مکانیزم دیسک ترمز خنک شونده طوری طراحی شده است که با بهرهگیری از جریان هوا، سیستم ترمز را خنک می کند.
بیت ران – به طور عمومی اتومبیلها از قدیم ترمز کاسهای داشتند.
هنوز هم چرخهای عقب خیلی از اتومبیلها همین ترمز را دارند.
دیسک ترمز تا دهه ۵۰ میلادی خیلی عمومیت پیدا نکرد.
بعد از این زمان روی چرخها دیسک ترمز گذاشتند.
در حال حاضر نیز استفاده از این نوع ترمز معمول شده است.
یکی از مشکلات که در ترمز وجود دارد گرم شدن آن در نتیجه اصطکاک فلز با فلز است که توان ترمز را پایین میآورد.
*سیستم چهار چرخ متحرک در خودرو چیست و چگونه عمل می کند؟
*سیستم خنک کاری خودرو چگونه کار میکند؟
دیسک باید خنک شود و راحتترین راه، استفاده از جریان هوا است.
اما در دیسک ترمز جایی برای عبور هوا وجود نداشت.
تا اینکه در شعاع دیسک کانالهایی طراحی شد.
این باعث میشود در زمان حرکت اتومبیل، هوا از بین دیسک عبور کند و ترمز داغ نشود.
دیسک سوراخ دار و یا دیسک ترمز خنک شونده هنوز عمومی نشده است.
اما در ماشینهای اسپرت و گران قیمت از این نوع دیسک استفاده میشود.
این ترمزها از سال ۱۹۵۵ وارد صنعت خودروسازی شده است و در ابتدا فقط برای اتومبیلهای مسابقهای و پرسرعت استفاده میشدند.
استفاده از دیسک ترمز خنک شونده در اتومبیل های سواری به عنوان یک آپشن و با هزینه بالا قابل نصب است.