تاکسی برقی ایران‌خودرو با این مشخصات به بازار می‌آید / قیمت و تجهیزات

از دست ندهید

جدیدترین تاکسی برقی ایران‌خودرو یک MPV خوش فروش در بازار خودرو چین است. این خودرو که Bestune NAT نام دارد محصول شرکت بستیون از زیر مجموعه FAW است. Bestune NAT با باتری ۵۴ کیلووات ساعتی خود می‌تواند ۴۱۹ کیلومتر را با یکبار شارژ کامل پشت‌سر بگذارد. این خودرو اکنون نوزدهمین MPV پرفروش در بازار خودرو چین است.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – تاکسی برقی ایران‌خودرو پیش از ورود به بازار خودرو چین E05 نام داشت. اما کمپانی بستیون تصمیم گرفت در زمان تجاری‌سازی آن از نام NAT که مخفف Next Automatic Taxi به معنای تاکسی اتوماتیک آینده استفاده کند.

Bestune NAT از همان ابتدا به عنوان خودرویی برای مصارف حمل و نقل شهری طراحی و تولید شد. همانطور که در تصاویر این خودرو نیز مشخص است، تاکسی برقی ایران‌خودرو در سمت راست خود از درب کشویی استفاده می‌کند.

دلیل استفاده از درب کشویی در سمت راست این است که درب در زمان باز و بست‌شدن به موتورسواران احتمالی یا عابران برخورد نکند. ضمن اینکه ریسک برخورد درب با خودروهای کنار هم در زمان سوار و پیاده‌شدن مسافران کمتر می‌شود.

بستیون NAT وارداتی ایران خودرو برای مصارف تاکسیرانی، ۱۵۹ هزار و ۸۰۰ یوان در چین قیمت دارد. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز معادل یک میلیارد و ۱۳۴ میلیون تومان است. البته این احتمال وجود دارد که معافیت‌های مالیاتی برای مصارف حمل و نقل عمومی این خودرو باعث شود تا رقم نهایی مصرف‌کننده آن در کشورمان کمتر از این عدد باشد.

 

مشخصات فنی تاکسی برقی ایران‌خودرو

تاکسی برقی ایران‌خودرو

بستیون NAT وارداتی ایران خودرو به کشور، مجهز به یک موتور الکتریکی به قدرت ۱۶۱ اسب بخار (۱۲۰ کیلووات) است. این موتور می‌تواند گشتاوری برابر با ۱۵۵ نیوتن‌متر در اختیار راننده قرار دهد و گیربکس اتوماتیک یک سرعته آن نیرو را به محور جلو این MPV برقی منتقل می‌کند.

این خودرو با طولی برابر با ۴۴۵۰ میلیمتر، عرض ۱۸۴۰ میلیمتر و ارتفاع ۱۶۸۰ میلیمتر می‌تواند ۵ سرنشین را در میان فاصله بین دو محور ۲۸۵۰ میلیمتری خود جای دهد. حجم صندوق عقب ۴۵۴ لیتری بستیون NAT گرچه همانند سدان‌ها برای جابجایی اسباب و وسایل ایده‌آل نیست، اما به راحتی می‌تواند چمدان‌های یک یا دو مسافر را برای حرکت در مسیرهای فرودگاهی حمل کند.

تاکسی برقی ایران‌خودرو

بستیون NAT با وزنی برابر با ۱۷۰۰ کیلوگرم در ازای طی هر صد کیلومتر، ۱۳.۲ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کند. پک باتری‌های ۵۴ کیلووات ساعتی آن را هم اگر به شارژرهای شارژ سریع دسترسی داشته باشید می‌توانید در ۳۰ دقیقه از ۲۰ تا ۸۰ درصد شارژ کنید.

البته در نبود شارژرهای شارژ سریع باید زمانی برابر با ۸ ساعت و ۲۴ دقیقه برای پرشدن ظرفیت باتری آن از ۵ تا ۱۰۰ درصد منتظر ماند. خروجی شارژ سریع این خودرو در سمت چپ آن قرار دارد و در سمت راست آن هم می‌توان خروجی شارژ معمولی آن را مشاهده کرد.

تاکسی برقی ایران‌خودرو

نکته قابل توجه این است که باتری‌های لیتیوم یون فسفات NAT را شرکت معتبر BYD تولید می‌کند. این باتری‌ها ۸ سال یا ۶۰۰ هزار کیلومتر در بازار خودرو چین گارانتی دارند. MPV برقی بستیون NAT هم به تنهایی دارای گارانتی ۳ تا ۳۰۰ هزار کیلومتری است.

تاکسی برقی ایران‌خودرو در محور جلو از سیستم تعلیق مک‌فرسون مستقل استفاده می‌کند. در محور عقب هم بازوهای مولتی‌ لینک مستقل وظیفه جذب ضربات وارده به این بخش را برعهده دارد.

امکانات رفاهی و تجهیزات تاکسی برقی ایران‌خودرو

تاکسی برقی ایران‌خودرو

بستیون NAT وارداتی ایران خودرو دارای رینگ‌های ۱۷ اینچی، ترمزهای دیسکی و ترمز پارک برقی است. در این خودرو بجای تایر زاپاس، کیت تعمیر پنچری وجود دارد تا فضای آن به اسباب و وسایل مسافران اختصاص پیدا کند.

ترمزهای ABS و EBD، ترمز کمکی BA، سامانه‌های کنترل پایداری و کنترل کشش، هشدار نبستن کمربند ایمنی برای سرنشینان ردیف اول و TPMS هم جزئی از تجهیزات بستیون NAT به شمار می‌روند.

تاکسی برقی ایران‌خودرو فقط با دو ایربگ راننده و سرنشین جلو به بازار می‌آید. سنسورهای عقب و دوربین دید عقب هم به پارک‌کردن این خودرو در فضاهای پایانه‌ای کمک می‌کنند.

NAT همچنین دارای کروز کنترل است و راننده می‌تواند حالات رانندگی اسپرت، اکونومی و نرمال را در این خودرو تغییر دهد. در کنار ترمز پارک برقی، بستیون NAT مجهز به سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی است.

تاکسی برقی ایران‌خودرو

درب کشویی سمت راست این MPV برقی به صورت الکتریکی باز و بست می‌شود و استارت آن هم دکمه‌ای است. فرمان آن دارای روکش چرم مصنوعی است و تنظیم آن کاملاً دستی است. البته صندلی راننده مجهز به تهویه است تا در رانندگی‌های طولانی راحتی بیشتری داشته باشد.

نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی، بلوتوث، چراغ‌های جلو LED، ایرکاندیشن اتوماتیک دستی، خروجی تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب و فیلتر PM2.5 برای پالایش هوای داخل کابین هم از دیگر امکانات این خودرو به شمار می‌روند.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

قیمت بستیون T77 بهمن موتور چقدر از بازار خودرو چین گرانتر است؟

گواهی اسقاط تاکسی گران شد / تازه‌ترین تغییرات گواهی اسقاط خودروهای‌فرسوده

واردات خودرو به ایران مخالفان دولتی دارد / تحلیل آمار تولید و واردات خودرو

صابر خسروی دومین سکوی قهرمانی خود را در مسابقه رالی Kocaeli ترکیه بدست آورد

تعویق بازگشایی سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی به هفته آینده

موعد تحویل سایپا اطلس تغییر کرد / مقصر اصلی کیست؟




3 دیدگاه

  1. اگه راننده تاکسی یک میلیاردو چهارصد میلیون داشته باشه،،میره یه پرایدمیخره با اسنپ کار می‌کنه ،،بقیشو میزاره بانک سودشو میکنه،،راحت تره،

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط