر گذاشت.

رییس بخش تست و اندازه‌گیری ایران خودرو گفت به غیر از ایزوفیکس‌های صندلی کودک، مهارکننده‌های صندلی کودک نیز در این خودرو پیش‌بینی شدند. این مهارکننده‌ها در برخوردهای جلو و جانبی صندلی را محکن در سرجای خود نگه‌می‌دارند.

تارا چند ستاره ایمنی دریافت کرد؟

همانطور که عنوان شد، تست تصادف تارا با سرعت ۵۶ کیلومتر در ساعت انجام شد. سوال اصلی این است که اگر این خودرو براساس شرایط تست خودرو در موسسه Euro NCAP مورد آزمون تصادف قرار می‌گرفت، چند ستاره ایمنی دریافت می‌کرد؟

احمدزاده در پاسخ به این پرسش گفت: «ما در شبیه‌سازها برای خودروهایی مثل ری‌را هم سرعت‌های یوروانکپ را در نظر می‌گیریم. درباره تست خودرو در این موسسه باید بگویم که محصولاتی باید در این موسسه مورد بررسی قرار بگیرند که به بازار اروپا صادر می‌شوند. از آنجایی که بازار اروپا هدف صادرات ایران خودرو نیست، نمی‌توانیم محصولات خودمان را برای حضور در تست‌های Euro NCAP ارسال کنیم. اما در شبیه‌سازی‌ها ما سرعت‌های این موسسه را در نظر می‌گیریم. با توجه به استانداردها و استحکام بدنه تارا، می‌توانم بگویم که اگر این خودرو در موسسه Euro NCAP مورد بررسی آزمون‌های تصادف قرار می‌گرفت، می‌توانست ۳ ستاره ایمنی را دریافت کند.»

آیا ایران خودرو از فولادهای فوق استحکام بالا هم استفاده می‌کند؟

ایران خودرو در محصولاتی مانند ری‌را و تارا (به بیان خود) از فولاد استحکام بالا استفاده می‌کند. اما سوال اینجاست که آیا این خودروساز برنامه‌ای برای استفاده از فولاد فوق استحکام بالا را دارد یا خیر؟

احمدزاده در پاسخ به این پرسش گفت: «این موضوع وابستگی بسیاز زیادی به بحث تأمین مواد دارد. ما به محض اینکه به سمت مواردی با تکنولوژی بالا حرکت می‌کنیم، متأسفانه در بحث تأمین موارد اولیه دچار مشکل و بحران هستیم. فولادسازی‌های ما هستند که باید بتوانند چنین موادی را تهیه و تولید کنند. ما به عنوان خودروساز نمی‌توانیم خودمان هم کارخانه تولید فولاد ایجاد کنیم و برای خودمان مواد و قطعات تولید کنیم. هیچ جای دنیا هم روند به این شکل نیست. ما در بحث طراحی و تولید قطعات با فولادهای استحکام بالا مشکلی در ایران خودرو نداریم. اما برای فولادهای فوق استحکام بالا باید شرایط زیرساخت وجود داشته‌باشد. یعنی باید فولادساز چنین موادی را بتواند تولید کند که ما به عنوان خودروساز از آن در ساخت خودرو بهره‌ ببریم.»

رییس بخش تست و اندازه‌گیری ایران خودرو در پایان مصاحبه اختصاصی خود را بیت‌ران اعلام کرد که باتوجه به شرایط فعلی بازار خودرو ایران، تارا یکی از ایمن‌ترین خودروها در این بازار است.

بیشتر بخوانید:

قیمت اطلس G و چهار محصول جدید دیگر سایپا اعلام شد

قیمت پژو پارس گران شد / قیمت جدید پارس سال، سفارشی و ELX

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

چانگان CS55 پلاس سایپا ۹۰ میلیون در چین تخفیف خورد / بررسی امکانات و قیمت




2 دیدگاه

  1. با سلام و احترام؛
    در تست برخورد مانع از بغل، بنده هر چقدر که به ویدئو دقت کردم ندیدم کیسه‌ هوای روی صندلی‌ راننده باز بشود.
    اگر کسی دید، لطفاً به بنده هم نشان بدهد.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط