بعد از گرانی بنزین و سهمیه بندی آن و به دنبال این افزایش قیمت وضع اقتصادی به وجود آمده، تعداد زیادی از رانندگان را به فکر گازسوز کردن خودرو ها انداخته است.
بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: افزایش تقاضای بنزین و اختصاص سهم عظیم یارانه های دولتی به این فرآورده نفتی از جمله چالش های کشور از بعد سیاسی و اقتصادی در دهه های اخیر بوده است.
سرانجام استفاده از ابزار سهیمه بندی جهت کاهش رشد بی رویه تقاضا در سال اخیر، مورد توجه دولتمردان کشورمان قرار گرفته است.
درپی اتخاذ این سیاست و با اتکا به ذخایر عظیم گاز ایران، استفاده از فرصت های جایگزین همچون توسعه حمل ونقل گازسوز از جمله راهبردهای عملیاتی دولت پس از سیاست سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین است.
در بیش از ۶۰ کشور دنیا خودروهای گازسوز مورد استفاده مردم قرار گرفته اند.
در حال حاضر با توجه به آخرین آمار تا سال ۲۰۱۹ حدود ۲۸میلیون خودرو گازسوز در دنیا وجود دارد.
جدول زیر نشان دهنده تعداد خودرو گازسوز در قاره های مختلف است:
بنزین، CNG یا LPG کدام بهتر است؟
همه بارها و بارها مقایسه بین بنزین، گاز CNG و LPG را شنیدهایم.
گاز برای خودرو ضرر دارد. اما این حرف تا کجا درست است؟
آیا سیستم گاز واقعا بهصرفه است؟ واقعا این گفته چقدر علمی است؟
تعمیرکاران خودرو درحالی مردم را از خرید خودروهای دوگانهسوز منع میکنند که فعالان صنعت خودرو میگویند دوگانهسوز کردن خودروها براساس استانداردهای مشخص انجام میشود و ایمنی و سلامت خودروها را تهدید نمیکند.
برتری CNG
به گفته فعالان این صنعت، سوخت CNG نسبت به سایر سوختهای هیدروکربنی دارای پایینترین نسبت کربن به هیدروژن (۱ اتم کربن در مقابل ۴ اتم هیدروژن) است.
به همین دلیل است که سوختن آن کربن کمتری بر جای گذاشته و در خودروهای گازسوز به علت کاهش قابل ملاحظه این رسوبات (کربن) در منطقه احتراق، ورودی سوپاپها، سرپیستونها و شیارهای رینگها، امکان گریپاژ کردن قطعات به مراتب کاهش پیدا می کند.
همچنین به علت کاهش قابل ملاحظه رسوبات کربن و آلایندههای خروجی، روغن موتور و فیلتر آن نسبت به سوخت بنزین تمیزتر باقی مانده و زمان تعویض آنها و در نتیجه هزینه عملیاتی موتور گازسوز نیز کاهش پیدا می کند.
تمام موارد ذکر شده نشان دهنده افزایش عمر مفید خودرو در هنگام استفاده از سوخت CNG نسبت به سوخت بنزین و همچنین LPG است.
موتور خودروهای گاز سوز خشک کار میکنند؟
شاید برخی مهر خشک کار کردن را بر پیشانی موتورهای گاز سوز بزنند.
در یک شرایط برابر خودرویی که گاز سوز است، موتورش دو برابر خودروی بنزینی به تعمیر نیاز پیدا میکند.
دمای سیلندر و احتراق در حالت گاز بیشتر است.
و اگر خودرو برای گاز طراحی نشده باشد، با استهلاک بیشتر رو به رو می شود.
گاز LPG مناسب هیچیک از خودروهای انژکتوری نیست چون علاوه بر موتور به سنسورهای خودروی شما صدمه میزند.
وقتی شما خودروی خود را دوگانهسوز میکنید در ابتدا به سرسیلند خودرو فشار میآید.
چون سرسیلندر خودروی شما تکسوز است.
همچنین به سیستم برقی و سنسور خودرو و سپس به سوزنهای انژکتور صدمه میزنید.
تمام این قطعات را ECU گاز مدیریت میکند، ولی گاز دستی نمیتواند.
در کل خودرو دوگانه سوز کارخانهای بهتر است.
اما در هنگام سرما، سربالایی، زمان روشن بودن کولر، سرعت بالا و شتابگیری استفاده از گاز به هیچ وجه توصیه نمیشود.
معایب و مزایای خودرو دوگانهسوز
خیلیها برای انجام کارها یا سفر از خودروی شخصی استفاده می کنند.
بعد از سهمیه بندی بنزین و پیش آمدن موضوع پرداخت یارانه و طبیعتا گران شدن قیمت حاملهای انرژی و سوخت ، خیلیها تمایل ندارند از خودروی شخصی استفاده کنند.
در یک ماه اخیر اوضاع اقتصادی، تعداد زیادی از رانندگان را به فکر گازسوز کردن خودرو هایشان انداخته است.
درحال حاضر در بسیاری ازمناطق کشور مردم در کارگاههای زیرزمینی بدون رعایت استانداردهای لازم خودروهای خود را دوگانهسوز میکنند.
مزایا
قطعا اولین نکته که مورد بررسی قرار می گیرد موضوع صرفهجویی در مصرف بنزین است؛ که به کمک خودروهای دوگانهسوز و استفاده از گاز می شود تا میزان قابل توجهی در مصرف بنزین صرفه جویی کرد.
از طرف دیگر خودروی دوگانهسوزی که با گاز CNG یا LPG (با توجه با نبود شرایط استاندارد استفاده از گاز مایع توصیه نمی شود) کار می کند، نسبت به خودروهای بنزینی به مراتب آلودگی کمتری دارند.
در نتیجه استفاده از خودروی دوگانهسوز تا حد زیادی به پاکیزگی محیط زیست و آلوده نشدن هوا به ویژه در کلانشهرهای آلوده ای چون تهران کمک می کند.
در نهایت می توان اینگونه گفت که در زمینه میزان مصرف سوخت، خودروهای دوگانه سوز که با گاز CNG نیز قادر به حرکت هستند، میتوانند همان مسافتی که خودرو با یک باک مملو از بنزین طی میکند را با صرف هزینه بسیار کمتری طی کنند.
معایب
همانگونه که میدانید، خودروهای گاز سوز دارای معایب بیشتری نسبت به مدلهای تک سوز هستند.
یکی از مهمترین معایب اینگونه خودروها، استهلاک بیشتر آنها در بخش موتوری و قطعات مصرفی است.
از دیگر معایب این نوع خودروها که در مدلهای سواری بسیار مشهودتر است، حجم کم فضای صندوق عقب است.
در خودروهای دوگانه سوز متوجه خواهیم شد که به علت وجود مخزن نگهداری از گاز فشرده، میزان فضای قابل دسترس برای استفاده بسیار کمتر از مدلهای تک سوز است.
یکی دیگر از معایب این نوع خودروها، آسیب پذیر بودن آنها در تصادفات رانندگی است.
به اعتقاد کارشناسان، خودروهای دوگانه سوز همانند بمبهای ساعتی در خیابانهای کشور در حال تردد هستند.
اگر از قسمت عقب، خودرو مورد اصابت خودرویی دیگر قرار گیرد، انفجار آنها دور از ذهن نخواهد بود.
و در نهایت بزرگترین مشکل خودروهای دوگانه سوز افت توان چشمگیر آن ها در مقایسه با سوخت بنزین است.
این افت در خودروهایی که به صورت دستی یا غیر استاندارد گاز سوز شده اند بیشتر است.
بیشتر بخوانید: