ترمز الکترونیکی چیست و چگونه کار می کند؟

از دست ندهید

ترمز الکترونیکی سیستم جدیدی است که در آن بر افزایش کارایی ترمزها تاکید شده است.

بیت ران – حسین ریحانی: برخلاف خودروهای عادی و روزمره که همگی ما به نوعی از آن‌ها استفاده می‌کنیم، در خودروهای فرمول یک وقتی راننده پای خود را روی پدال ترمز فشار می‌دهد فشار پا مستقیما به سیلندرهای ترمز منتقل نمی‌شود.

در این خودروها پای راننده تنها سیگنالی را به کامپیوتر مرکزی می فرستد و کامپیوتر میزان فشار ترمز در چرخ‌ها را تعیین می کند.

این سیستم با نام ترمز با سیم یا Brake by wire شناخته می شود.

چنین نامی به این دلیل روی این سیستم گذاشته شده است که ارتباط فیزیکی بین پدال و خود سیستم ترمز دیگر وجود ندارد.

درست مانند دریچه‌های گاز برقی که دیگر پدال گاز با دریچه ارتباط فیزیکی ندارد.

سنسورهایی درون پدال ترمز هستند که فشار وارده به پدال توسط راننده را اندازه گیری کرده و سپس آن را به کامپیوتر اعلام می کنند تا نیروی لازم به ترمزها وارد شود.

در خودروهای فرمول یک این فناوری از سال ۲۰۱۴ برای ترمز چرخ های عقب مورد استفاده قرار می گیرد.

در برخی خودروهای لوکس نیز استفاده از چنین سیستمی مورد بررسی قرار گرفته است.

و شاید در آینده شاهد ورود ترمزهای برقی به خودروهای تولید انبوه نیز باشیم.

آیا ترمز برقی بهتر است؟

تویوتا و لکسوس سال هاست در خودروهای هیبریدی خود و برخی خودروهای غیر هیبریدی از سیستم ترمز با سیم استفاده می کنند.

آلفارومئو نیز جدیدترین خودروساز در این حوزه است و در مدل های جولیا و استلویو از این سیستم استفاده کرده است.

سیستم مورد استفاده در آلفارمئو توسط شرکت کنتیننتال توسعه پیدا کرده است.

شرکت کنتیننتال بیشتر به خاطر تولید تایر معروف است.

سیستم ترمز با سیم کنتیننتال چیزی فراتر از یک سنسور و سیم است.

در این سامانه اجزای متداول سیستم ترمز مانند بوستر حذف شده‌اند.

کنترل سیستم‌های ضد قفل و کنترل پایداری نیز جزو وظایف ترمز الکترونیکی است.

این سیستم از اجزای مختلفی تشکیل شده که پیچیدگی و وزن خودرو را بالا می برند.

ترمز الکترونیکی

توان ترمز گیری در خودروی مجهز به ترمز الکترونیکی به میزان قابل توجهی بالاتر از خودروهای عادی است.

این امر دو دلیل دارد؛ یکی اینکه سرعت پاسخگویی کامپیوترها از انسان سریع‌تر است.

و دلیل دوم اینکه بوستر ترمز این سیستم فشار بسیار بیشتری در مقایسه با بوسترهای عادی تولید می کند.

بوستر ترمز الکترونیکی هم به سیلندر ترمز فشار وارد می کند و هم به پدال ترمز تا راننده نیز احساس ترمزگیری را در پدال داشته باشد.

عملکرد ترمز الکتریکی آلفارومئو سه برابر سریع‌تر از ترمز عادی است

یک سیستم ترمز عادی برای اینکه از فشار صفر به ماکزیمم فشار خود برسد، به ۳۰۰ میلی ثانیه (هزارم ثانیه) زمان نیاز دارد ولی در ترمز الکترونیکی آلفارومئو این زمان به ۱۰۰ میلی ثانیه کاهش پیدا کرده است.

