مهمترین رکورد شکنی های جهان خودرو در سال ۲۰۱۹؛ از سریعترین تا پرشتاب ترین

از دست ندهید

صنعت خودروسازی در حال تجربه کردن یک انقلاب عظیم است و طی چند سال اخیر رقابت سنگینی بین خودروهای احتراق داخلی و خودروهای برقی در جریان بوده است که منجر به رکورد شکنی های فراوانی شده است.

بیت ران- این یک واقعیت است که خودروهای برقی نسبت به خودروهای سنتی با موتور احتراق داخلی مزیت های فراوانی دارند.

مصرف کمتر انرژی، آلایندگی صفر، هزینه های نگهداری ناچیز و البته شتاب فوق العاده خوب که طی چند سال اخیر به اثبات رسیده است و باعث شده که تمام تصورات از خودروهای سریع بنزین با رکورد شکنی خودروهای برقی از بین برود.

اما در زمینه سرعت هنوز خودروهای احتراق داخلی مزیت دارند و در سال ۲۰۱۹ این بوگاتی بود که با ثبت سرعت ۴۹۰ کیلومتر برساعت به رکورد شکنی پرداخت.

در ادامه قصد داریم تا برخی از مهمترین رکورد شکنی های صنعت خودرو در سال ۲۰۱۹ را به شکل خلاصه وار مرور کنیم.

رکورد شکنی

اولین خودروجهان با موتور ۲۰۰۰ اسب بخاری

ساخت اولین خودروی دنیا با قدرت ۲۰۰۰ اسب‌بخار از شرکت‌هایی مثل بوگاتی و کونیگزگ انتظار می‌رفت؛ اما یک برند انگلیسی با مالکیت جیلی چین موفق به رونمایی از آن شد. لوتوس در تیرماه ۱۳۹۸، ابرخودروی اوایا (Evija) را معرفی کرد که مجموع قدرت ۲۰۰۰ اسب‌بخار از ۴ موتور الکتریکی می‌گرفت. این محصول گشتاور ۱۷۰۰ نیوتن‌متر نیز در لحظه‌ی شروع حرکت تولید می‌کند که مسلما، سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت در زمانی کم‌تر از ۳ ثانیه فراهم خواهد کرد.

رکورد شکنی اولین خودرو 2000 اسبی

استفاده از قدرت و گشتاور باورنکردنی لوتوس اوایا، احتمالا مشکلاتی در لاستیک‌ها ایجاد خواهد کرد. بنا بر شنیده‌ها، هنوز تایر مناسب برای تحمل نهایت توانایی‌های این ابرخودروی انگلیسی تولید نشده است.

قدرتمندترین موتور احتراق داخلی جهان

پروژه‌ی جدید هنسی که ونوم F5 نام دارد از ابتدا برای رسیدن به نهایت سرعت بیش از ۴۵۰ کیلومتربرساعت برنامه‌ریزی شده بود. این ابرخودرو، مسلما رکورد ۴۹۰ کیلومتربرساعت بوگاتی شیرون را هدف قرار داده؛ اما آنچه اهمیت بیشتری از نظر مهندسی دارد، پیشرانه‌ی ساخت هنسی است.

رکورد شکنی

ونوم F5 از یک موتور V8 توئین توربوشارژ با حجم ۶.۶ لیتر استفاده خواهد کرد که قدرت ۱۹۰۰ اسب‌بخار فراهم می‌کند. نام این پیشرانه، فیوری (Fury) به‌معنی خشم است و فعلا قدرتمندترین نمونه‌ی تمام‌بنزینی (غیر هیبریدی و فاقد موتور کمکی برقی) دنیا محسوب می‌شود. فیوری در تست‌های رسمی روی دستگاه دینامومتر به عدد ۱۸۱۷ اسب‌بخار رسیده است.

سریعترین خودرو در آزمایش ۰ -۴۰۰ – ۰

مهرماه امسال، کونیگزگ تصمیم به شکست رکوردی گرفت که متعلق به خودش بود. حدود دو سال پیش، خوان پابلو مونتویا، راننده‌ی سابق فرمول یک با استفاده از بوگاتی شیرون، زمان ۴۱/۹۶ ثانیه را برای سرعت‌گیری و ترمز صفر تا ۴۰۰ کیلومتربرساعت ثبت کرد. این رکورد تنها چند هفته بعد توسط کونیگزگ آگرا RS با ۳۶/۴۴ ثانیه شکسته شد و البته یک ماه بعد، در صحرای نوادا با همان خودرو به ۳۳/۲۹ ثانیه رسید.

رکورد شکنی

با گذشت نزدیک به دو سال از رکورد آگرا RS، امسال کونیگزگ با ابرخوردوی رگرا توانست در زمان ۳۱/۴۹ ثانیه به سرعت ۴۰۰ کیلومتربرساعت و توقف کامل برسد. بنابر اعلام رسمی شرکت سازنده، رگرا برای رسیدن به سرعت ۴۰۰ کیلومتربرساعت، ۲۲/۸ ثانیه زمان لازم داشته؛ درحالی‌که توقف کامل از سرعت ۴۰۰ کیلومتربرساعت، تنها ۸/۶۲ ثانیه طول کشیده است.

رکورد شکنی پرشتاب ترین خودرو برقی جهان

خودروسازی اسپارک در ژاپن، مدعی تولید ابرخودرویی ۳/۲ میلیون دلاری به‌نام اول (Owl) با سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۱/۶۹ ثانیه است. این رکوردگیری با پیشرانه‌ی تمام‌الکتریکی ۱۹۸۵ اسب‌بخار و تایرهای استاندارد جاده انجام شده است تا تاییدی دیگر بر توانایی‌های خودروهای برقی باشد. رکورد اسپارک اول، احتمالا توسط تسلا رودستر در سال‌های آتی شکسته خواهد شد.

رکورد شکنی

گفتنی است که این ادعا هنوز توسط نشریات مستقل به چالش کشیده نشده است.

رکوردشکنی

رکورد شکنی سریعتین خودرو جهان

رکورد سریعترین خودرو جهان طی سال های اخیر چند بار بین بوگاتی، هنسی ونوم و محصولات کمپانی سوئدی کونیگزگ جا به جا شده است. پیش از شیرون سوپراسپرت +۳۰۰ که شهریورماه امسال، سرعت ۴۹۰/۴۸۴ کیلومتربرساعت را کسب کرد، کونیگزگ آگرا با رسیدن به سرعت ۴۴۶/۹۷ سریع‌ترین مدل جاده‌ای دنیا محسوب می‌شد.

رکورد شکنی

در سمت دیگر ماجرا می‌توان رکوردشکنی بوگاتی شیرون +۳۰۰ را خبرسازترین اتفاق مرتبط با خودروها در سال ۲۰۱۹ دانست. این دستاورد، جذابیت زیادی برای عامه‌ی مردم داشت چراکه رویای رانندگی روی جاده با سرعتی نزدیک به نصف سرعت صوت را به حقیقت تبدیل کرد. علاوه‌بر این، شیرون +۳۰۰ نشانه‌ای از پیش‌رفت مهندسی در آیرودینامیک بدنه، ساخت لاستیک تایر و تجهیزات فنی خودرو بود.

رکورد شکنی تولید موتور جاده ای با بیشترین دورموتور مجاز

سال گذشته، ابرخودروی استون مارتین والکری مجهز به پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری کازورث رونمایی شد که همراه‌با قدرت ۱۰۰۰ اسب‌بخار، تا امروز رکورددار قدرتمندترین موتور تنفس طبیعی جهان در خودروهای جاده‌ای باقی مانده است.

کازورث در سال ۲۰۱۹ هم رکوردی جدید ثبت کرد. این شرکت برای سوپراسپرت مورد انتظار T.50 که توسط گوردون موری (خالق مک‌لارن F1) طراحی شده، پییشرانه‌ی ۴ لیتری V۱۲ رونمایی کرده است که ۶۵۰ اسب‌بخار قدرت دارد. نکته‌ی جالب توجه درباره‌ این قوای محرک، قابلیت افزایش دور موتور تا ۱۲,۱۰۰ دوربردقیقه‌ بوده که تاکنون در هیچ خودروی استاندارد جاده‌ای وجود نداشته است.

رکورد شکنی سریعترین خودرو برقی جهان

شرکت امریکایی جنوویشن (Genovation) از پلتفرم شورولت کوروت مدل ۲۰۱۸ برای تولید سوپراسپرت برقی خود استفاده می‌کند. این محصول با نام GXE، قدرت ۸۰۰ اسب‌بخار، گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن‌متر و نهایت سرعت، سرعت ۳۴۰/۸۶ کیلومتربرساعت دارد و فعلا سریع‌ترین خودروی الکتریکی جهان است. به احتمال فراوان، رکورد جنوویشن GXE مدت زیادی دوام نخواهد داشت.

منبع: زومیت

بیشتر بخوانید:

مشخصات خودرو ملی ترکیه ؛ هرآنچه باید از TOGG بدانیم

تسلا مدل ۳ ساخت چین به بازار آمد

لادا نیوا بروزرسانی شد؛ تغییرات جزئی برای خودرو روسی کهنه کار

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط