کی ام سی K7 با خط تولید کرمان موتور خداحافظی کرد / جانشین KMC K7 چیست؟

از دست ندهید

کی ام سی K7 پس از نزدیک به دو سال حضور در بازار خودرو ایران، از خط تولید کرمان موتور حذف شد. کرمان موتور برنامه دارد تا جانشین JAC S5 در بازار خودرو چین را به عنوان جایگزین KMC K7 به بازار خودرو ایران معرفی کند.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – کی ام سی K7 در نخستین ورود خود به بازار خودرو ایران، بیش از یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان قیمت داشت. اما این قیمت به مرور کاهش یافت تا نهایتاً در شهریور ماه امسال به قیمت ۱ میلیارد و ۶۰۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رسید.

این کراس‌اوور دیفرانسیل جلو کرمان موتور اکنون در بازار حدوداً یک میلیارد و ۶۰۵ میلیون تومان (مدل ۱۴۰۲) قیمت دارد. اما ظاهراً به‌صورت چراغ خاموش، کرمان موتور تولید K7 را متوقف کرده است.

 

KMC K7 یا Sehol X7 (نام‌های دیگر: Sol X7 یا Jiayue X7) از یک موتور HFC4GC1.6E به حجم ۱۴۹۹ سی‌سی استفاده می‌کرد. این موتور توربو در ایران نسبت به نمونه چینی خود، قدرت و گشتاور کمتری تولید می‌کرد.

کی ام سی K7

نمونه چینی این موتور ۱۷۴ اسب بخار قدرت در میان دورهای ۴۸۵۰ تا ۵۵۰۰ تولید می‌کرد و گشتاور آن هم ۲۷۷ نیوتن‌متر در بین دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ بود. اما نمونه ایرانی آن ۱۷۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۱ نیوتن‌متر گشتاور داشت. نیرو و گشتاور این موتور توسط گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه DCT به محور جلو K7 منتقل می‌شد.

 

کرمان موتور سال‌ها قبل از عرضه K7 به بازار، تصمیم داشت که JAC Refine S7 را در خطوط تولید خود مونتاژ کند. حتی چندین نمونه از JAC S7 هم به ایران وارد شد و تا مرحله تست‌های جاده‌ای هم پیش رفت. اما از آنجایی که تولید S7 در سال ۲۰۲۰ در چین متوقف شد، کرمان موتور تصمیم گرفت نمونه به‌روزتر این خودرو را (SEHOL X7) در کشور مونتاژ کند.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

این خودروساز کرمانی در اواسط سال ۱۴۰۰ کراس‌اوور KMC K7 را به بازار ایران معرفی کرد. K7 گرچه چهره به‌روزتری در میان محصولات JAC داشت، اما کرمان موتور از همان ابتدا بسیاری از امکانات ایمنی این خودرو را حذف کرد.

به‌طوری‌که نسخه ایرانی K7 در کشورمان بدون رادار نقطه‌ کور، رادار تغییر لاین، هشدار برخورد از جلو و… به فروش می‌رسید. اما برخی امکانات این کراس‌اوور چینی مانند نمایشگرهای پشت آمپر و مالتی‌مدیا ۱۲.۳ اینچی، صندوق عقب ۹۶۰ لیتری، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز پارک اتوماتیک، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، رینگ‌های ۱۸ اینچی و… در زمان خود بسیار قابل توجه بودند. جالب است بدانیم که K7 آخرین بار با همین مشخصات در سال ۲۰۲۱ در چین تولید شد و ۱۳۹ هزار و ۸۰۰ یوان (۱ میلیارد و ۳ میلیون و ۷۶۴ هزار تومان) قیمت داشت.

جانشین کی ام سی K7 در بازار خودرو ایران

سهول QX یا JAC JS6 کراس‌اووری است که قصد دارد جای KMC K7 در خط تولید کرمان موتور را بگیرد. از ماه‌ها پیش تلاش شد تا این کراس‌اوور ناموفق در بازار خودرو چین و مکزیک را به عنوان خودرویی پرفروش در کشورمان معرفی کنند. اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است.

JS6 به عنوان جاشین کی ام سی K7 در ایران اکنون دویست و نود و چهارمین کراس‌اوور کامپکت پرفروش در بازار خودرو چین است! فروش این خودرو در چین آنقدر ضعیف است که در مهر ماه فقط ۳۳۶ نفر در کل کشور چین اقدام به خرید JS6 کردند.

سهول QX (جایگزین کی ام سی K7) به غیر از بازار خودرو چین در مکزیک هم عرضه می‌شود. البته نه با نام SEHOL. بلکه مکزیکی‌ها این کراس اوور چینی را با نام جک Sei 6 Pro می‌شناسند. همین موضوع باعث می‌شود که از این خودرو در آینده به عنوان یک محصول صادراتی درجه یک یاد شود.

قیمت کی ام سی JS6 در بازار خودرو چین و مکزیک

پیش از هر چیز ابتدا باید بدانیم کی ام سی JS6 در بازار خودرو چین چه قیمتی دارد. مدل ۲۰۲۱ این کراس اوور چینی در ۱۰ تیپ و مدل مختلف در چین قابل خرید است.

ارزان‌ترین نسخه ۲۰۲۱ کی ام سی JS6 قیمتی برابر با ۱۰۹ هزار و ۹۰۰ یوان دارد. این رقم معادل ۷۸۹ میلیون تومان است. اما فول‌ترین نسخه از این خودرو که به عنوان مدل ۲۰۲۱ به‌فروش می‌رسد ۱۹۶ هزار و ۹۰۰ یوان می‌ارزد که برابر است با یک میلیارد و ۴۱۴ میلیون تومان. پس اگر این کراس اوور چینی در فول‌ترین نسخه خود از سوی کرمان موتور وارد ایران شود، با خودرویی ارزان قیمت رو به رو نخواهیم بود.

کی ام سی JS6 تنها یک ورژن ۲۰۲۲ دارد که قیمت اعلامی برای آن، ۱۳۲ هزار و ۹۰۰ یوان است. براساس نرخ تبدیل ارز ۷۱۸۰ یوانی امروز در برابر تومان، این قیمت برابر است با ۹۵۴ میلیون و ۲۲۲ هزار تومان.

در بازار خودرو مکزیک، این کراس اوور چینی در سه نسخه و تیپ مختلف به فروش می‌رسد. ارزان‌ترین کی ام سی JS6 که در بازار خودرو مکزیک جک Sei 6 Pro نام دارد، SEI 6 PRO QUANTUM است که ۵۵۸ هزار پزو قیمت دارد. براساس نرخ تبدیل ارز پزو در برابر تومان این رقم برابر است با ۱ میلیارد و ۶۳۷ میلیون و ۳۰۴ هزار تومان.

نسخه میانی این کراس اوور چینی نیز SEI 6 PRO LIMITED نام دارد که قیمت تعیین شده‌برای آن هم ۶۱۳ هزار پزو بوده‌که معادل ۱ میلیارد و ۷۹۸ میلیون و ۶۸۸ هزار تومان است.

فول‌ترین مدل کی ام سی JS6 در مکزیک SEI 6 PRO VANGUARD است. این تیپ از JS6 به قیمت ۶۵۷ هزار پزو به فروش می‌رسد که معادل ۱ میلیارد و ۹۲۷ میلیون و ۷۹۴ هزار تومان است.

مشخصات فنی کی ام سی JS6 در بازار خودرو چین

کی ام سی JS6 چه در چین یا مکزیک فقط و فقط با یک قوای محرکه قابل خرید است. تنها موتوری که کمپانی مادر چینی برای این کراس اوور در نظر گرفت یک نمونه ۱.۵ لیتری توربو است که با کد HFC4GC1.6E (همانند کی ام سی K7) شناخته می‌شود.

این موتور توربو با حجم دقیق ۱۴۹۹ سی‌سی می‌تواند ۱۸۴ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. البته یکی از رسانه‌های چینی پس از تست قوای فنی این خودرو، قدرت موتور کی ام سی JS6 را ۱۷۱ اسب بخار اعلام کرد که ۱۳ اسب بخار کمتر از رقم اعلامی کمپانی مادر است.

گشتاور موتور کی ام سی JS6 نیز ۳۰۰ نیوتن متر است که از دور ۱۸۰۰ تا ۳۵۰۰ در دسترس راننده قرار دارد. نسخه‌های ارزان قیمت این خودرو در بازار چین با گیربکس ۶ سرعته دستی به فروش می‌رسد.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

این در حالی است که برای نسخه‌های فول و گران‌تر جعبه دنده ۶ سرعته DCT تر (WET) در نظر گرفته‌شد. تمامی نیروی موتور در همه مدل‌ها نیز به محور و چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. برای به حرکت درآوردن کی ام سی JS6 بنزین با اکتان ۹۲ نیز کافی است.

طول، عرض و ارتفاع این کراس اوور چینی برابر است با ۴۶۰۵، ۱۸۹۰ و ۱۷۰۰ میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۷۲۰ میلی‌متر از سوی کمپانی مادر اعلام شد. فاصله کی ام سی JS6 از سطح زمین ۱۸۵ میلی‌متر است.

حجم مخزن سوخت این کراس اوور ۵۵ لیتر است و فضایی بار آن نیز ۶۷۰ لیتر است. البته در صورت خواباندن صندلی‌های عقب این فضا به ۱۰۸۰ لیتر نیز می‌رسد. با بررسی ابعاد کی ام سی JS6 مشخص می‌شود که این کراس اوور از کی ام سی K7 کوچکتر و از JAC S5 بزرگ‌تر است.

از آنجایی که هنوز این خودرو توسط کرمان موتور به بازار ایران معرفی نشده است، نمی‌توان درباره امکانات رفاهی آن صحبت به‌طور قطعی صحبت کرد. اما JS6 در فول‌ترین نمونه ۲۰۲۲ مجهز به دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز پارک اتوماتیک، سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی، سانروف پانورامیک، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، پشت آمپر ۱۲.۳ اینچی، نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی و… است.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

تسلا Cybertruck پورشه ۹۱۱ را شکست داد / تحویل سایبرتراک در آمریکا شروع شد

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه دیگر نیازمند بلوکه‌کردن پول نیست

سورن پلاس XU7P جانشین پژو پارس ایران خودرو شد / قیمت و تجهیزات

قیمت فونیکس اف ایکس در ایران و چین چقدر است؟ / افت فروش FX در چین!

تیگو ۸ پرو پرمیوم چرا از خط تولید مدیران خودرو حذف شد؟




1 دیدگاه

  1. این بزرگترین اشتباه کارخانه کرمان موتور خواهد بود اگر این ماشین جایگزین k7 بکنه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط