موتور TU5 پلاس ایران خودرو به سایپا نرسید / شاهین پلاس تولید نمی‌شود؟

از دست ندهید

موتور TU5 پلاس ایران خودرو که قرار بود قوای محرکه ۱۶ سوپاپه شاهین باشد، به سایپا نرسید. منابع آگاه به بیت‌ران اطلاع دادند که سایپا در تأمین قطعات این موتور با ایران خودرو هنوز به توافق لازم نرسیده است.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: اواخر خرداد ماه سال جاری، سایپا با رونمایی از موتور ME16 اعلام کرد که محصولی با نام شاهین پلاس را با این قوای محرکه ۱۶ سوپاپه به بازار ارائه کند.

 

موتور ME16 مگاموتور قرار بود از شهریور ماه سال جاری یعنی دو ماه دیگر وارد فاز تولید انبوه شود. در نتیجه تولید انبوه این موتور، شاهین نیز برای نخستین بار صاحب یک موتور نسبتاً به روز تنفس طبیعی و ۱۶ سوپاپه می‌شد.

پایه و اساس موتور ME16 مگاموتور که قرار بود قوای محرکه شاهین پلاس باشد، همان موتور تارا ایران خودرو (موتور TU5 پلاس) است.

مشکل اساسی سایپا بلوکه سیلندر این موتور است که گفته می‌شود ایران خودرو در ایران توان تولید آن را دارد و ایران خودرو تاکنون تعداد کمی بلوکه سیلندر در اختیار سایپا قرار داده است.

تفاهم سایپا و ایران خودرو در زمان وزارت وزیر قبلی صمت فاطمی امین  با فشار وی رخ داده بود و هم اکنون وضعیت نامشخصی دارد.

 

خط تولید موتور K4M ( رنو تندر ۹۰ ) در مگاموتور توسط این شرکت به خط تولید موتور جدید تغییر وضعیت داده بود اما مشکل این خط این است که اگر بلوکه سیلندر تامین نشود تولید این موتور در هاله ای از ابهان قرار می‌گیرد؟

ماجرای موتور TU5 پلاس ایران خودرو و ME16 مگاموتور

گروه خودروسازی سایپا ماه‌ها قبل از موتور ME16 رونمایی کرد. اما پس از رونمایی از این خودرو و انتشار تصاویر اولیه آن، مشخص شد که موتور ME16 مگاموتور همان موتور TU5 پلاس ایران خودرو است. البته گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که موتور ME16 با TU5 پلاس ایران خودرو تفاوت‌هایی دارد.

 

سایپا در زمان رونمایی از این موتور اعلام کرد که به سراغ پرونده‌های قدیمی و دوران شراکت با سیتروئن رفت. سایپا سالها قبل قراردادی با سیتروئن امضاء کرد که به این کمپانی اجازه داد به دانش فنی موتور EC5 دست پیدا کند. پس از ماجراهای تحریم صنعت خودرو و رفتن سیتروئن از ایران، سایپا توانست این موتور را در مگاموتور بومی‌سازی کند.

قرار بود پس از بومی‌سازی (بخوانید داخلی‌سازی) موتور EC5، موتور ME16 تولید شود که اولین موتور ۱۶ سوپاپ سایپا است. سایپا برنامه‌های بسیاری برای آن داشت و قرار بود این قوای محرکه، خودروهایی مانند شاهین پلاس و کادیلا را به حرکت درآورد.

اما منابع آگاه به بیت‌ران اعلام کردند که سایپا در تأمین قطعه این موتور مشکل دارد. حقیقت این است که ظاهراً برخی قطعات ضروری این موتور از ایران خودرو به سایپا نرسید و به همین دلیل موتور ME16 مگاموتور نمی‌تواند وارد فاز تولید انبوه شود.

از TU5 به  TU5 پلاس

موتور TU5 پلاس ایران خودرو / ME16 مگاموتور

موتور TU5 پلاس هم (ME16 مگاموتور) در حقیقت همان موتور قدیمی TU5 قدیمی پژو بود که پس از به‌روزرسانی، قدرت آن از ۱۰۵ به ۱۱۳ اسب بخار رسید. گشتاور این موتور نیز پس از تغییرات از ۱۴۲ به ۱۴۴ نیوتن‌متر افزایش یافت.

موتور TU5 به دلیل ساختاری ۱۶ سوپاپه و استهلاک کم در بین محصولات ایران خودرو بسیار محبوب شد. سال‌ها محصولات بسیاری در ایران خودرو مانند پژو پارس و ۴۰۵ از این موتور استفاده کردند تا اینکه این خودروساز تصمیم به اضافه کردن سامانه CVVT به آن کرد. پس از ارتقاء این موتور قدیمی، ایران خودرو نام TU5 پلاس را برای آن انتخاب کرد.

سری موتورهای TU برای اولین بار در سال ۱۳۸۲ در زیر درب موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۴ مشاهده شد. یک سال بعد تیپ‌های ۵ و ۶ پژو ۲۰۶ هم از این موتور استفاده کردند و ایران خودرو با تیپ ۴ این هاچ‌بک محبوب خداحافظی کرد.

مشخصات فنی موتور ME16 مگاموتور

موتور ME16 دقیقاً ۱۵۸۷ سی‌سی حجم دارد. این قوای محرکه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه است که نسبت تراکم ۱۱ به یک دارد. با مشخصاتی که عنوان شد، موتور ME16 سایپا شاهین پلاس می‌تواند ۱۱۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور خروجی آن نیز به ۱۴۷ نیوتن‌متر رسید که در دور ۴۲۰۰ از تمام پتانسیل آن می‌توان استفاده کرد. لازم است تأکید کنیم که در ME16 قرار است پمپ روغن و دینام جدیدی در مقایسه با موتور TU5 پلاس مشاهده شود.

اگر ME16 را با موتور TU5 پلاس ایران خودرو مقایسه کنیم، می‌بینیم که توان خروجی آن ۲ اسب بخار از TU5 پلاس بیشتر است. در بحث گشتاور هم ME16 به میزان ۳ نیوتن‌متر افزایش راندمان را تجربه کرد.

موتور ME16 شاهین پلاس سایپا
موتور ME16 شاهین پلاس سایپا

سایپا بیان کرد نخستین خودروهایی که مجهز به این موتور خواهند شد، کادیلا و شاهین پلاس هستند. این قوای محرکه که فناوری زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌ها را دارد توانست استاندارد آلایندگی یورو ۵ را هم پاس کند.

این موتور در بحث فن‌آوری ساخت به‌ بیان سایپا با موتور TU5 پلاس ایران خودرو تفاوت‌هایی دارد. از جمله تفاوت‌های موتور ME16 با TU5 پلاس می‌توان به ساختار متفاوت بلوک سیلند، اجزای سرسیلندر، رینگ‌ها و یاتاقان‌ها، پاشش سوخت و سیستم جرقه‌زنی اشاره کرد. در نتیجه این اختلاف‌ها سایپا مدعی است که این موتور توان بیشتر و مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور ایران خودرو دارد.

سایپا باور دارد که موتور ME16 در هماهنگی با گیربکس پنج سرعته دستی، ۷ لیتر در هر صد کیلومتر بنزین می‌سوزاند. البته مشخص نیست که در نتیجه مشکلات تأمین قطعه این موتور، شاهین پلاس یا کادیلا بتوانند از آن بهره‌مند شوند یا خیر.

بیشتر بخوانید:

قیمت خودروهای تجاری در سایه خلاء قانونی / لزوم نظارت بر شیوه قیمت‌گذاری پیکاپ‌ها

زمان تکمیل وجه مشتریان بهمن موتور اعلام شد / قیمت فروش محصولات بهمن موتور

قیمت خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت منتشر شد / قیمت ۲۸ خودرو مونتاژی بازار

شرایط فروش محصولات کرمان موتور ویژه متقاضیان سامانه یکپارچه اعلام شد

قیمت محصولات فردا موتورز مشخص شد / لیست جدید اصلاحی شورای رقابت

قیمت محصولات بهمن موتور اعلام شد / لیست جدید اصلاحی شورای رقابت




10 دیدگاه

  1. سلام شاهین مزخرف ترین ماشینی که در طی ۶۴ سال عمر دیده و سوار شده ام ، یاد شتر گاو پلنگ که لقب زرافه است افتاده ام ،یعنی یه چیزی ساخته اند . که نه کیفیت دارد و نه تعمیر کار درست درمان حتی خود نمایندگی هم سر در نمی آورند از ساخت این خودروی اشغال ، متاسفانه خریدش بزرگترین اشتباه زندگیم شده و همواره تبلیغ منفی در با ه اش خواهم کرد مگر کسی پیدا شود مرا از سرش برهاند ،

  2. اشتباه می کنید سایپا خودش موتور tu5 دیگر ی طراحی و مگاموتور در حال ساخت موتور است و انشاالله در شاهین اتومات مونتاژ می شود.

  3. به نظر من موتور ۱۵۰۰ ارتقا یافته خود سایپا از tu5 بهتر است چون هر دو را داشتم به چند دلیل
    اول اینکه هزینه نگهداری tu5 بسیار بالاست به دلیل داشتن ۲ تسمه تایم
    دوم خطر پاره شدن تسمه تایم چ کج شدن سوپاپ حتمی است
    ۳ دمای کاری این موتور به دلیل شتابش بالاست و واشر سر سیلندر غذای همیشگیش است
    .
    موتور ۱۵۰۰ سایپا شاید کمی گشتاور کمتری داشته باشه ولی به نظر من بی نظیر عمل کرده چون واقعا کم هزینه است
    این نکته را فراموش نکنید
    تنها چیزی که پراید رو زنده نگه داشته تا الان موتور کم خرج ۱۳۰۰ مگا موتور بوده

  4. علی رغم تبلیغات ضد شاهین ولی تا قبل از اینکه باهاش رانندگی کنم اصلأ باورم نمیشد اینقدر خوب راه بره و خوراکش سربالایی هستش.به نظرم اونایی که تاحالا باهاش رانندگی نکردن پیشنهاد میکنم حداقل یکبار امتحانش کنن که متوجه قدرت خوبش بشن

    • من خودرو شاهین دارم مدل ۱۴۰۰تا الان حدود ۷۴هزار کیلومتر باهاش راه رفتم اوایل اذیت میکرد بیشتر ایرادی که داشت برقی بود که خود نمایندگی کل سیم‌کشی رو عوض کرد خدای تا الان هیچ گونه اذیتی نکرده روزانه بیشتر از ۳۰۰کیلومتر بخاطر محل کار باهاش حرکت میکنم اونم با کولر و با وضعیت خرابی جاده به نسبت قیمتش خوبه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط