موتور M24 پلاس وانت نیسان زامیاد چه تفاوتی با Z24 دارد؟

از دست ندهید

زامیاد نسخه تک‌سوز وانت نیسان را با موتور M24 پلاس جدید به فروش می‌رساند. پروژه طراحی این موتور در سال ۱۳۹۹ شروع شد و زامیاد قرار است از این قوای محرکه در بسیاری از محصولات تولیدی خود استفاده کند.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: زامیاد خرداد ماه در شرایط فروش خود اعلام کرد که وانت نیسان‌های جدید مجهز به موتور M24 پلاس خواهند بود. موعد تحویل نیسان‌های جدید با موتور M24 پلاس هم شهریور ماه است.

 

شرکت مگاموتور حدود سه سال پیش تصمیم به ارتقاء قوای محرکه M24 وانت نیسان گرفت. از آنجایی که قرار نیست پس از دهه‌ها بازار خودرو ایران با این محصول قدیمی خداحافظی کند، باید برای کسب استانداردهای جدید حداقل موتور آن کمی بروزتر می‌شد.

پیش از شروع، باید بدانیم که موتور قدیمی وانت نیسان یعنی Z24 چه ویژگی‌هایی داشت. Z24 قوای محرکه‌ای بود که می‌توانست ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. Z24 موتوری ۸ سوپاپه با دریچه گاز سیمی بود و براساس ادعاها استاندارد یورو ۵ را در اختیار داشت.

اما این موتور پس از تبدیل به M24 پلاس چه تغییراتی در خود مشاهده کرد؟ باید گفت که در بحث توان موتور، M24 پلاس مثل Z24 هنوز هم ۹۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

 

گشتاور آن هم با ۷ نیوتن‌متر کاهش به ۱۸۰ نیوتن‌متر رسید. این قوای محرکه هنوز ۸ سوپاپه است اما دریچه گاز آن برقی شد. مگاموتور مدعی است که موتور M24پلاس می‌تواند استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پاس کند.

M24 پلاس چه تفاوت‌های دیگری با Z24 دارد؟

موتور Z24 قدیمی نمی‌توانست با ویژگی‌های تاریخ گذشته خود استانداردهای جدید را پاس کند. به همین دلیل، مگاموتور در ابتدا دریچه گاز این موتور را از سیمی به الکتریکی تغییر داد.

سیستم برقی M24 پلاس هم تغییر کرد. با توجه به الزامات استانداردهای جدید در زمینه سامانه‌های کنترل پایداری و ترمز اضطراری، EMS خودرو (Engine Management System یا سیستم مدیریت موتور) تغییر کرد. در این تغییر باید پروتکل شبکه CAN در EMS پیاده‌سازی می‌شد.

شبکه CAN شامل گروهی از ماژول‌ها و اتصالات است که این اتصالات برای تبادل اطلاعات بین ماژول‌ها ایجاد شد. به این اتصالات، اصطلاحاً Bus می‌گویند. Bus مثل بزرگراهی است که داده‌ها داخل آن بین ماژول‌ها در حال عبور و مرور هستند.

این Busها در واقع پیوند مشترکی بین ماژول‌ها برقرار می‌کنند. بطوریکه برای به اشتراک گذاشتن‌داده‌ها نیازی به سیم‌کشی مجدد نباشد.

در نهایت پس از پیاده‌سازی سامانه EMS موتور M24 پلاس با شبکه CAN سیستم ECU این قوای محرکه مجدداً با نمونه ایرانی کالیبره شد.

برای بالابردن ایمنی وانت نیسان‌های جدید، مسیر برگشت سوخت از ریل به باک حذف شد تا احتمال نشتی در آن از میان برود. چنین تغییراتی موجب شد موتور M24 پلاس به بیان مگاموتور مصرف سوخت کمتری در مقایسه با Z24 داشته باشد. ضمن اینکه حالا می‌توان استانداردهای آلایندگی را هم با این قوای محرکه جدید پاس کرد و برای دهه‌های دیگر آن را در خط تولید نگهداشت!

جدول مقایسه تغییرات موتور M24 پلاس با Z24
ویژگی‌های موتور موتور Z24 موتور M24 پلاس
قدرت (اسب بخار) ۹۴ ۹۴
گشتاور (نیوتن‌متر) ۱۸۷ ۱۸۰
تعداد سوپاپ ۸ ۸
نوع دریچه گاز سیمی برقی
استاندارد آلایندگی یورو ۵ یورو ۵

زامیاد برنامه دارد تا از این قوای محرکه جدید در بسیاری از محصولات تولیدی خود استفاده کند. خودروهایی مثل صحرا، پادرا و کارون احتمالاً با این موتور به بازار می‌آیند.

نیسان تک‌سوز آپشنال جدید با موتور M24 پلاس فقط ۱۲.۵ میلیون از نیسان زامیاد با موتور Z24 گرانتر است. از آنجایی که تغییرات در موتور جدید برای بهبود عملکرد آن صورت گرفت، خرید وانت نیسان با قوای محرکه M24 پلاس منطقی‌تر به نظر می‌رسد. به غیر از این، احتمال دارد که با تولید قوای محرکه M24 پلاس، موتور Z24 به کلی از خط تولید کنار رود.

از آنجایی که وانت نیسان سرجهازی خودروهای ایرانی در بازار است، زامیاد حالا حالا ها قصد خداحافظی با آن را ندارد. پس احتمالاً نسخه‌های تازه‌ای از این وانت با ایربگ راننده و سرنشین، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، سنسور نور و باران و… به بازار عرضه خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

لیست قیمت ایران خودرو ویژه مرداد ۱۴۰۲ اعلام شد

۱۲ هزار نیسان زامیاد بلاتکلیف‌ هستند / خریداران خودرو تحویل نگرفتند اما اقساط می‌دهند!

کراس‌اوور Voyah FREE دانگ‌فنگ با ۴۹۰ اسب‌بخار قدرت به ترکیه رسید

رکود بی‌سابقه بازار خودرو / گزارش بازار و تحلیل قیمت‌ روز خودروها

لاماری ایما بررسی شد / زیبای کم جان!




48 دیدگاه

  1. ماشینی که دریچه گازش برقی باشه . اصلا اصلا بدرد نخوره . من الان یه سایناsدارم سربالایی کشش نداره . ولی نیسان راحت با شتاب رد میشه !!

  2. پس نتیجه میگیریم که نام جدید نیسان ، ترررسان است.
    اما خداییش انگار قربونش برم خدا هندونه رو برای نیسان آبی خلق کرد.چون ما تابستون هر چی نیسان دیدیم عقبش پر هندونه بود و این داستان ادامه دارد

    • هیچ کدوم از موتور هاتون بدرد نمیخوره من یک نیسان ۱۴۰۱خریدم کلا ده هزار تا رفته اونم بدون بار اومدیم میبینیم یک لیتر روغن کم کرده نمایندگی هم میگه باید روی پانزده هزار بیایید اگه دوباره کم کرده بود صورت جلسه کنم

      • داداش من هر ۳۵۰۰تا روغن عوض میکنم و چون دوگانه سوزه حدود۳۰۰ میل کم میکنه که میگن طبیعیه،تو رو چه حساب ۱۰هزار تا بایک روغن کار کردی!!!

        • سلام.
          اگه بگم با ۱۲ هزارکیلومتر هنوز یک سی سی روغن کم نکرده اون وقت چی میگین،
          ماشین پیکان مدل ۸۲ تک سوز ،

          یعنی ۱۵۰ میلیون نمیدنش.

      • سلطان نباید ماشین نمایندگی بود چون دس کاری مکنن روغن فاسد میریزن داخلش پولشم دو برابر میگرد بعد از گارانتی تمام بشه کار موتور ماشین تمومه یعنی باید مکاینکی باشی من نیسان ۱۴۰۱ دارم یکبار هم گارانتی نبردم خداشکر موتور گیربوکس و دف مثل اسب میمونه ودر ضمن بگم که هفته اول تحویل روغن موتور و روغن گیربوکس و روغن دف عوض کردم بیرون و روغن با کیفیت ریختم چون به اینا اعتباری نیس در کل خودتون میدونید من تجربه حسینخودمو گفتم شاید به درد یه بنده خدای بخوره

  3. تشکر میکنم از طراحان و مهندسان پیش رفته صنعت خودرو بعد از ۵۰سال تولید بلاخره توانستن دریچه گاز سیمی را ب برقی ارتقا دهند واقعا … خاک تو سره خودتون و صنعتتون اینجور پیش برین هیچ … نمیشین

  4. به جای این مسخره بازی ها که. سرمردم کلاه میزارین و دریچه گازش رو فقط تغییر دادین و به قیمت بالاتری هم می فروشین
    برای ایمنی این ماشین کاری کنید
    سیستم تعلیق جلو رو هم فنر شمش بزارید تا همش لاستیک درنیاد جون ادمو بگیره

  5. چرا سه روز جشن ملی اعلام نمیکنیم . ؟ ما میتونیم این روز یعنی (برقی شدن دریچه گاز) رو مثل ملی شدن صنعت نفت تو تاریخمون و کتاب‌های درسی مون بیاریم . اگه رونمایی از همچین دستاوردهایی اینقدر با اهمیت نشون میده واستون پس رو نمایی از سایر دستاوردها از جمله موشکی و دفاعی هم در همین حدوده پس نتیجه میگیرم ما هنوز موشک اسکاد بی شوروی سابق رو بزک میکنیم و با اسم و عناوین مختلف رونمایی می کنیم البته دریچه سوختشان رو برقی میکنیم تا نگن روسی

    • فقط برا افزایش قیمت دلخواه خودشونن ،بعد دریچه گاز سیمی شرف داره تا برقی اون هم برا ماشین باری ،،، متاسفم جناب مهندس طراح وتغییرررررررر

  6. اینهمه وانت زیبا و استاندارد در دنیا، اینا ۵۰ ساله چسبیدن به آبی زشت و تنگ جا که فرمون توی شکم راننده س قیمتش هم با بهترین سواری در امارات برابری میکنه

    • سلام ی دونه ۴۰۲خریدم آشغاله گیربکس دفرنسیال داغون شاسی ضعیف کولردایم خراب خلاصه شبانه، روز جلونمایندگیم، هیچ فایدی هم نداره بایدپول ی نیسان دیگه خرجش کنی شایدبشه بهاش کارکنی

  7. نیسانM24جدیداگرفتم،مصرف سوختش کمی پایین تراومده،ولی گازبرقی خرابی میاره به مرور زمان،باگیربکس۵دنده حرکت بسیارعالی داره،ولی سیستم جلوبندی وتعلیق جای تعریف نداره،فرمان هیدرولیک وکولرهم ازمزیت خوب نیسان M24هست،درکل برای سرعت تا٨٠یا٩٠بابار خوب هست

    • یادم میات تویه سربازی یه نیسان تحویلم دادن و باش ماموریت میرفتم‌ بعد از مدتی دچار کمر درد شدید شدم‌ و متوجه شدم دچار دیسک کمر شدم که تا حالا بعد از ۳۰ سال باش مشکل دارم و درد سیاتیک ولم نمیکنه اینم از کیفیت بد و غیر استاندارد اتاق نیسان که ببین با چند تا مثل من چکار کرده.به خاطر اینه که میگم سازندگان خودرو به مردم احترام نمی‌ذارن بگذریم که هر روز به خاطر کیفیت بد جان ده ها نفر گرفته میشه که در طول سال هزاران نفر میرسه بعد میگن بچه بیارین جمعیت کم شده .دروغ پشت دروغ اگر بتونیم جان همین افراد که در جاده ها قتل عام میشن بگیریم هنر کردیم .واقعا حکومت داری اینقدر سخت است.یه بچه عاقل براحتی میتونه حکومت داری کنه ولی ما نمیتونیم یا نمی‌خواهیم یا تعصب نمیذاره راه درست رو بریم.

  8. خداییش پارسال اواخر دی یدونه ۴۰۱ش و گرفتم
    از ساعت تحویل گیربکس صدا میده تا همین الان که ۳۶تا کاره!(بخاطر این گیربکس های ضعیف و مسخره ۶ دنده)
    چراغ چک دائم روشنه،رو ۸۰تا قفل شده
    پول آپشنال دادم پرتاب باد کولرش خیلی خنده داره
    واسه زیر بار ضعیفه
    این آشغال دیگه از بس ازش دزدیدن دیگه نمیکشه
    نخرید،به خودتون ظلم نکنید
    این آشغال ها رو نخرررررید

    • داداش هرکی نیسان خشک میخره مستقیم میره تغییرات مونتاژ رو انجام میده،تعویض گیریبکس و دف و دیسک و صفحه،بعدشم میرن قفل سرعت رو باز میکنن البته کلی کارهای دیگه هم باید انجام بدی که بستگی به خودت داره

  9. من هم با فرشاد موافقم چیزهای که گفته راسته منم یه دونه ۱۴۰۰ دارم این شکلیه حال بهم زنان خدایش

    • من ۸۷دارم گول این آشغالا رو نخورید وقتی میرم تو جاده با بار نیسان صفر ها رو جا می‌زارم البته اونا خالین

  10. خدا شاهد است، نیسان دیزل صفر ۱۴۰۰ رو از نمایندگی تحویل گرفتم صدای دیفرانسیل و زوزه گیربکس از همون روز اول بود، رینگ و لاستیک ها تاب دار بودند

  11. سلام هموطنای عزیز این همه بی انصافی برای چی هست قدردان باشیدپنجاه ساله که مهندس های این آب وخاک شب وروز تحقیق ومطالعه کردن تا به این نتیجه رسیدن که مشکل وانت نیسان دریچه گاز سیمی ونام z24 هست الان هم که خدارو شکر عیب کار پیدا شده وداره حل میشه صبور باشید

  12. سلام هموطن نیسان ام ۲۴واقعا اشغاله نخرید من خریدم به درد نمیخوره ی دونه مدل نود تا نود یه سگش شرف داره به اینا همه

  13. ایربگ دوتا کمک بادی جلو و شاسی، دوبل کنید داشبرد تغیر بدید اینه ها برقی کنید داخلش صندلی پژویی بزارید عقبش هم دیسکی کنید

  14. الله اکبر از این همه پیشرفت الله اکبر از این همه نابغه فکر کنم یک مشت بز تو زامیاد مسئول طراحی هستن دریچه گاز رو بعد چهل سال برقی کردن با همین فرمون تا سال ۱۵۰۴ دو تا زه هم به درب عقبشمیزنن مملکتی که دسته یک مشت آفتابه ساز باشه همینه

  15. میدونید چرا وضع مملکت اینجوری شد
    بخاطر اینکه حرمت ها ب آبی نیسان از بین رفته…
    ی کاری کردن هیچکس از نیسان جدیدا دیگه حساب نمیبره
    قدیما نیسان میدیدن فرار میکردن
    الان جلوش لایی میکشن
    راه نمیدن
    و..
    چرا چون مردم دیگه میدونن این جدیدا اشغالن

  16. سلطان نباید ماشین نمایندگی بود چون دس کاری مکنن روغن فاسد میریزن داخلش پولشم دو برابر میگرد بعد از گارانتی تمام بشه کار موتور ماشین تمومه یعنی باید مکاینکی باشی من نیسان ۱۴۰۱ دارم یکبار هم گارانتی نبردم خداشکر موتور گیربوکس و دف مثل اسب میمونه ودر ضمن بگم که هفته اول تحویل روغن موتور و روغن گیربوکس و روغن دف عوض کردم بیرون و روغن با کیفیت ریختم چون به اینا اعتباری نیس در کل خودتون میدونید من تجربه حسینخودمو گفتم شاید به درد یه بنده خدای بخوره

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط