سراتو مونتاژی، خودرویی شهری یا مسابقه ای؟

از دست ندهید

سراتو مونتاژی، خودرویی است که از زمان تولیدش در ایران منتقدان و طرفداران فروانی دارد و مطالب زیادی درباره آن نوشته اند. اما این بار بررسی این خودرو را از زبان تیونر و قهرمان مسابقات رالی بشنویم که با این خودرو چندین مقام کشوری در مسابقات رالی آورده است.

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: خودرو سدانی که ایرانیان به نام کیا سراتو می شناسند، در سال ۲۰۰۶ در استودیویی در کالیفرنیا طراحی شد.

این خودرو در کره جنوبی ساخته و در سال ۲۰۰۸ رونمایی شد.

اما در دنیا با نام کیا فورته معرفی شد و در برخی از بازارها مانند ایران، برزیل، استرالیا و… با نام سراتو ارائه شد.

نسل اول این محصول از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ با نام سراتو تولید شد.

و از ۲۰۰۸ با نام فورته و ظاهری به روزتر به عنوان دومین نسل به بازار عرضه شد.

در واقع نسل اول کیا فورته و نسل دوم سراتو، یکسان هستند.

این محصول بر پایه پلتفرم هیوندای آوانته طراحی و ساخته شده است.

کیا سراتو

چهار نسخه موتور برای این خودرو در نظر گرفته شد.

سراتو ۱۶۰۰ سی سی ضعیف ترین و ارزان ترین نسخه این خودرو است

سراتو با سه موتور چهار سیلندر بنزینی با حجم های ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ سی سی و یک موتور چهارسیلندر دیزلی با حجم ۱۶۰۰ سی سی عرضه شده است.

علاوه بر چهار سری پیشرانه، ۵ نسخه جعبه دنده شامل ۵ و ۶ سرعته دستی، ۴ و ۵ و ۶ سرعته اتوماتیک روی خودرو نصب شده است.

کیا سراتو در ابتدا فقط به ‌صورت وارداتی در بازار ایران عرضه شد.

اما شرکت سایپا در سال ۹۲ با شرکت کیا به تفاهم رسیدند که این مدل در ایران مونتاز شود.

کیا سراتو سایپا به ‌طور کلی در ۲ مدل آپشنال و معمولی و با دو پیشرانه ۱۶۰۰ سی‌سی و ۲۰۰۰ سی‌سی به بازار عرضه می‌شد.

نسخه ۱۶۰۰ سی سی با ۱۲۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۶ نیوتن متر گشتاور به بازار عرضه شد.

نسخه ۲۰۰۰ سی سی نیز با ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتن متر گشتاور عرضه شد.

هر دو نسخه با گیربکس شش دنده ارائه شدند اما نسخه ۱۶۰۰ به صورت دستی و ۲۰۰۰ به صورت اتوماتیک بود

علی کلهر تیونر و راننده حرفه ای مسابقات اتومبیل رانی است.

که چندین سال است برای تیم سایپا مسابقه می دهد با محصولات این شرکت مسابقه می دهد.

یکی از مسابقات جذاب رالی که او مقام کشوری آورده با خودرو سراتو بوده است.

کلهر در کفت و گو با بیت ران درباره سراتو مونتاژی و مسابقه خود می گوید.

رالی سراتو

برای اولین بار چه زمانی سراتو را تست کردید؟

یک روز در پیست آزادی چند محصول را از سایپا آوردند و گفتند شما به عنوان یک راننده حرفه ‌ای این محصولات را تست کنید.

آن خودروها تندر ۹۰، تیبا، سراتو و یک خودرو چینی که اگر اشتباه نکنم هایما S7 بود و اصلاً تایید نشد.

شما سراتو مونتاژ ایران را تست کردید یا سراتو وارداتی؟

سراتو ۱۶۰۰ سی سی دنده ای مونتاژ سایپا بود که هیچ چیز جالبی نداشت.

از نظر من زمانی که اتاق ماشین بزرگ و سنگین می‌شود باید یک موتور قوی تر روی آن باشد.

حداقل وقتی می‌خواهید در جاده ها با آن سبقت بگیرید، باید توانایی شتاب گیری ناگهانی را داشته باشد.

اگر این توانایی را نداشته نباشد خطرآفرین است‌. در کل ماشین پر ایرادی بود.

برعکس این ماشین، خودرو تیبا هندلینگ و شتاب گیری خوبی داشت.

خودرو تندر ۹۰ افتضاح بود و اصلاً تعادل و هندلینگ خوبی نداشت.

کیفیت و امکانات سراتو مونتاژی با وارداتی یکسان است؟

تا آن موقع که CKD (قطعات منفصله) می ‌آمدند و در ایران مونتاژ می شدند خوب بود، اما وقتی که تولید داخل شد به مراتب کیفیت همه چیز پایین آمد.

پلاستیک مورد استفاده در نمونه‌ ایرانی، کیفیت پایین‌ تری دارد.

در نسخه ایرانی به جای شش ایربگ فقط دو ایربگ استفاده شده و سیستم ESP نیز حذف شده است.

سراتو مونتاژی یکسری تغییرات کرده بود، بیشتر این تغییرات مربوط به امکانات رفاهی بود.

مثلا برخی آپشن ها نسبت به خودرو وارداتی حذف شده بود.

داخل کیا سراتو

از نظر موتور و گیربکس این خودرو چطور است؟

همان موتور و گیربکس که روی خودرو وارداتی نصب شده بود، روی سراتو مونتاژی هم بود.

در ایران دو نوع موتور ۱۶۰۰ و ۲۰۰۰ سی سی روی خودرو نصب شده است.

در نسخه ۲۰۰۰ سی سی گیربکس اتوماتیک بود و سراتو۱۶۰۰ گیربکس دستی داشت.

در قسمت بدنه، شاسی و تعلیق هم تغییر نداشته و به همان صورت مونتاژ شده است.

این ماشین نسبت به یک پژو ۲۰۶ تیپ ۵ خیلی ضعیف تر بود و آن قدرت واقعی را نداشت که به علت وزن و محور پهن آن بود.

سراتو دنده ای ۱۶۰۰ کلا ضعیف است و موتور و گیربکس به آن اتاق نمی‌خورد.

ولی سراتو ۲۰۰۰ با گیربکس اتوماتیک معقول تر است.

و به مراتب خیلی بهتر از ۱۶۰۰ است، هم از لحاظ راه رفتن و هم از لحاظ قدرت موتور بهتر است.

اما در کل به درد مسابقات نمی‌خورد، ولی برای استفاده شهری مناسب است.

این خودرو در شتابگیری و هندلینگ چگونه عمل می کند؟

هندلینگ آن در مسیر آسفالت خوب است.

اما کمک های عقب جای خوبی نصب نشده اند و در لرزش های زیاد پایه ها می شکنند‌.

درضمن اتاق محکم و ایمنی دارد و برای استفاده روزمره شهری ماشین خوب و کم مصرفی محسوب می شود.

اما خودرو حرفه ای یا اسپرتی نیست که به درد رقابت بخورد.

شما با سراتو ۱۶۰۰ در مسابقات رالی مقام آورده اید؟

بله برای تیم سایپا مسابقه دادم و چندین مقام با این خودرو دارم.

همان موقع ماشین را به ما دادند و ما برای شرکت در مسابقات رالی از آن استفاده کردیم.

این خودرو در همان استیج اول کلی ضعف داشت و در لحظات اول مسابقه بعد از ۱۵ کیلومتر پمپ کلاچ خودرو شکست.

پمپ کلاچ بسیار به دسته موتور نزدیک بود و بخاطر طراحی بد و در لرزش ها پمپ به دسته موتور برخورد کرده بود.

بخاطر همین آسیب، کلاچ خودرو از کار افتاد و کل مسابقه را تا استیج بعدی بدون کلاچ رفتم تا به کمپ برسم و آن قسمت را تعویض کنم.

و در سه کیلومتر آخر مسابقه نیز چرخ عقب سمت راننده کاملا از جا درآمد و سه کیلومتر را با سه چرخ ادامه دادم و مقام دوم را کسب کردم.

رالی کیا سراتو

اگر بخواهید خودرویی را تقویت کنید بین تیبا، ریو و سراتو که با آن ها مسابقه داده اید، کدام را ترجیح می‌دهید؟

برای مسابقات ریو و تیبا را ترجیح می دهم.

آیا سراتو نقطه قوتی هم دارد؟

به نظر من ماشین خیلی محکم و ایمنی است؛ زیرا اتاق خیلی محکمی دارد و در اثر تصادفات ایمن تر از بقیه ماشین ها است.

حتی از سمند و دنا و دیگر ماشین های تولید داخل بهتر است، چون اتاق آن استانداردتر است.

در سال ۲۰۱۰ به‌ عنوان یکی از ایمن ‌ترین سدان های دنیا شناخته شد و از موسسه IIHS پنج ستاره ایمنی گرفت.

به نظر شما آیا سراتو ماشین جوان پسندی است؟

به نظر من این طور نیست؛ نه طراحی اتاق زیبایی دارد و نه موتور قدرتمندی که بتوان جذب آن شد.

در کل در ایران اصلاً ماشین اسپرت وجود ندارد. چون هیچکس ماشین دو در را قبول ندارد، وقتی ماشین دو در نیست یعنی اصلاً اسپرت نیست.

در مورد ماشین های چینی باید بگویم اصلاً اسپرت نیستند.

بیشتر بخوانید:

تست تندر تا دو قدمی مرگ

موتور پژو۲۰۰۸ چگونه است؟

کیا ریو بررسی فنی شد ؛ از کره تا پیست رالی ایران

سایپا آریو یا رنو تندر ۹۰ پلاس؛ کدام اتوماتیک برتر است؟

خودرو تیبا از نگاه علی کلهر؛ راننده مسابقات رالی قهرمانی کشور

تولید کیا سراتو متوقف خواهد شد /کیاموتورز هم بدعهدی کرد




4 دیدگاه

  1. با احترام به جناب کلهر به عنوان کسی که بعد از تیپ ۵ به سراغ سراتو ۱۶۰۰ رفتم از لحاظ قدرت موتور و راندانمان موتور سراتو به مراتب بهتر است و به شدت برام جاس سوال داره اظهار نظر ایشون، البته شاید بحث یه انجین تقویت شده متفاوت باشه. در خصوص هندلینگ و رانندگی اسپورت خوب تیپ ۵ جایگاه بهتری داره ولی بعد از رانندگی حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر با سراتو ۱۶۰۰ یه شدت عقیده دارم تنها نقطه قوت این ماشین موتوری هست که با توجه به حجم کم راندمان، قدرت و مصرف به مراتب کمتری از tu5 داره‌.

  2. من تعجب می کنم که چطور آقای کلهر انقد از موتور ۱۶۰۰ سراتو بد گفتند ،من هم بعد از حدود ۱۵۰هزار کیلومتر رانندگی با این ماشین اتفاقا با توجه حجم کمش تونسته خیلی قدرت مند و پر شتاب مقابل دیگر ماشینای ۲۰۰۰ و ۱۶۰۰ عمل کنه

  3. سلام
    وقت بخیر دوستان
    کل مطالبی که گفته شد از پایه غلط و نادرست است بنده انواع خودروها رو داشته و دارم قدرت موتور و هماهنگی گیر بکس و موتور عالی هستش در نسخه ۲۰۰۰ بعد ایشون اومدن با لگن های داخلی مثل سمند مقایسه میکنن از لحاظ ایمنی و فلان فلان ، خواهشا منصفانه و درست نقد کنید

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط