پیشرانه مسابقه‌ای جدید بی‌ ام و معرفی شد؛ ۲ لیتر با ۶۰۰ اسب بخار توان

از دست ندهید

‌بخش M-Power شرکت بی‌ام‌و به‌ تازگی پیشرانه مسابقه‌ای جدید با کد P48 را معرفی کرده است که با حجم ۲ لیتر، ۶۰۰ اسب‌بخار توان تولید می‌کند.

بیت ران – ۲۰۰۲ توربو یکی از نمادین‌ترین خودروهای ساخته‌شده در تاریخ بی‌ام‌و است. با بهره‌گیری از پیشرانه‌ی M121 توربوشارژ، این خودرو یکی از افسانه‌های مسابقات اتومبیلرانی بود. ۲۰۰۲ توربو اولین نمونه‌ای بود که توسط تیم M موتوراسپرت بی‌ام‌و به پیشرانه‌ی توربوشارژ مجهز شد. اکنون پس از گذشت نیم قرن، بی‌ام‌و بار دیگر پیشرانه‌ی کم حجم و قدرتمند دیگری را معرفی کرده که از نوادگان M121 نام‌دار به‌شمار می‌رود.

پیشرانه مسابقه‌ای جدید

این پیشرانه که P48 نام دارد، برای بی‌ام‌و M4 حاضر در مسابقات DTM آماده شده است. بین پیشرانه‌ی P48 و M121 شباهت‌های واضحی وجود دارد. هر دو پیشرانه از نوع ۴ سیلندر خطی توربوشارژ با حجم ۲ لیتر هستند. هر دو از یک توربوشارژر  و سیستم انژکتوری بهره می‌برند؛ اما شباهت‌ها به همین موارد خلاصه می‌شود.

پیشرانه مسابقه‌ای جدید

بی‌ام‌و برای خودرو‌ی M4 DTM، پیشرفته‌ترین و بهره‌ور‌ترین پیشرانه‌ی خود و تاریخ مسابقات DTM را درنظر گرفته است. کارتل این پیشرانه از آلومینیوم ساخته شده و سر‌سیلندر‌ها نیز توسط مهندسان خط تولید لاندسهوت بی‌ام‌و طراحی شده است. جنس قطعات در چنین پیشرانه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا باید توان لازم برای تحمل میزان بوست توربو‌ و ۶۰۰ اسب‌بخار قدرت را داشته باشند.

پیشرانه مسابقه‌ای جدید

به منظور مقایسه، پیشرانه M121 متعلق به بی‌ام‌و ۲۰۰۲ توربو، با بوست ۱۴.۲ پی‌اس‌آی (psi) تنها ۲۸۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد؛ اما پیشرانه P48 با بوست ۳۶.۲ تا ۶۰۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. نکته جالب اینکه پیشرانه M121 بی‌ام‌و توانایی تحمل ۲۵.۵ پی‌اس‌آی فشار را داشته است؛ اما در صورت تحمل این فشار، سرسیلندرها از جای خود بلند می‌شدند.

پیشرانه مسابقه‌ای جدید

 

*داستان برند ؛ شرکت M بزرگ‌ترین ارتقا دهنده‌ی محصولات بی‌ ام و

 

از ویژگی‌های جذاب پیشرانه جدید بی‌ام‌و می‌توان به سیستم تزریق سوخت مستقیم، سیستم روغن کارتل خشک  و منیفولد ورودی فیبرکربن اشاره کرد. تمامی این ویژگی‌ها نه‌تنها قدرت ۶۰۰ اسب‌بخار را به M4 DTM هدیه می‌دهند، بلکه پیشرانه P48 قادر است تا ۹۵۰۰ دوربردقیقه کار کند.

پیشرانه مسابقه‌ای جدید

با وجود پیچیدگی قطعات به‌کاررفته، وزن این پیشرانه تنها ۸۵ کیلوگرم است. پیشرانه جدید تیم بی‌ام‌و موتوراسپرت، یکی از جذاب‌ترین پیشرانه‌های معرفی شده برای مسابقات اتومبیلرانی در چند سال گذشته است. با وجود شباهت‌های بین پیشرانه‌ی P48 و M121، بی‌ام‌و M4 DTM می‌تواند بار دیگر قهرمانی‌های نمونه افسانه‌ای ۲۰۰۲ توربو را تکرار کند.

منبع: زومیت




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

چانگان X5 پلاس در ایران مونتاژ می‌شود / معرفی کامل خودرو

چانگان X5 پلاس قرار است با موتور ۱۸۸ اسب بخاری توربو در کشورمان مونتاژ شود. این خودرو کراس‌اوور چانگان...

پست‌های مرتبط