ریمپ ایسیو چیست؟ بامزایا و معایب آن آشنا شوید

از دست ندهید

شاید شما هم نام ریمپ ایسیو را در بین دوستان خود و تعمیرکاران خودرو شنیده باشید یا بخواهید خودرو خودتان را ریمپ کنید پس مهم است که مزایا و معایب آن را بدانید.

بیت ران:امیرحسین اسماعیل بیگی: در این مقاله با ما همراه باشید تا کمی با این علم تقریبا نوظهور در ایران آشنا شوید.

ریمپ چیست؟

ایسیو (ECU)، یک رایانه کوچک است که کارکرد موتور را کنترل می کند. سازندگان خودرو از طریق تنظیم نرم افزار ایسیو موتور را تنظیم می کنند. این کار به طور پیش فرض قبل از فرستادن وسیله نقلیه به بازار انجام می شود.

در ایسیو هر خودرو انژکتوری برنامه نرم افزاری وجود دارد که تمام کنترل های موتور بر اساس این برنامه انجام می گیرد. در علم مهندسی خودرو به این برنامه اصطلاحا مپ (Map) گفته می شود. مپ ایسیو به طور کامل موتور خودرو را تحت کنترل دارد.

ریمپ ایسیو (Remap ECU) به معنی بازنگری، تنظیم و کالیبره مجدد برنامه ایسیو متناسب با شرایط و نیاز های مختلف گفته می شود. ریمپ، خودرو را برای رسیدن به حداکثر راندمان آماده می کند.

 

مروری بر تاریخچه ریمپ ایسیو در ایران

در جهان همزمان با بوجود آمدن سیستم انژکتوری علم ریمپ نیز بوجود آمد. کمپانی های سازنده ایسیو هنگامی که یک سیستم مدیریت موتور را می ساختند نیاز داشتند که بتوانند یک سخت افزار ساخته شده را روی انواع موتور ها قرار دهند.

این نیاز باعث شد که آن سخت افزار را با تغییرات نرم افزاری برای انواع موتور ها آماده سازی کنند. این کار پایه علم ریمپ شد.سپس در شرکت های تیونینگ به منظور افزایش توان از آن استفاده شد.

ریمپ علمی با قدمت یک دهه در ایران

در اوایل دهه هشتاد که خودروی ۲۰۶ به بازار ایران عرضه شد . نظر بسیاری از تیونر های ایران را به خود جلب کرد. و برخی از آن ها توانستند با خرید برنامه های ریمپ شده از کشور های مختلف این خودرو را ریمپ کنند. اما این برنامه ها کارایی صحیحی نداشته و صرفا کمی خودرو را بهینه می کردند و با شرایط آب و هوا و بنزین ایران سازگار نبودند. با پیشرفته تر شدن دستگاه ها این توانایی در ایران شکل گرفت که بتوان انواع خودرو را به صورت دقیق برای شرایط ایران ریمپ کرد.

 

 ریمپ ایسیو چگونه کار می کند؟

مپ اصلی ایسیو به وسیله دستگاهی از روی سخت افزار خوانده می شود و تغییرات مورد نیاز به صورت نرم افزاری بر روی آن انجام می شود سپس دوباره روی ایسیو بارگذاری می شود. ریمپ پارامتر های اصلاح شده ایسیو است که مورد بازنگری قرار گرفته اند.

ریمپ ایسیو

 

 ریمپ چه تاثیری بر روی خودرو دارد؟

با تغییر مپ موتور و ریمپ ایسیو، توان وگشتاور خروجی بیشتری می توان از موتور گرفت و در بعضی مواقع کاهش مصرف سوخت را می توان اعمال کرد.

در تنظیمات نرم افزاری ایسیو باید شرایط آب و هوایی، قوانین و محدودیت ها و کیفیت متفاوت سوخت در نظر گرفته شود که این کار با ریمپ ایسیو امکان پذیر است. ریمپ می تواند خودرو را با شرایط آب و هوایی منطقه و کیفیت سوخت کشورهای مختلف سازگار کند، در کشور ما سازنده تمامی خودرو ها را یکسان کالیبره می کند و به علت تنوع آب و هوایی و تنوع کیفیت سوخت می توان ریمپ متناسب با آن آب و هوا و سوخت را انجام داد تا هم افزایش قدرت داشته باشیم هم خودرو در شرایط بهتری کار کند.

در حال حاضر ریمپ بیشتر برای از بین بردن مشکلات خودروها، بخصوص خودرو های چینی که با شرایط بنزین ایران به شدت مشکل دارند استفاده می شود.

 

چرا کمپانی های خودروسازی ریمپ ایسیو انجام نمی دهند؟

خودروسازها ملزم به رعایت استانداردهایی مانند آلایندگی و مصرف سوخت هستند. همچنین خودروسازها، تمامی خودروها را با شرایط یکسان به صورت انبوه می سازند بدون این که شرایط آب و هوایی مختلف را در نظر بگیرند. معمولا سخت ترین شرایطی که خودرو می تواند در آن قرار بگیرد، به عنوان استاندارد، روی تمامی خودروها اعمال می شود. بنابراین اگر افراد خودرو را با بنزین کیفیت پایین سوخت گیری کنند، ایسیو باید طوری برنامه ریزی شده باشد که به موتور آسیبی وارد نشود.

کمپانی، خودرو را طوری برنامه ریزی می کند که آوانس جرقه زنی در دمای ۵۰ درجه سانتی گراد و افزایش دمای احتراق دچار ناک نشود، همچنین خودرو باید در دمای منفی ۲۰ درجه هم به درستی کار کند.

محدود کردن موتور توسط خودروسازان

نکته مهم دیگر این که شرکت ها به منظور افزایش طول عمر موتور خودرو و استفاده نادرست برخی رانندگان از خودرو، مجبور به محدود کردن موتور در برخی موارد هستند. بعنوان مثال موتور ef7 توربو شارژ در روی خودرو سورن توربو و دناپلاس به کار رفته در مرکز تحقیقات ایران خودرو، ۱۷۰ اسب بخار توان خروجی داشته است اما به دلیل افزایش عمر موتور و سازگاری به هر نوع بنزین و کاهش آلایندگی تا ۱۵۰ اسب بخار محدود شده است.

 

آیا ریمپ ایسیو ضرر دارد؟ هم بله، هم خیر

ریمپ به معنای بازنگری دوباره برنامه ECU خودرو برای اپتیمم سازی موتور است. اگر ریمپ توسط افراد متخصص انجام نشود باعث آسیب جدی به موتور می شود.

به عنوان مثال اگر آوانس جرقه زنی افزایش یابد باعث افزایش قدرت موتور می شود. تمامی تغییرات ریمپ ای سی یو با توجه به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی و کیفیت سوخت بنزین ایران تغییر می یابد تا بدون ایجاد مشکل در موتور و کاهش عمر موتور این تغییر انجام شود.

خودرو های استاندارد که فاقد هدرز، کیت مکش ورود هوا و … اگر بدون در نظر گرفتن کیفیت سوخت اقدام به افزایش زیاد اوانس جرقه برای حصول حداکثر قدرت شوند منجر به ناک (احتراق پیش رس) و افزایش دمای احتراق می شوند. در حالت ناک نرخ انتقال حرارت نزدیک به ۱٫۷ برابر می شود و گاها باعث ذوب شدن پیستون خواهد شد و همین افزایش دما تخریب کاتالیزور و آب شدن یا  آسیب به سوپاپ ها را نیز در پی دارد.

اگر تیونر شما در ریمپ ای سی یو حرفه ای باشد می تواند با توجه به ناحیه کاری موتور در زمان هایی که در شهر یا اتوبان رانندگی می کنید مصرف خودرو شما را کاهش داده و در حالت شتابگیری و تخت گاز میزان سوخت و جرقه را فزایش دهد که منجر به افزایش شتاب می شود.

ریمپ ایسیو

 

چیپ تیونینگ چیست؟

در گذشته به علت این که توانایی خواندن و نوشتن برنامه ایسیو بدون باز کردن آن وجود نداشت، شرکت های محدودی برنامه مورد نظر را روی یک آیسی می نوشتند سپس تیونر آن آیسی را جایگزین آیسی اصلی خود ایسیو روی برد می کرد. اما در حال حاضر نیاز به این کار نیست و ریمپ بدون دستکاری سخت افزاری انجام می شود.

 

آیا ریمپ معاینه فنی را از بین می برد؟

از آنجایی که در ریمپ ایسیو پارامترهای جرقه زنی و سوخت تغییر می کند نسبت آلایندگی هم تغییر می کند.

 

 بیشتر بخوانید:

نگاهی به شرایط شرکت کروز در دوران تحریم های صنعت خودروسازی کشور

موتور جدید تیبا و شاهین؛موتور هشت سوپاپ توربو سایپا




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط