29.8 C
Tehran
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹

کلاهبرداری نمایندگی ایران خودرو ؛ این بی‌انصافی را پایانی هست ؟

از دست ندهید

نگاهی به تغییرات قیمت در بازار خودرو

قیمت در بازار خودرو طی چند هفته اخیر شاهد نوسانات زیادی بوده است و تمام این نوسانات به سمت...

کراس اوور سریع‌تر کدام است؟ آئودی SQ2، فولکس واگن T-Roc R یا بی ام و X2

زقابت درگ، یکی از نفس‌گیرترین و هیجان انگیز ترین رقابت‌ها است. در این مطلب به مسابقه درگ بین کراس...

شش ماه است 80 نفر از اهالی کرج قربانی سیستم آشفته فروش خودرو شده‌اند و ایران خودرو هیچ مسئولیتی را در این زمینه قبول نمی‌کند. اما داستان کلاهبرداری نمایندگی ایران خودرو چیست؟

بیت ران – محمدحسین شاوردی: داستان کلاهبرداری نمایندگی سطح یک ایران خودرو از هشتاد خریدار محصولات این شرکت، داستان ظلمی است که در هیاهوی بازار خودرو به فراموشی سپرده شده است.

دست افراد به جایی بند نیست و مالک نمایندگی هم در زندان وضعیت بدی پیدا کرده است.

ما به منظور استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی شهروندان ایرانی برای مطالبه‌گری، گزارشی در این باره به رشته تحریر درآورده‌ایم.

اینجا برای شما در 10 قسمت روایت تلخ بی اعتباری حقوق مصرف کنندگان را روایت می‌کنیم.

آیا رییس جمهور اینجا هم به وزیر صنعت دستور رسیدگی می‌دهد؟ 

قصه از کجا شروع شد؟

1

هشت صبح نشده با متصدی باجه پرداخت خداحافظی می‌کند و از در می‌زند بیرون.

به همسرش زنگ می‌زند و به او خبر می‌دهد کار تمام است.

لبخندی تمام پهنای صورتش را گرفته و از اینکه توانسته به موقع بجنبد، خوشحال است.

چک را همان دم باید ببرد نمایندگی.

به او قول داده‌اند 60 روزه خودرو را تحویل دهند.

بالاخره شد؛ پارس سفید TU5!

2

عصبانیت از سر و رویش می‌بارد.

به هر زبانی با مسئول واحد مشتریان حرف می‌زند، او منکر می‌شود.

“آقای محترم شما پول را به حساب نمایندگی واریز کرده‌اید نه ایران خودرو.

شرکت هم تعهدی در قبال این موضوع ندارد.

شما باید از طریق قضایی شکایت خود را پیگیری کنید.”

3

یکی از همین افراد می‌گوید حدود 91 میلیون تومان پول بی زبان را ریختم به حساب نمایندگی.

آن هم برای ماشینی که الان قیمتش شده 200 میلیون.

طرف رو گرفتن، نمایندگیش رو پلمپ کردن و از حکم دادگاه هم خبری نیست.

از هشتاد و چند نفر، حدود 1 و نیم میلیارد تومن پول گرفت که دو ماهه ماشین صفر تحویل بده.

ماشین که تحویل نداد هیچ، پولمون رو هم برد.

نمایندگی ایران خودرو با کد 1297

4

نامش ن-گ است، 

نمایندگی فروش محصولات ایران خودرو در شهر کرج.

کسی نیست که در محدوده کرج او را نشناسد.

سالهاست با کد 1297 فعالیت کرده است، ولی مدتی است به دلیل تخلف تعطیل شده.

آخرین کاری که کرده دادن وعده به حدود هشتاد نفر برای تحویل خودرو صفر از ایران خودرو بوده است.

مردم هم اعتماد داشتند و به دلیل داشتن کد نمایندگی، پول‌های هنگفتی به حسابش واریز کرده‌اند.

بازداشت که شد، ایران خودرو هیچ مسئولیتی به گردن نگرفت و دست رد زد به سینه مشتریان.

قضیه هم دارد فراموش می‌شود. 

5

حتی آدرس اینترنتی نمایندگی هم فیلتر شده است.

قبلا اما آنقدر بر و بیا داشت که به رسانه‌ها به صورت شخصی و خارج از چارچوب معمول خودروساز اول کشور، آگهی تبلیغاتی می‌داد.

پژو که به ایران آمد یکی از اولین نمایندگی‌های درجه یک ایران خودرو همین شعبه ۱۲۷۹ گرجاسی بود.

به دلیل تکنولوژی و سرمایه گذاری نماینده، گواهی سطح یک را گرفت.

از آن روزها خیلی نگذشته است.

تاریخ آگهی این نمایندگی در یک رسانه خبر از اوضاع خوب حاکم در ۱۵ بهمن سال ۹۷ دارد.

این رسانه تاکید کرده این نمایندگی ، مدرن ترین و مجهزترین نمایندگی ایران خودرو در استان البرز است.

خب با همین اوضاع خوب و ظاهر فریبنده و کد ۱۲۹۷ ایران خودرو بود که این ۸۰ نفر، حدود هشت میلیارد تومان پول را ریختند به حساب آقای ن-گ

 

مالباختگانی از جنسِ قشر متوسط جامعه

6

هیچکدام از ثبت نام کنندگان طرح، خریدار ماشین‌های آنچنانی مثل رنو کپچر یا سوزوکی ویتارا یا پژو 508 نبوده‌اند که با این کلاهبرداری کک‌شان نگزد!

همه از کسبه شهر و استادان دانشگاه و معلمان آموزش و پرورش و خانواده های متوسط و معمولی هستند.

آدم‌هایی که کل داشته‌ شخصی و پس انداز بانکی‌‌شان را به اعتبار حرف ایران خودرو و آن کد 1297 به حساب مالک نمایندگی ریختند.

آیا شریک فرانسوی ایران خودرو به چنین چیزی آگاه است که همکارش در ایران اینگونه مشتریان را به امان خدا رها می‌کند؟ 

7

وزارت صنعت حقوق مصرف را حقوقی می‌داند که بر ذمه عرضه کنندگان کالا و خدمات به صورت متضامنا و منفردا است که در زمینه کیفیت، کمیت، صحت و سلامت کالا و خدمات پس از فروش آن رعایت شود.

ایران خودرو با اعطای نمایندگی 1279 به ن-گ به این فرد امتیاز عرضه رسمی و تضمینی تولیدات خود را، آن هم در عالی ترین سطح ممکن داده است.

حال چگونه هیچ واکنشی به اجحاف حق مشتریان نشان نمی‌دهد؟

8

در مجموعه وزارت صنعت نهادی هست به نام سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده که وظیفه‌اش رسیدگی به تخلفات شرکت‌ها است.

در آیین نامه این نهاد ذکر شده است که با هدف جلوگیری از اجحاف در حق مشتریان و مصرف کنندگان ایرانی تاسیس شده است.

این سازمان وظیفه دارد به شکل قانونی از انحصار، گرانفروشی یا تضییع حقوق مشتریان جلوگیری به عمل آورد.

بند 4 ماده 10 قانون حمایت از مصرف کنندگان مصوب مهرماه 1388 صراحتا پیگیری چنین اموری را بر عهده سازمان های محلی و ملی این حوزه گذاشته است.

چرا ایران خودرو خود را کنار کشیده است؟

9

ایران خودرو ادعا می‌کند به دلیل اینکه اعلام نموده کسی حق ندارد بابت خرید خودرو به حساب نمایندگی‌های شرکت پولی واریز کند، در این پرونده هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

این در حالی است که تا آخر آذر ماه 1398 یعنی چهار ماه پس از اخذ تمام و کمال مبالغ توسط نمایندگی 1279،ن-گ همچنان نماینده ایران خودرو بوده و امتیاز وی اعتبار داشته است.

ماده 13 از فصل سوم آیین نامه سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده به طور اکید تضمین می‌کند که وزارت صمت از مشتریان و مصرف کنندگان در برابر رویه‌های فریبکارانه حمایت خواهد کرد.

بماند که در بند 8 این ماده بر حق برخورداری از جبران خسارت‌های ناشی از مصرف کالا و خدمات تاکید شده است.

حال باید دید وزارت صمت از خودروسازان حمایت می‌کند یا از مصرف‌کنندگان.

10

اگر وضع امروز صنعت خودرو اینگونه است که احدی از رهبری انقلاب تا مردم کوچه و خیابان از خودروسازان رضایت ندارند و این نهاد را همسو با نیازهای روز نمی‌دانند، دلیلی جز بی‌توجهی به مشتری و بی‌نیازی از مصرف کننده نیست.

امید است نهادهای مسئول، ارگان‌های اطلاعاتی و امنیتی و مقامات محترم قضایی کشور با ورود به این پرونده، راه را برای رسیدن 80 نفر از مشتریان شرکت ایران خودرو هموار کنند.

و زمینه را برای ممانعت از گسترش ابعاد این ماجرا که می‌تواند دامنگیر خیل کثیری از مصرف کنندگان صنعت خودرو شود، فراهم نمایند.

بیشتر بخوانید:

آخرین قیمت های بازار و کارخانه +جدول قیمت  

خودرو بدون پلاک در پارکینگ ها پذیرش نخواهند شد

کشف خودروی صفر کیلومتر در پارکینگ های تهران

سلطان خودرو کیست؟ چگونه توانست حکم اعدام بگیرد؟

کمبود قطعه خودروهای سایپا؛ نبود کدام قطعه مشکل ایجاد کرده است؟

21 دیدگاه

    • از اینکه رسانه ما شدید ممنونیم. صدای ما را به گوش مسولان برسانید . علی رغم پیگیری های زیاد هیچ کس پاسخگو نیست.

  1. لطفا پیگیری های خودتون را از طریق رسانه ادامه بدهید چون ما مالباخته ها راه چاره ای نداریم.
    صدای ما باشید
    سپاس

  2. سلام
    بی نهایت برای احساس مسئولیت حرفه ای تون سپاسگزارم و شجاعتتون رو تحسین میکنم خیلی ها حاضر نشدند صدای رسای این قشر ضعیف و آسیب دیده باشند
    درود به شرفتون

    • ببا تشکر از شما .امیدوارم صدای مااز این طریق به گوش مسئولین برسد .از این که حاضر شدید همچنین کاری کنید بسیار سپاس گذاریم .فقط تنها چیزی که دست ما بر می اید دعای خیر برایتان .

  3. باسلام
    ضمن تشکر از درج خبر
    متاسفانه علی رغم کلاهبرداری انجام شده در حق حدود 80 نفر مردم ساده و زحمت کشی که با کلی امید و مشکلات مالی نسبت به ثبت نام خودرو اقدام کرده اند، هیچ مرجعی جوابگوی این سختی های و مشکلاتی که مردم گرفتارش شدن نیستند. امیدوارم با این پیام ها و گزارشات ضما حداقل افراد مسئول بشنوند و کمکی برا حال مردم باشند.

    • سلام با تشکر از انعکاس موضوع نمایندگی حلقه واسط یک فساد سازمان یافته بین مقامات ایران خودرو و مردم بوده است واز مدت ها قبل این روند ادامه داشته حال که با طناب ایران خودرو نما یندگی و مردم مال باخته به چاه افتاده اند ایران خودرو منکر همه چیز می شود جناب آقای رئیسی ریاست محترم قوه قضائیه خیلی از مال باخته ها از مدیر عامل فعلی ایران خودرو نیز به عنوان کلاهبردار شکایت کرده‌اند اگر قوه محترم قضائیه خط قرمز ندارد چرا به جرم مدیر عامل ایران خودرو رسیدگی نمی شود همه دستگاه های نظارتی چشم خودرا روی موضوع بسته اند این کدامین خط قرمز است که شکسته نمی شود !!!!!!!!!!!! لطفاً رسیدگی فرمائید.

  4. باور کردنی نیست این کلاهبرداری ها مستقیم صدمه به اصل نظام میزنه تو این شرایطی که دشمن کم نداریم

  5. از اینکه رسانه ما شدید ممنونیم. صدای ما را به گوش مسولان برسانید . علی رغم پیگیری های زیاد هیچ کس پاسخگو نیست

    • ضمن تقدیر و تشکر از خبرنگار محترم که درد دل جمع کثیری از مالباختگان ایران خودرو که از نمایندگی ۱۲۹۷ کرج که به عنوان نمایندگی برتر ایران خودرو شناخته شده بود به گوش مسئولین رساندند جالب این است که شرکت ایران خودرو هیچ مسئولیتی در قبال خلاف نمایندگی خود نمی پذیرد و در مقابل مردم بی گناه و ضعیف را مقصر جلوه می دهد خواهشمند است شما خبرنگار محترم نسبت به پیگیری روند قضایی موضوع از طریق دادستانی کرج بذل محبت فرمایید انشاالله این حرکت خداپسندانه مورد رضای حق واقع شود با تشکر سید منصور ترابی

  6. با سلام. با سپاس از درج خبر و رفتار حرفه ای خبرگزاری. من هم یکی از این مالباختگان هستم. امیدوارم از طریق خبرگزاری درد و رنجی که به حدود ۸۰ خانواده طی مدت بیش از ۶ ماه رفته است، صدایمان به گوش مسولان برسد.

  7. با سلام. ضمن تشکر از آن خبرگزاری بابت درج خبر، امیدوارم از این طریق به گوش مسولان برسد.

  8. سلام و تشکر از پیگیری شما خبرنگار محترم امیدوارم هر چه زودتر این کلاهبرداران به سزای اعمال خود برسد

  9. با سلام بسیار سپاسگذارم از درج این خبر و کلاهبرداری یکی از نمایندگی های مجاز ایران خودرو. امیدوارم از طریق شما به گوش مسولان برسد تا اقدام اساسی صورت بگیره تا زندگی ۸۰ خانوار به حالت عادی برگرده. هر چند شکست روزی و روانی ایجاد شده فعال جبران نیست.

  10. سید سعید نصراللهی
    با سلام درود وبا تشکر از پیگیری این خبر گزاری بخاطر درج خبر وبامید روزی که مسیولین محترم یه فکری بحال این خانوادهای مالباخته داشته بلشن

    • سلام ما که کارگران نمایندگی بودیم حقوق ۶ماه ما رو پرداخت نکرده ونه وزارت کار ونه دادگاه به ما اهمیت نمیدن ممنون پیگیری ۱۲۹۷گرجاسی

  11. بعد از گذشت ۶ ماه از شکایت هنوز هیچ پیشرفتی در پرونده حاصل نشده لطفاً اگر کسی خبری داره به بنده اطلاع بده ۰۹۲۱۳۷۵۰۸۷۳

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

دبیر انجمن سازندگان قطعه اعلام کرد:

خودروهای ناقص افزایش یافته اند؛ مقصر کیست؟

دبیر انجمن سازندگان قطعه عدم همکاری بانک مرکزی و تخصیص ارز قطعه‌سازان که ترخیص نشدن قطعات از گمرک و...

دنا پلاس توربو اتوماتیک ؛ دلیل تاخیر در تحویل...

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ضمن بیان دلیل تاخیر در تحویل دنا پلاس توربو اتوماتیک اعلام کرد: دو هزار دستگاه از این خودرو آماده...
اولین خودروی الکتریکی خودروساز لوکس آمریکایی؛

کادیلاک برقی لیریک بحران این خودروساز را حل می...

کادیلاک برقی لیریک اولین خودروی برقی این خودروساز می تواند برای خریداران جذاب باشد. بیت ران - کادیلاک اولین ماشین الکتریکی خود به نام لیریک...
مشخصات فنی موتورسیکت های برقی ایرانی

قیمت موتورسیکلت برقی ایرانی

یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به ساخت و تجاری سازی موتورسیکلت های برقی در ایران شده است. قیمت موتورسیکلت برقی ایرانی توسن و...

CBU ، CKD و SKD چه تفاوت هایی دارند؟

CBU ، CKD و SKD هر کدام به چه معنا هستند و چه تفاوت هایی دارند؟ بیت ران - خودروسازی در کشورمان صنعتی است که...

پست‌های مرتبط