آغاز صدور گواهی سلامت برای خودروهای با سوخت سی. ان.جی

از دست ندهید

رئیس اتحادیه کشوری سوخت جایگزین و خدمات وابسته گفت: صدور گواهی سلامت برای خودروهای دارای سیستم سوخت رسانی سی.ان.جی از استان خراسان رضوی آغاز شد و از تیر ماه انجام این فرآیند به کل کشور تسری می یابد.

علی محمودیان روز چهارشنبه با حضور در یکی از مراکز فنی خودرویی مشهد برای آغاز صدور گواهی سلامت افزود: این اقدام در راستای عمل به مصوبه ۲۵ اسفند ماه سال ۹۷ هیأت وزیران به منظور رفع مشکلات خودروهای تبدیل کارگاهی انجام شده است.

وی اظهار داشت: بخشی از این مصوبه در زمینه تعیین تکلیف خودروهای تبدیل کارگاهی است و پیش بینی می‌شود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو تبدیل کارگاهی در کشور وجود داشته باشد که باید گواهی سلامت سیستم سوخت رسانی دریافت کنند.

وی گفت: خودروهایی که این گواهی را دریافت می‌کنند از نظر ایمنی و کیفیت نگرانی مردم را رفع می‌کنند و اسناد مالکیت خودرو تغییر یافته و سند خودرو دوگانه سوز تبدیلی برای آن صادر می‌شود.

محمودیان افزود: بر اساس این مصوبه، مراکز فنی خودرویی مورد تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت در سراسر کشور مشخص می شوند و نماینده یکی از شرکتهای بازرسی سازمان ملی استاندارد در این مراکز مستقر می گردد.

 

*مراجعه به مراکز مجاز برای ثبت نام گواهی سلامت خودروهای دوگانه‌سوز

*پرداخت وام به مالکان خودروهای پرمصرف برای گازسوز کردن خودرو

 

وی اظهار داشت: این نماینده بر اساس فهرست ارزیابی که به تأیید سازمان ملی استاندارد رسیده است، ارزیابی را در دو بخش بر روی خودرو انجام می‌دهد که یک بخش مربوط به ارزیابی اصالت قطعاتی است که روی خودروهای تبدیلی نصب شده و دیگری مربوط به نحوه نصب این قطعات در سیستم سوخت رسانی خودرو است.

وی گفت: در صورتی که خودرو مورد نظر تاییده لازم را در دو بخش یاد شده به دست آورد، زمینه صدور گواهی سلامت برای آن فراهم می‌شود.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت جایگزین و خدمات وابسته ادامه داد: وزارت صمت سامانه‌ای را با عنوان سامانه جامع اطلاعات خودروهای گازسوز طراحی کرده که کاربر مرکز خدمات فنی خودرویی و نماینده سازمان ملی استاندارد برای ورود به این سامانه نام کاربری و رمز عبور مجزا دارند تا اقدامات ارزیابی خود را از طریق سامانه پیگیری کنند.

وی افزود: آزمایشگاه هیدرو استاتیک نیز به عنوان حلقه میانی در این فرآیند بازرسی حضور دارد که برای این مجموعه نیز تدابیر لازم اتخاذ شده است.

وی اظهار داشت: از سال گذشته اطلاع رسانی برای ثبت نام صاحبان خودروهای دوگانه سوز و سوخت سی.ان.جی در سامانه مزبور انجام شده و تاکنون خراسان رضوی بیشترین تعداد ثبت نام شدگان خودروهای تبدیل کارگاهی را داشته است.

محمودیان گفت: در این سامانه زمان مراجعه کاربر به مرکز فنی خودرو اعلام می‌شود و در صورت نبود مشکل طی یک ساعت گواهی سلامت برای خودرو صادر می گردد.

ایمنی سازی تردد خودروهای دوگانه سوز

وی با بیان اینکه اطلاعات ثبت شده در این سامانه برای صدور سند در اختیار وزارت کشور و پلیس راهور قرار می‌گیرد، افزود: صدور سند خودرو دوگانه سوز مشکل دیرینه این خودروها را برای دریافت برگه معاینه فنی یا تعویض پلاک رفع می‌کند و دیگر هیچ دغدغه‌ای در این زمینه برای مسئولان وزارت کشور وجود نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: با اجرایی شدن مصوبه هیأت وزیران، صرفه جویی در مصرف بنزین، ایمنی سازی تردد خودروهای دوگانه سوز، هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت طبیعی، اتصال سامانه هوشمند جایگاه‌های سوخت به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) و سامانه اطلاعات خودروهای گازسوز وزارت صمت محقق می‌شود.

محمودیان گفت: عدم استفاده از هر مترمکعب بنزین ۶۰ هزار ریال به نفع اقتصاد کشور است و در صورتی که گاز سی.ان.جی جایگزین مصرف بنزین نشود، همه درآمدهای حاصل از فروش نفت صرف خرید بنزین و گازوئیل خواهد شد لذا سیاست دولت این است که به دلیل ارزان بودن و فراوانی گاز در ایران، سی.ان.جی را جایگزین بنزین و گازوئیل کند.

وی افزود: بر اساس مصوبه هیأت وزیران، از تاریخ اول دی ماه امسال امکان سوخت گیری در جایگاه‌های سوخت گاز طبیعی صرفاً برای خودروهای دوگانه سوز که در کارت شناسایی آنها عبارت “دوگانه سوز” یا “دوگانه سوز تبدیلی” درج شده و دارای گواهی معاینه فنی معتبر هستند، فراهم می‌شود.

الزام به اخذ گواهی سلامت سامانه سوخت رسانی خودرو

وی اظهار داشت: مالکان خودروهایی که به صورت کارگاهی دوگانه سوز شده اند طی ۶ ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن مصوبه، موظف هستند نسبت به اخذ گواهی سلامت سامانه سوخت رسانی خودرو اقدام کنند.

محمودیان گفت: سازمان ملی استاندارد ایران نیز موظف شد در مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب نامه، استانداردهای مورد نیاز برای تبدیل سامانه سوخت رسانی خودروهای مایع سوز در حال تردد به گازسوز را تدوین کند.

وی افزود: سازمان ملی استاندارد ۶ شرکت بازرسی را برای استقرار نماینده آن در مرکز فنی خودرویی اعلام کرده که این شرکتها در همه استان ها دفتر مدیریتی دارند.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت جایگزین و خدمات وابسته اظهار داشت: خراسان رضوی بعد از تهران بیشترین مصرف گاز سی.ان.جی را دارد و همچنین پس از فراخوان ثبت نام در سامانه جامع اطلاعات خودروهای دوگانه سوز، خراسان رضوی بیشترین تعداد ثبت نام شدگان را داشت لذا صدور گواهی سلامت از این استان آغاز شد.




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط