ایآتروس اولین اتوبوس برقی دارای نشان استاندارد ایران محصول شرکت ایران خودرو دیزل رونمایی شد. اما آیا این اتوبوس میتواند مشکل آلودگی هوا را حل کند؟!
دیروز اول خرداد ماه در شرکت ایران خودرو دیزل با حضور ریاست سازمان ملی استاندارد ایران اولین نشان استاندارد ملی اتوبوسهای الکتریکی به ایآتروس به صورت نمادین اهدا شد.
فیلم معرفی اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل
مشخصات فنی آیتروس ایران خودرو دیزل
ایآتروس اتوبوس برقی ایرانخودرو دیزل، برپایه پلتفرم اتوبوس آتروس طراحی شدهاست. ماکزیمم قدرت ایآتروس ۳۵۰ کیلووات است. اما در حالت پیوسته، به ۱۹۵ کیلووات معادل ۲۶۱ اسببخار میرسد. ایآتروس به ۱۰ پک باتری ۳۵ کیلووات ساعتی ولتاژ بالا که در مجموع ۳۵۰ کیلووات ساعت ظرفیت ذخیرهسازی را میسازد، مجهز است. شش پک از این باتریها در سقف اتوبوس و ۴ پک در عقب اتوبوس جایگذاری شدهاست. همچنین موتور الکتریکی ایآتروس قابلیت تولید ۳۵۰۰ نیوتنمتر گشتاور دارد و ساخت شرکت دانا است.
قابلیت شیبنوردی آیتروس
یوردخانی مدیر پروژه آیتروس در گفتگوی اختصاصی با بیتران گفت: «یکی از مهمترین آیتمهای مدنظر سازمان اتوبوس رانی به عنوان مشتری اصلی، قابلیت شیب نوردی است که در ایآتروس این عدد ۲۰ درصد است. همچنین این اتوبوس، تستهای شیب نوردی در ولنجک و جاده لشکرک و همچنین مناطق مدنظر شهرداری مشهد انجام شد و ایآتروس توانست با موفقیت تستها را پاس کند.»
وی افزود: «اما مهمترین آیتم یک خودروی کار و تجاری الکتریکی مایلج یا همان میزان پیمایش خودرو است. این آیتم در سه سطح زیر تعریف میشود.»
- Sort1: ترافیک شهری و کولر روشن در حالت فول لود ایآتروس
- Sort2: ترافیک ملایم شهری با کولر روشن در حالت فول لود
- Sort3: مسیر برون شهری با کولر روشن در حالت فول لود و سرعت مطمئنه
یوردخانی در تکمیل صحبتهای خود اشاره کرد: «ایآتروس در Sort1 میتواند ۲۵۰ کیلومتر پیمایش داشتهباشد. همچنین حداکثر سرعت خودرو ۱۳۰ کیلومتر بوده که به ۹۰ کیلومتر محدود شدهاست.»
ظرفیت مسافرگیری آیتروس
ظرفیت مسافر اتوبوس الکتریکال ایران خودرو دیزل ۳۵ نفر نشسته و ۳۵ نفر ایستاده است که در تستها تیم طراحی خودرو تجربه ۱۰۰ نفر مسافر را دارد. بر اساس استانداردهای بینالمللی، نمونه نخست ۱۰ هزار کیلومتر تست شد و بعد از آن نمونه (Validation Plans (VP برای ادامه پروژه ساختهشد.
این اتوبوس برقی، دو کولر به صورت هم زمان استفاده میکند. این دو کولر علاوه بر قابلیت خنککنندگی کابین، وظیفه خنککنندگی باتریهای مورد استفاده در خودرو را نیز بر عهده دارند.
با این اقدام ریسک گرم شدن باتری به دلیل خرابی کولر به حداقل میرسد و در صورت خرابی هریک از کولرها، کولر دوم به عنوان پشتیبان به مدار میآید و باتری های خودرو را خنک میکند.
آزمونها و استانداردها
استانداردهای این اتوبوس بر اساس استانداردهای ۸۵ گانه گروه M۳ کلاس یک (اتوبوسهایی که میتوانند مسافر ایستاده داشته باشند) بوده و تمامی استانداردهای ۸۵ گانهای که شامل این خودرو میشود، پاس شدهاست. این استانداردها شامل موارد موجود در عکس میشود.
ایآتروس در آزمون پایداری از نمره قبولی که ۲۸ درجه است، نمره بالاتری کسب کرد و توانسته تا ۳۰ درجه نیز پایداری خود را حفظ کند.
در دیگر آزمونها، ایآتروس در تستهای مانند ترمز، آزمون سرعت، محدود کننده سرعت و سایر مواردی که مربوط به این گروه خودرویی است، موفق بود و توانسته تایید سازمان استاندارد را اخذ کند.
هم چنین در همکاری با شرکت مپنا، دو مدل شارژر برای این اتوبوس برقی طراحی شد که در زمان تحویل و با توجه به انتخاب مشتری تحویل دادهخواهد شد؛ شارژر ۱۲۰ کیلووات این خودرو قابلیت شارژ کامل سه ساعته و شارژر ۲۴۰ کیلووات قابلیت شارژ یک و نیم ساعته را دارد. در زمان تولید انبوه، به ازای هر دو اتوبوس، یک شارژر با دو گان شارژر عرضه میشود.
فضای داخل و آپشنها
فضای داخلی ایآتروس مناسب است و مانند سایر اتوبوسهای دیزلی مشابه، فضایی کافی در داخل کابین دارد. همچنین از امکانات جالب موجود در ایآتروس، وجود شارژر USB در میلههای موجود در کابین است.
یکی از ویژگیهای جالب توجه اتوبوس برقی ایآتروس، قابلیت تبدیل شدن به یک خودروی متصل (Connect Car) است. این قابلیت با همکاری شرکت ایرانسل طراحی شد و در زمان تولید انبوه، تمامی محصولات مجهز به این سیستم خواهند بود. این سیستم اطلاعات بسیاری از جمله پارامترهای باتری و موتور، سرعت، پیمایش، خطاها و بسیاری اطلاعات مفید دیگر را ارائه میدهد.
بیشتر بخوانید:
سهند پارس خودرو در خط تولید دیده شد / تصاویر اختصاصی و بررسی فنی
سایپا اطلس چگونه است؟ / مشخصات فنی + شرایط فروش
ساغول سون ایرانخودرو دیزل اوشاغلاری خصوص کنترل کیفیت