آیا سامانه کنترل پایداری اجباری می شود؟ / چرا پلیس نمی‌تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا‌ایمن را بگیرد؟

از دست ندهید

برای جلوگیری از تصادف آیا سامانه کنترل پایداری اجباری می‌شود؟ آیا زور پلیس به خودروسازان می‌رسد؟ و چرا پلیس نمی‌تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا‌ایمن را بگیرد؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: سردار تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور ناجا در گفت و گوی اختصاصی با بیت ران گفت : ” ۳۷ درصد از تصادفات رانندگی، مربوط به واژگونی خودرو است. با نصب سامانه کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) روی خودروهای داخلی، بخش زیادی از این سوانح می توانند بر طرف شوند .”

سردار تیمور حسینی جانشین رییس پلیس راهور
فیلم کامل مصاحبه در یوتیوب

سردار حسینی درباره علت شماره گذاری خودروهای داخلی ناایمن با وجود اختلاف نظر پلیس با خودروسازان گفت: “پلیس وقتی معضلی را در خودرویی مشاهده می‌کند باید به مراجع ذیصلاح اعلام کند. اما وقتی خودروسازان از مراجع ذیصلاح تاییدیه می‌آوردند، پلیس ملزم به شماره گذاری خودرو است.”

اما چرا با وجود اصرار پلیس و نقش قابل توجه سامانه کنترل پایداری در جلوگیری از انحراف و واژگونی خودرو، نصب این سامانه اجباری نمی شود؟

چرا علی رغم توقف تولید یک محصول به دلیل نا ایمن بودن، خودروهای دیگر توسعه یافته روی همان پلت فرم نا ایمن، به تولید خود ادامه می دهند؟

خودروسازان چگونه موفق به دریافت مجوز برای شماره گذاری خودروهای نا ایمن می شوند؟ آیا می دانید کدام سازمان‌ها این مجوز‌ها را صادر می کنند؟

پاسخ پرسش‌های بالا را برای اولین بار در ادامه گزارش بخوانید.

خطای انسانی در رانندگی، باید توسط راه و خودرو بخشیده شود
تصادف
تصادف

سردار حسینی معتقد است: ” یکی از کارهای جدی ما در پلیس راهور، تحلیل تصادف‌ها است.سه عامل راه، وسیله نقلیه و انسان عوامل موثر در وقوع یک تصادف هستند.یک خودروی استاندارد قادر است تا از وقوع تصادف جلوگیری کند. یکی از وظایف نسل جدید خودروهای هوشمند و خودران، این است که هرگز در موقعیت تصادف قرار نگیرند.”

وی در زمینه مشخصات یک خودروی ایمن افزود: “یک خودروی ایمن و استاندارد با بهره‌گیری از سیستم‌های ایمنی کارآمد، قادر است از وقوع تصادف جلوگیری کند و نقش پیشا وقوعی دارد. از طرف دیگر هم باید زمانی که حتی خودرو حرکت نمی‌کند و مثلا یک سنگ از کوه روی آن می‌افتد، با استحکام کافی بدنه، سقف، ستون و … بتواند از جان سرنشینان حفاظت کند و نقش پسا وقوعی داشته باشد. خودروهای ما نه می‌توانند نقش پیشاوقوعی را ایفا کنند و نه نقش پساوقوعی را، چرا که هدف خودروساز نباید فقط تیراژ تولید باشد، بلکه در وهله اول باید کیفیت مد نظر باشد. ما حق نداریم کیفیت را فدای کمیت کنیم.”

تصادف
تصادف

جانشین رییس پلیس راهور درباره نقش خطای انسانی در وقوع سوانح تصریح کرد: “ما همیشه می‌گوییم عامل انسانی مقصر است اما امروزه در تمام دنیا موضوعی به عنوان خطای انسانی را پذیرفته‌اند و معتقد هستند خطای انسانی در رانندگی، باید توسط راه و خودرو بخشیده شود. در واقع راه و وسیله باید بخشنده باشند.”

چرا سامانه کنترل پایداری (ESP) روی خودروهای داخلی اجباری نمی شود؟
سامانه کنترل پایداری
سامانه کنترل پایداری

سردار حسینی در زمینه الزامی شدن نصب سامانه کنترل پایداری روی خودروهای داخلی معتقد است: “ما این موضوع را خیلی پیگیری می‌کنیم اما تاکنون موفق نشدیم.

این سامانه در پیشگیری از واژگونی خودرو، بسیار کارآمد است. آمار ما می گوید ۳۷ درصد از تصادف‌ها مربوط به واژگونی هستند و بخش زیادی از این موضوع می‌تواند با نصب این سامانه برطرف شود. این سامانه با برنامه ریزی که دارد می‌تواند در کسری از ثانیه و به صورت لحظه ای، به چرخ‌ها فرمان قفل شدن یا آزاد شدن بدهد و انحراف خودرو را کنترل کند.”

لازم به ذکر است به جز خودروی تارا هیچ کدام از خودروهای داخلی مجهز به سامانه کنترل پایداری نیستند. در حالی که انحراف از مسیر این خودروها، به علت استفاده از پلت فرم‌های قدیمی با فرمان پذیری کم، امری رایج است.

کدام سازمان‌ها مجوزهای لازم برای شماره گذاری خودروها را صادر می کنند و نقش پلیس چیست؟

تیمور حسینی درباره نحوه ارزیابی ایمنی خودروها به بیت ران گفت: “وقتی پلیس معضلی را مشاهده می‌کند آن را به مراجع ذیصلاح گزارش می کند و می‌گوید که این‌ها نیاز به اصلاح دارند. اما وقتی خودرو سازها از مراجع ذیصلاح یعنی وزارت صمت، سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد ایران مجوزهای لازم را اخذ می‌کنند، پلیس تکلیف قانونی دارد آن ها را شماره گذاری کند.

سردار حسینی در زمینه تاثیر نقش پلیس در ایمن سازی خودروها گفت: “پلیس در زمینه‌هایی هم توانست موثر باشد. پلیس توانست ایربگ و ترمز ABS را از آپشن به الزام تبدیل کند. پراید و پژو ۴۰۵ فقط و فقط با تلاش‌ها و پیگیری‌های پلیس و مستند به آمار و ارقام استخراج شده، از رده تولید خارج شدند.”

چرا پلت فرم‌های قدیمی از رده خارج نمی شوند؟

سامانه کنترل پایداری

جانشین رییس پلیس راهور در زمینه از رده خارج نشدن پلت فرم‌های قدیمی و توسعه محصولات جدید روی آن‌ها معتقد است: “یکی از معضلات ما هم همین است. خودرسازها با تغییرات جزیی، یا با اضافه کردن یک پلاس یا عدد روی خودروهای قدیمی، می‌گویند ما یک محصول جدید آوردیم. در اینجا مراجع نطارتی باید کنترل و رصد بیشتری روی این موضوع داشته باشند. به هر حال پرسش شما درست است اما پاسخی برای آن وجود ندارد. ما باید پلت فرم‌های قدیمی را از رده خارج کنیم.”

بیشتر بخوانید:

قیمت هوندا کلیک به ۲۷۰ میلیون تومان رسید / موتورسیکلت گران و کمیاب شد

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

افزایش شدید قیمت کارخانه‌ای خودرو ؛ بازار خودرو در انتظار تورم بزرگ

کامیون و کشنده گران شد / بنز مایلر صفر پنج میلیارد تومان!




1 دیدگاه

  1. وقتی ماشین ۱۰تا ایراد دیگه داره به نظر میاد نصب سامانه کنترل پایداری فقط بهانه ای برای افزایش قیمت باشه و بس……..

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط