تارا فیس لیفت وارد فاز اجرایی شد / آغاز تغییر چهره تارا ایران خودرو

از دست ندهید

تارا فیس لیفت وارد فاز اجرایی در ایران خودرو شد. منابع آگاه به بیت‌ران اعلام کردند که تولید نسخه فیس‌ لیفت تارا ایران خودرو در دستور کار این خودروساز قرار دارد. تارا با ظاهر جدید دیگر مشکلات طراحی نمونه فعلی را نخواهد داشت و با موتور ۱۷۰ اسب بخاری در خط تولید ایران خودرو حضور خواهد داشت.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: ۲ سال پیش در زمان رونمایی از تارا، انتقادهای فراوانی به طراحی این محصول تازه ایران خودرو شد. ایران خودرو تلاش کرد که با برخی آپ‌دیت‌های ظاهری، چهره این سدان پرچمدار خود را قابل هضم کند.

از جمله به‌روزرسانی‌های ظاهری تارا در طول دو سال قبل، تغییر گرافیک چراغ‌های عقب بود. البته این گرافیک جایگزین چراغ‌های قبلی نشد. بلکه به عنوان یک آپشن تازه در تیپ‌های V3 و V4 حضور یافت و باعث گرانتر شدن این خودرو نیز شد.

 

تارا قرار است از این ظاهر کسالت‌بار خلاص شود. حضور حسین سلیمانی (طراح شاهین در سایپا) در تیم طراحی ایران خودرو هم در تغییر چهره تارا بی تأثیر نیست.

به نظر می‌رسد تارا فیس لیفت از قواعد خانوادگی ری‌را و TF21 در آینده پیروی کند و ظاهری شبیه به این محصولات به خود بگیرد. باید یادآوری کنیم که هنوز هیچ تصویر رسمی‌ای از تارا فیس لیفت منتشر نشده است. اما استارت پروژه تغییر چهره این سدان ایران خودرو زده‌شد.

تارا فیس لیفت فقط در ظاهر تغییر نخواهد کرد. منابع آگاه به بیت‌ران اطلاع دادند که تارا جدید از قوای محرکه به روز و گیربکس کاملاً جدیدی هم بهره‌مند خواهد بود.

 

مشخصات فنی احتمالی تارا فیس لیفت

موتور تارا فیس لیفت

مهمترین خبر درباره تارا فیس‌لیفت، حضور موتور EFP در زیر درب موتور آن است. موتور EFP نسخه بهینه نسل‌های مختلف موتورهای EF ایران خودرو بشمار می‌رود.

یکی از اصلی‌ترین نکات تفاوت موتور EFP و نسخه قبلی آن یعنی EF7 فرق درجا کارکردن آن است. دور کارکرد درجا و آرام موتور EFP از ۸۵۰ به ۶۵۰ دور بر دقیقه کاهش یافت که این موضوع به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی آن کمک بسیاری می‌کند.

وزن مجموعه لنگ و لغزنده موتور EFP هم بیش از یک کیلوگرم نسبت به موتور EF7 و TC7 قدیمی کاهش یافت. علاوه بر این، در زمینه کاهش اصطکاک، اقداماتی در زمینه بهبود گرانروی روغن، کاهش اصطکاک رینگ‌ها و پوشش DLC در این موتور انجام شد.

بهبود سامانه زمان‌‌بندی متغیر سوپاپ‌‌ها CVVT دوگانه، افزایش شدت اغتشاش جریان داخل محفظه احتراق، محرک برقی دریچه هدر و توربوشارژ برای کاهش لگ توربو، چند راهه دود ورق‌کاری، بهبود سامانه تهویه بخارات روغن و… نیز در این موتور به بهبود احتراق در آن کمک می‌کنند.

سامانه خنک‌کننده موتور EFP هم مجهز به هواگیری خودکار شد. به غیر از این موارد، قطعات اصلی موتور EFP شامل میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم توربوشارژ، سیستم خنک‌کننده و… کاملا متفاوت از EF7 و TC7 است.

تولید انبوع این موتور هم اکنون در ایران خودرو آغاز شد و EFP قرار است قوای محرکه جدید بسیاری از محصولات این خودروساز باشد.

موتور EFP توربوشارژ یک موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ است. EFP قادر است قدرتی بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ اسب بخار تولید کند. حداکثر گشتاور این موتور نیز ۲۴۰ نیوتن‌متر اعلام شد.

پیشرانه EF7 توربو (TC7) قدیمی قدرتی معادل ۱۵۰ اسب‌بخار و گشتاوری برابر با ۲۱۵ نیوتن‌متر تولید می‌کرد. بدین ترتیب EFP توربوشارژ حدود ۱۰ تا ۲۰ اسب‌بخار قدرت بالاتر و ۲۵ نیوتن‌متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند.

گیربکس جدید برای تارا فیس لیفت

گیربکس تارا فیس لیفت

هنوز مشخص نیست که تارا فیس لیفت از همان گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE چینی استفاده کند یا نمونه جدیدی جایگزین آن شود.

می‌دانیم که اخیراً ایران خودرو برخی محصولات خود را با گیربکس LANDAI تولید می‌کند. این گیربکس اتوماتیک که حتی در چین هم ناشناخته است در بعضی از محصولات ایران خودرو از جمله ۲۰۷ مولتی کالر مشاهده می‌شود.

منابع آگاه به بیت‌ران اعلام کردند که احتمال دارد تارا نیو فیس، مجهز به گیربکس شش سرعته دو کلاچه باشد. از آنجایی ایران خودرو توانایی تأمین گیربکس از برندهای مشهوری مانند ZF را ندارد، احتمالاً این گیربکس دو کلاچه هم چینی خواهد بود.

گیربکس‌های دو کلاچه در ترافیک‌های شهری تقریباً عملکردی نزدیک به افتضاح دارند. رانندگی با این خودروها کمی مشکل است و نیاز به قلق‌گیری خاص خود را دارد.

احتمالات درباره تارا فیس لیفت

اگر با روند تولیدات ایران خودرو آشنا باشیم، می‌دانیم که در صورت تغییر چهره تارا، این خودرو جانشین نمونه فعلی نخواهد شد. بلکه احتمالاً با نامی جدید و البته با قیمتی بالاتر به بازار می‌رسد.

از همین رو اگر نمونه فیس لیفت تارا با نام و نشانی متفاوت در درب کارخانه ایران خودرو خارج شد، نباید متعجب شد. چرا که این رویه را پیش‌تر از خودروهایی مانند سمند، سورن، پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ تجربه کردیم.

به هر حال باید در نهایت منتظر ماند و دید تا دومین تغییر چهره پژو ۳۰۱ در کشورمان چه شمایلی را به نمایش خواهد گذاشت. البته باید اشاره کرد که احتمالاً نسخه فیس لیفت تارا در نمای جانبی هم تغییراتی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

موتور TU5 پلاس ایران خودرو به سایپا نرسید / شاهین پلاس تولید نمی‌شود؟

قیمت خودروهای تجاری در سایه خلاء قانونی / لزوم نظارت بر شیوه قیمت‌گذاری پیکاپ‌ها

زمان تکمیل وجه مشتریان بهمن موتور اعلام شد / قیمت فروش محصولات بهمن موتور

قیمت خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت منتشر شد / قیمت ۲۸ خودرو مونتاژی بازار

شرایط فروش محصولات کرمان موتور ویژه متقاضیان سامانه یکپارچه اعلام شد

قیمت محصولات فردا موتورز مشخص شد / لیست جدید اصلاحی شورای رقابت

قیمت محصولات بهمن موتور اعلام شد / لیست جدید اصلاحی شورای رقابت




22 دیدگاه

  1. فیس لیفت رو ولش کن ایران خودرو، اونایی رو که این همه مدته تحویل ندادی رو بده.خواهش میکنم کمکمون کنین دو ماه تاخیر داره چرا ؟؟؟ ؟ ؟

  2. دست متقلبان خود رو ساز ( کاسبان نیرنگ و طماع ) ایرانی برای هر فرد معمولی و کم سواد کوچه و بازار کشور هم رو و اقشا شده است ! در ایران و خصوصا دولتهای این نظام هیچ قدمی خیر و برای صلاح ملت و کشور تا کنون برداشته نشده است تمان قصد و نیت و غرض اجزاء این دولت ها ” سود مادی ” بیشتر بوده است و متاسفانه این صفت زشت و منحرف به ملت هم سرایت و آموزش داده شده است !!

  3. سلام بیت ران محترم لطفا پیگیر کیفیت خودرو باشید و به خودرو ساز فشار بیاورید که مهم حفظ جان سرنشینان است خودرو ساز باید به سمتی برود که تضمین بدهد مثلا در این خودرو جدید ۱۷۰ اسب بخاری قطعا فوتی نداشته باشد و تضمین بدهند این مهم است و حتی اگر این پروژه یکسال هم به تعویق بیفتد ارزشمند است هم برای هویت کارخانه ایران خودرو و هم برای ایران و هم اینکه یه حس خودباوری ایجاد می شود و این شدنی است با بکارگیری مهندسین نخبه ای که فقط تمرکز کنند برای کیفیت بسیار بالای بدنه و تولید خودروی ملی بدون فوتی و این شدنی است لطفا منتقل کنید تا یکبار هم که شده خودمان را به دنیا ثابت کنیم و بگوییم که ما می توانیم و برای یکبار به تمام حواشی در مورد خودروی داخلی که مثلا بعد از ۴۵ سال هنوز فلان و بهمان به همه ی اینها پایان بدهند ان شاء الله موفق باشید

    • خرهمون خره فقط پالانش راعوض میکنند،نه فکرامنیت وجان مردمن نه ماشینی که تولیدمیکنندکیفیت لازم وداره فقط کیسه دوختن واسه جیب مردم واقعاچه سگ پدرهای به اسم خودروسازخون مروم راشیشه کردن

  4. تارا در نمای جانبی شبیه کمد لباس یا همون گنجه های قدیمی خونه مادر بزرگ می مونه که سردی و بی روحی خاصی رو القا می کنه ،این همه پول بابت یه گنجه اصلا درست نیست پرداخت کنید ،شما اجازه ورود به رقیب اروپایی خیلی سطح پایین رو به کشور بدید تا خودرو ساز داخلی یه خورده خودش رو جمع کنه

  5. شما بگو از ایرانخودرو چگونه و کجا شکایت کنیم
    پول گرفته ماشینو نمیده ارزشی برای قرداد خودش هم قائل نیست

  6. تارا ماشین فوق العده عالی و پر سرعت و کم مصرف هست، نسبت به ونا آپشن های بیشتری داره، کسی که تارا نداره، الکی قنپس در نکنه

  7. عرض سلام و وقت بخیر قابل توجه دوستان عزیز و هموطن های گلم گلگی کوچیکی از مردممون دارم واقعا چرا سر هر چیز که به ظاهر جدید هست ذوق زده میشین و زود وارد صحنه میاین از نظر بنده شرکتی که یک گیربکس درست حسابی نمیتونه وارد بکنه چه برسه تولید بکنه و واقعا انتظار این دارین ماشینهاشون کیفت داشته باشین البته تولید نباید اسمش گذاشت چون تولیدی ندارن فقط مونتاژ کاری میکنن همین ولا غیر
    و واقعا برای این گلگی داشتم که خیلی از نخبه های ایرانی حقشون هستش که توی این مملکت نباشن تا وقتی همچین تجار مزخرفی داریم و مردم همیشه در صحنه هستن هیچ جای برای نخبه های ما نیس
    یه نمونه اقای منصوری بزنید گوگل غیر از نخبه بودنش لقب سلطان تیونینگ بهش دادن خواهش میکنم به خودتون بیاید و اینقدر ذوق زده نباشید

  8. انشاالله تارا نسل ۲ طراحی جلو و پشت و جانبی و داخلش کلا تغیر کنه و تو نسل ۲ ترمزدستی برقی و اتوهلد و سانروف و پاور ویندو و فرمان برقی و ۴چرخ دیسکی و مانیتور ۱۰ اینچ و سنسور نور و باران و بادتایر تو همه مدلش باشه و تو فولش. صندق برقی و ۶ایربگ و محدود کننده سرعت و رادار نقطه کور و رادار خطوط و اینه الکترکرومیک باشه تا ماشین تقریبا کاملی بشه

  9. تعجب میکنم نویسنده این مقاله دقیقا از بین چه خودرو های داخلی داره مقایسه میکنه که به تارا میگه کسل اور..من تارا ندارم اما با قاطعیت از تمام خودرو های داخلی زیبا تر و با کلاس تر هست.کیفیتش هم از دارندگان واقعی سوال میکنم همه ازش تعریف میکنند..

  10. دیگه چین از کل دنیا کپی میکنه شماهم از چین کپی کنین
    فقط چراغ عوض میکنین توبوقو دادوبیداد ک خودروی ملی تولید کردیم
    کل فرغونای سای پا همون پرایده حتی خدایش پرایده ای قدیم نه این تیبا کوییک ساینا ک همشون همون پرایدن فقط باچراغ جدید و کیفت اشغال
    کل فرغونهای اون خودرو هم ک کلا پژو ماقبل فسیل یا سمنده … حالا بیا از چین چراغ وارد کن بگو خودروی جدید فیس جدید قد۲تا کامیون جنگ جهانی دوم سوخت مصرف میکنن به دوچرخه بخورن از وسط نصف میشن
    چطوری این پول ملتو می‌برید سرسفره خانوادهاتون
    واقعا پول خون و جون و آه ملته

  11. سلام شرکت فرغون سازی ایرانخودرو هنوز تارا هایی که پارسال با معد یک ساله پیش فروش کرده از فروردین امسال تا الان تحویل نداده خودتونو معطل این شرکت کذایی نکنید

  12. یک موتور و بیست جور اتاق با نامهای مختلف! فکری به حال کیفیت بد فنی و ایمنی خودروها کنید.

  13. کلا شبیه یخچاله ، عرض خودرو خیلی کمه
    یه مقایسه بکنید با سراتوی سایپا که چقدر این ماشین از نمای روبرو نسبت به تارا پهن تره
    از ابعاد بگذریم اصلا چراغای عقب و جلوی زیبایی نداره ، مقایسش کنید با سراتوی ۲۰۲۳ ، نمای بغلشم که دقیقا مثل طراحی محصولات روسی هست ، داخلشم که از رودری ها گرفته تا داشبورد ، طراحی غربیلک فرمون اصلا به پای سراتوی سایپایی هم نمیرسه
    این گاریو باید هم نمای داخلی هم بیرونیشو دوباره طراحی کنن
    لطفا نظرات مردمو به گوش طراح این شرکت برسونین
    خودرویی مورده پسنده مردم هست که طراحیش نزدیک به زبان طراحی محصولات KIA باشه
    سلیقه ایرانی ها به زبان طراحی محصولات کیا ، مرسدس ، بی ام و نزدیک تره کی اینو میخوان درک کنن ؟!

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط