سایپا شاهین پلاس با موتور ۱۶ سوپاپ تا پایان سال به بازار می‌آید / مشخصات فنی

از دست ندهید

سایپا شاهین پلاس با موتور ME16 از شهریور ماه امسال وارد تولید انبوه می‌شود. این سدان سایپا قرار است برای اولین‌بار از موتوری استفاده کند که ۱۶ سوپاپه است و قدرتی بیشتر از شاهین G تولید می‌کند. اما از سامانه توربوشارژ در این موتور جدید خبری نیست.

موتور ME16 شاهین پلاس سایپا
موتور ME16 شاهین پلاس سایپا

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: پایه و اساس موتور ME16 مگاموتور که قرار است قوای محرکه شاهین پلاس باشد، موتور تارا ایران خودرو (TU5 پلاس) است.

TU5 پلاس در حقیقت همان موتور قدیمی TU5 قدیمی پژو بود که پس از به‌روزرسانی قدرت آن از ۱۰۵ به ۱۱۳ اسب بخار رسید. گشتاور این موتور هم پس از تغییرات از ۱۴۲ به ۱۴۴ نیوتن‌متر افزایش یافت.

سری موتورهای TU برای اولین بار در سال ۱۳۸۲ در زیر درب موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۴ مشاهده شد. یک سال بعد تیپ‌های ۵ و ۶ پژو ۲۰۶ هم از این موتور استفاده کردند و ایران خودرو با تیپ ۴ این هاچ‌بک محبوب خداحافظی کرد.

موتور TU5 به دلیل ساختاری ۱۶ سوپاپه و استهلاک کم در بین محصولات ایران خودرو بسیار محبوب شد. سال‌ها محصولات بسیاری در ایران خودرو مانند پژو پارس و ۴۰۵ از این موتور استفاده کردند تا اینکه این خودروساز تصمیم به اضافه نمودن سامانه CVVT به آن کرد. پس از ارتقاء این موتور قدیمی، ایران خودرو نام TU5 پلاس یا EC5 را برای آن انتخاب کرد.

TU5 پلاس چه فرقی با TU5 داشت؟
موتور ME16
موتور ME16

موتور TU5 پلاس یا EC5 از پمپ روغن جدید، نسل جدید دینام، سامانه CVVT، سیستم تزریق سوخت جدید نسبت به TU5 استفاده کرد.

همین تغییرات موجب افزایش توان و گشتاور این موتور نسبت به TU5 قدیمی شد. لازم به ذکر است، محصولاتی که در ایران خودرو از موتور TU5 پلاس استفاده می‌کردند، همگی مجهز به فرمان کمکی برقی بودند. همین موضوع باعث شد تا پمپ هیدرولیک هم در مکانیزم فنی آنها حذف شود و افت توان موتور در زمان چرخش فرمان هم احساس نشود.

پس از بهبود عملکرد موتور TU5 قدیمی، نسخه پلاس این قوای محرکه برای اولین‌بار در رانا پلاس مشاهده شد. پس از این خودرو، تارا هم از موتور TU5 پلاس (EC5) استفاده کرد و بعداً پژو ۲۰۷ مولتی‌کالر هم مجهز به این قوای محرکه شد.

سایپا شاهین پلاس با موتور تارا
شاهین پلاس
شاهین پلاس

ماه‌ها قبل گروه خودروسازی سایپا از موتور ME16 رونمایی کرد. اما پس از رونمایی از این خودرو و انتشار تصاویر اولیه آن، مشخص شد که موتور ME16 مگاموتور همان EC5 ایران خودرو است. البته گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که موتور ME16 با EC5 ایران خودرو تفاوت‌هایی دارد.

حقیقت این بود که شاهین با موتور ۸ سوپاپ توربو، خریداران آن را راضی نمی‌کرد. از سوی دیگر، سایپا دانش فنی تولید یک موتور ۱۶ سوپاپه جدید را هم نداشت.

پس در نتیجه به سراغ پرونده‌های قدیمی خود و سال‌هایی رفت که شراکت این خودروساز با سیتروئن تداوم داشت. سایپا سالها قبل قراردادی با سیتروئن امضاء کرد که به این کمپانی اجازه داد به دانش فنی موتور EC5 دست پیدا کند. پس از ماجراهای تحریم صنعت خودرو و رفتن سیتروئن از ایران، سایپا توانست این موتور را در مگاموتور بومی‌سازی کند.

پس از بومی‌سازی (بخوانید داخلی‌سازی) موتور EC5، موتور ME16 تولید شد که اولین موتور ۱۶ سوپاپ سایپا است. حال سایپا برنامه‌های بسیاری برای آن دارد و قرار است این قوای محرکه، خودروهایی مانند شاهین پلاس و کادیلا را به حرکت درآورد.

مگا موتور در آن دوران خط تولیدی کاملاً اتوماتیکی را برای تولید این موتور مهیا کرد. این خط تولید قابلیت آن را دارد تا بدون خطا، موتورهای شناسنامه‌دار تولید کند.

یعنی مشخص است که کدام قطعه در چه روز، تاریخ و زمانی، در کدام موتور استفاده شد. این موضوع باعث می‌شود که در بخش خدمات پس از فروش، فعالیت موثرتری انجام شود.

سایپا در جریان رونمایی از موتور ME16 اعلام کرد که خط تولید این موتور قادر است روزانه تا ۶۱۰ موتور را تولید کند. این خودروساز با تکیه بر این خط تولید باور دارد که موتور ME16 هم خدمات پس از فروش خوبی دارد و هم زنجیره تأمین قطعات آن کامل است.

مشخصات فنی سایپا شاهین پلاس با موتور ME۱۶
موتور ME16 سایپا شاهین پلاس
موتور ME16 سایپا شاهین پلاس

موتور ME16 دقیقاً ۱۵۸۷ سی‌سی حجم دارد. این قوای محرکه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه است که نسبت تراکم ۱۱ به یک دارد. با مشخصاتی که عنوان شد، موتور ME16 سایپا شاهین پلاس می‌تواند ۱۱۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور خروجی آن نیز به ۱۴۷ نیوتن‌متر رسید که در دور ۴۲۰۰ از تمام پتانسیل آن می‌توان استفاده کرد. لازم است تأکید کنیم که در ME16 پمپ روغن و دینام جدیدی در مقایسه با موتور EC5 مشاهده می‌شود.

اگر ME16 را با TU5 پلاس ایران خودرو مقایسه کنیم، می‌بینیم که توان خروجی آن ۲ اسب بخار از TU5 پلاس بیشتر است. در بحث گشتاور هم ME16 به میزان ۳ نیوتن‌متر افزایش راندمان را تجربه کرد.

سایپا بیان کرد نخستین خودروهایی که مجهز به این موتور خواهند شد، کادیلا و شاهین پلاس هستند. این قوای محرکه که فناوری زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌ها را دارد توانست استاندارد آلایندگی یورو ۵ را هم پاس کند.

این موتور در بحث فن‌آوری ساخت به‌ بیان سایپا با موتور TU5 پلاس ایران خودرو تفاوت‌هایی دارد. از جمله تفاوت‌های موتور ME16 با TU5 پلاس می‌توان به ساختار متفاوت بلوک سیلند، اجزای سرسیلندر، رینگ‌ها و یاتاقان‌ها، پاشش سوخت و سیستم جرقه‌زنی اشاره کرد. در نتیجه این اختلاف‌ها سایپا مدعی است که این موتور توان بیشتر و مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور ایران خودرو دارد.

سایپا باور دارد که موتور ME16 در هماهنگی با گیربکس پنج سرعته دستی، ۷ لیتر در هر صد کیلومتر بنزین می‌سوزاند. با اینکه این رقم به بیان سایپا عدد مناسبی است، اما کارشناسان این خودروساز ایرانی همچنان مشغول کالیبره‌کردن بهتر آن هستند.

سایپا شاهین پلاس چه زمانی تولید می‌شود؟
شایپا شاهین پلاس با موتور ME16
شایپا شاهین پلاس با موتور ME16

منابع آگاه به بیت‌ران اعلام کردند که سایپا از شهریور ماه امسال، استارت تولید شاهین پلاس با موتور ME16 را می‌زند. از همین رو، احتمال آن وجود دارد که این سدان سایپا تا اواخر امسال وارد بازار خودرو کشورمان شود.

در بحث قیمت نهایی این خودرو هم شواهد حاکی از افزایش قیمت شاهین پلاس نسبت به شاهین G است. شاهین G اکنون ۴۲۵/۱۶۶/۰۰۰ تومان توسط سایپا به فروش می‌رسد.

اما قیمت نهایی آن در بازار آزاد برای مدل‌های ۱۴۰۲ حدوداً ۵۶۵ میلیون تومان است. لازم به ذکر است که قیمت شاهین G در فروردین ماه امسال حول و حوش ۷۴۰ میلیون تومان بود!

پس از اتفاقی که برای قیمت دنا پلاس توربوشارژ جوانان رخ داد، بعید نیست سایپا هم بخواهد سناریو مشابهی را برای شاهین پیاده کند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد باید منتظر سایپا شاهین پلاس با قیمتی در حدود ۴۶۰ میلیون تومان باشیم. البته شاهین پلاس در زمینه امکانات رفاهی، کاملاً با شاهین G متفاوت است.

شاهین پلاس در دور سوم طرح یکپارچه فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه به فروش خواهد رسید. البته هنوز قیمت نهایی این خودرو مشخص نیست.

امکانات سایپا شاهین پلاس

نسخه پلاس شاهین داشبورد، رو دری‌ها و تریم داخلی متفاوتی خواهد داشت. سایپا در زمان رونمایی از این خودرو اعلام کرد که شاهین پلاس با امکانات ایمنی و رفاهی جدید در جایگاهی بالاتر از شاهین G و شاهین CVT قرار می‌گیرد.

از جمله امکانات نسخه پلاس شاهین می‌توان به سانروف، تریم چرم مصنوعی برای صندلی‌ها، نمایشگر لمسی داشبورد، ایرکاندیشن اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، دوربین و سنسور عقب، استارت دکمه‌ای، سنسورهای فشار باد تایرها و نور، سیستم کنترل پایداری و کنترل شروع حرکت در سربالایی و آیینه‌های تاشو برقی اشاره کرد.

سایپا عنوان کرد که مدل‌ فول شاهین‌ پلاس دارای ایربگ‌ های جانبی، کروز کنترل، مانیتور لمسی جدید، شیشه‌ های دودی عقب و… هم خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

زوتی DL5 پارس خودرو به تهران رسید / تصاویر اختصاصی و مشخصات فنی

تارا EFP امسال به بازار می‌آید / افزایش ۴۷ اسب‌بخاری قدرت تارا ایران خودرو

دنا پلاس توربو جوانان ۰/۵ ثانیه سریعتر از دنا پلاس توربو / مشخصات فنی و امکانات

فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور در بازار خودرو چین ارزان شد / هزینه سرویس‌های دوره‌ای

راهنمای خرید لاستیک دولتی به قیمت کارخانه / آموزش مرحله به مرحله

لیست قیمت محصولات سایپا اعلام شد / خرداد ۱۴۰۲




26 دیدگاه

  1. خدا رحم کنه
    از خودروسازان پر طرفدار وطنی، جز صداقت چیزی سراغ نداریم!
    خدا بهشون سلامتی و عزت بدهد و کمی هم از اقتدارشان بکاهد.
    آمین.

  2. اتفاقا موتور توربوشارژش خریداران رو راضی می‌کنه.ولی اونایی که ندارن ناراضی هستن

      • داداش ناراحت نشیا تا نخریدی قضاوت نکن
        چون بخری میفهمی عجب ماشین شیک و پر قدرتیه

        تا نخریدی قضاوت نکن

        • ببخشید، میگید شاهین با قدرت است، آیا از سورن پلاس ، دنا(ef7 , ef7 turbo) که موتورش پیشرفته ترین موتور ایرانی است و از تکنولوژی بهتر و با قدرت بسیار هست بازم از کفتر سایپا که فقط از پراید بهتر هست و به همرده هاش نمیرسه طرفداری میکنید؟!!!!

      • سلام
        میشه پیگیری کنید موتورME16که قرار بود از اواخر امسال بجای موتورMe15 در شاهین استفاده بشه چی شد؟؟

  3. موتور پراید رو تیبا موتور تیبا رو کوییک موتور کوییک رو شاهین ، موتور پژو رو شاهین ، چه خبر تونه کمرتون رک به رک نشه با این همه اختراع

  4. اتفاقاً موتور شاهین با توربو خوب جواب داده و صاحبان شاهین رو راضی کرده چون گشتاور خوبش باعث شده کشش مناسبی داشته باشه

  5. سلام دوستان من خیلی گیج شدم
    شاهین با موتور معمولی دنده
    شاهین با موتور معمولی cv
    شاهین پلاس ۱۶ سوپاب دنده
    شاهین پلاس ۱۶ سوپاپ اتومات
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    الان تو طرح یکپارچه درو دوم که زدن شاهین اتومات کدوم میشه

    • اونا مقصر خودشون بودن که لگن ۸ سوپاپ پر استهلاک با موتور توربو و نیاز دائمی به بنزین سوپر خریدن . همین الان در شهرستانها بنزین سوپر گیر نمیاد و موتور توربو نابود میشه به مرور زمان و استهلاک و فاجعه به بار میاره.

  6. با توجه به بدنه شاهین این موتور کشش مناسبی نخواهد داشت اللخصوص در نمونه اتوماتیک … سایپا که موتور تیبا رو توربو کرد، اگر روی موتور ME16 کارمیکرد و توربو میذاشت قطعا یک ماشین ایده آل درمیومد. صد حیف

    • مشکل اینه که توربو استهلاکش زیاده گلم چرا متوجه نمیشین . توربو در ایران شوخیه .از طرفی وزن شاهین ۱۳۰۰ کیلو هست که خیلی سنگینتر از تارا (۱۱۷۰ کیلویی) هست و علتش اینه که سایپا از ورقهای نسل جدید مستحکم و سبک که پشتشون تقویتی دارن استفاده نکرده و از ورق معمولی استفاده کرده که ورق دوفازی نیست لذا وزن خودرو سنگین شده و حتی اگر موتور ۱۶ سوپاپ هم روش بزارن با تنبله چون وزنش بیشتره .البته شکی نیست که موتور ۱۶ سوپاپ سگش می ارزه به موتور ۸ سوپاپ توربو فعلی

  7. میخواستم یه انتقادی بکنم.
    موتور EC5 در اصل متعلق به شرکت PSA (پژو_سیتروئن) میباشد که ایران‌خودرو اسمش رو TU5 پلاس گزاشته. ولی ME16 نمونه‌ی سایپاییش است که به نسخه‌ی اصلی (همون EC5) نزدیک تره.

  8. سلام قطعا گشتاور ۱۴۴ نیوتن متری جوابگوی این بدنه نیست، موتور ۸ سوپاپه فعلی با گشتاور ۱۷۸ نیوتن متری قطعا عملکرد مناسب تری خواهد داشت

    • موتور فعلی ۸ سوپاپ توانشو از توربو میگیره لذا بسیار پر استهلاک هست و نیاز همیشگی به بنزین سوپر و روغن گران داره و این برای یک لگن اقتصادی توجیه پذیر نیست . مشکل اصلی این لگن وزن زیاد ، صدای زیاد داخل کابین، استهلاک بالای موتور ،متریال فاجعه بار داشبورد ، ندتشتن کنترل پایداری و کنترل کشش و سیستم ضد هرزگردی ، صندوق عقب صرفا۴۲۰ لیتری که از صندوق دنا ۵۰۰ لیتری و تارا ۶۴۰ لیتری بسیار کوچکتره و مهمتر از همه اینا فروش فاجعه بار اون هست خودروی بدون مشتری .امیدواریم این نقایص جبران بشه در خودروهای آینده سایپا

  9. سلام موتور جدید با گشتاور ۱۴۴ نیوتن متری قطعا جوابگوی این بدنه نیست،بنده خودم رانا پلاس پانوراما داشتم با همین موتور ولی با وجود اختلاف وزنی که با شاهین داره ماشین خیلی تنبل میشه. درسته موتور خوبی هست اونم نه عالی در حد متوسط ولی جوابگوی اتاق سنگین شاهین نیست .ولی موتور ۸ سوپاپه فعلی با گشتاور ۱۷۸ نیوتن متری قطعا عملکرد مناسب تری خواهد داشت

  10. EC5 جوابه واقعا بعدا هم با نصب هدرز و کیت مکش و ریمپ مجدد توان و کشش موتور خیلی بالا میره و استهلاکش هم نسب به توربو خیلی بهتره
    ورق شاهین هم خیلی محکمه الان ساینا های چپ شده رو نگا کنید سه لایه س ورق و پارس رو نگا فورا میپوکه بعد چه برسه به شاهین برید با واشر پلاسی و شاتون پلاسی هاتون حال کنید.

  11. بنظر میرسه یه تغییر تحولی در خودرو سازی داره ایجاد میشه. اگرچه خیلی دیره ولی بهر حال بهتر از هیچی هست!
    امیداورم در زمینه تولید کشنده و ماشین سنگین هم محصولات جدید و با قدرت بیشتر تولید بشه.
    بخش حمل و نقل جاده ای واقعا فرسوده است و جای خالی انواع ماشین سنگین و باربری داخلی واقعا احساس میشه

  12. اعلام کردن موتور me16 قراره روی همه نسخه های شاهین نصب بشه اگه این اتفاق بیوفته خیلی خوبه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

مستند درباره اصغر قندچی مردی که با ماک آمد و رفت

مستند درباره‌ی اصغر قندچی ، فیلم آن مرد با ماک آمد است که در سال‌های واپسین زندگی این انسان...

پست‌های مرتبط