تیگو ۸ پرو با قیمتی پُررو / واقعیت‌ها درباره آمار فروش و قیمت این خودرو در کشورهای همسایه

از دست ندهید

تیگو ۸ پرو با قیمت نجومی خود کاری کرد که مفصل‌هایمان از هم جدا شد. زمانی که تعداد صفرهای برچسب قیمتی این خودرو را شمردیم باور کردنی نبود که روزی یک خودرو چینی با چنین نرخی در بازار ایران عرضه شود. شاید حتی چینی ها هم باورشان نمی شد که ۶/۱۰۰ کیلومتر آن طرف تر از کمپانی چری، مردمانی پیدا شوند که فروش تیگو ۸ پرو با چنین قیمتی برای آنها انقدر راحت باشد. اما این خودرو چری در بازار کشورهای همسایه با چه قیمتی عرضه می شود؟

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – مسئله این است که ما خودمان انتخاب نکردیم. اما ظاهراً چینی ها ما را برای فرو ش چنین خودروهایی انتخاب کردند. چری حتی با برند خود هم حاضر نیست در بازار ایران دیده شود. اما بسیار علاقه‌مند است که خودروهایش را به چندین برابر بازارهای دیگر به ما بفروشد.

چری تیگو ۸ پرو
چری تیگو ۸ پرو

چری، BYD، بورگوارد یا SWM نیست که بگوییم از طریق واسطه ها خودروهایش به دست ما می رسد. مدیران چینی در پشت میزهای خود در مدیران خودرو نشسته اند و حضوری کاملاً فیزیکی در کشور دارند.

حتی محصولاتی چون دیگنیتی یا فیدلیتی که خودروهای نسبتاً به روزی در کشور محسوب می شوند هم با چنین قیمت‌هایی در بازار دیده نشدند.

تیگو ۸ پرو دو میلیاردی

در روزهای گذشته عناوینی چون هزینه‌های دور زدن تحریم، حاشیه سود و بسیاری از این دست را به عنوان بهانه‌هایی غیر قابل قبول شنیدیم. اما سوال اصلی اینجاست که چرا تیگو ۸ پرو در کشورهای همسایه ایران با قیمتی بسیار پایین تر عرضه و به فروش می رسند.

چری تیگو ۸ پرو
چری تیگو ۸ پرو

نکته مهم اینجاست که تیگو ۸ پرو با چنین قیمتی عمدتاً به دست دلال های محترم می رسد. پس تعجب نخواهیم کرد که در چند ماه آینده این محصول را با قیمتی فراتر از دو میلیارد تومان در بازار آزاد ببینیم. سوال این است که این خودرو در بازار کشورهای همسایه با چه قیمتی به دست مشتریانش می رسد؟

قیمت تیگو ۸ پرو در چین

تیگو هشت پرو در بازه قیمتی ۱۲۴/۹۰۰ تا ۱۵۹/۹۰۰ یوان (نرخ تبدیل یوان ۴/۳۸۰ تومان) در کشور چین به فروش می رسد. یعنی از ۵۴۷/۰۶۲/۰۰۰ تا ۷۰۰/۳۶۲/۰۰۰ میلیون تومان. در ازای پرداخت پایین ترین مبلغ یا بالاترین قیمت، چری به شما همان نسخه ۱/۶ لیتری را می فروشند.

چری تیگو ۸ پرو
چری تیگو ۸ پرو

این موتور که با کد SQRF4J16 شناخته می شود، ۱۹۷ اسب بخار (در ۵۵۰۰ دور) قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور (بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور) دارد. البته این خودرو یک ورژن هیبریدی هم دارد. مدل هیبریدی مجهز به موتوری ۱/۵ لیتری توربوشارژ است. ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور هم حاصل کارکرد پیشرانه این مدل است.

نحوه انتقال نیرو در چری تیگو ۸ پرو
نحوه انتقال نیرو در چری تیگو ۸ پرو

مدل هیبریدی تیگو هشت پرو ۵۶۸/۹۶۲/۰۰۰ میلیون تومان در کشور چین به فروش می رسد. جعبه دنده این مدل CVT بوده و مانند مدل های دیگر این خودرو انتقال نیرو تنها به محور جلو صورت می پذیرد.

تفاوت ارزانترین مدل با گرانترین مدل در بازار چین

تیگو هشت پرو با آپشن های بسیاری در بازار چین حضور دارد. تفاوت‌هایی که باعث می شود نمونه ارزان قیمت با گران قیمت اختلاف داشته باشند چنین مواردی هستند.

خروجی تهویه هوا برای سرنشینان عقب تنها در نمونه گران قیمت وجود دارد. تیگو ۸ پرو در بالاترین نسخه مجهز به کروز کنترل آداپتیو است که به عنوان خودران سطح سه به ما شناساندند. این کروز کنترل همان چیزی است که سال ها در خودروهای دیگر دیده بودیم. بدین شکل که نسبت به سرعت خودروی جلویی، سرعت شما نیز کم یا زیاد خواهد شد. نمونه ارزان قیمت فاقد این گزینه بوده و صرفاً کروز کنترل دارد.

بازشدن درب محفظه بار برقی و بدون دست هم صرفاً مختص به ورژن فول است. دوربین ۳۶۰ درجه به غیر از یک مدل در تمامی مدل های ارزان و گران دیده می شود. تشخیص نقاط کور هم کار مدل گران قیمت است.

شما به عنوان خریدار در چین می توانید آپشن پارک اتوماتیک را نیز خریداری کنید. آپشنی که مدیران خودرو برای این محصول در نظر نگرفته است.

چراغ های جلو تنها در نمونه های گران قیمت LED هستند و فضای داخلی تیگو ۸ پرو هم در این مدل ها نورپردازی چند رنگی دارد. حافظه تنظیم صندلی جلو فقط برای نمونه فول است. تنها در این مدل هم تمامی ایربگ ها به صورت استاندارد قرار دارند.

گرمکن فرمان هم از جمله آپشن هایی است که می توانید بصورت جداگانه خریداری کنید. موردی که مدیران خودرو ترجیح داده است که انتخاب نکند.

اگر تصور کنیم مدیران خودرو گران ترین مدل را برای بازار ایران انتخاب کرده؛ باید گفت این خودرو ۷۰۰/۳۶۲/۰۰۰ میلیون تومان ارزش دارد. شما با پرداخت چنین وجهی در کشور چین مالک فول ترین مدل آن خواهید شد.

سوال اینجاست که مگر هزینه دور زدن تحریم، مونتاژ، پول چای دوستان و… برای تیگو  ۸ پرو چقدر است که ما شاهد برچسب قیمتی ۱/۷۵۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیاردی برای آن هستیم؟

آمار فروشی که به ما نگفتند

مدیران خودرو تأکید دارد که این خودرو را چینی ها خوب خریدند. متأسفانه آمار فروش اعلام شده در رسانه های مختلف ایرانی برای این خودرو، مربوط به Chery Tiggo 8 است. نه چری تیگو ۸ پرو!

برای بزرگ نمایی این اعداد و ارقام هم استناد به میزان فروش ۱۱۶/۴۹۴ دستگاهی در سال ۲۰۱۹ و ۱۳۶/۱۸۲ تایی در سال ۲۰۲۰ شده است. همچنین اعلام شد که در سال ۲۰۲۱ تعداد ۱۲۲/۱۴۷ دستگاه از این خودرو به فروش رفته است. تأکید می کنیم این آمار فروش صرفاً متعلق به بازار چین است.

میزان واقعی فروش این خودرو در کشورهای مصر، فیلیپین، برزیل و روسیه چقدر بود؟

از مصر شروع می کنیم. در سال ۲۰۱۹ تعداد ۲۳ دستگاه تیگو ۸ پرو در بازار مصر فروخته شد. در سال ۲۰۲۰ این میزان فروش با کاهش شدید به ۷ دستگاه رسید. بهترین سال فروش این خودرو در بازار مصر هم مربوط به ۲۰۲۱ بود. در تمامی طول سال گذشته میلادی تنها ۶۶۸ دستگاه از این خودرو در مصر فروخته شد.

سری به بازار فیلیپین بزنیم. تیگو ۸ پرو در سال ۲۰۲۱ وارد این بازار شد. در کشوری که براساس سرشماری سال ۲۰۲۰ جمعیت آن به ۱۰۹/۰۳۵/۳۴۳ میلیون نفر رسیده، چری تنها ۱۳۴ مشتری برای این خودرو در فیلیپین پیدا کرده بود.

به بازار برزیل برسیم. وضعیت فروش در این کشور نسبت به فیلیپین بهتر بود. در سال ۲۰۲۰ تعداد ۹۸۹ دستگاه تیگو ۸ پرو در برزیل فروخته شد. این آمار در سال ۲۰۲۱ به ۸/۲۱۸ دستگاه در این کشور ۲۱۰/۱۴۷/۱۲۵ میلیون نفری رسید!

فروش در بازار روسیه برای خودنمایی خودروسازان داخلی خیلی مهم است. چرا که می توانند تأکید کنند در چنین کشوری با آب و هوای خاص، این خودرو به چه میزانی فروخته شده است.

البته آمار فروش تیگو ۸ پرو در این بازار آنقدر کم بود که مدیران خودرویی ها به همان آمار فروش در کشور چین اکتفا کردند. برگردیم به سال ۲۰۲۰ و آمار فروش این خودرو را بررسی کنیم. مجموع فروش این خودرو در آن سال در کشور ۱۴۶/۱۷۱/۰۱۵ میلیون نفری روسیه؛ ۲/۰۶۴ دستگاه بود. در سال ۲۰۲۱ هم این آمار به ۶/۳۷۶ رسید.

جالب اینجاست که آمار فروش تیگو ۸ پرو در سال ۲۰۲۱ و در ۴ کشور به رقم ۱۵/۳۹۶ دستگاه می رسد. رقمی که حتی در مقایسه با بازار چین هم بسیار پایین تر است.

البته جای نگرانی نیست. چری ظاهراً تصمیم دارد تمام ضرر و زیان های فروش ناموفق در کشورهای دیگر را با قیمت نجومی در ایران جبران کند.

قیمت تیگو ۸ پرو در قطر

چری قطر در این کشور تیگو ۸ پرو را به فروش می رساند. البته بهتر است بگوییم در ازای دریافت مبلغی منصفانه خودرویی قابل قبول را به دست مصرف کننده می رساند.

قیمت فروش چری تیگو ۸ پرو در نمایندگی الیت موتورز کشور قطر
قیمت فروش چری تیگو ۸ پرو در نمایندگی الیت موتورز کشور قطر

این خودرو در نمایندگی Elite Motors برچسب قیمتی ۹۱/۰۰۰ ریال قطر به فروش می رسد. با احتساب تبدیل نرخ ۷/۷۱۰ تومانی این ارز با تومان به رقم ۷۰۱/۶۱۰/۰۰۰ میلیون تومان می رسیم. این مبلغ اختلاف چندانی با قیمت ۷۰۰/۳۶۲/۰۰۰ میلیون تومان در بازار چین برای نسخه فول ندارد. ظاهراً قطری ها کمتر چای می خوردند!

قیمت تیگو هست پرو در نمایندگی Yallamotor در کشور قطر
قیمت تیگو هست پرو در نمایندگی Yallamotor در کشور قطر

نمایندگی Yallamotor حتی رقم را پایین تر هم آورده است. تیگو هشت در این نمایندگی ۸۷/۰۰۰ ریال قطر قیمت دارد. یعنی چیزی معادل ۶۷۰/۷۷۰/۰۰۰ میلیون تومان در ایران.

همان طور که می دانیم این خودرو در کشور قطر تولید نمی شود. پس تیگو ۸ پرو در بازار قطر هم مانند ایران یک محصول وارداتی به شمار می رود.

قیمت تیگو ۸ پرو در پاکستان

این خودرو در کشور پاکستان نیز به فروش می رسد. رقمی که تیگو ۸ پرو در این بازار دارد، ۶/۰۰۰/۰۰۰ روپیه پاکستان است. به عبارتی با تبدیل نرخ ارز ۱۵۹ تومانی روپیه پاکستان به رقم ۹۵۴/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومانی می رسیم.

قیمت چری تیگو ۸ پرو در کشور پاکستان
قیمت چری تیگو ۸ پرو در کشور پاکستان

این رقم ۲۵۳/۶۳۸/۰۰۰ میلیون تومان گران تر از قیمتی است که این خودرو در بازار چین فروخته می شود. یعنی تیگو هشت پرو در بازار پاکستان ۳۶/۲% گران تر از بازار چین است.

قیمت تیگو ۸ پرو در بحرین

تیگو هشت پرو در کشور بحرین هم وجود دارد. Yallamotor قیمت این خودرو را ۹/۶۲۰ دینار بحرین اعلام کرده است. هر دینار بحرین امروز در معاملات ارزی ۷۲/۶۱۰ تومان قیمت دارد.

قیمت تیگو ۸ پرو در بحرین
قیمت تیگو ۸ پرو در بحرین

با تبدیل این رقم به قیمت ۶۹۸/۰۲۷/۲۰۰ میلیون تومان می رسیم که حتی در مقایسه با چین هم بسیار جالب است. چری در بازار خودرو کشور بحرین تیگو ۸ پرو را در بازه قیمتی ۷/۸۲۰ تا ۹/۶۲۰ دینار به فروش می رساند. یعنی از ۵۶۸/۰۴۴/۸۰۰ تا ۶۹۸/۰۲۷/۲۰۰ میلیون تومان.

بازه قیمتی چری تیگو ۸ در کشور بحرین
بازه قیمتی چری تیگو ۸ در کشور بحرین

قیمت فول ترین مدل این خودرو در کشور بحرین حتی از چین هم ارزان تر است. این نشان دهنده آن است که چری به هر قیمتی حاضر است سهمی از بازار خودرو بحرین بدست آورد. پس نمی توان عنوان کرد که نمونه قیمت گذاری شده در بحرین فاقد برخی آپشن ها است.

قیمت تیگو ۸ پرو در عربستان سعودی

چری حتی در بازار عربستان سعودی هم حضور دارد. این خودرو را می توان در کشور عربستان سعودی در بازه قیمتی ۷۴/۸۰۰ تا ۹۵/۲۰۰ ریال عربستان حضو دارد. با اختساب نرخ تبدیل ارز ۷/۹۸۲ تومانی ریال عربستان به بازه قیمتی ۵۹۷/۰۵۳/۶۰۰ تا ۷۵۹/۸۸۶/۴۰۰ میلیون تومان می رسیم.

پایین ترین قیمت چری تیگو ۸ در کشور عربستان سعودی
پایین ترین قیمت چری تیگو ۸ در کشور عربستان سعودی

یعنی این خودرو در فول ترین نسخه ۵۹/۵۲۴/۴۰۰ میلیون تومان گران تر از بازار چین است. با یک حساب سر انگشتی می توان محاسبه کرد که ۸/۴۹% گران تر از کشور چین به دست مشتریان عربستانی می رسد.

بالاترین قیمت چری تیگو ۸ در کشور عربستان سعودی
بالاترین قیمت چری تیگو ۸ در کشور عربستان سعودی

قیمت تیگو ۸ پرو در روسیه

سایت رسمی چری در کشور روسیه تیگو هشت پرو را ۱/۸۶۹/۹۰۰ روبل قیمت گذاری کرده است. نرخ روبل روسیه در معاملات ارزی امروز ۲۷ دی ماه ۳۵۷ تومان است. یعنی این خودرو در بازار روسیه با کامل ترین امکانات به قیمت ۶۶۷/۵۵۴/۳۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد.

البته نسخه های دیگری از تیگو هشت پرو هم در بازار روسیه وجود دارد. برای نمونه وبسایت avantaavto در این کشور قیمت ۱/۵۲۲/۹۰۰ روبلی را برای تیگو هشت پرو عنوان کرده است. یعنی ۵۴۳/۶۷۵/۳۰۰ میلیون تومان!

قیمت تیگو ۸ پرو در ایران

در روزهای گذشته قیمت رسمی این خودرو کراس اوور اعلام شد. حاشیه سود، هزینه دور زدن تحریم و ده‌ها مورد دیگر در مورد قیمت گذاری این محصول مدیران خودرو در رسانه های گوناگون عنوان شد.

اما مگر چین ایران را تحریم کرده است؟ مگر چشم بادامی ها کشور دوست و برادر ما نبوده و نیستند؟ مگر محصولات پتروشیمی ما با پایین ترین نرخ های ممکن به دست آنها نمی رسد؟

پس چرا در حالی که وفاداری ما به آنها اثبات شده است، باید چنین خودرویی را ۱۴۹/۸% گران تر از بازار چین خریداری کنیم؟ آیا حاشیه سود ۱/۰۴۹/۶۳۸/۰۰۰ میلیارد تومانی در ازای هر خودرو برای مدیران خودرو رقمی منطقی است؟

مدیران خودرو خواسته یا ناخواسته جریان جدیدی را در قیمت گذاری خودروهای چینی در بازار ایران رقم زد. یعنی عجیب نخواهد بود که چینی های دیگر بازار هم به سرعت افزایش قیمت را تجربه کنند.

مقایسه قیمت فروش هیوندای توسان جدید در بریتانیا، ترکیه و کره جنوبی

براساس اطلاعات منتشر شده در وبسایت مشهور Carwow شروع قیمت هیوندای توسان جدید در بریتانیا از ۲۸/۷۱۰ پوند است. براساس نرخ تبدیل ۳۷/۶۶۸ تومانی امروز، قیمت این خودرو ۱/۰۸۱/۴۴۸/۲۸۰ میلیارد تومان در انگلستان قیمت دارد.

این قیمتی است که هیوندای برای ارزان ترین مدل توسان در بازار بریتانیا در نظر گرفته است. حال سری به بازار خودرو در ترکیه می زنیم. همین خودرو در نمایندگی هیوندای در کشور ترکیه از قیمت ۵۸۴/۰۸۹ لیر در دسترس خریداران قرار دارد.

نرخ تبدیل ارز ترکیه برای امروز ۲/۰۲۰ تومان است. یعنی توسان جدید در کشور ترکیه ۱/۱۷۹/۸۵۹/۷۸۰ میلیارد تومان قیمت دارد. به عبارتی دیگر توسان جدید در کشور ترکیه ۹۸/۴۱۱/۵۰۰ گران تر از بازار بریتانیا به دست ترک ها می رسد. یعنی فقط ۹% گران تر از بازار خودرو انگلیس.

این در حالی است که توسان جدید را در کره جنوبی می توان با ۲۴/۳۵۰/۰۰۰ میلیون ون خرید. یعنی ۵۴۰/۵۷۰/۰۰۰ میلیون تومان. یا به عبارتی ۵۴۰/۸۷۸/۲۸۰ ارزان تر از بازار بریتانیا. این بدان معناست که هیوندای ۵۰% در ازای هر خودرو در بازار بریتانیا سود بدست می آورد. رقمی که با حاشیه سود ۱۴۹/۸ درصدی در بازار ایران به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

بیشتر بخوانید:

قیمت تیگو هشت پرو هم قیمت لندکروز / آیا خودرو جدید مدیران خودرو ارزش خرید دارد؟

تست و بررسی تیگو هشت پرو / لوکس ترین محصول مدیران خودرو در پیست آزادی

توقف تولید پژو ۲۰۶ در دستور کار ایران خودرو / خودروهای جایگزین پژو ۲۰۶

کشنده فوتون H5 محصول جدید ایران خودرو دیزل چه ویژگی هایی دارد؟

جایگزین وانت پراید مشخص شد؛ وانت سپهر سایپا تولید خواهد شد

جایگزین پراید در راه بازار / هر آنچه از خودرو ارزان ایران خودرو می‌دانیم

خودروهای جدید سایپا / اطلس جایگزین تیبا و ساینا / تولید آریا و شاهین اتوماتیک

تست تندر تا دو قدمی مرگ ؛ خودرویی که می توانست جایگزین پیکان و پراید باشد




33 دیدگاه

  1. واقعا مقاله خوبی بود. مدیران خودرو فک کرده ما داریم وسط بیابون زندگی میکنیم هیشکی هم به اطلاعات بین المللی دسترسی نداره. متاسفانه چند روز اخیر خیلی از همین رسانه های به ظاهر آزاد اومدن و از این ماشین فوق‌العاده گرون مدیران خودرو حمایت کردن در صورتی که این ماشین در نهایت تو بازار ایران یک میلیارد تومن ارزش خواهد داشت.
    البته یه نکته ای در باره فروش توسان تو انگلستان وجود داره.
    انگلستان از واردات خودرو مالیات سنگینی میگیره و تازه هزینه حمل و نقل به انگلستان هم هست به علاوه این که مدلی از توسان که تو کره جنوبی به فروش میرسه سطح آپشنی و کیفی پایینتری هم داره پس علت گرونی توسان تو انگلستان هیچ شباهتی با علت گرونی تیگو هشت تو بازار ایران نداره.

      • واقعا باید به این وضعیت اسفبار گریست،باپول ۲ میلیارد یک لکسوس مدل ۲۰۱۰ آراکس ۳۵۰ تمیز خریدم که قدرت موتور ویک لاستیکش به این خودرو چینی می ارزه وضمن از نظر قیافه وماشین ژاپنی وفروش آسان آن دربازار وهزاران مزیت دیگه ازآنسر است،مردم باید تحریم کنند خرید را،تا حساب کاردستی این دزدان بیفته

  2. خودمون رو ناراحت نکنیم تنها راه مقابله با چنین دزد های ایرانی و چینی نخریدن است تا مجبور بشن این خودرو رو به قیمت هایی مثل بازار عربستان یعنی ۵۵۰ میلیون بفروشن اگر هم این کار رو نکنن مجبور به توقف تولید میشن و همینطور سایر زباله هایی که تولید میکنن.
    بیاید از همین جا کمپین رو راه بندازیم و دهنشون رو سرویس کنیم.
    تمام.

  3. به نظرم بهترین راه اینه که خودرو سازی ها رو تهدید کنیم که میریم شرکت رو به آتیش میکشیم یه بار این کار رو کنیم حساب کار دست بقیه بیاد.

  4. باسلام..‌اگر اقایان دلال اجازه بدهند. استقبالی از خرید این اسباب بازی نشود. مجبور می شوند. انرا به قیمت بازار قطر. وعربستان ارائه کنند. یکماه خرید نکیند.

  5. سپاس از مقاله خوبتون،فقط مساله اختلاف درآمد ما با اونا فراموش شده بود که اگر درنظر گرفته بشه تقریبا قیمت ۱۰برابر میشه

  6. حالا مگه تا الان بقیه محصولاتش با قیمت منصفانه اومده بود که این یکی قیمتش بالا حساب شده!!!
    الان هم اگر کسی فکر کرده قیمت تغییر میکنه کامل در اشتباهه، اگر هم تغییر کنه بیشتر میشه نه کمتر

  7. استعمار و استثمار نه توسط کشور اروپایی بلکه توسط کمونیست ها، نه شرقی نه غربی

  8. سلام
    دمتون گرم خودتون میبرید و خودتون میدوزید
    مردم هم که پشمن
    چنان از قیمت نجومی تیگو ۸ میگید مثل اینکه همه چیز ارزون و خوب و ارومه
    ترو خدا کم مردم … فرض کنید

  9. این ماشین بالا بره پایین بیاد چینی است با همین قیمت شما می توانید یک توسان ۲۰۱۷ با ۳۰ هزار کارکرده بخرید و هر کشوری بروید لوازم آن است و نمایندگی دارد ولی با این ماشین به کشورهای اطراف مثل ترکیه بروید حتی روغن آنرا عوض نمیکنند و لوازمی برایش پیدا نمیکنید البته اگر اتفاقی بیافتد

  10. این اتومبیل با این قیمت و فقط لوازم آن در ایران است اصلا نمی ارزد شما با این ماشین به هیچ یک از کشورهای همسایه نمیتوانید بروید چون اگر اتفاقی بیافتد هیچ جا لوازمی ندارد با همین پول می‌شود یک توسان ۲۰۱۷ با ۳۰ هزار کار کرد خرید و در همه جای دنیا نمایندگی و لوازم دارد

    • سلام من طرفدار ماشین های خارجی نیستم ولی میشه یه مقایسه قیمتی هم در خصوص دنا و شاهین و تارا در ایران و ارزش خرید آنها در خارج از کشور هم بیان کنید به نظرم اونوقت خیلی به قیمت این خودرو حساس نمی‌شید همه چی تو این مملکت ۱۰ برابر ارزش واقعی عرضه میشه

  11. آخه چرا اینقدر مزخرف میگین،شرایط اقتصادی ایران رو با قطر مقایسه میکنین؟واقعا از وجود مغز در کله شما ها به شک میوفتم.
    مرد حسابی قطر همه چیزش حساب کتاب داره،ایران چی؟خودروی تویوتا پرادو ۸ سال پیش رو به قیمت ۴ میلیارد می‌دین ،بعد انتظار دارین تیگو۸ پرو رو با قیمت ۷۰۰ میلیون بده ؟! اگه اینطوریه ،پس باید دنا پلاس توربو اتومات هم قیمتش ۵۰ میلیون بشه(که نمیشه ).
    ایران‌خودرو و سایپا دارن مردم رو از گوش می‌برن ،خودروی های مزخرفشونو با قیمت ۵۰۰،۶۰۰ میلیون میفروشن ،شما برید جلوی اونو بگیرید.

    • با سلام
      اول: ادب مرد به ز دولت اوست
      دوم: چون تحریم هستیم هر شرکتی و هر کشوری به خودرش اجازه بده برامون کیسه بدوزه و ما سکوت کنیم؟
      سوم: ما همیشه خودروساز و مونتاژ کار داخلی رو نقد کردیم و برای ما هیچ کدوم تفاوتی ندارن
      چهارم: وظیفه ما اطلاع رسانی و نقد کردن شرایطه، تغییر دادن شرایط وظیفه مسئولان مملکته از اونها طلب داشته باشین

  12. واقعا تو ایران کسی نیست روی این قیمت های کاذیی نظارت کنه
    خدا لعنت کنه آن کسی رو که این قیمت ها رو تایید میکنه

  13. سلام مقوله خوبی را مطرح کردید امیدوارم آنالیز قیمت از جمله عوارض گمرکی خودروها )برای خودروهای زیر ۲۰۰۰ccو بالای ۲۰۰۰ccو عوارض نمره گذاری که حدود ۱۰۰٪ قیمت میشه را در نظر و منصفانه قضاوت و سهم خودروساز و دولت و مالیات و … را از جیب ملت مشخص و شیر فهم شود..

  14. سلام .باتوجه به مقاله زیبا وجامع ،مدیران خودرو اگر بخواد با قیمت جهانی و کشورهای همسایه ، در ایران بفروشد ،دیگه کسی به سراغ سایر خودرو های چینی وحتی ایرانی نمی روند و شرکتهای بهمن ،فردا موتور … باید جمع کنند .
    بنابراین چون دست همه توی یک کاسه هست وله همدیگر به اصطلاح نون قرض میدهند ،قیمت را به دو میلیارد خواهند رساند.

  15. گران بودن در بازار های مختلف به معنای سود تولید کننده نیست گاهی هزینه های سربار شامل تعرفه واردات و مالیات می شود
    در بازار ایران اما به دلیل انحصار گران بودن به معنای سود سرشار نماینده فروش که حق انحصاری واردات خوردو را در اختیار دارد

  16. مهم ترین مسائلی که نگارنده این متن مورد توجه قرار نداده است واردات این خودرو به صورت سی کی دی ، تعداد پک وارداتی و هزینه های گمرکی و تولید است . شاید برای بقیه دوستان جالب باشد بدانند اگر تعداد مورد سفارش جهت واردات خودرو به صورت سی کی دی از عددی پائین تر باشد ( با توجه به تیراژ روزانه شرکت مادر و مسافت تامین کنند گان ) با احتساب هزینه های بسته بندی و آماده سازی ، قیمت پک سی کی دی با قیمت خودروی ساخته شده برابر می باشد و شاید گاهی نیز هزینه پک کامل سی کی دی تا ۵% بیش از یک خودروی آماده باشد ( با توجه به اینکه فرایند تولید ماشینی و رباتیک بوده و فرآیند بسته بندی ، کنترل و بازرسی کاملا دستی است ) ، به طور معمول در خصوص خودروهای چینی ، قیمت یک خودرو به صورت ساخته شده با پک سی کی دی آن برابر می باشد. در خصوص همین خودرو ، با توجه به مشکل عدم صادرات مستقیم از طرف شرکت مادر و صادرات از طریق شرکت واسط (EXPORTER ) ، هزینه انتقال پول ( با توجه به تحریم خودرو ) و همچنین هزینه مازاد حمل ، حدود ۱۳% جایزه صادراتی صادر کننده که غالبا به عنوان تخفیف منظور میگردد ، تقریبا صفر می شود ، و می بایستی همان ۲۵۰۰۰ دلار قیمت FOB مدل فول محاسبه شود . با محاسبه هزینه های حمل ، گمرک ، شماره گذاری ، مونتاژ ، و …… به فرمول محاسبه قیمت و احتساب سود خالص ۱۲% تولید کننده با دلار ۲۸۰۰۰ تومان قیمت فروش این محصول عددی در حدود ۱.۶ میلیارد تومان برآورد میگردد !! در صورتیکه اگر این خودرو با تعرفه فعلی گمرکی به صورت آماده وارد شود (CBU) و با در نظر گرفتن هزینه اسقاط و شماره گذاری و با توجه به اینکه هزینه حمل خودرو به صورت آماده با کشتی های مخصوص رورو بسیار پائین تر حمل کانتینری می باشد ، قیمت تمام شده خودرو در حدود ۱ میلیارد تومان برآورد میگردد!! ( هزینه حمل هر کانتینر از بنادر چین به ایران رقمی در حدود ۱۳۰۰۰ دلار می باشد که جهت خودروی به ابعاد تیگو ۸ امکان حمل ۲ پک سی کی در در هر کانتینر میسر است )

    • آقا رضا همین صحبت هایی که می‌کنی برای کشور های دیگه حاشیه خلیج فارس هم هست تازه اونا روی واردات یه مقدار عوارض هم میبندن (البته به میزان خیلی کم) تازه اونا ماشین رو از خود چین به صورت مونتاژ شده وارد میکنن و کیفیتش خیلی بالاتر از نمونه مونتاژ ایران هست.
      به علاوه این که قیمت نسخه فول آپشن تک دف (مشابه چیزی که تو ایران هست) تو چین ۱۹ هزار دلار قیمت خورده تازه مدلی که تو بازار ایران هست سیستم خودران هم نداره پس ارزون تره.
      مدل دو دف با موتور ۲ لیتری که تو بازار چین موجود هست ۲۵ هزار دلاره نه اینی که تو ایران هست.
      حالا همه اینا به کنار؛
      به نظر شما ماشینی که بسته بندی قطعاتش بیشتر از مونتاژ قطعات هزینه در بر داشته باشه ماشین خوبیه؟

  17. صد رحمت به قیمت گذاری ایرانخودرو و سایپا ! مدیران خودرو با قیمت گذاری ماشین هاش چی فکر میکنه نکنه فکر کرده داره فورد و پورشه میفروشه ؟! اصلا این شرکت فروش بالایی داره؟! یا داره با خدمات پس از فروش اموراتش رو میگذرونه ؟ هر چند من هم باشم ماشین رو چند برابر قیمت واقعی بفروشم نیاز ندارم زیاد بفروشم و با فروش کم هم سودش بالاست

  18. دوستان یه چیزی که تو این مقاله اساره مشده بود که طبق قوانین کشور عزیزمون نزدیک هفتادو خورده ای درصد تعرفه از رویه قیمت ماشین میزنن بهش که قیمتش این میشه البته بازم یه گپه ۴۰۰-۵۰۰ میلیونی وجود داره تا برسه به این قیمت نجومی

  19. میدونین چرا ۳برابر قیمت جهانی میخریم؟
    چون نفت مارو چین یک سوم قیمت جهانی میخره.دولتِ همیشه به نفع مردم هم اینجوری از جیب مردمش داره جبران خسارت میکنه.
    تامام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

چانگان X5 پلاس در ایران مونتاژ می‌شود / معرفی کامل خودرو

چانگان X5 پلاس قرار است با موتور ۱۸۸ اسب بخاری توربو در کشورمان مونتاژ شود. این خودرو کراس‌اوور چانگان...

پست‌های مرتبط