همین بهبود سرعت عمل باعث کاهش مسافت ترمزگیری می شود.

یکی دیگر از مزایای سیستم های ترمز الکترونیکی قابلیت شخصی سازی احساس پدال ترمز است.

بسیاری از خودروهای امروزی دارای حالت های مختلف رانندگی هستند که با تغییر آنها رفتار پدال گاز، جعبه دنده و سیستم تعلیق نیز تغییر می کند.

حالا با استفاده از سیستم های ترمز الکترونیکی امکان تغییر رفتار در پدال ترمز نیز وجود دارد.

برای مثال در آلفارومئو جولیا با قرار دادن حالت رانندگی در وضعیت Race پدال ترمز نیز سفت تر می شود.

در خودروهای هیبریدی و برقی سیستمی به نام سامانه‌ بازیابی انرژی ترمز وجود دارد.

این سیستم در هنگام ترمزگیری اقدام به بازیافت انرژی و شارژ کردن باتری می کند.

یک سیستم ترمز عادی در میان این همه سیستم الکتریکی در خودرو خیلی جالب نیست.

حالا خودروسازانی چون آلفارومئو ادعا می‌کنند سیستم ترمز الکترونیکی می تواند در بهبود قابلیت سیستم بازیافت انرژی ترمز نیز موثر باشد.

بازخوردها

خودروسازان با احتیاط زیادی به سمت اختراعات جدید می روند.

سیستم فرمان گیری با سیم یا Steer by wire نیز یک سیستم فرمان الکترونیکی است که در اینفینیتی Q50 معرفی شد ولی به دلیل نبود حس لازم در فرمان خودرو با بازخورد منفی مصرف کنندگان مواجه شد.

اما آلفارومئو تا اینجای کار بازخورد مثبتی را از کاربران سیستم ترمز المترونیکی دریافت کرده است.

برای جلب نظر مثبت رانندگان، سیستم ترمز الکترونیکی باید بتواند احساسی مانند ترمزهای مکانیکی را به راننده منتقل کند و این وظیفه کامپیوتر است.

ایمنی

ترمزها همچنان مهم‌ترین سیستم ایمنی خودروها هستند.

به همین دلیل اعتماد مصرف کنندگان به سیستم های الکترونیکی نیز بسیار مهم است.

خوشبختانه استفاده از سیستم ترمز الکترونیکی به معنای حذف سیستم سنتی نیست و سیستم سنتی نیز به صورت بکاپ در خودرو وجود دارد.

بنابراین اگر الکترونیک خودرو دچار مشکل شود، نباید نگران این باشید که خودرو دیگر ترمز نداشته باشد.

ترمز الکترونیکی

اجزای ترمزهای الکترونیکی

ترمزهای الکتریکی در تریلرها نیز کاربرد دارند.

در تریلرها یک مگنت درون کاسه ترمز قرار دارد که به سطح کاسه متصل است.

وقتی راننده پدال ترمز را در خودرو فشار می دهد یک جریان الکتریکی به سمت تریلر ارسال می شود.

این جریان از طریق سیم کشی تریلر که به خودروی یدک کش متصل است به سمت کاسه ترمز می رود و در آنجا مگنت درون کاسه فعال می شود.

این مگنت یک بازوی عملکرد را در پشت لنت‌ها فشار می دهد و لنت‌ها نیز به دیواره‌ کاسه فشرده می شوند؛ در نتیجه عمل ترمزگیری انجام می شود.

بیشتر بخوانید:

ترمز بادی چیست و عملکرد آن در خودرو چگونه است؟

ایموبلایزر چیست و چگونه به امنیت خودرو کمک می کند؟

رادار نقطه کور در خودرو چیست و چه کمکی به راننده می کند؟

تسلا به جای لیدار در فناوری خودران از چه سیستمی استفاده می‌کند؟

منبع: popularmechanics , hitchweb




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط