نبکا ET5 شرکت نبکا ؛ محصول برقی کُشنده بازار خودرو ایران با یک ستاره ایمنی

از دست ندهید

نبکا ET5 که در اصل Skyworth EV6 نام دارد، نخستین کراس اوور برقی در بازار خودرو ایران است که توسط شرکت نبکا به بازار می‌آید. نمونه مونتاژی این خودرو در ایران فقط یک ستاره ایمنی از C-NCAP دریافت کرده‌است! اما شرکت نبکا با انتشار فیلم تست تصادف نسخه فیس‌لیفت نبکا ET5 که در ایران مونتاژ نمی‌شود، تلاش دارد این کراس‌اوور الکتریکی ناامن را ایمن معرفی کند.

نبکا ET5
تصویر تست تصادف نسخه فیس‌لیفت نبکا ET5

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – اگر به وب‌سایت شرکت نبکا مراجعه کنید، مشاهده خواهید کرد که تست تصادف نبکا ET5 در آن بارگذاری شده‌است.

اما از آنجایی که از دهه‌ها قبل انسان‌ها دسترسی به فضای وب و اطلاعات موثق آن دارند، می‌دانیم که نمونه مونتاژی ET5 در ایران خودرویی نیست که تست تصادف آن در وب‌سایت شرکت نبکا مشاهده می‌شود. بهتر است کمی مدارک و شواهد را درباره این خودرو بررسی کنیم.

 

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ وب‌سایت https://inf.news در نوشتاری تخصصی پرده از ناامن‌بودن Skyworth EV6 – نبکاET5 برداشت. در این نوشتار از Skyworth EV6 به عنوان خودرویی کُشنده یاد شد که فقط یک ستاره ایمنی از موسسه تست تصادف چینی C-NCAP دریافت کرده‌است. این وب‌سایت، Skyworth را شرکتی کلاه‌بردار توصیف کرد که قصد دارد خودرو EV6 ناامن را به عنوان محصولی حافظ محیط زیست به مردم معرفی کند.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

اگر سری به وب‌سایت C-NCAP بزنیم، با جستجوی نتایج تست تصادف نبکاET5 با حقایق جالبی روبرو می‌شویم. تصویر پایین کارنامه Nebka ET5 در آزمون‌های C-NCAP است. گرچه نتایج این آزمون به زبان چینی منتشر شد، اما اگر این تصویر باکیفیت (۲۳۷ کیلوبایت) را دانلود و در ساده‌ترین نرم‌افزارهای ترجمه مانند Google Translate آپلود کنید، پس از ترجمه فارسی می‌توانید جدول خاکستری رنگ سمت چپ را به راحتی مطالعه کنید.

آخرین ردیف این جدول خاکستری «امتیاز خودرو» است که فقط یک ستاره روبروی آن درج شده‌است! یعنی براساس شاخص‌های ارزیابی C-NCAP که هر خودرویی می‌تواند در آن پنج ستاره ایمنی را دریافت کند، Nebka ET5 فقط ۳۹.۹% امتیاز لازم از ۱۰۰% را کسب کرد تا به راحتی در این آزمون با یک ستاره ایمنی مردود شود.

نتیجه تست تصادف نبکا ET5 در C-NCAP

تصویر عملکرد خودرو نبکا ET5 در آزمون‌های تصادف C-NCAP را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید. اگر بخواهیم عمیق‌تر نتایج تست تصادف این خودرو را بررسی کنیم، باید گفت که اگر شما در کشور چین یک کلم را از کنار جاده به محل موسسه C-NCAP ببرید، می‌توانید پس از آزمون‌های این موسسه پنج ستاره ایمنی برای کلم خود دریافت کنید.

در ارزیابی برخورد خودروها توسط C-NCAP به طور کلی سه جنبه مورد بررسی عمیق قرار می‌گیرد: حفاظت از سرنشین، حفاظت از عابر پیاده و ایمنی فعال. البته درمیان تست‌های این موسسه، بحث حفاظت از سرنشینان به دلیل اهمیت فراوان خود، ۶۰ درصد این ماجرا را به خود اختصاص می‌دهد.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

امتیازات Nebka ET5 در تست‌های تصادف C-NCAP عبارتند از: ۲۹.۳۷۱ (امتیاز کامل ۶۴ امتیاز) در تست تصادف، ۳.۶۹۹ (امتیاز کامل ۷ امتیاز) در تست شلاق (تست حفاظت از سر در صندلی هنگام برخورد از عقب) و امتیاز حفاظت از سرنشینان در این خودرو ۳۸.۴۵٪ است. این نتیجه قطعاً یک شکست تمام عیار است. اما فقط نگاه‌کردن به امتیازات معنا و مفهوم خاصی ندارد. بیایید در مورد چند فاکتور خاص صحبت کنیم.

اولین مورد آزمایش ضربه به ستون کناری خودرو است. همانطور که در تصویر زیر می‌توان مشاهده کرد، نبکا ET5 با سرعت ۳۲ کیلومتر در ساعت با زاویه ۷۵ درجه به ستون صلب برخورد می‌کند.

نبکا ET5

امتیاز کامل این آیتم ۱۶ امتیاز است. اما ET5 هیچ امتیازی (صفر امتیاز) در این تست به دلیل تغییر شکل بسیار زیاد این ناحیه دریافت نکرد. همانطور که در تصویر بالا نیز مشخص است، حتی ستون‌های سمت راست نبکاET5 هم در این برخورد تغییر شکل دادند.

یکی دیگر از آزمایش‌های موسسه C-NCAP، تصادف خودرو با مانع سفت و سخت از روبرو به‌صورت برخورد صددرصدی است. در این تست، وسیله نقلیه با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت به دیواری سفت و سخت برخورد می‌کند.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

Nebka ET5 در این تست، هیچ امتیازی برای حفاظت از قفسه سینه (دومین مورد) دریافت نکرد. امتیاز این خودرو در بحث حفاظت از ناحیه سر (اولین مورد) ۱.۶۸۰ امتیاز از چهار امتیاز بود. ET5 فقط لگن راننده را در هنگام برخورد با دیواری سفت و سخت محافظت می‌کند. حتی ناحیه شکم راننده (امتیاز ۳.۸۲۲ از چهار) هم صد درصد مورد محافظت قرار نمی‌گیرد.

حفاظت از سرنشینان قطعا کلید ایمنی هر خودرویی است. دلیل اینکه خودروسازان کمربند ایمنی و کیسه‌های هوا را توسعه دادند، کاهش آسیب به سرنشینان خودرو در هنگام برخورد وسیله نقلیه است.

در بین تمام مدل‌های آزمایش‌شده توسط C-NCAP، میانگین امتیاز حفاظت جان از سرنشینان ۷۳.۰۸٪ از صد درصداست. در حالی که امتیاز این کراس اوور برقی فقط ۳۸.۴۵٪ است. یعنی تنها نیمی از میانگین امتیازات سایر خودروها که واقعاً تکان‌دهنده است. به امتیازهای صفر این خودرو در تصویر بالا توجه کنید!

بیایید دوباره به امتیاز حفاظت از عابرپیاده نگاه کنیم. این تست عمدتاً اثر حفاظتی وسایل نقلیه که با عابران پیاده در خارج از خودرو برخورد می‌کنند را ارزیابی می‌کند. نبکا ET5 در این مورد بالاترین امتیاز ممکن را بدست آورد. در برخوردهای جزئی عابر به بدنه این خودرو امتیاز ۹.۲۱۹ از ۱۵ دریافت شد و در نهایت این کراس اوور برقی توانست در این بخش امتیاز ۶۱.۴۶% را بدست آورد.

نبکا ET5

بحث ایمنی فعال این خودرو هم با ضریب درصدی ۳۰.۲۶% از امتیاز صد درصد به پایان رسید که قابل قبول نیست. Nebka ET5 پس از سه آزمون حفاظت از سرنشین، حفاظت از عابر پیاده و ایمنی فعال، امتیاز کل ۳۹.۹% را دریافت کرد. طبق استاندارد رتبه بندی ستاره‌های ایمنی C-NCAP، این پایین ترین درجه یک ستاره است.

آیا نبکا ET5 خودرویی ایمن است؟

نبکا ET5

پس از نتایج اسفناک این خودرو در تست‌های تصادف موسسه C-NCAP، کمپانی مادر باری دیگر این خودرو را برای انجام تست تصادف از کنار به C-NCAP ارسال کرد. اما اینبار نمونه فیس لیفت ET5 که در ایران وجود ندارد به این مرکز رفت.

نمونه فیس لیفت این خودرو (مدل ۲۰۲۳) فقط در تست ضربه ستون کناری، امتیاز ۱۳.۷۶۴ را از مجموع ۱۶ امتیاز بدست آورد. پس از تفسیر و تجزیه و تحلیل کارشناسان C-NCAP، از این تست مدل ۲۰۲۳ نبکا ET5 معادل پنج ستاره ایمنی را در تست ضربه ستون کناری دریافت کرد.

باید توجه کرد که این نسخه به بازار خودرو ایران نمی‌آید. حتی در اسناد و مدارک تست این خودرو هم به تست ضربه به ستون کناری خودرو درج شده‌است.

شرکت Skyworth Auto حتی هیچ گاه مدارکی برای تأیید پنج ستاره ایمنی‌بودن این خودرو از موسسه C-NCAP را نه به صورت رسمی و نه به صورت غیر رسمی ارائه نکرد. اما شرکت نبکا اصرار دارد که مدل مونتاژی Nebka ET5 از منظر ایمنی دارای پنج ستاره ایمنی است!

نکته جالب این است که شهروندان ایرانی برای خرید این خودرو کُشنده باید مبلغ ۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان هم پرداخت کنند. فقط نخستین خریداران این خودرو در ازای پرداخت چنین مبلغی شارژر خانگی را رایگان دریافت می‌کنند. حتی شارژر خانگی هم در زمان خرید این خودرو از نمایندگی‌های چینی این برند به صورت رایگان به مشتری اهدا می‌شود.

قیمت نبکا ET5 در بازار خودرو چین

نبکا ET5

نسخه مونتاژی نبکا ET5 در بازار خودرو چین ۱۹۸ هزار و ۸۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم براساس نرخ ارز امروز برابر با ۱ میلیارد و ۴۱۵ میلیون و ۴۵۶ هزار تومان است.

اگر ۳۲ درصد هزینه داخلی‌سازی زیر ۲۰ درصد، ۵/۵ درصد بیمه گمرک و مالیات علی‌الحساب در گمرک و سهم هلال‌احمر، ۱/۵ درصد هزینه‌های جانبی رندشده در گمرک (جمعاً ۳۹ درصد – تعرفه واردات CKD و SKD)، هزار دلار هزینه حمل دریایی (۵۰ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان)، ۷ درصد هزینه مونتاژ در ایران، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۲/۵ درصد مالیات هوای پاک، یک درصد مالیات ماده ۳۰ قانون مالیات ارزش افزوده، یک درصد مالیات شماره‌گذاری، ۱۲ میلیون هزینه بیمه شخص ثالث (بالاترین پوشش) و ۶۰۰ هزار تومان هزینه خدمات شماره‌گذاری (جمعاً ۱۳/۵ درصد + ۵ میلیون تومان)  به رقم حدودی ۲ میلیارد و ۲۲۶ میلیون تومان می‌رسیم.

حتی در این صورت، شرکت نبکا باز هم در ازای مونتاژ هر دستگاه ET5 مبلغ، ۵۶۴ میلیون تومان سود می‌کند. حال این سوال مطرح است که پرداخت مبلغ ۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومانی برای یک کراس اوور برقی ناامن در بازار خودرو ایران صحیح است یا خیر؟

بیشتر بخوانید:

موتور نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۲ استارت خورد

ثبت نام سایپا اطلس شروع شد / آغاز موج انصراف یا ابتدای راه تکمیل وجه؟

لادا نیوا تراول نیکا موتور با این مشخصات معرفی شد / قیمت و امکانات رفاهی

لادا وستا نیکا موتور با این مشخصات به بازار می‌آید / قیمت و امکانات




1 دیدگاه

  1. بنام خدا. اول تشکر از بیت ران بابت این مطلب .دوم سوال مهم واصلی اینکه چرا به اینجا رسیدیم ؟چرا تحریم چرا دورماندن از امکانات و فناوری و محصولات باکیفیت؟سوم در همین حال حاضر و وضع بد موجود چرا بجای ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل و تولید خودروهای مناسبتر ارز کشور صرف واردت چنین آشغالهایی از بلاد چین و امثالهم شود؟ تخفیف حدود سالی نه میلیارد دلار فروش نفت ما به کشور چین کم نبود حال باید بابت واردات آشغالهایی که اسباب کشتن مردمان کشورمان میشودازاین کشور میلیاردها دلار دیگر هزینه کنیم .لعنت خدا بر مسببین و عاملین و بالاخص مقصرین وضع موجود.اول ما خلق الله العقل .یاحق

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط