کوپه جی‌تی مناطق کم برخوردار / تیپ پایه ۲۲۸ اسب بخاری نتا GT در راه ایران

از دست ندهید

نتا GT به عنوان یک خودرو کوپه جی تی به زودی با بی ام اسپیس (گروه بهمن) وارد بازار خودرو ایران خواهد شد. البته به جای تیپ ۵۰۳ اسب بخاری دو موتوره این خودرو، شاهد حضور نسخه ۲۲۸ اسب بخاری نتا GT در کشور خواهیم بود.

در کانال آپارات بیت ران تماشا کنید:

 

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – نتا GT محصول شرکت Hozon Auto چین است که ده سال پیش خود را به عنوان یک برند خودروسازی وارد بازار خودرو چین کرد. هوزون‌اتو در حال حاضر به غیر از چین، در بازار خودرو کشورهای تایلند، مالزی و اندونزی هم حضوری فعال دارد.

نتا GT

Hozon Auto اولین کارخانه تولید خودرو خود را سال گذشته میلادی در خارج از مرزهای چین در بانکوک تایلند افتتاح کرد. هدف از احداث آن کارخانه، تولید خودروهای برقی فرمان راست و صادرات آن به کشورهای آسه‌آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) اعلام شد.

نتا GT

اما در جریان گرندپری ابوظبی سال ۲۰۲۳، نتا دو محصول Nezha GT و Nezha S را در پیس یاس مارینا به نمایش گذاشت. هنوز آماری از میزان فروش این خودرو در کشور امارات وجود ندارد. اما هوزون‌اتو اعلام کرد که قصد دارد در بازار خودرو ترکیه هم حضور داشته باشد.

جایگاه برند Nezha و وضعیت نتا جی تی در بازار خودرو چین

نتا GT

البته، اگر به آمار فروش این برند خودرویی در کشور چین نگاه کنیم، می‌بینیم که Nezha، هیچ جایی در میان برترین‌‌ها ندارد. جالب است بدانیم که کل فروش این برند در دی ماه امسال (آخرین آمار منتشرشده) در بازار خودرو چین فقط ۱۸۹۲ دستگاه بود.

لیست پرفروش‌ترین خودروسازان تولیدکننده خودروهای الکتریکی در دی ماه امسال در بازار خودرو چین

پرفروش‌ترین مدل Nezha در کشور چین نه مدل جی تی، بلکه مدل Nezha S pure electric است که در دی ماه امسال، فقط ۱۳۴۴ دستگاه از آن در کل کشور چین به فروش رسید.

براساس آمارهای مراجع چینی، ۷۷.۰۴ درصد از کل فروش این برند، در اختیار مدل Nezha S pure electric است. پس از این مدل، Nezha S Extended Range Edition دومین محصول پرفروش Nezha است که در دی ماه فقط ۴۲۲ مشتری در کل کشور چین داشت.

در رده سوم، بالاخره می‌توان نام نتا جی تی را مشاهده کرد که با فروش ۱۲۶ دستگاهی در دی ماه، فقط ۶.۶۶ درصد از کل فروش Nezha را در اختیار دارد.

همانطور که در تصویر بالا نیز قابل مشاهده است، وضعیت فروش نتا GT در بازار خودرو چین در طول یک سال گذشته به هیچ عنوان مطلوب نیست.

این آمار نشان می‌دهد که حداقل در بازار خودرو چین، با خودرو محبوب و پرفروشی روبرو نیستیم. چراکه فروش ۵۵۲ دستگاهی در ۲ ماه ابتدایی امسال، آمار فوق‌العاده درخشانی برای یک کوپه اسپرت الکتریکی که اتفاقاً قیمت بالایی هم ندارد، نیست.

قیمت نتا GT در بازار خودرو چین
نتا GT
قیمت تیپ‌های فول و غیر فول نتا GT در بازار خودرو چین

مدل پایه نتا جی تی که تیپ وارداتی این خودرو در ایران است را می‌توان با تخفیف ۵ هزار یوانی (۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی) اکنون در نمایندگی‌های Hozon Auto خریداری کرد.

قیمت تخفیف‌خورده این تیپ ۱۸۳ هزار و ۸۰۰ یوان در نمایندگی‌های شهر پکن است. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر با ۱ میلیارد و ۵۵۱ میلیون و ۲۷۲ هزار تومان است.

 

یادمان هست که حقوق و عوارض گمرکی برای واردات خودروهای برقی در سال جاری، ۴ درصد اعلام شد. یعنی به غیر از سایر هزینه‌های جانبی (شامل حمل، شماره‌گذاری، بیمه و…) فقط ۶۲ میلیون و ۵۰ هزار و ۸۸۰ تومان به مبلغ کلی نتا جی تی در ایران اضافه می‌شود.

البته این در شرایطی است که گروه بهمن به غیر از تخفیف ۵ هزار یوانی نمایندگی، از تخفیفات دیگری در چین استفاده نکرده‌باشد. چراکه در این صورت، قیمت خام گمرکی این خودرو بسیار پایین‌تر از رقم ۱ میلیارد و ۵۵۱ میلیون و ۲۷۲ هزار تومان خواهد شد.

مشخصات فنی نتا GT وارداتی

نتا GT

Hozon Auto در حال حاضر دو تیپ ۵۶۰ و ۵۸۰ نتا GT را در نمایندگی‌های خود به فروش می‌رساند. براساس اطلاعات منابع آگاه، گروه بهمن در نظر دارد که نسخه پایه ۵۶۰ را در بازار خودرو ایران به فروش برساند.

این تیپ مجهز به موتور الکتریکی TZ210XS001 است که می‌تواند ۱۷۰ کیلووات (۲۲۸ اسب بخار) نیرو در اختیار راننده قرار دهد. گشتاور خروجی این موتور که توسط Wuxi CRRRC Haofer Powertrain در چین تولید می‌شود به رقم ۳۱۰ نیوتن متر می‌رسد.

نتا GT

تمامی نیرو و گشتاور این موتور توسط گیربکس تک سرعته به محور عقب نتا GT منتقل می‌شود. البته مدل ۵۸۰ این کوپه الکتریکی ۴۶۲ اسب بخار نیرو و ۶۲۰ نیوتن متر گشتاور از موتور الکتریکی خود استخراج می‌کند که در ایران وجود نخواهد داشت.

باتری ۶۴.۲۷ کیلووات ساعتی تیپ وارداتی نتا GT را شرکت CATL تولید می‌کند که یکی از غول‌های فناوری باتری در کشور چین است. این باتری با گارانتی ۸ ساله یا ۱۵۰ هزار کیلومتری به دست مشتریان می‌رسد.

از آنجایی که با یک خودرو الکتریکی GT مواجه هستیم، مدت زمان شارژ باتری‌ها بسیار مهم هستند. هوزون‌اتو اعلام کرد که باتری‌های مدل پایه (نسخه وارداتی به ایران) را می‌توان در مدت ۳۰ دقیقه از ۳۰ تا ۸۰ درصد شارژ کرد. البته با شارژرهای DC سریع. اما با شارژرهای خانگی AC باید ۱۱ ساعت برای پرشدن ظرفیت باتری‌های این خودرو زمان صرف کرد.

نتا GT با استفاده از مجموعه الکتریکی خود می‌تواند در ۶.۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد و رسیدن‌به سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت با این خودرو الکتریکی ممکن است.

طول، عرض و ارتفاع این کوپه الکتریکی به ترتیب برابر است با ۴۷۱۵×۱۹۷۹×۱۴۱۵ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن هم ۲۷۷۰ میلیمتر است. این خودرو چهار نفره ۲۹۷ لیتر فضای بار در صندوق عقب در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد. اما یک محفظه ۵۰ لیتری بار هم در جلوی این خودرو برای قراردادن اسباب و لوازم وجود دارد.

نتا GT با وزنی برابر با ۱۸۵۰ کیلوگرم در محور جلو مجهز به سیستم تعلیق جناغی دوبل است. در محور عقب هم تعلیق مولتی لینک در زیر آن قابل مشاهده است.

امکانات رفاهی نتا GT 

نتا GT

تیپ پایه نتا GT با رینگ‌های ۱۹ اینچی، ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TPMS، ایربگ‌های راننده، سرنشین کناری و جانبی به فروش می‌رسد.

 

نتا GT

در این تیپ، سنسورهای پارک جلو و عقب، هشدار برخورد از عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، هشدار خستگی راننده، ترمز پارک الکترونیکی، امکان پارک خودرو با ریموت و سامانه‌های کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری موجود هستند.

هشدار نقاط کور، هشدار خروج از خط، رادار خط خوان، هشدار برخورد از جلو، تابلو خوان علائم رانندگی، ترمزهای فعال در شرایط اضطراری، تعویض خطوط اتوماتیک، سانروف پانورامیک ثابت، درب‌های frameless، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، دستگیره درب‌های مخفی و درب صندوق برقی از دیگر امکانات نتا GT به شمار می‌روند.

از دیگر امکانات این کوپه جی تی در این تیپ می‌توان به فرمان چرمی با تنظیم دستی، اهرم تعویض دنده الکترونیکی، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی پشت فرمان، مانیتور لمسی ۱۷.۶ اینچی مولتی مدیا، صندلی‌های چرمی با تنظیم برقی همراه با گرمکن و تهویه، چیپ کوالکام اسنپدراگون ۸۱۵۵، دستیار صوتی، ۱۲ اسپیکر برای سیستم صوتی، چراغ‌های LED، سنسور باران و تهویه مطبوع دو کاناله به همراه فیلترهای تصفیه هوای کابین اشاره کرد.

نتا جی تی در بازار خودرو چین با آپشنی به نام Aerodynamics هم به فروش می‌رسد. این آپشن ۹ هزار یوانی (۷۵ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان) در حقیقت کیت اسپرت بدنه این خودرو است که شامل بال عقب، اسپویلر جلو و دیفیوزر عقب می‌شود. هنوز مشخص نیست که آیا می‌توان این آپشن را برای نمونه‌های وارداتی به ایران سفارش داد یا خیر.

در کانال آپارات بیت ران تماشا کنید:

 

بیشتر بخوانید:

تولید پژو پارس ادامه دارد؛ خریداران این خودرو حتما بخوانند

سمند سورن پلاس را با کدام موتور خودرو باید خرید؟

چانگان هانتر پلاس در ایران مونتاژ می‌شود / معرفی خودرو و زمان عرضه به بازار




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط