چری آریزو ۸ در نمایشگاه خودرو قطر به نمایش درآمد / فونیکس آینده بازار ایران

از دست ندهید

چری آریزو ۸ احتمالاً تا اواخر امسال به عنوان فونیکس آریزو ۸ از سوی مدیران خودرو وارد بازار خودرو کشورمان خواهد شد. آریزو ۸ قرار است با موتور دو لیتری توربو به عنوان قوی‌ترین سدان مدیران خودرو در نمایندگی‌های این برند به‌فروش برسد. این خودرو چینی، بیستمین سدان پرفروش در بازار خودرو چین است و فروش هشت ماه گذشته آن در چین از ۳۸ هزار دستگاه عبور کرد.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – سدان‌ها در سال‌های اخیر در حال رها کردن جایگاه خود در بازار اروپا و آمریکای شمالی هستند. اما این خودرو ها همچنان در میان چینی‌ها و البته بازار خودرو خاورمیانه محبوبیت بسیاری دارند.

از همین رو، چری (فونیکس) حاضر شد تا آریزو ۸ را به میدانی بفرستد که تویوتا کرولا، هوندا سیویک و فولکس‌واگن Lavida پرچمدار آن در چین هستند. چری برنامه دارد تا این سدان ۴/۷ متری را با نام فونیکس آریزو ۸ به ایران ارسال کند.

چری آریزو ۸

نام و ابعاد آریزو ۸ نشان می‌دهد که جایگاه این خودرو، بالاتر از سدان‌های کوچکتر چری یعنی Arrizo 5 Plus و Arrizo 5 Pro است. چری آریزو ۸ اکنون در ایران است و بنا و به بیان مدیران خودرو، مراحل نهایی تست برای عرضه به بازار را پشت سر می‌گذارد.

پیش از هر چیز باید بدانیم که آریزو ۸ اکنون در بازار خودرو چین در جایگاه بیستمین سدان کامپکت پرفروش قرار دارد. پس بهتر است به‌جای تعریف و تمجیدها، واقعیت‌ها را درباره این خودرو جدید مدیران خودرو بیشتر بدانیم.

آمار فروش چری آریزو ۸ در بازار خودرو چین

چری آریزو ۸

آریزو ۸ در هشتم آوریل (اردیبهشت سال قبل) سال ۲۰۲۲ به بازار خودرو چین معرفی شد. اما فروش رسمی این خودرو از ماه اکتبر (مهر/آبان سال قبل) در بازار خودرو چین شروع شد.

در آن ماه چری موفق شد ۴۵۱۶ دستگاه آریزو ۸ را به دست مشتریان چینی برساند. این رقم در نوامبر (آذر/دی سال قبل) ۲۰۲۲ به ۵۹۳۷ دستگاه رسید. یعنی ۳۱.۴% افزایش فروش تنها در یک ماه.

فروش چری آریزو ۸ در دسامبر ۲۰۲۲ رکورد زد و چری ۸۴۸۸ دستگاه از این سدان کامپکت را به چینی‌ها فروخت. این آمار نشان داد که آریزو ۸ یکبار دیگر رشد فروش را تجربه کرد که اینبار ۴۲.۹% بود.

اما با شروع سال ۲۰۲۳ اوضاع برای این محصول چری به‌خوبی پیش نرفت. آریزو ۸ در ژانویه امسال (دی/بهمن سال قبل) با کاهش ۶۲.۲ درصدی فروش، تنها ۳۲۰۳ مشتری در بازار چین داشت.

روند فروش این خودرو در فوریه امسال (بهمن/اسفند سال قبل) بدتر هم شد و در مقایسه با ماه قبل، ۴۲.۷% از فروش این خودرو کم شد. به‌طوری که در آن ماه فقط ۱۸۳۳ دستگاه از این خودرو به مشتریان چینی تحویل شد. این بدترین آمار فروش آریزو ۸ در طول ۶ ماه قبل بود.

آخرین آمار فروش این خودرو سال قبل مربوط به ماه مارس (اسفند ۱۴۰۱/فروردین ۱۴۰۲) است. آریزو ۸ در ماه قبل بالاخره پس از دو ماه رشد فروش را تجربه کرد و تعداد خودروهای تحویلی به ۳۱۰۹ دستگاه رسید. این رقم یعنی ۱۱۳.۲% رشد فروش در طول یک ماه.

آوریل سال جاری فروش این خودرو ناگهان به ۵۱۱۵ دستگاه رسید و در May این رقم حتی از ۵۱۳۳ دستگاه هم عبور کرد. در ماه‌های جولای و آگوست هم به ترتیب ۵۵۵۲ و ۷۵۳۸ دستگاه از این خودرو توسط چینی‌ها خریداری شد.

مشخصات فنی فونیکس آریزو ۸

چری آریزو ۸ با یک مشخصات فنی در بازار خودرو چین به‌فروش می‌رسد. این سدان ۱۴۲۸ کیلوگرمی (۱۴۷۱ کیلوگرم در مدل‌های فول) دارای قوای محرکه چهار سیلندر چری با کد SQRF4J16C است.

این موتور ۱.۶ لیتری (۱۵۹۸ سی‌سی) توربو، ۱۹۷ PS (۱۹۴ اسب بخار) در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید می‌کند. اما جالب این است که یکی از رسانه‌های چینی قدرت واقعی این موتور را ۱۸۳ اسب بخار اندازه‌گیری کرد. گشتاور خروجی آن نیز ۲۹۰ نیوتن‌متر است که در بین دورهای ۲ تا ۴ هزار در دسترس راننده قرار دارد.

شتاب صفر تا صد کیلومتر آریزو ۸ با موتور ۱.۶ لیتری توربو  ۶.۵ ثانیه اعلام شد. این سدان کامپکت می‌تواند با چنین موتوری تا ۲۰۵ کیلومتر در ساعت به شتابگیری ادامه دهد.

نیرو و گشتاور موتور چری آریزو ۸ با موتور ۱.۶ لیتری توربو توسط گیربکس ۷ سرعته DCT تر به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. تعلیق جلو از نوع مک‌فرسون و تعلیق عقب هم با بازوهای مستقل وظیفه تعادل این سدان را برعهده دارند. طول، عرض و ارتفاع این خودرو برابر با ۴۷۸۰×۱۸۴۳×۱۴۶۹ میلیمتر است. فاصله بین دو محور آریزو ۸ هم ۲۷۹۰ میلیمتر اعلام شد.

چری آریزو ۸ با موتور تیگو ۸ پرو به بازار می‌آید؟

چری آریزو ۸

اما این خودرو احتمالاً با موتور قوی‌تری که در زیر درب موتور تیگو ۸ پرو دیدیم هم به بازار ایران می‌آید. این موتور که با کد SQRF4J20 معرفی شد، ۲ لیتر (۱۹۹۸ سی‌سی) حجم دارد و مجهز به توربوشارژ است.

قدرت خروجی این موتور ۲۵۴ PS (۲۵۰ اسب‌بخار) در ۵۵۰۰ دور در دقیقه است. چری آریزو ۸ در این نسخه گشتاور ۳۹۰ نیوتن‌متری دارد که در بین دورهای ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ می‌توان از آن بهره برد. شتاب این مدل ۶ ثانیه است.

گیربکس این مدل هم ۷ سرعته DCT تر است که نیرو را به محور جلو منتقل می‌کند. احتمال حضور این خودرو با موتور ۲ لیتری توربو در بازار خودرو ایران قوی‌تر است. خصوصاً آنکه این خودرو در مدل‌های ۲۰۲۳ فقط با این قوای محرکه در بازار خودرو چین قابل خرید است.

امکانات رفاهی فونیکس آریزو ۸

چری آریزو ۸

هنوز لیست آپشن‌ها و امکانات رفاهی این سدان چری برای بازار ایران مشخص نیست. اما بد نیست پیش از ورود این خودرو به کشورمان، آپشن‌های آن را در بازار چین بررسی کنیم.

چری آریزو ۸ در مدل‌های پایه با رینگ‌های ۱۶ اینچی و تایرهای ۲۰۵/۶۰ به دست مشتری می‌رسند. این در حالی است که نسخه‌های فول این سدان مجهز به رینگ‌های ۱۸ اینچی و تایرهای ۲۲۵/۴۵ هستند.

تمامی مدل‌های این خودرو تایر زاپاس دارند که در درون محفظه بار آن قرار می‌گیرد. در بخش امکانات پایه ایمنی، آریزو ۸ به ترمزهای ABS و EBD، ترمز کمکی BA، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، سامانه مانیتورینگ فشار باد تایرها و هشدار نبستن کمربندی ایمنی برخوردار هستند.

ایربگ‌های راننده، سرنشین و جانبی در تمامی مدل‌های استاندارد هستند. اما ایربگ‌های پرده‌ای را می‌توان فقط در مدل فول این خودرو دید. چری ایربگ زانو را هم برای راننده در این خودرو تدارک دید که البته فقط مخصوص نسخه‌های فول و گران قیمت است.

دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، هشدار هستگی راننده، هشدار بازشدن درب‌ها و سنسورهای پارک جلو در نسخه‌های فول وجود دارند. اما همه مدل‌های ارزان و گران با سنسورهای عقب استاندارد به بازار می‌آیند. مدل‌های پایه هم مجهز به دوربین دید عقب و کروز کنترل معمولی هستند.

همه مدل‌های چری آریزو ۸ با سیستم‌های ورود بدون کلید، استارت/استاپ، ترمز پارک برقی و کنترل حرکت خودرو در سربالایی‌ها به‌فروش می‌رسند. اما اصل ماجرا در تفاوت‌های سامانه‌های رانندگی هوشمند است.

سامانه‌های رانندگی هوشمند

مدل‌های فول این خودرو سیستم هشدار نقاط کور را دارند. در نسخه‌های رده متوسط امکاناتی چون رادار خطی و هشدار خروج از خط هم مشاهده می‌شود. اما مدل‌های پایه و ارزان هیچکدام از این امکانات را ندارند.

تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار تصادف از جلو، هشدار تصادف از عقب (فقط در نسخه فول) و ترمزهای اکتیو هم جزئی از آپشن‌های ایمنی این خودرو بشمار می‌روند.

چری آریزو ۸ سطح دوم رانندگی خودکار را به راننده ارائه می‌دهد و در نسخه‌های فول شاهد دوربین ثبت وقایع داخل و خارج خودرو هم هستیم.

نکته مثبت درباره این خودرو آن است که تمامی مدل‌های ارزان و گران با سقف پانورامیک بازشونده و درب صندوق عقب برقی به دست مشتری می‌رسند.

تنظیم دستی زاویه فرمان و دسته‌دنده الکترونیکی هم در همه مدل‌ها وجود دارد. اما فقط نسخه‌های گران این خودرو شیفتر پشت فرمان دارند.

مدل‌های پایه با نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی به‌فروش می‌رسند. اما نسخه‌های فول نمایشگر لمسی ۱۰.۳ اینچی دارند. شارژ وایرلس تلفن همراه هم مخصوص نمونه‌های گران قیمت است.

مدل‌های میان رده از لحاظ قیمت دارای گرمکن صندلی‌های جلو هستند. نمونه‌های فول اما سردکن صندلی‌های جلو را هم ارائه می‌کنند.

نمایشگر کلاستر خودرو هم در مدل‌های پایه ۱۰.۲۵ اینچی و در نمونه‌های فول ۱۰.۳ اینچی است. نسخه‌های فول آریزو ۸ gesture Control (تنظیمات منو با اشاره انگشت)، دوربین تشخیص چهره و سیستم صوتی SONY با هشت اسپیکر را نیز دارند.

چراغ‌های جلو و عقب LED، نورپردازی داخلی، آیینه‌های جانبی برقی گرمکن‌دار، سنسور باران (در مدل‌های فول)، ایرکاندیشن اتوماتیک دو نقطه‌ای (در مدل‌های فول)، خروجی تهویه عقب (در مدل‌های فول)، فیلترهای PM2.5، یونیزه و پخش‌کننده رایحه مخصوص هم در نسخه‌های فول این خودرو مشاهده می‌شوند.

قیمت فونیکس آریزو ۸ در بازار خودرو چین

نسخه پایه این سدان چینی را می‌توان با ۱۲۰ هزار و ۹۰۰ یوان خریداری کرد. این رقم براساس نرخ تبدیل معادل ۸۴۹ میلیون و ۹۲۷ هزار تومان است.

فول‌ترین مدل آریزو ۸ هم در بازار چین در نمایندگی‌های چری به قیمت ۱۳۷ هزار و ۹۰۰ یوان توسط چینی‌ها قابل خرید است. یعنی ۹۶۹ میلیون و ۴۳۷ هزار تومان.

بنابر شایعات، مدیران خودرو در طول دو تا سه ماه آینده آریزو ۸ را در بازار خودرو ایران عرضه خواهدکرد. البته رقمی که برای خرید این خودرو اعلام شد نیز حدود ۲ میلیارد تومان است.

چری آریزو ۸

چری آریزو ۸ در مجموع خودرویی قابل قبول از برند چری است. اما باید دید با وجود معرفی فونیکس آریزو ۶ جی تی با موتور ۱۹۷ اسب بخاری تیگو هفت پرو، آیا چری آریزو ۸ ارزش خرید دارد یا خیر.

فراموش نکنیم که موفقیت محصولات چری در ایران، در سایه نبود برندهای معتبر جهانی بدست می‌آید. چرا که مشتری ایرانی بدون شک با وجود برندهای جهانی به سراغ چینی‌ها نخواهد رفت. این اتفاق در بازار خودرو ترکیه نیز رخ داد و ترک‌ها با وجود برندهای مطرح، تمایلی برای خرید خودرو های چینی ندارند. اما انتخاب ما از روی اجبار است.

بیشتر بخوانید:

سوپراسپرت افغانستانی سیمرغ در نمایشگاه خودرو ژنو قطر رونمایی شد




2 دیدگاه

  1. فکر میکنم در آینده ای نزدیک خودروسازی(کیفیت و کمیت) در جهان توسط چینی ها فتح خواهد شد
    ما همچنان نقد های غیر منصافنه ای میکنیم با وجود اثبات کیفت مناسب خودرو های چینی

  2. لابد آلمانی ها هم همینجور نشستن دارن نگاه میکنن!!!
    همه دنیا دارن پیشرفت میکنن. در حال حاضر هیچ جای دنیا در شرایط مساوی ماشین چینی انتخاب اول هیچکسی نیست.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط