کوییک S سایپا بررسی شد. جدیدترین نسخه کوییک چگونه توانست استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کند؟ تفاوت این خودرو با کوییک معمولی چیست و آیا ارزش خرید دارد؟
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: کوییک S سایپا یک فیس لیفت سطحی از کوییک قبلی است. این خودرو در بخش فنی هیچ تفاوتی با سایر نسخههای کوییک ندارد و تنها چند آپشن جدید آن هم برای الزام به پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه به آن اضافه شده است.
این خودرو همچنان از پیشرانه هشت سوپاپ M15 با قدرت ۸۷ اسب بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتون متر استفاده میکند. اما برای پاس کردن استاندارد یورو پنج، دریچه گاز خودرو برقی شده و کالیبراسیون خودرو هم تغییر کرده است. این خودروی صفر کیلومتر دارای چند نقص فنی هم هست! با این وجود آیا کوییک S واقعاً ارتقا یافت یا بهتر است به سراغ نسخه قدیمی برویم؟
فیلم تست کامل در یوتیوب بیت ران پلاس
شتاب گیری
در داخل کابین کوییک S با طراحی تکراری و حوصله سر بر خودرو روبرو هستیم. خودرو با صدای تکراری موتور M15 روشن میشود. خودرو با تاخیری کمتر از ساینا اس به حرکت در میآید. شروع حرکت با دو سرنشین، تهویه روشن و در مسیر کاملا صاف نسبتا قابل قبول است.
خودرو به شتابگیری ادامه میدهد و همزمان با افزایش دور موتور، صدای پیشرانه هم آزار دهندهتر میشود. اما به علت کیفیت پایین دیسک و صفحه کلاچ خودرو، دندههای خودرو که در نسخههای دیگر نرم و بی صدا جا میرفتند، حالا با سفتی و صدا جا میروند. وقتی دور موتور از چهار هزار عبور میکند، توان خودرو کاهش و صدای آن به شدت افزایش مییابد.
سربالایی و شرمندگی!
با رسیدن به اولین سر بالایی، شتاب کوییک S به شدت کاهش مییابد و هر چه تلاش میکنیم به سرعت ۸۰ کیلومتر هم نمیرسیم! برقی شدن دریچه گاز و محدود کردن توان برای پاس کردن استانداردهای آلایندگی، کوییک اس را از کوییک قدیمی با دریچه گاز سیمی هم کندتر کرده است.
شما با این خودرو در سربالاییها اسیر میشوید و کافی است در وسط یک سر بالایی پا را از روی پدال گاز بردارید و دوباره آن را فشار دهید. آن جاست که باید به سمت حاشیه امن مسیر برانید تا باعث ترافیک و راهبندان نشوید.
در مجموع شتابگیری کوییک S در سربالاییها واقعا کند اما کمی بهتر از ساینا اس است! بهطور کلی باید گفت قدرت ۸۷ اسب بخاری و گشتاور ۱۲۸ نیوتون متری این پیشرانه ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ قدیمی، به هیچ وجه جوابگوی وزن یکهزار و ۶۰ کیلوگرمی خودرو نیست.
ترمز چوب شو!
وضعیت ترمزهای دیسکی +ABS+EBD در جلو و کاسهای در عقب کوییک S از شتاب گیری آن هم بدترند! ترمزهای خودرو حتی وقتی داغ هم نیستند عملکرد بسیار ضعیفی دارند و گاهی اوقات فقط در صورت فشار دادن کامل پدال و در زمان طولانی خودرو را نگه میدارند.
این مشکل میتواند به کیفیت پایین لنتها هم مربوط باشد. به هر حال ترمز گیری با کوییک اس کار خطرناکی است و عجیب این که خودرویی که ترمز ندارد، استانداردهای روز را هم پاس میکند. سایپا حتما باید فکری به حال ترمز این خودرو کند.
سواری نرم و هندلینگ خوب
شاید تنها نکته مثبت کوییک S سیستم تعلیق (مک فرسون در جلو و میله پیچشی در عقب) نرم و کم سر و صدای آن باشد. این در حالی است که بر خلاف تصور رایج، فرمانپذیری خودرو هم قابل قبول است. این سواری نرم و هندلینگ خوب شامل کلیه محصولات توسعه یافته روی پلت فرم X200 سایپا مانند تیبا و ساینا و… میشود.
آپشنهای جدید
دی لایت، اتو لایت، نشانگر وضعیت گیربکس، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک و سنسور دنده عقب از امکانات کوییک S سایپا هستند.
کلید اتو لایت این خودرو روی دسته راهنما نیست و باید توسط یک کلید جداگانه فعال شود. سیستم صوتی و تهویه مطبوع این خودرو عملکرد قابل قبولی دارند. صندلیهای خودرو با تنظیم شش جهته دستی نیز اسکلت مناسبی دارند و از جنس پارچهای هستند.
طراحی ظاهری
کوییک S در فقط در نمای جلو دستخوش کمی تغییر شدهاست. طرح سپر جلوی خودرو تغییر کرده و شبیه سپر جلوی هوندا سیویک تایپ R با بیش از ۳۰۰ اسب بخار قدرت شدهاست!
همچنین نمای کناری و عقبی این خودرو با طراحی منحنی، هیچ همخوانی با نمای تهاجمی و تیز جلوی خودرو ندارند. نبود همخوانی بین ظاهر و عملکرد خودرو باعث نا امیدی بیشتر مالک هنگام سواری گرفتناز خودرو میشود.
اما سال ها است که خودروسازان داخلی با استفاده از المانهای تهاجهمی آن هم فقط در قسمت جلوی خودرو، سعی در نمایش یک خودروی جدید و به روز دارند. (تناسب طراحی و عملکرد این خودرو را با برندی مانند سوبارو یا تویوتا مقایسه کنید).
کابین
داخل کابین کوییک S دقیقا مشابه ساینا اس است و کلیت کابین نیز با کوییک معمولی یکی است. صفحه کیلومتر (کلاستر) جدید با طراحی و گرافیک قابل قبول و فرمان D-Cut تنها تفاوتهای کابین کوییک اس با کوییک معمولی هستند. به جز این موارد داخل کابین خودرو هیچ تفاوت دیگری با ساینا و کوییکهای دیگر ندارد.
اما پلاستیک خشک مورد استفاده در کابین که در کوییک قبلی هم کیفیت خوبی نداشت، حالا افت کیفیت هم دارد! بوی نامطبوع این پلاستیکها نیز در گرمای هوا آزار دهنده است و شاید از لحاظ بهداشتی هم تهدید کننده باشد.
در مجموع میتوان کوییک اس را یکی از بی کیفیتترین خودروهای داخلی دانست.
کیفیت رنگ و مونتاژ افتضاح
گپ (درز) و فلشهای رایج در خودروهای دیگر در کوییک S تبدیل به شکافها و حفرههای عمیق شدهاند! شما تقریبا هیچ دو درز هم اندازهای را پیدا نمیکنید و از طرف دیگر در نقاطی مانند زیر چراغهای عقب، درزها به گونهای باز هستند که میتوانید انگشت خود را در آن قرار دهید.
کیفیت رنگ خودرو نیز فاجعه است و حالت پوست پرتقالی رنگ به راحتی قابل مشاهده است. همچنین در برخی نقاط اثرات پاشش رنگ روی نقاط دیگر هم قابل مشاهده است.
جمع بندی
کیفیت رنگ، مونتاژ و داخل کابین کوییک S سایپا به مراتب پایینتر از سایر محصولات خانواده کوییک و ساینا است. در بخش فنی نیز عملکرد خودرو افت کرده و بدتر از کوییکهایی با دریچه گاز سیمی است.
شاید سایپا با استفاده از موتور بهینه شده M15 با کد M15GSI که مجهز به VVT است و ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتون متر گشتاور دارد، بتواند جلوی درماندگی خودرو در سر بالاییها را بگیرد.
از طرف دیگر سایپا باید به جای فیس لیفتهای غیر اصولی در داخل و ظاهر خودرو و صرف هزینه برای به زور جدید کردن یک خودروی قدیمی، فکری به حال کیفیت پلاستیک کابین و کیفیت مونتاژ و رنگ خودروهای تولیدیاش کند. قیمت این خودرو در حال حاضر ۳۲۰ میلیون تومان است.
بیشتر بخوانید:
زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو مشخص شد
سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی کنند!
کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد
آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه
ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!
چرا پلیس نمیتواند جلوی شماره گذاری خودروهای ناایمن را بگیرد؟
خودروهای ایرانی،گربه هائی در هیبت ببر و پلنگ
هر چی باشه نمیتونید مردم رو منصرف کنید
سلام من کوییک اس داشتم مهر۱۴۰۱خودم حضوری رفتم گرفتم دوماه کوییک دست من بودوقتیکه درجاده به سربالامیرسیدم واقعا انقدراسترس میگرفتم که نگوبی صاحب اصلاراه نمیرفت یعنی کشش نداردخلاصه اعصابم راانقدرخردکردتصمیم گرفتم بفروشم خلاصه فروختم راحت شدم .آخه کوییک بی کیفیت دوباره اقایون ۱۸۴میلیون راکردن ۲۶۹میلیون هرکس عقل داشته باشدکوییک نمیخردچه معمولی چه اس پول بی زبان رابه کوییک هرکس بده باخته
من چند وقته کوییک s گرفتم واقعا آشغاله بعلاوه اینکه مصرف بنزینش وحشتناک بالاست 😑 ۱۰۰ – ۱۱ می سوزونه از بقیه کسایی که کوییک دارن هم پرسیدم همینو می گن
باتشکر از اطلاع رسانی بجای شما.
محصولات ایرانخودرو نسبت به سایپا کمی بهتر است ولی در کل هر دو شرکت محصولات مزخرف و بی کیفیت و قاتل تولید میکنند.
پراید زیر ۹۰ بخرید هزار برابر بهتر از اشغالاس
به خداوندی۰ خدا سه روز پیش ساینا اس تحویل گرفتم سایپا کاشان ،تا تهران نیامد بدون فشار ،آمپر آب از کار افتاد و چند دقیقه بعد از جلوی ماشین صدای وحشتناک اومد و بخار زد بالا ،نگو فن کار نمیکنه و جوش آورده ،،خدا لعنت کنه سایپا
سلام به همه ی خوانندگان این مقاله من به عنوان یه تعمییرکارنمایندگی سایپادارم میگم هموطنهای عزیزنخریداین آشغالهاروتااین تولیدکننده خودشا جمع کنه بابا یک دوره ی تعمیراتی درست حسابی نمیزارن برای ماکه خودروهای ساخت خودشون راتعمییرکنیم اساتیدی که قرارمن کارآموز را راهنمایی کنه خودش توی معایب سطحی درمانده وناتوانه پس انتظاردارید که ماشین خوب تولیدکنه؟؟
بخدا تولیدات وخدمات دادن این دوخودروساز که هرروز فقط فکراین هستندکه کیفیت محصول راپائین بیارن وقیمت رابالاببرن بی احترامی به مردم ایران است.ببینیدتوی دنیابرندهای مختلف محصولاتشون وتولیداتشون چی هست وامااین خودروسازهای ایرانی موتورخودرو مال دهه ی ۹۰میلادی راهنوز داره روی محصولات بی کیفیتش میزنه ومیده دست مردم واقعاجای تأسف داره
سلام پس چرا کسانی که در رس هستن جلوی این ماشین نمیگیرن چراپول مردم را حروم میکنن
دوماه پیش تحویل گرفت مدل اس رو یه جاده کلات که سربالاییهاش تو مشهد معروفه رفتیم اردی مدل ۸۰ مثل پلنگ از بغلمون رد میشد رانندش برمیگشت فکر میکرد من پیرمردم وقتی میدید جونم یه فحش میداد میرفت چون راحشو بند اورده بودم واقعا تو سربالاییها مثل موتر گازی میمونه.کمک هاش اونقدر سفت بود تو دست اندازهای معمولی شهر دل و رودت رو میچسبوند به طحالت.مصرف بالا میخوای راه بیفتی باید دور موتور رو برسونی رو۳۰۰۰ وگرنه به پت و پت میفته و خاموش میشه فکر کنم خط تولید این لگن دست بچه مدرسه ای دوره راهنمایی هستش فروختم یه پراید گرفتم جاده رو میجوه
سلام ایکاشهمانتولیدپیکانادامهمیدادندواینهمه
هزینهبردوشمملکتنمیگذاشتند؟؟!!
میشه توربوشارژش کرد؟