کلاهبرداری نمایندگی ایران خودرو ؛ این بی‌انصافی را پایانی هست ؟

کلاهبرداری نمایندگی ایران خودرو ؛ این بی‌انصافی را پایانی هست ؟

شش ماه است ۸۰ نفر از اهالی کرج قربانی سیستم آشفته فروش خودرو شده‌اند و ایران خودرو هیچ مسئولیتی را در این زمینه قبول نمی‌کند. اما داستان کلاهبرداری نمایندگی ایران خودرو چیست؟

بیت ران – محمدحسین شاوردی: داستان کلاهبرداری نمایندگی سطح یک ایران خودرو از هشتاد خریدار محصولات این شرکت، داستان ظلمی است که در هیاهوی بازار خودرو به فراموشی سپرده شده است.

دست افراد به جایی بند نیست و مالک نمایندگی هم در زندان وضعیت بدی پیدا کرده است.

ما به منظور استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی شهروندان ایرانی برای مطالبه‌گری، گزارشی در این باره به رشته تحریر درآورده‌ایم.

اینجا برای شما در ۱۰ قسمت روایت تلخ بی اعتباری حقوق مصرف کنندگان را روایت می‌کنیم.

آیا رییس جمهور اینجا هم به وزیر صنعت دستور رسیدگی می‌دهد؟ 

قصه از کجا شروع شد؟

۱

هشت صبح نشده با متصدی باجه پرداخت خداحافظی می‌کند و از در می‌زند بیرون.

به همسرش زنگ می‌زند و به او خبر می‌دهد کار تمام است.

لبخندی تمام پهنای صورتش را گرفته و از اینکه توانسته به موقع بجنبد، خوشحال است.

چک را همان دم باید ببرد نمایندگی.

به او قول داده‌اند ۶۰ روزه خودرو را تحویل دهند.

بالاخره شد؛ پارس سفید TU5!

۲

عصبانیت از سر و رویش می‌بارد.

به هر زبانی با مسئول واحد مشتریان حرف می‌زند، او منکر می‌شود.

“آقای محترم شما پول را به حساب نمایندگی واریز کرده‌اید نه ایران خودرو.

شرکت هم تعهدی در قبال این موضوع ندارد.

شما باید از طریق قضایی شکایت خود را پیگیری کنید.”

۳

یکی از همین افراد می‌گوید حدود ۹۱ میلیون تومان پول بی زبان را ریختم به حساب نمایندگی.

آن هم برای ماشینی که الان قیمتش شده ۲۰۰ میلیون.

طرف رو گرفتن، نمایندگیش رو پلمپ کردن و از حکم دادگاه هم خبری نیست.

از هشتاد و چند نفر، حدود ۱ و نیم میلیارد تومن پول گرفت که دو ماهه ماشین صفر تحویل بده.

ماشین که تحویل نداد هیچ، پولمون رو هم برد.

نمایندگی ایران خودرو با کد ۱۲۹۷

۴

نامش ن-گ است، 

نمایندگی فروش محصولات ایران خودرو در شهر کرج.

کسی نیست که در محدوده کرج او را نشناسد.

سالهاست با کد ۱۲۹۷ فعالیت کرده است، ولی مدتی است به دلیل تخلف تعطیل شده.

آخرین کاری که کرده دادن وعده به حدود هشتاد نفر برای تحویل خودرو صفر از ایران خودرو بوده است.

مردم هم اعتماد داشتند و به دلیل داشتن کد نمایندگی، پول‌های هنگفتی به حسابش واریز کرده‌اند.

بازداشت که شد، ایران خودرو هیچ مسئولیتی به گردن نگرفت و دست رد زد به سینه مشتریان.

قضیه هم دارد فراموش می‌شود. 

۵

حتی آدرس اینترنتی نمایندگی هم فیلتر شده است.

قبلا اما آنقدر بر و بیا داشت که به رسانه‌ها به صورت شخصی و خارج از چارچوب معمول خودروساز اول کشور، آگهی تبلیغاتی می‌داد.

پژو که به ایران آمد یکی از اولین نمایندگی‌های درجه یک ایران خودرو همین شعبه ۱۲۷۹ گرجاسی بود.

به دلیل تکنولوژی و سرمایه گذاری نماینده، گواهی سطح یک را گرفت.

از آن روزها خیلی نگذشته است.

تاریخ آگهی این نمایندگی در یک رسانه خبر از اوضاع خوب حاکم در ۱۵ بهمن سال ۹۷ دارد.

این رسانه تاکید کرده این نمایندگی ، مدرن ترین و مجهزترین نمایندگی ایران خودرو در استان البرز است.

خب با همین اوضاع خوب و ظاهر فریبنده و کد ۱۲۹۷ ایران خودرو بود که این ۸۰ نفر، حدود هشت میلیارد تومان پول را ریختند به حساب آقای ن-گ

 

مالباختگانی از جنسِ قشر متوسط جامعه

۶

هیچکدام از ثبت نام کنندگان طرح، خریدار ماشین‌های آنچنانی مثل رنو کپچر یا سوزوکی ویتارا یا پژو ۵۰۸ نبوده‌اند که با این کلاهبرداری کک‌شان نگزد!

همه از کسبه شهر و استادان دانشگاه و معلمان آموزش و پرورش و خانواده های متوسط و معمولی هستند.

آدم‌هایی که کل داشته‌ شخصی و پس انداز بانکی‌‌شان را به اعتبار حرف ایران خودرو و آن کد ۱۲۹۷ به حساب مالک نمایندگی ریختند.

آیا شریک فرانسوی ایران خودرو به چنین چیزی آگاه است که همکارش در ایران اینگونه مشتریان را به امان خدا رها می‌کند؟ 

۷

وزارت صنعت حقوق مصرف را حقوقی می‌داند که بر ذمه عرضه کنندگان کالا و خدمات به صورت متضامنا و منفردا است که در زمینه کیفیت، کمیت، صحت و سلامت کالا و خدمات پس از فروش آن رعایت شود.

ایران خودرو با اعطای نمایندگی ۱۲۷۹ به ن-گ به این فرد امتیاز عرضه رسمی و تضمینی تولیدات خود را، آن هم در عالی ترین سطح ممکن داده است.

حال چگونه هیچ واکنشی به اجحاف حق مشتریان نشان نمی‌دهد؟

۸

در مجموعه وزارت صنعت نهادی هست به نام سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده که وظیفه‌اش رسیدگی به تخلفات شرکت‌ها است.

در آیین نامه این نهاد ذکر شده است که با هدف جلوگیری از اجحاف در حق مشتریان و مصرف کنندگان ایرانی تاسیس شده است.

این سازمان وظیفه دارد به شکل قانونی از انحصار، گرانفروشی یا تضییع حقوق مشتریان جلوگیری به عمل آورد.

بند ۴ ماده ۱۰ قانون حمایت از مصرف کنندگان مصوب مهرماه ۱۳۸۸ صراحتا پیگیری چنین اموری را بر عهده سازمان های محلی و ملی این حوزه گذاشته است.

چرا ایران خودرو خود را کنار کشیده است؟

۹

ایران خودرو ادعا می‌کند به دلیل اینکه اعلام نموده کسی حق ندارد بابت خرید خودرو به حساب نمایندگی‌های شرکت پولی واریز کند، در این پرونده هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

این در حالی است که تا آخر آذر ماه ۱۳۹۸ یعنی چهار ماه پس از اخذ تمام و کمال مبالغ توسط نمایندگی ۱۲۷۹،ن-گ همچنان نماینده ایران خودرو بوده و امتیاز وی اعتبار داشته است.

ماده ۱۳ از فصل سوم آیین نامه سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده به طور اکید تضمین می‌کند که وزارت صمت از مشتریان و مصرف کنندگان در برابر رویه‌های فریبکارانه حمایت خواهد کرد.

بماند که در بند ۸ این ماده بر حق برخورداری از جبران خسارت‌های ناشی از مصرف کالا و خدمات تاکید شده است.

حال باید دید وزارت صمت از خودروسازان حمایت می‌کند یا از مصرف‌کنندگان.

۱۰

اگر وضع امروز صنعت خودرو اینگونه است که احدی از رهبری انقلاب تا مردم کوچه و خیابان از خودروسازان رضایت ندارند و این نهاد را همسو با نیازهای روز نمی‌دانند، دلیلی جز بی‌توجهی به مشتری و بی‌نیازی از مصرف کننده نیست.

امید است نهادهای مسئول، ارگان‌های اطلاعاتی و امنیتی و مقامات محترم قضایی کشور با ورود به این پرونده، راه را برای رسیدن ۸۰ نفر از مشتریان شرکت ایران خودرو هموار کنند.

و زمینه را برای ممانعت از گسترش ابعاد این ماجرا که می‌تواند دامنگیر خیل کثیری از مصرف کنندگان صنعت خودرو شود، فراهم نمایند.

بیشتر بخوانید:

خودرو بدون پلاک در پارکینگ ها پذیرش نخواهند شد

کشف خودروی صفر کیلومتر در پارکینگ های تهران

سلطان خودرو کیست؟ چگونه توانست حکم اعدام بگیرد؟

کمبود قطعه خودروهای سایپا؛ نبود کدام قطعه مشکل ایجاد کرده است؟

19 نظرات

  • ناشناس ۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۱۵:۱۱

    من یکی از مالباخته ها هستم
    ممنون که صدای ما بودید

    • یک مالباخته ۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۱۷:۳۵

      از اینکه رسانه ما شدید ممنونیم. صدای ما را به گوش مسولان برسانید . علی رغم پیگیری های زیاد هیچ کس پاسخگو نیست.

  • م.م ۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۱۵:۱۹

    من یکی از مالباخته ها هستم
    ممنون که صدای ما بودید

  • mino ordikhani ۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۱۵:۲۸

    بنده هم یکی از مالباختگان. هستم سپاس و تشگر از شما دوست عزیزخانم اردیخانی

  • یک مالباخته ۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۱۵:۴۷

    لطفا پیگیری های خودتون را از طریق رسانه ادامه بدهید چون ما مالباخته ها راه چاره ای نداریم.
    صدای ما باشید
    سپاس

  • لیلا صیقل دلشاد ۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۱۵:۵۵

    سلام
    بی نهایت برای احساس مسئولیت حرفه ای تون سپاسگزارم و شجاعتتون رو تحسین میکنم خیلی ها حاضر نشدند صدای رسای این قشر ضعیف و آسیب دیده باشند
    درود به شرفتون

    • مریم صدیقی ۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۱۷:۲۵

      ببا تشکر از شما .امیدوارم صدای مااز این طریق به گوش مسئولین برسد .از این که حاضر شدید همچنین کاری کنید بسیار سپاس گذاریم .فقط تنها چیزی که دست ما بر می اید دعای خیر برایتان .

  • یک مال باخته ۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۱۶:۱۱

    باسلام
    ضمن تشکر از درج خبر
    متاسفانه علی رغم کلاهبرداری انجام شده در حق حدود ۸۰ نفر مردم ساده و زحمت کشی که با کلی امید و مشکلات مالی نسبت به ثبت نام خودرو اقدام کرده اند، هیچ مرجعی جوابگوی این سختی های و مشکلاتی که مردم گرفتارش شدن نیستند. امیدوارم با این پیام ها و گزارشات ضما حداقل افراد مسئول بشنوند و کمکی برا حال مردم باشند.

    • ناشناس ۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۱۶:۵۰

      با سلام
      ممنون از انتشار این خبر من هم یک مالباخته این نمایندگی هستم.

  • پیمان دلشاد ۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۱۷:۱۷

    متاسفم که از این خبر ممنون از خبر رسانی

  • پیمان دلشاد ۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۱۷:۲۵

    باور کردنی نیست این کلاهبرداری ها مستقیم صدمه به اصل نظام میزنه تو این شرایطی که دشمن کم نداریم

  • یک مالباخته ۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۱۷:۴۰

    از اینکه رسانه ما شدید ممنونیم. صدای ما را به گوش مسولان برسانید . علی رغم پیگیری های زیاد هیچ کس پاسخگو نیست

    • سید منصور ترابی ۱۳۹۹/۰۳/۰۹ ۱۴:۳۱

      ضمن تقدیر و تشکر از خبرنگار محترم که درد دل جمع کثیری از مالباختگان ایران خودرو که از نمایندگی ۱۲۹۷ کرج که به عنوان نمایندگی برتر ایران خودرو شناخته شده بود به گوش مسئولین رساندند جالب این است که شرکت ایران خودرو هیچ مسئولیتی در قبال خلاف نمایندگی خود نمی پذیرد و در مقابل مردم بی گناه و ضعیف را مقصر جلوه می دهد خواهشمند است شما خبرنگار محترم نسبت به پیگیری روند قضایی موضوع از طریق دادستانی کرج بذل محبت فرمایید انشاالله این حرکت خداپسندانه مورد رضای حق واقع شود با تشکر سید منصور ترابی

  • یک مالباخته ۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۱۷:۵۲

    با سلام. با سپاس از درج خبر و رفتار حرفه ای خبرگزاری. من هم یکی از این مالباختگان هستم. امیدوارم از طریق خبرگزاری درد و رنجی که به حدود ۸۰ خانواده طی مدت بیش از ۶ ماه رفته است، صدایمان به گوش مسولان برسد.

  • ناشناس ۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۱۸:۰۴

    با سلام. ضمن تشکر از آن خبرگزاری بابت درج خبر، امیدوارم از این طریق به گوش مسولان برسد.

  • سید منصور ترابی ۱۳۹۹/۰۳/۰۹ ۱۴:۳۷

    سلام و تشکر از پیگیری شما خبرنگار محترم امیدوارم هر چه زودتر این کلاهبرداران به سزای اعمال خود برسد

  • Hp ۱۳۹۹/۰۳/۰۹ ۱۶:۳۱

    با سلام بسیار سپاسگذارم از درج این خبر و کلاهبرداری یکی از نمایندگی های مجاز ایران خودرو. امیدوارم از طریق شما به گوش مسولان برسد تا اقدام اساسی صورت بگیره تا زندگی ۸۰ خانوار به حالت عادی برگرده. هر چند شکست روزی و روانی ایجاد شده فعال جبران نیست.

  • سید سعید نصراللهی ۱۳۹۹/۰۳/۰۹ ۱۷:۴۲

    سید سعید نصراللهی
    با سلام درود وبا تشکر از پیگیری این خبر گزاری بخاطر درج خبر وبامید روزی که مسیولین محترم یه فکری بحال این خانوادهای مالباخته داشته بلشن

    • AM ۱۳۹۹/۰۳/۰۹ ۱۸:۳۷

      سلام ما که کارگران نمایندگی بودیم حقوق ۶ماه ما رو پرداخت نکرده ونه وزارت کار ونه دادگاه به ما اهمیت نمیدن ممنون پیگیری ۱۲۹۷گرجاسی

اضافه کردن نظر

ما به حریم شخصی‌ شما احترام می‌گذاریم، ایمیل شما نزد ما محفوظ خواهد ماند