مروری بر شرکت کرمان خودرو ، از دوو کره تا محصولات چینی

از دست ندهید

مجموعه ای که از آن با نام گروه کرمان خودرو یاد می کنیم یک شرکت خودروسازی خصوصی است که در دی ماه ۱۳۶۹ با نام صنایع خودروسازی کرمان برای واردات مدل‌های مختلف خودروهای دوو تأسیس شد و از سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را در زمینه ساخت و مونتاژ خودرو آغاز کرد. در سال های بعد به علت تحریم های آمریکا، این شرکت به مونتاژ محصولات چینی روی آورد.

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: کرمان خودرو در سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۱ با مونتاژ خودروهای شرکت کره‌ای دوو ساخت خودرو را شروع کرد.

با جدیت خط تولید خودرو دوو سیلو را در کارخانه خود ایجاد و اقدام به مونتاژ و تولید این خودرو کرد.

کلیه فرآیند جوشکاری بدنه، رنگ و تزئینات نهائی در این کارخانه انجام می شد.

ساخت کارخانه در فروردین ماه ۱۳۷۲ در یکی از محروم ترین نقاط کشور که امروز آن را بنام منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید می شناسیم، آغاز شد.

علت اصلی انتخاب این منطقه محرومیت زیاد آن بود.

با این دیدگاه که تاسیس یک کانون اقتصادی باعث ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی، محرومیت زدایی، امنیت و در نتیجه جلوگیری از مهاجرت خواهد شد، کار آغاز شد.

حدود نیمی از سهام شرکت کرمان خودرو متعلق به مؤسسه خیریه مولی‌الموحدین و نیمی دیگر متعلق به سازمان عمران کرمان است.

همچنین چهار درصد سهام این شرکت از بدو تأسیس به گروهی از مدیران فنی تعلق داشته‌ است.

مدیرعامل این شرکت از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۸ مهندس مرحوم ابوالفضل سجادی بنیان‌گذار اولین بخش خودروسازی خصوصی در کشور بود.

کرمان خودرو تعطیل می شود

محصولات دوو نخستین خودروهای تولیدی کرمان خودرو

دوو سیلو به عنوان نمونه فیس لیفت دوو ریسر است که از سال ۱۹۹۵ وارد بازارهای جهانی شد.

این مدل دوو یک سال بعد از تولید در کره جنوبی وارد بازار خودرو ایران شد و شرکت کرمان خودرو خط تولید آن را در اختیار گرفت.

شرکت کرمان خودرو در خلال سال‌های ۱۳۷۵ تا اواخر سال ۱۳۸۳ این مدل پرطرفدار دوو را در تیراژ ۴۰ هزار دستگاه تولید کرد.

از مزایای دوو سیلو می‌توان به:

سواری نرم و واقعاً لذت بخش، کولر قوی، فرمان نرم، قدرت مناسب موتور نسبت به حجم موتور و مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در شهر و ۶ لیتر در جاده در سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت، صندلی‌های نرم و ایمنی متوسط به بالا اشاره کرد.

معایب دوو سیلو شامل فضای کم سرنشینان عقب و ترمز نسبتاً ضعیف می‌شود.

دوو برای سیلو از پیشرانه ارتقایافته ریسر استفاده کرده است که از سیستم چهار انژکتور با ریل سوخت (MPFI) بهره می‌برد.

این پیشرانه خطی ۱.۵ لیتری با ۸سوپاپ، قادر به تولید نهایت قدرت ۸۰اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۲۷ نیوتن متر است.

قدرت تولیدی توسط پیشرانه به جعبه دنده ۵ سرعته دستی و نهایتا به محور فعال جلو منتقل می‌شود.

هرچند که شتاب و کشش چندان زیادی برای این جثه یک تنی فراهم نمی‌شود، اما در عوض مصرف سوخت پایینی دارد.

دوو سیلو

دوو سیلو و ماتیز از محصولات خوب بازار در اوخر دهه هفتاد

این خودرو در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد ایران حسابی خوش درخشید.

دوو سیلو با وجود حذف برخی از آپشن‌های حیاتی مانند سیستم ترمز ABS و ضعف در این بخش، به علت کیفیت بالا و چهره زیبا به یکی از بهترین انتخاب‌ها در بازار کشورمان بدل شد.

این شرکت در سال ۱۳۷۹ توانست خط تولید مدلی دیگر از خودروهای شرکت دوو یعنی ماتیز را راه اندازی کند.

تمام مراحل تولید ماتیز در داخل انجام می شد.

دوو ماتیز خودرویی بود که در زمان عرضه در بازار کشور به عنوان یک خودرو کم مصرف و محبوب شهری شناخته می شد.

ماتیز یک موتور ۰.۸ لیتری ۳ سیلندر خطی داشت و می توانست ۵۰ اسب بخار قدرت و  ۶۹ نیوتون متر گشتاور تولید کند.

ماتیز فقط تا سال ۸۱ در ایران تولید شد.

دوو ماتیز

کرمان خودرو پس از تحریم آمریکا و قطع همکاری با دوو

در سال ۱۳۸۱ پس از خرید دوو توسط شرکت آمریکایی جنرال موتورز مدیریت جدید “جی ام دوو” به دلیل تحریم آمریکا، همکاری خود با کرمان خودرو را قطع کرد.

پس از آن کرمان خودرو سه شرکت زیر مجموعه، راین خودرو، بم خودرو و مدیران خودرو، ایجاد کرد.

در این مجموعه مونتاژ و واردات خودروهای شرکت آلمانی فولکس واگن، شرکت کره‌ای هیوندای و خودروهای ارزان قیمت چینی شرکت لیفان را آغاز کرد.

بحران‌های مالی کرمان خودرو همانند دیگر شرکت‌های خودروسازی ایرانی موجب شد تا در ۱۳۸۳ مبلغ ۹۲٫۰۶ میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی به این شرکت پرداخت شود.

 

بیت ران بررسی کرد:

لیفان ۶۲۰ چگونه است؟ + تصاویر و راهنمای خرید خودرو

چری آریزو ۵ توربو تست و بررسی شد ؛ مزایا و معایب

لیفان ایکس ۶۰ بررسی شد + عکس و راهنمای خرید

ام وی ام ایکس ۳۳ اسپرت در ایران 

 

بستن قرارداد با لیفان در سال۸۶ و با جک در سال ۸۸

مهمترین استراتژی شرکت، قرارداد با شرکت لیفان در سال ۸۶ بود.

نخستین محصول این همکاری نیز لیفان ۵۲۰ در سال ۸۷ بود.

لیفان ۵۲۰ با دو نمونه ابتدایی و فیس لیفت هرگز نتوانست در بازار خوش بدرخشد.

لیفان ۵۲۰i کرمان موتور هیچ وقت نتوانسته است با تولید خودروهایی مانند دوو سیلو و دوو ماتیز به هدف تولید بالای ۱۵ و یا ۱۶ هزار خودرو در سال دست پیدا کند.

لیفان همیشه کمتر از ۱۰ هزار خودرو در سال تولید شده است.

لیفان نتوانست با سدان ۵۲۰ و حتی نمونه فیس لیفتش بخش قابل توجهی از بازار هدف را به سمت خود بکشاند.

پس از آن شرکت کرمان خودرو در راستای جلب نظر مشتریان و گرفتن قسمت بیشتری از بازار خودرو، در اواخر سال ۸۹ لیفان ۶۲۰ در دو مدل ۱۶۰۰ و ۱۸۰۰ سی‌سی را تولید و روانه بازار کرد.

هم اکنون تولید این خودرو با موتور ۱.۸ لیتری و امکانات رفاهی بیشتر ادامه دارد.

لیفان X60، شاسی بلند غیر آفرودی

این شرکت به منظور تکمیل سبد محصولات خود خودرو شاسی بلند لیفان X60 را در سال ۹۱ تولید و عرضه کرد.

کرمان موتور X60 را یکی از پرفروش ترین های بازار، در کلاس خود نامید.

این خودرو اساسا یک کراس اور شهری است و نمی‌توان انتظار یک خودروی آفرود را از آن داشت.

این مسئله زمانی پررنگ‌تر می‌شود که از شاسی نسبتا ضعیف و پیشرانه ۴ سیلندر ۱۳۱ اسب بخاری آن اطلاع می‌یابیم.

همین مسائل باعث می‌شود که در مقایسه با همتایان اروپایی و چینی خود نیز ضعیف تر عمل کند و در مسیرهای ناهموار، مایه نومیدی شما شود.

شاید یکی از مهمترین دلایل پایین بودن کیفیت این خودرو را بتوان به بی کیفیت بودن مونتاژ آن ربط داد.

چرا که شرکت کرمان موتور مانند گذشته عملکرد خوبی از خود در مونتاژ نشان نمی‌دهد و محصولات این شرکت کیفیت مونتاژ خوبی ندارند.

اختلافات کرمان موتور ولیفان

از دیگر پروژه های شرکت کرمان خودرو در سال ۹۴، خودرو لیفان X50 بود که در دو مدل CVT و دنده معمولی به بازار عرضه شد.

حضور جک در خط تولید کرمان موتور آنچنان برای مدیران لیفان خوشایند نبود.

مخصوصا اینکه جک در مدت کمی توانست تا با ارائه محصولاتی چون J5 و S5، بازار به مراتب قویتری نسبت به لیفان را به خود اختصاص دهد.

مدیران لیفان پیش از حضور جک تصور می کردند که کرمان موتور تنها با آن ها کار می کند و برای همیشه می توانند بازار خوبی را در ایران داشته باشند.

اما آغاز همکاری کرمان موتور با جک و موفقیت های بعد آن، باعث شد تا لیفان به دنبال منافع مستقل خود از بازار ایران باشد.

بعد از حضور جک در خط تولید کرمان موتور، مذاکرات مدیران کرمان موتور با نشان های تجاری دیگری چون هایما آغاز شد و رسیدن این خبر به مدیران لیفان، تا حدی سطح اختلافات را بالا برد.

با اینکه در نهایت هایما به ایران خودرو رفت و کرمان موتور نتوانست با آن همکاری کند، اما این اتفاقات باعث افزایش برخی اختلاف ها میان لیفان و کرمان موتور شد.

با معرفی لیفان X50 به بازار ایران، در ماه های ابتدایی، کرمان موتور توانست فروش خوبی برای این خودرو داشته باشد.

تمرکز کرمان موتور روی جک

اما مدیران لیفان کاملا متوجه این موضوع بودند که تمرکز کرمان موتور روی محصولات جک است و حتی در بحث تبلیغات و بازاریابی، بیشترین تلاش را برای خودروهای جک دارند.

پس از مدتی هم که خودروهایی چون دانگ فنگ H30 کراس به بازار ایران آمدند، عملا مدیران کرمان موتور شکست لیفان X50 را در برابر رقبای چینی دیگر پذیرفتند.

برای همین هیچگاه برنامه ای برای معرفی و ارتقای بازار لیفان X50 نداشتند.

نرسیدن لیفان به اهدافش برای X50 در بازار ایران، نقطه عطفی برای تشدید اختلاف ها میان این خودروساز چینی و کرمان موتور بود.

خانواده لیفان

پروژه لیفان ۸۲۰ یکی از مهم ترین اتفاق ها در کرمان موتور به حساب می آمد.

با اینکه در آن زمان جک S5 اتوماتیک هم به خط تولید کرمان موتور آمده بود، اما کرمان خودرو تمرکز خود را برای سدان لوکس لیفان گذاشته بود.

کرمان خودرو سعی داشت تا با هزینه های زیاد در بخش بازاریابی فروش لیفان را در کشور ارتقا دهد.

با آغاز فروش سدان ۸۲۰، شاهد بودیم که لیفان و کرمان موتور به هدف خود رسیدند و استقبال نسبتا خوبی از این خودرو شد.

خودرو ۸۲۰ لوکس ترین محصول شرکت لیفان

خودرو لیفان ۸۲۰ به عنوان لوکس ترین محصول شرکت خودروسازی لیفان، با موتور ۲۴۰۰ سی سی و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عرضه شد.

این خودرو مورد توجه بازار قرار گرفت.

خودروی لیفان ۸۲۰ به ۶ عدد کیسه هوا در شش نقطه خودرو مجهز شده است که ایمنی خوبی را برای راننده و سرنشینان فراهم کرده است.

یکی دیگر از مزایای خودروی لیفان ٨٢٠ را می توان استاندارد آلایندگی این خودرو دانست که از استاندارد آلایندگی خودروی یورو ۵ بهره می برد.

اما خودرو لیفان ۸۲۰ دارای ایرادهایی از قبیل:

مصرف سوخت بالا، کیفیت پایین مواد به کار رفته در داخل کابین، طراحی نامناسب کابین، شتاب ضعیف و به طور کل کیفیت پایین قطعات به کار رفته در ساخت خودرو است.

در مورد گزینه آخر باید گفت از آنجا که این خودرو مونتاژ داخل بوده، شرکت‌ها با هدف پایین آوردن هزینه‌ها از مواد و قطعات بی‌کیفیت استفاده می‌کنند.

کیفیت مونتاژ پایین در تمامی محصولات چینی

تنها پس از چند ماه از آغاز تولید لیفان ۸۲۰ و دقیقا زمانی که بازار این خودرو را قبول کرده بود، کمپانی لیفان نتوانست در زمان مقرر قطعات CKD این خودرو را به دست کرمان موتور برساند.

ناتوانایی لیفان در پاسخ به نیاز بازار ایران و وقفه های نامشخص میان اعلام برنامه های فروش لیفان ۸۲۰، باعث شد تا پروژه کرمان موتور برای این محصول چینی به نتیجه مطلوب نرسد.

به این ترتیب تنها پس از یکسال، این خودرو با افت تیراژ تولید مواجه شود.

این در حالی بود که در آن دوران، کمپانی جک با نظم بیشتری قطعات CKD خودروهای خود را به دست کرمان موتور می رساند.

همین مسئله باعث شد تا کرمان موتور نتواند آنچنان روی لیفان حساب باز کند.

برای همین شاهد بودیم که در زمان آغاز تولید لیفان X60 اتوماتیک، کرمان موتور کمترین بازاریابی را به این خودرو اختصاص داد و تمام تمرکز خود را روی محصولات جک خلاصه کرد.

البته که با حضور هیوندای در کرمان موتور، عملا این خودروساز خصوصی دو شریک تجاری قابل اعتماد داشت و دیگر آنچنان برای لیفان ارزش قائل نمی شد.

از مرداد ماه سال۹۷ لیفان و محصولات آن از خط تولید کرمان موتور کنار رفت و با تمامی بحث های پیرامون آن دیگر محصولات لیفان تولید نشد.

لیفان 820

بازگشت قوی کرمان موتور با محصولات جک

اما بازگشت کرمان خودرو به روزهای اوج، با عرضه محصولات کمپانی جی ای سی (JAC) رقم خورد.

قرارداد با جک به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های خودروسازی چین در سال ۸۸ بود.

JAC یک کمپانی دولتی در کشور چین محسوب می‌شود.

این شرکت علی رغم سابقه طولانی که در صنعت خودرو دارد، در سال ۲۰۰۷ شروع به ساخت خودروهای سواری کرده است.

توجوی نام دیگر جک J3 هاچبک

خودروی جک J۳ سدان و همزمان هاچبک آن یا همان توجوی در سال ۱۳۹۱ وارد بازار ایران شد.
این مدل جایگزینی برای خودروی فولکس واگن گل شد که تولید آن در شرکت کرمان خودرو متوقف شده بود.
توجوی در سال ۲۰۰۹ در این کمپانی طراحی شد.
در طراحی این خودرو کشورهای مختلفی شرکت داشته‌اند تا محصولی مدرن و مطابق با فرهنگ و تاریخ کشور چین ساخته شود.خودروی J۳ هاچبک با دو نوع موتور ۱.۳ لیتری عرضه شد که یکی طراحی و ساخته شده در شرکت JAC و دیگری طراحی شده توسط میتسوبیشی است.در ایران به دلیل اعتبار خوب برند میتسوبیشی، این موتور علی رغم قدرت کمتر در این خودرو استفاده شده است.J۳ در دو مدل هاچ‌بک و سدان تولید می‌شود که به غیر از تفاوت‌های ظاهری، تفاوت چندانی با هم ندارند.خودروی توجوی اولین همکاری مشترک کرمان خودرو و جک بود.پس از آن خودروهای دیگری از این کمپانی نیز وارد بازار ایران شده است.

جک توجوی یک خودرو چینی کوچک است که هیچ ویژگی مثبتی در آن دیده نمی‌شود.

به همین دلیل توجوی در زمان عرضه توسط کرمان موتور، به هیچ عنوان به فروش خوبی دست پیدا نکرد.

در نهایت توجوی به یک خودرو شکست خورده تبدیل شد.

این خودرو ظاهر ناهماهنگی دارد و در حال حاضر هم هیچ حرفی در این زمینه برای گفتن ندارد.

این طراحی ساده و بی رمق در داخل کابین هم دیده می‌شود و امکانات زیادی هم برای توجوی در نظر گرفته نشده است.

