خودرو رهام دانشگاه فردوسی مشهد به مسابقات جهانی فرمولا SAE راه یافت

از دست ندهید

خودرو رهام (Roham) از دانشگاه فردوسی مشهد به مسابقات جهانی فرمولا SAE یا مسابقات فرمولا دانشجویی راه یافت. این خودروی ساخت داخل چگونه و با چه مشخصاتی راهی ایتالیا شد؟ سرپرست تیم دانشجویی رهام در گفتگوی اختصاصی با بیت‌ران جزئیات این خودرو مسابقه‌ای فرمولا دانشجویی را بیان کرد.

خودرو رهام

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: یک تیم ۱۲ نفره از دانشجویان رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد موفق شدند یک خودروی فرمولا SAE با نام خودرو رهام را طراحی، تولید و راهی مسابقات جهانی کنند.

این مسابقات که با نام فرمول دانشجویی هم شناخته می‌شود قرار است ۲۱ تا ۲۵ تیر ماه در ایتالیا برگزار شود. رهام در تست ورودی پذیرفته شد و هم اکنون در حال آماده شدن برای مسابقه اصلی است.

این خودرو از پیشرانه ۶۰۰ سی سی موتورسیکلت سوزوکی استفاده می‌کند. رهام قابلیت دستیابی به سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صدی معادل ۵.۲ ثانیه دارد.

اما این مسابقات چگونه است و خودروهای شرکت کننده باید چه مشخصاتی داشته باشند؟

رقابتی داغ میان جامعه مهندسان خودروساز (SAE)

فرمولا SAE

مسابقات فرمولا SAE در سال ۱۹۷۹ در آمریکا افتتاح شد و هم اکنون بزرگ‌ترین مسابقات دانشجویی خودرویی در سطح دنیا است. هر سال بیش از ۷۰۰ دانشگاه از تمام دنیا تیم‌های خود را به این مسابقات اعزام می‌کنند.

در واقع این مسابقات یک رقابت تنگاتنگ برای به رخ کشیدن توانایی‌های فنی و مهندسی هر دانشگاه و شناسایی استعدادها است.

دانشجویان باید یک خودرو مسابقه‌ای به سبک فرمول یک و  در چهارچوب قوانین و دفترچه فنی مسابقات دانشجویی را از پایه طراحی و تولید کنند. انجمن مهندسان خودرو آمریکا و خودروسازان مطرح دنیا نیز میزبان این رقابت‌ها هستند.

مشخصات فنی رهام

خودرو رهام یک خودروی مسابقه ۲۸۵ کیلوگرمی مجهز به پیشرانه ۶۰۰ سی سی سوزوکی است. قدرت و گشتاور این خودرو برابر با ۶۷ اسب بخار و ۵۱ نیوتون‌متر است.

برای دستیابی به کمترین وزن ممکن، شاسی و بدنه این خودرو از فیبر کربن و آلومینیوم ساخته شده است. شتاب صفر تا صد این خودرو در آسفالت نا مناسب ۵.۲ ثانیه و حداکثر سرعت آن حدود ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. یکی از چالش‌های اصلی تنظیم قوای محرکه این خودرو، کوچک کردن ورودی هوا و تغییر ECU به علت قوانین مسابقه بود.

لازم به ذکر است هفت مهندس مکانیک، دو مهندس مکانیک خودرو و سه مهندس صنایع به مدت دو سال روی این پروژه کار کردند.

قوانین مسابقه فرمولا دانشجویی

تمام خودروهای شرکت کننده باید در چهارچوب قوانین و دفترچه فنی مسابقه فرمولا SAE طراحی و تولید شوند. برای مثال حداکثر حجم پیشرانه مجاز برای شرکت در مسابقات ۷۱۰ سی سی و قطر ورودی هوا نیز باید حداکثر ۲۰ میلی‌متر باشد. این مسابقه در سه دسته احتراق داخلی، الکتریکی و خود ران برگزار می‌شود که رهام در دسته احتراق داخلی شرکت کرد.

مسابقات دارای یک آزمون ورودی با چهار پارامتر بازرسی فنی، تست شیب، تست ترمز و تست صدای اگزوز است. خودرو رهام در این مرحله پذیرفته شد تا به مسابقات راه یافت.

دو مرحله دیگر شامل سطح سه استاتیک و سطح یک دینامیک نیز بخش‌های اصلی مسابقه هستند. در تست سطح یک دینامیک تست‌های شتاب (۱۰۰ امتیاز)، اسکید پد (۷۵ امتیاز)، اتوکراس (۱۲۵ امتیاز)، استقامت ( ۲۷۵ امتیاز) و مصرف سوخت (۱۰۰ امتیاز) مورد ارزیابی قرار می گیرند.

در تست سطح سه استاتیک نیز پارامترهای طراحی مهندسی (۱۵۰ امتیاز)، طراحی تجاری (۷۵ امتیاز) و گزارش هزینه‌ها (۱۰۰ امتیاز) مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

چالش‌های فنی طراحی و ساخت رهام 

محمد حسین ابریشمی سرپرست تیم دانشجویی رهام درباره چالش‌های فنی طراحی و ساخت خودرو رهام در گفت و گو اختصاصی با بیت‌ران گفت: “یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سر راه ما، نبود دسترسی به مراجع معتبر و همچنین تجارب تیم قبلی شرکت کننده بود. به عنوان مثال هنگام طراحی سیستم تعلیق خودرو، اطلاعات مورد نیاز را به سختی از کتاب‌های قدیمی، یوتیوب و… استخراج کردیم. ما مجبور شدیم این سیستم را از نو طراحی کنیم. در صورتی که تیم قبلی هم یک بار این کار را انجام داده بود. تیم‌های دانشگاهی باید پشت سر هم باشند و بتوانند از تجارب یکدیگر استفاده کنند. با این کار خودروها هر سال پیشرفته‌تر می‌شوند.”

وی درباره چالش‌های تامین قوای محرکه خودرو نیز افزود: ” یکی از چالش‌های اصلی ما کاهش هوای ورودی، طبق قوانین مسابقه بود. به طوری که باید یک منیفولد هوای ورودی چهار دهنه را به یک منیفولد تک دهنه به قطر ۲۰ میلی‌متر با چهار خروجی تبدیل می‌کردیم. چالش بعدی نصب ECU جدید و برنامه نویسی آن بود.”

پیامی به مسوولان

سرپرست تیم رهام درباره نحوه تامین مالی پروژه افزود: “مانند سایر پروژه‌های دانشجویی، ما هم زمان زیادی را صرف یافتن اسپانسر و حامی مالی کردیم. این چالش بسیار بزرگی بود. اکنون که این پروژه به ثمر نشست ما از کسانی که باید حامی ما می‌شدند اما نشدند، هیچ اسمی نمی‌بریم و حرفی هم نمی‌زنیم. چند دانشجوی مهندسی از مشهد دور هم جمع شدند و با کمترین امکانات، یک خودروی مسابقه‌ای ساختند که به مسابقات جهانی راه پیدا کرد. این کار ما یک پیام به مسوولینی است که از ابتدا ما را باور و حمایت نکردند. در این میان تشکر می‌کنیم از تمام افرادی که بدون هیچ چشم داشت مالی به ما کمک‌های بزرگی کردند. اکنون نیز با توجه به اینکه این پروژه هنوز به انتهای مسیر خود نرسیده و هنوز هم نیازهای مالی داریم، آماده همکاری با هر شرکت و سازمانی هستیم تا به هدف خود برسیم.

بودجه‌های چند صد هزار دلاری خارجی‌ها

ابریشمی درباره سطح دیگر شرکت کنندگان مسابقه فرمولا SAE به بیت‌ران گفت: ” دانشگاه‌های خارجی با امکانات و بودجه‌های زیاد به این مسابقات راه پیدا می‌کنند. به عنوان مثال یک دانشگاه مطرح ممکن است تا چند صد هزار دلار بودجه برای خودرویش در نظر بگیرد. اما کل هزینه خودروی ما حدود دو میلیارد تومان است. ما در این رقابت‌ها انتظار کسب رتبه‌های خوب را نداریم اما انتظار داریم به جز گذشتن از آزمون ورودی، مسابقه را بدون خرابی به اتمام برسانیم. چرا که برخی از تیم‌ها قادر به تمام کردن مسابقه نیستند. “

اعضای تیم ایران در مسابقات فرمولا SAE

سید محمد حسین ابریشمی سرپرست تیم خودرو رهام است. سینا احمد آبادی، حسین علیزاده، محمد قربانی فارمد، جواد ایزدی، محمد سالار نیا، آرمین شهرستانی از اعضای این تیم هستند. همچنین امیر رضا ضیایی، محمد فرید دری، گلناز بختی، نیلوفر داوودی و زهرا عیدیان سایر اعضای تیم فرمولا SAE رهام هستند.  مهندسان رضا مختاری و وحید ریاضی تهرانی نیز مشاوران این تیم هستند.

بیشتر بخوانید:

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو مشخص شد

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی کنند!

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی‌تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا‌ایمن را بگیرد؟




3 دیدگاه

  1. بنام خدا.ازخبرگزاری تسنیم و فارس ومشرق.وجوان و ….کمک بگیرید البته بطورخاص چون مشهدی هستیدوهمشهری ریاست جمهور و مجلس این عزیزان هم هستند

  2. آخه چرا باید اینقدر منفی بون
    توقع تون رو بالا ببرید.
    هین که خراب نشه خوبه؟؟!؟!
    انشالله رتبه خوبی هم بیاورید ✊️✊️🇮🇷❤️

  3. تو بحث هزینه و بودجه باید ببینیم ایا خودرو دو میلیارد تومنی شما میتونه حریف خودرو های چند صد هزار دلاری اونا بشه یا نه؟

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط