بیت ران – یکی از هدفگذاریهای دولت، برقی کردن موتورسیکلتها در کلان شهرهاست که با اجرایی شدن طرح جایگزینی موتورسیکلت های برقی با بنزینی، هر مالک منفعتی معادل ۵ میلیون تومان خواهد داشت.
ایران در حال حاضر به عنوان یکی از مونتاژکنندگان موتورسیکلتهای برقی شناخته شده که حدود ۲۰ درصد آن تولید داخل و مابقی کاملا وارداتی است.
به دلیل بالا بودن قیمت موتورسیکلت های برقی و قیمت سه میلیونی باتری ها استقبال از موتورسیکلتهای برقی در ایران چندان زیاد نیست .
البته قیمت موتورسیکلتهای بنزینی با موتورسیکلتهای برقی چندان تفاوتی ندارد؛ اما به دلیل ارزان بودن قیمت بنزین و استهلاک کم موتورسیکلتهای بنزینی، مردم از موتورسیکلتهای برقی استقبال نمیکردند.
جایگزینی موتورهای فرسوده طی دو سال
رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران چندی پیش اعلام کرده با توجه به گران شدن بنزین برای تولید موتورسیکلتهای برقی طرح و ایدههای جدیدی ارائه شده که طبق این طرحها میتوان طی دو سال ۸۰ درصد موتورهای فرسوده را با موتورسیکلتهای برقی جایگزین کرد.
نفع ۵ میلیون تومانی موتورسواران
با اجرای طرح جایگزینی موتورسیکلت های برقی تولید کنندگان میتوانند در مدت دو سال، سه میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده را جمعآوری و با موتورسیکلتهای برقی جایگزین کنند.
وزارت نیرو اعلام آمادگی کرده است و با توجه به اینکه موتور سیکلت روزانه ۲۰۰ کیلومتر میپیماید و سالانه ۲۱۰۰ لیتر بنزین مصرف میکند که هزینه آن ۶ میلیون تومان میشود، با اجرای این طرح، هزینه برق مصرفی آن حدود ۶۰۰ هزار تومان در سال خواهد بود و از این محل هر دارنده موتور ۵ میلیون تومان در سال منفعت میبرد.
با اجرای این طرح شاهد کاهش سالانه ۲۱۰۰ لیتر بنزین به ازای هر دستگاه موتورسیکلت هستیم به طوری که این بنزین را میتوان صادر کرد.
براساس آمار، پیادهسازی این طرح برای ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در تهران حدود ۱.۵ میلیون تن آلایندگی از فضای شهر را کاهش خواهد داد.
بیشتر بخوانید:
ویژگیهای موتورسیکلت برقی بی ام و E-Power رودستر
تبدیل موتور انژکتوری به کاربراتوری؛ پیشرفت معکوس در صنعت موتورسیکلت ایران
وزیر نیرو: موتورسیکلت برقی در کلان شهرها فراگیر می شود