صنعت خودرو ترکیه سال ها تنها مونتاژ کننده خودروهای غربی بود اما حالا این صنعت به سمت ساخت خودروملی خود پیش رفته است. در این گزارش با مشخصات خودرو ملی ترکیه TOGG آشنا شوید.
بیت ران – امین آزاد: در حالی که صنعت خودرو ایران همچنان درگیر ارتقا موتور هشت سوپاپ تیبا با تکنولوژی ۳۰ سال پیش است در کنار دست ما ترکیه اولین خودرو برقی خود را معرفی کرده است.
این خودرو که TOGG نام دارد از سال آینده میلادی تولیدش آغاز خواهد شد.
باتری های این کراس اوور برقی طی مدت تنها ۳۰ دقیقه ۸۰ درصد شارژ می شود.
خودروی ملی ترک ها دو موتور دارد
همچنین دارای دو موتوری یکی باقدرت حدود ۲۰۰ و دیگری ۴۰۰ اسب بخار است.
با موتور ضعیف تر خودرو ۷.۶ و با موتور قوی تر حدود ۴.۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد.
در نسخه پایه ، خودرو با یکبار شارژ ۳۰۰ کیلومتر پیمایش دارد.
در نسخه فول با یکبار شارژ ۴۸۰ کیلومتر را طی می کند.
اردوغان رئیس جمهوری ترکیه این خودرو را تجلی رویای ۶۰ ساله ترکیه برای ساخت خودرو دانسته و گفته است:
«ترکیه دیگر تنها بازار تکنولوژی های جدید نیست و بصورت یک کشور تولید کننده و صادر کننده در آمده است.»
این در حالی است که در گذشته مدیران صنعت خودرو ترکیه به دنبال روندی کاملا مونتاژ کار و پیرو صنایع بزرگ خودروسازی جهان بودند.
دبیر پیشین انجمن خودروسازان ترکیه آرکان تزر به بیت ران می گوید:
«در گذشته ترکیه در زمینه صنعت خودرو استراتژی نداشت.
بلکه شرکتهای خارجی استراتژی صنعت خودرو ترکیه را مشخص میکرند.
به همین دلیل ما قصد نداشتیم نشان داخلی درست کنیم.»
صنعت خودرو کره و ترکیه تقریبا با هم شروع به کار کردند، اما به دو راه جدا شدند؛
کره با کمک شرکتهای خارجی به قطب صنعتی و مستقل با نشانهای داخلی تبدیل شد.
اما صنعت خودرو ترکیه به کل به سمت تولید تحت لیسانس حرکت کرد و تبدیل به کارگر ارزان شرکت های غربی شد.
شروع تولید خودرو در ترکیه
صنعت خودرو در ترکیه در سال ۱۹۵۰ با تولید تراکتورهای فرگوسن در شهر آنکارا کار خود را آغاز کرد.
در سال ۱۹۵۹ نیز کارخانه اوتسان تاسیس شد که به تولیدات فورد آمریکا می پرداخت.
این کارخانه در ابتدا تنها چهار خودرو در روز تولید می کرد.
روند تاسیس برخی کارخانههای خودروسازی که تنها به مونتاژ خودرو به صورت صرف می پرداختتند تا سال ۱۹۶۳ ادامه یافت.
در این سال اولین قانون خودرو در ترکیه تدوین شد.
هدف این قانون افزایش داخلیسازی و جلب نظر سرمایهگذاران خارجی در این صنعت بود.
در این قانون آمده بود غرور ملی ترکها کلید پیشرفت ماست.
در این سالها جیپ و تعدادی کامیون کرایسلر، فورد و وانت در این کشور تولید می شد.
همه این تولیدات از قطعات وارداتی بهره می گرفتنند.
شروع اصلی صنعت خودرو ترکیه
در سال ۱۹۷۳ که سال شروع اصلی صنعت خودرو ترکیه نامیده می شود شرکت رنو اویاک و توفاژ یکی وابسته به رنو و دیگری وابسته به فیات در این کشور راهاندازی شد.
این روند با افزایش داخلیسازی و تاسیس کارخانجات قطعهسازی وابسته به شرکتهای عمدتا اروپایی در ترکیه ادامه یافت.
در سال ۱۹۹۲ کشورهای شرق آسیا نیز توانستند به این بازار دست یابند.
هوندا اولین قدم را برای فتح بازار خودرو ترکیه برداشت.
سپس هیوندایی دومین کشور از شرق آسیا بود و در سال ۱۹۹۴ نیز تویوتا به این قافله پیوست.
فیات و پژو در ترکیه
شرکت توفاژ شرکتی بود که در ابتدا سعی میکرد محصولات فیات را با کمی تغییر با نام و برند خود تولید کند.
اما از سال دو هزار میلادی به بعد این روند تغییر کرد و شرکت توفاژ با آرم فیات خودرو تولید می کند.
شرکت پژو نیز از سال ۱۹۹۷ کارخانه تولید خودرو کار سبک خود با نام برانتر در این کشور تاسیس کرد.
هماکنون عنوان میشود بیش از ۵۰ درصد سهام شرکتهای فعال در ترکیه در اختیار شرکتهای خارجی است.
سهام عمده کارخانه رنو اویاک در اختیار ارتش ترکیه یکی از ارکان قدرت سیاسی این کشور است.
بیشتر سرمایه ترکیه نیز هماکنون در دست دو گروه اقتصادی یعنی گروه کوچ و سابانجی است.
هر دو سرمایهدار و خانواده آنها یهودیانی هستند که مسلمان شدهاند.
شرکت کوچ هماکنون اصلی ترین سرمایهگذار شرکت فورد و توفاژ دو کارخانه اصلی سازنده خودرو در ترکیه است.
از طرفی تقریبا شرکتهای خارجی سهامدار عمده شرکتهای خودروساز این کشور در حد ۵۰ درصد هستند.
بارک الله تورکیه
قیمت خودرو ملی ترکیه اعم از کراس اوور و سواری چنده میشه به ایران هم آورد
روش خرید و آوردن به ایران چطور ممکنه
سلام . جنایتی که خودر سازها در طول این چند سال سر مردم اکردند باید خجالت بکشند . زمانی ایرانیها ماشین داشتند کره ای ها دنبال گاری بودند وهمچنین ترکیه . برای من سوال است چرا از فرانسه دستور بگیرند . وماشینهای از رده خارج فرانسه را در ایران به جای ماشین به روز به خورد مردم بدهند .. سوال دوم چه دستهای در پشت صنعت خودروسازی کشورمان هست . که هیچ موقع نمگذارند ملت بدانند . مهندس ارین قبل از خودروسازی تسلا در ایران ماشین برقی ساخته بود که با یک بار شارژ پانصد کیلومت راه میرفت چرا وچرا وچرا این مهندس ایرانی را فراری دادند از کشور ولی الان صحبت از الودگی هوا میکنند جنایت از این بالاتر چرا نگذاشتند مهندس ارین خودرو برقی تولید کند الان ما جلوتر از تسلا بودیم به خدا من هر نوقع برای ماشینهای تولیدی مهندس ارین به یادم می اید گریه ام میگیرد اخه چه بگم یک تریبون ازاد بگذارند ادم حداقل عقده خوش را تخلیه کند با این جنایتی که برسر خو درو کسور اوردند
یاشاسین ترکیه
یاشاسین تورک خالقی
خلایق ھر چہ لایق