جک J5 اولین سدان مجهز به گیربکس اتوماتیک تولید شده در کرمان موتور

پس از این خودرو، جک J5 با دو مدل گیربکس دستی و اتوماتیک در سال ۹۲ وارد بازار شد.

جک J5 اولین سدان مجهز به گیربکس اتوماتیک تولید شده در کرمان موتور است.

این مدل از جک در سال ۹۶ تولید و فروش آن متوقف شد.

پس کرمان موتور جک J4 را جایگزین آن اعلام کرد.

جک J4 یک سدان خانوادگی است که بین دو خودروی جک J3 و J5 قرار می‌گیرد.

حضور تقریبا موفق سدان جک J5 در ایران موجب تداوم حضور برند چینی جی ای سی در عرصه خودروهای سواری کشور شد.

این موفقیت با عرضه مدل‌های S5 ادامه یافت.

در همین راستا شرکت کرمان موتور به عنوان نماینده رسمی کمپانی جی ای سی در ایران، تصمیم به حضور پرقدرت تر در میدان خودروهای سدان شهری گرفت.

با توجه به احساس نیاز مشتریان به خودروی اتوماتیک در اواخر سال ۹۴ خودرو S5 با گیربکس اتوماتیک و سطح امکاناتی بیشتر نسبت به مدل دستی معرفی شد.

جک S5 یک پیشرانه دو هزار سی سی مجهز به توربو و گیربکس شش دنده دستی و اتوماتیک دارد.

این مجموعه نیاز علاقه‌مندان به خودروهای قوی تر و پرشتاب در کلاس کراس‌اوورها را تا حدی برآورده کرد.

این اولین خودرو تولیدی در ایران با گیربکس ۶ دنده دستی و موتور ۲۰۰۰cc توربو است.

این خودرو سبب شد یک کراس‌اوور با مشخصات فنی نسبتا خوب و تجهیزات و کیفیت قابل قبول در رده قیمتی میانه بازار ظهور کند.

به این ترتیب رویای خرید یک شاسی بلند ارزان و کیفی برای بسیاری محقق شد.

خودرو جک S5

جک S3 برادر کوچک و زشت S5

جک S3 دومین محصول کراس‌اوور برند جک حدوداً پس از دو سال عرضه موفق مدل S5، به بازار ایران راه پیدا کرد.

این خودرو از سال ۲۰۱۴ به بازار جهانی معرفی شد و مدتی بعد نسخه فیس‌لیفت‌اش به بازار عرضه شد.

اما نمونه‌ای که کرمان‌موتور برای بازار کشور درنظر گرفته همان نسخه اولیه پیش از فیس‌لیفت است.

محصولات شرکت جک

 

صنایع خودروسازی کرمان چندین شرکت زیر مجموعه دارد شامل:

کرمان موتور، بم خودرو، مدیران خودرو، راین خودرو، کارمانیا، ریگان خودرو و …

حال به سراغ سه شرکت زیر مجموعه کرمان خودرو می رویم که دارای سابقه بیشتری هستند، تا با گذشته آن ها آشنا شویم.

خودروسازان بم چه نقشی در صنعت خودروسازی ایران ایفا می‌کند؟

آن گونه که در تاریخچه شرکت ذکر شده؛ خودروسازان بم در سال ۸۱ تاسیس شده است.

اما این شرکت فعالیت خود را به صورت حرفه‌ای و جدی از سال ۸۴ آغاز کرده‌است.

طرف قرارداد این شرکت، فولکس واگن آلمان بود.

هدف از تاسیس شرکت خودروسازان بم این بود که پایگاهی برای شرکت فولکس باشد.

کرمان موتور می خواست تا با حضور فولکس در ایران و ایجاد مرکز تحقیقات مشترک با گروه خودروسازی کرمان، خودروهایی را طراحی کند که با سلیقه مردم خاورمیانه منطبق باشد.

علاوه بر آن، برنامه این بود در کارخانه‌ای که در حال ساخت بود، سالیانه یکصد هزار دستگاه خودرو تولید کند.

لذا در همان زمان، قراردادی منعقد شد تا خودرویی به نام گل تولید شود.

براین اساس در سال ۱۳۸۴ نخستین سری فولکس‌واگن گل، مونتاژ و به بازار عرضه شد.

گل در آن زمان با قیمتی حدود ۱۸ میلیون تومان به بازار عرضه می‌شد.

فولکس واگن گل تنها خودرو آلمانی مونتاز کرمان موتور

از سوی دیگر یدک کشیدن نام فولکس‌واگن، اصالت و همچنین داشتن طراحی ظاهری شبیه به گلف، توانست تاثیر بسزایی در فروش آن در بازار ایران داشته باشد.

این عوامل باعق شد گل به سرعت به خودرویی محبوب در بین جوانان تبدیل شود.

اما دوران طلایی گل در ایران چندان پایدار نبود.

سرانجام در سال ۱۳۸۹ آخرین سری از تولیدات این هاچ‌بک آلمانی روی خط تولید کرمان‌موتور رفت.

طی سال های ۸۴ تا ۸۹ در مجموع ۱۱هزار دستگاه فولکس گل تولید و به بازار عرضه شد.

در ادامه مقدمات طراحی خطوط تولید مدل هایی دیگر از فولکس مانند Polo و Bora در کارخانه آغاز شده بود.

اما به دلیل تحریم و قطع همکاری فولکس، برنامه تولید متوقف شد.

در واقع می‌توان گفت که فولکس‌واگن مانند بسیاری از برندهای دیگر، هیچگاه نتوانست در بازار سرنوشتی درخشان داشته باشد.

گل تنها محصول از این برند معتبر است که توانست در ایران راهی خط تولید شود.

متاسفانه در هر دوره مشکلات بین‌المللی و تحریم‌ها مانع پیشرفت صنایع داخلی بویژه خودروسازان شده است.

فولکس واگن گل

هافی لوبو

در سال ۸۹ قرارداد همکاری با شرکت هافی موتور چین منعقد و تولید خودرو برند لوبو با تیراژ محدود شروع شد.

اما به دلیل مشکلات پیش آمده ناشی از ادغام شرکت مزبور با یکی از شرکت های خودروساز چینی، ادامه همکاری با طرف قرارداد میسر نشد.

هافی لوبو (Hafei Lobo) خودرویی چینی است که از سال ۲۰۰۲ تا کنون تولید می شود.

این خودرو در ایران توسط گروه خودروسازان بم مونتاژ و عرضه می شود.

این خودرو با ابعاد کوچک و وزن کمی که دارد در کلاس خودروهای هاچ بک شهری قرار می گیرد.

هافی لوبو دارای ویژگی های مثبتی بود؛ شامل:

مصرف سوخت کم،

کولر،

قفل مرکزی و ریموت کنترل،

سیستم هشدار ضد سرقت،

کیسه ایمنی هوا،

چراغ مه شکن جلو و عقب،

گرم کن و برف پاک کن شیشه عقب،

ترمز ABS

تنظیم ارتفاع چراغ جلو

با وجود این مزایا اما از این خودرو استقبال چندانی نشد.

این خودرو چینی بسیار کوچک شهری موتور ۴ سیلندر ۱۰۷۵ سی سی ۱۶ سوپاپ دارد.

این موتور سرعتی برابر ۱۴۰ کیلومتر را برای خودرو فراهم می‌کند.

هافی لوبو

جیلی

بم خودرو در قرار داد با هافی موتور به دلیل استقبال نشدن از محصول این شرکت در ایران، ناکام شد.

سپس شرکت بم خودرو پس از سال ها مذاکره با سایر خودروسازان چینی، موفق به عقد قرارداد با شرکت معتبر جیلی برای تولید خودروهای سواری شد.

باوجود تحریم ها هنوز تولید و عرضه محصول GC6 به بازار استمرار دارد.

بم خودرو برای شروع مجدد، تولید خودرو جیلی GC6 را در اولویت قرار داد.

این خودرو در بازارهای استرالیا، نیوزلند، روسیه، خاورمیانه و اروپای شرقی با فروش خوبی همراه بوده است.

محصول جیلی GC6 شرکت بم خودرو در ابتدا با فروش خوبی در ایران همراه نبود.

کرمان موتور مذاکراتی با شرکت جیلی انجام داد.

پس از آن مقرر شد نسخه جدیدی از GC6 با عنوان فیس لیفت جیلی GC6 اکسلنت توسط بم خودرو تولید و به بازار عرضه شود.

جیلیGC6

مدیران خودرو

شرکت صنایع خودروسازی مدیران (“MVM “Modiran Vehicle Manufacturing) با هدف تولید، واردات و صادرات انواع خودروهای سبک و سنگین و همچنین تحقیق و توسعه در زمینه خودرو و صنعت خودروسازی در سال ۱۳۸۱ در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم راه اندازی شد.

شرکت مدیران خودرو بصورت مشترک با شرکت چری چین اداره می شود.

این شرکت، مونتاژکننده برخی از محصولات شرکت چینی چری است که در دو گروه MVM و CHERY در بازار ایران عرضه می‌شود.

محصولات گروه MVM نیز یک سری از محصولات شرکت چری است که طرف ایرانی نام شرکت خود را روی آن ها گذاشته است.

چری آریزو ۵ و ایکس ۲۲ دارای پنج ستاره ایمنی چین C-NCAP است.

هرچند که C-NCAP در دنیا از اعتبار لازم بر خوردار نیست و نمی توان به تست های آن اعتماد کرد.

محصولات ام وی ام و چری تولیدی در مدیران خودرو به شرح زیر است:

ام وی ام

– ام وی ام ۱۱۰ (۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵)

نام اصلی : Chery QQ

– ام وی ام ۵۳۰ (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵)

نام اصلی : Chery A5

– ام وی ام X33 (نسل اول : ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ – نسل دوم : ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵)

نام اصلی : Chery Tiggo 1.6

– ام وی ام ۳۱۵ سدان (۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵)

نام اصلی : Chery A13

– ام وی ام ۳۱۵ هاچ بک (۱۳۹۱ تا ادامه دارد)

نام اصلی : Chery A13

– ام وی ام ۵۵۰ (۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶)

نام اصلی : Chery E5

– ام وی ام ۱۱۰S ( 1395تا ۱۳۹۷)

نام اصلی : Chery eQ

– ام وی ام X22 : (1396 تا ادامه دارد)

نام اصلی : Chery Tiggo 2

– ام وی ام X33s (1396 تا ادامه دارد)

نام اصلی : Chery Tiggo 3

– ام وی ام X55 (1398 تا ادامه دارد)

نام اصلی : Chery Tiggo 4

چری

– چری A15 (1388 تا ۱۳۹۰)

– چری تیگو ۵ (۱۳۹۴ تا ادامه دارد)

– چری آریزو ۵ (۱۳۹۵ تا ادامه دارد)

– چری آریزو ۵TE (1396 تا ادامه دارد)

– چری تیگو ۷ (۱۳۹۶ تا ادامه دارد)

– چری آریزو ۶ (۱۳۹۸ تا ادامه دارد)

همکاری با هیوندای

شرکت خودروسازان راین در سال ۱۳۸۲ بعنوان یکی از شرکت­ های تابعه گروه صنایع خودروسازی کرمان در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید و به منظور تولید خودرو، تاسیس و ثبت شد.

در اسفند سال ۱۳۸۲ عقد قرارداد همکاری بین شرکت خودروسازان راین و شرکت هیوندای موتور کره جنوبی انجام شد.

شرکت خودروسازان راین در ایران رسما تولیدکننده خودروهای هیوندای در ایران که یکی از ۵ شرکت معتبر خودروساز در جهان است، نام گرفت.

پس از آن، با راه اندازی خط تولید خودروی هیوندای ورنا (اکسنت) اولین خودروی تولیدی این شرکت در خرداد ۱۳۸۳ از خط تولید کارخانه خارج شد.

اولین سری خودروهای تولیدی هم در شهریور همان سال به مشتریان واگذار شد.

در ادامه­ روند توسعه شرکت، تولید خودروی آوانته (النترا) با همکاری شرکت هیوندای در دستور کار قرارگرفت.

خرید و نصب تجهیزات خط تولید این خودرو انجام شد.

در مرداد ۱۳۸۴ اولین خودروهای تولید شده از این سری، پس از انجام مراحل تست و آزمایشات فنی و دریافت مجوزهای لازم، راهی بازار شد.

با توجه به موانع بوجود آمده در تولید خودروهای هیوندای، با درنظر گرفتن ظرفیت های بازار و پس از انجام مطالعات دقیق درمورد شرکت های خودروساز معتبر، سرانجام موفق به عقد قرارداد همکاری با خودروسازی گریت وال چین شد.

در گام نخست با توجه به مزایای ارزیابی شده برای خودروی ولکس C30، تولید این سری از محصولات شرکت گریت وال در دستور کار شرکت خودروسازان راین قرار گرفت.

خط تولید این خودرو به همت متخصصین و کارشناسان راین و با نظارت کارشناسان گریت وال در سال ۱۳۹۰ نصب و راه اندازی شد.

همکاری با هیوندای در پسا برجام

در دوران پسابرجام، کرمان خودرو نخستین کمپانی ایرانی بود که پای یک خودروساز بزرگ جهانی را بار دیگر به خطوط تولید خود باز کرد.

هیوندای و کرمان خودرو در آن دوران همکاری گسترده‌ای را با یکدیگر تدارک دیدند.

نتیجه آن شناخته شدن کرمان خودرو به عنوان نمایندگی اصلی هیوندای کره جنوبی در ایران بود.

پس واردات محصولات رده بالا و مونتاژ محصولات رده پایین و متوسط هیوندای در ایران، برعهده کرمان خودرو بود.

یک همکاری کوتاه مدت که با بازگشت تحریم‌های آمریکا مسکوت ماند و بایگانی شد.

در تابستان سال ۹۵ کرمان موتور مونتاژ چند خودرو هیوندای را در خط تولید خود به عهده گرفت.

نخستین محصولاتی که در این خط تولید به مونتاژ رسیدند، هیوندای i10 و i20 بودند.

فروش این دو محصول از سال ۹۵ و تحویل آنها از سال ۹۶ آغاز شد.

هیوندای i10 اولین محصول همکاری با هیوندای

هیوندای اکسنت:

مدل مورد نظر، نسل چهارم اکسنت است که در ابتدا به صورت وارداتی در ایران عرضه شد.

اما کرمان موتور در سال ۱۳۹۶ تصمیم به مونتاژ آن در ایران گرفت تا در کنار برخی محصولات دیگر هیوندای، شاهد تولید یک خودرو کره‌ای به صورت CDK در کشورمان باشیم.

هیوندای i10:

یک هاچبک کوچک شهری است که نخستین نسل آن در سال ۲۰۰۷ و نسل دوم آن در سال ۲۰۱۳ معرفی و عرضه شدند.

برای هیوندای i10 چند موتور مختلف در نظر گرفته شده بود.

نمونه تولیدی در ایران از قدرتمندترین پیشرانه بهره می‌برد.

این موتور ۱.۲ لیتر حجم و ۴ سیلندر دارد و می‌تواند ۸۶ اسب بخار قدرت و ۱۲۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

این قدرت به وسیله جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

هیوندای النترا ۲۰۱۸:

این مدل توسط کرمان موتور در ابتدا به صورت وارداتی به بازار کشور عرض شد.

پس از آن وارد خط تولید کرمان موتور شد و به صورت مونتاژ هم به دست خریداران رسید.

النترا ۲۰۱۸ نسل جدید، از لحاظ ظاهری شباهت های زیادی به نسل جدید هیوندای سوناتا دارد.

این محصول هیوندای از لحاظ فنی بسیار شبیه به سراتو نسل جدید است.

آمار تولید درسال ۹۸

بنابر آمار اعلامی، کرمان موتور تا پایان تیر ‌‌ماه سال ۹۸ پنج هزار و ۸۵ دستگاه انواع محصولات سواری را مونتاژ کرده است.

در مقایسه با چهار ماه سال ۹۷، ۷/ ۶۸ درصد افت تیراژ را تجربه کرده است.

در بین محصولات تولیدی توسط کرمان موتور طی چهار ماه سال ۹۸، مدل‌های اکسنت و النترای هیوندایی دیده نمی‌شود.

این شرکت در چهار ماه ابتدایی سال ۹۸ تنها ۱۳ دستگاه هیوندایی i20 را مونتاژ کرده است.

طبق آمار منتشره لیفان دیگر جایی در سبد تولیدات کرمان موتور طی چهار ماه ابتدایی سال ۹۸ نداشته است.

کرمان موتور اما توانسته در چهار ماه ابتدایی سال ۹۸ بیش از ۵ هزار دستگاه از مدل‌های مختلف جک را مونتاژ کند.

بیشترین رقم تولید در کرمان موتور به جک S۵ تعلق دارد و کمترین تیراژ نیز نصیب مدل J۵ شده است.

کرمان موتور در تیر ماه سال ۹۸ دو هزار و ۱۹۸ دستگاه محصول سواری تولید کرده است.

بیشتر بخوانید:

هیوندای النترا ۲۰۲۱ رونمایی شد

کیا سورنتو ۲۰۲۱ رونمایی شد؛همراه تصاویر خودرو

فوتون تونلند؛ وانت میان رده چینی + عکس و مشخصات فنی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط