قیمت محصولات چری در قطر چقدر است؟ / مقایسه بازار قطر و ایران

از دست ندهید

قیمت محصولات چری در قطر بسیار کمتر از بازار خودرو ایران است. اینکه دلیل گران فروشی عرضه کننده محصولات این برند چینی چیست را باید در سیاست‌گذاری‌های آنها جستجو کرد. اما با مقایسه قیمت محصولات چری در قطر و ایران به نکات تلخی می‌رسیم. نکاتی که روشن‌کننده میزان گرانی محصولات این برند در بازار خودرو ایران هستند.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – این یک حقیقت است که بسیاری از برندهای چینی، در قطر هم نمایندگی فروش دارند. اما اینکه چقدر قطری‌ها علاقه‌مند به تملک خودروهای چینی هستند را باید در کف خیابان‌های دوحه و الریان جستجو کرد.

به بهانه برگزاری نمایشگاه خودرو ژنو که قطری‌ها میزبان آن هستند، سری به خیابان‌های دوحه زدیم. به جرأت می‌توان گفت که یافتن‌حتی یک خودرو چینی در این کشور ۲.۶ میلیون نفری، کاری بسیار دشوار است.

با این تفکر که قیمت خودروهای چینی در بازار خودرو قطر کمتر از ایران است، به سراغ بررسی قیمت محصولات چری در قطر می‌رویم. این برند چینی در ایران محصولات بسیاری در سبد عرضه خود دارد و محصولات خود را با نام‌های متفاوتی به دست متقاضیان می‌رساند.

قیمت چری تیگو ۸ پرو مکس در بازار خودرو قطر

نمایندگی رسمی چری در کشور قطر، کراس‌اوور تیگو ۸ پرومکس را از ۱۰۹ هزار ریال به دست مشتریان این خودرو می‌رساند. براساس نرخ تبدیل ارز ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی هر ریال قطر، این قیمت برابر است با ۱ میلیارد و ۴۹۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان.

اما عرضه‌کننده این خودرو در ایران، این محصول را به بهای ۲ میلیارد و ۳۷۹ میلیون تومان به بازار ارائه می‌کند. به بیانی دیگر، اختلاف قیمتی چری تیگو ۸ پرومکس ایرانی با قطری، ۸۸۶ میلیون تومان است! یعنی خریداران ایرانی، ۳۷.۱۸% بیشتر از یک شهروند قطری برای تملک این خودرو هزینه می‌کنند.

این در حالیست که بهای چری تیگو ۸ پرومکس با موتور دو لیتری توربو، از ۱۱۹ هزار و ۹۰۰ یوان شروع می‌شود که برابر است با ۸۲۹ میلیون و ۷۰۸ هزار تومان. یعنی اختلاف قیمت نمونه چینی این خودرو با ورژن ایرانی آن، ۱ میلیارد و ۵۴۹ میلیون و ۲۹۲ هزار تومان است. به بیانی دیگر، نسخه ایرانی تیگو ۸ پرومکس ۶۵.۰۶% گرانتر از نمونه چینی آن است.

قیمت چری تیگو ۸ پرو در بازار خودرو قطر

قیمت محصولات چری در قطر

چری تیگو ۸ پرو با موتور ۱.۶ لیتری توربو ۱۹۷ اسب بخاری هم در بازار خودرو قطر وجود دارد. خرید این کراس‌اوور چینی در نمایندگی این برند از ۹۳ هزار ریال ممکن است.

براساس نرخ تبدیل ارز، این رقم برابر است با ۱ میلیارد و ۲۷۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان. عرضه‌کننده این محصول در بازار خودرو ایران اما آن را در ازای دریافت مبلغ ۱ میلیارد و ۷۹۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان واگذار می‌کند. به بیانی دیگر، نمونه قطر این خودرو ۵۴۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از نسخه ایرانی آن ارزانتر است. یعنی یک تیگو هشت پرو را در قطر ۴۳.۷۲% درصد ارزانتر از ایران می‌توان خریداری کرد.

از طرفی دیگر، نمونه چینی این خودرو ۱۳۴ هزار و ۸۰۰ یوان قیمت دارد که برابر است با ۹۳۲ میلیون و ۸۱۶ هزار تومان. به زبانی ساده‌تر، نسخه چینی تیگو هشت پرو ۸۵۹ میلیون و ۵۸۴ هزار تومان از ورژن ایرانی آن ارزانتر است. یعنی ۴۷.۹۸% قیمت کمتر در ازای دریافت همان خودرو.

قیمت چری تیگو ۷ پرو در بازار خودرو قطر

قیمت محصولات چری در قطر

چری تیگو هفت پرو را می‌توان با پرداخت ۸۶ هزار ریال از نمایندگی این برند چینی در قطر خریداری کرد. این رقم پس از محاسبه نرخ تبدیل ارز برابر است با ۱ میلیارد و ۱۷۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان.

عرضه‌کننده ایرانی این خودرو اما آن را به بهای ۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رساند. این بدان معناست که این کراس‌اوور چینی در قطر ۲۷۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ارزانتر از ایران است. یعنی ۱۸.۷۸% پول کمتری می‌دهید و همان خودرو را دریافت می‌کنید.

جالب اینجاست که همین خودرو در بازار خودرو چین، از ۷۷ هزار و ۹۰۰ یوان قابل خرید است که معادل رقمی برابر با ۵۳۹ میلیون و ۶۸ هزار تومان است. اگر دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم متوجه می‌شویم که نسخه ایرانی تیگو هفت پرو، ۹۱۱ میلیون و ۷۳۲ هزار توان ار نمونه چینی آن گرانتر است. یعنی شما برای خرید این کراس‌اوور نسبت به یک شهروند چینی، ۶۲.۷۷% پول بیشتری در ایران پرداخت می‌کنید.

قیمت چری آریزو ۶ پرو در بازار خودرو قطر

قیمت محصولات چری در قطر

همانند بازار خودرو ایران، چری آریزو ۶ پرو در کشور قطر هم به فروش می‌رسد. قطری‌ها این سدان ۱۴۷ اسب بخاری را از ۶۴ هزار ریال می‌توانند خریداری کنند. این رقم برابر است با ۸۷۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان.

اما این خودرو را شما در ایران پس از واریز مبلغ ۱ میلیارد و ۲۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به حساب عرضه‌کننده آن می‌توانید خریداری کنید. به عبارتی دیگر، چری آریزو ۶ پرو، ۳۶۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ایران گرانتر از همان خودرو در قطر است. یعنی یک شهروند قطری این خودرو را ۲۹.۱۷% ارزانتر از شما در کشور خود خریداری می‌کند.

البته این این خودرو را می‌توان در کشور چین از ۷۹ هزار و ۹۰۰ یوان خریداری کرد که برابر است با ۵۵۲ میلیون و ۹۰۸ هزار تومان. به بیانی دقیق‌تر، یک چینی این سدان را ۶۸۵ میلیون و ۴۹۲ هزار تومان ارزانتر از یک ایرانی خریداری می‌کند. یعنی نمونه چینی این خودرو، ۵۵.۳۱% ارزانتر از نسخه ایرانی آن است.

قیمت چری آریزو ۵ توربو در بازار خودرو قطر

قیمت این سدان چینی در بازار خودرو قطر از ۵۳ هزار ریال شروع می‌شود که معادل ۷۲۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. اما عرضه‌کننده ایرانی این خودرو در کشورمان، آن را در ازای دریافت مبلغ ۱ میلیارد و ۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به دست مصرف کننده داخلی می‌رساند.

به عبارتی دیگر، یک شهروند قطری، آریزو پنج توربو را در کشور خود، ۳۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ارزانتر از یک ایرانی خریداری می‌کند. یعنی نسخه قطری این خودرو، ۳۱% از نمونه ایرانی آن ارزانتر است. از آنجایی که سالهاست آریزو پنج توربو در بازار خودرو چین به فروش نمی‌رسد، نمی‌توان قیمت نمونه ایرانی این خودرو را با نسخه چینی آن مقایسه کرد.

قیمت ام وی ام X55 PRO در بازار خودرو قطر

در میان لیست قیمت محصولات چری در قطر، شهروندان این کشور می‌توانند این کراس‌اوور چینی را از ۶۲ هزار ریال خریداری کنند که معادل ۸۴۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. نماینده ایرانی این برند، اما آن را پس از واریز مبلغ ۱ میلیارد و ۲۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به دست مشتریانش می‌رساند.

دریافت چنین مبلغی از سوی عرضه‌کننده ایرانی این خودرو یعنی شما به عنوان خریدار ام‌وی‌ام ایکس ۵۵ پرو، ۴۰۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان از یک قطری پول بیشتری برای خرید آن هزینه می‌کنید. یعنی نسخه ایرانی این کراس‌اوور چینی، ۳۲.۰۳% از نمونه قطری آن گرانتر است.

این خودرو را در بازار خودرو چین هم می‌توان خریداری کرد. ارزانترین نمونه چینی این خودرو، ۷۳ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم پس از تبدیل نرخ ارز برابر با ۵۱۱ میلین و ۳۸۸ هزار تومان است.

اگر به بازار خودرو چین نگاه کنیم، مشخص می‌شود که یک شهروند چینی، این خودرو را ۷۳۸ میلیون و ۱۱۲ هزار تومان از یک ایرانی ارزانتر خریداری می‌کند. به بیانی دیگر، نسخه ایرانی این خودرو، ۵۹.۰۷% گرانتر از همان خودرو در نمایندگی چری در کشور چین است.

پاسخ به پرسش‌های متداول

آیا خودروهایی مثل ام‌وی‌ام ایکس ۲۲ را در کشور قطر می‌توان خریداری کرد؟

– خیر، در کشور قطر نه تنها این خودرو را در نمایندگی‌های چری نمی‌توان مشاهده کرد، بلکه هنوز محصولاتی مانند فونیکس FX (اومودا پنج) هم به بازار خودرو آن کشور نرسیده‌اند.

آیا این واقعیت دارد که حدود ۲۰ درصد از خودروهای کشور قطر را چینی‌ها تشکیل دادند؟

– کشور قطر ۲.۶ میلیون نفر جمعیت دارد که فقط ۳۱۳ هزار نفر آن قطری هستند. یعنی مابقی ۲.۳ میلیون نفری که در آن کشور زندگی می‌کنند، مهاجر هستند. این مهاجران عمدتاً از کشورهایی مانند هندوستان، بنگلادش و… به قطر آمدند تا با کار در این کشور، درآمد کسب کنند. پس مسلماً ثروت این مهاجران از قطری‌ها به مراتب کمتر است. چینی‌ها هم خودروهای خود را با تخفیف‌های بسیار زیادی در بازار خودرو قطر به‌فروش می‌رسانند. همین موضوع موجب شد تا برخی از مهاجرین هندی و پاکستانی و… اقدام به خرید این خودروها کنند. اما زمانی‌که بحث آمار و ارقام می‌شود، برخی از رسانه‌ها عنوان می‌کنند که X درصد از خودروهای قطر چینی هستند. در صورتی‌که مشاهدات میدانی و مصاحبه‌ها نشان می‌دهد که قطری‌ها به دنیال خودروهای اصیل و بادوام هستند.

بیشتر بخوانید:

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

چری آریزو ۸ در نمایشگاه خودرو قطر به نمایش درآمد / فونیکس آینده بازار ایران

سوپراسپرت افغانستانی سیمرغ در نمایشگاه خودرو ژنو قطر رونمایی شد

نمایشگاه بین‌المللی خودرو ژنو ۲۰۲۳ افتتاح شد / پوشش خبری بیت‌ران از نمایشگاه ژنو




6 دیدگاه

  1. ایرانیان هم مانند بنگلادشی ها دنبال جنس ارزان چینی هستند ولی پول خودرو اروپایی پرداخت میکنند، ملت همیشه مظلوم

    • و بیچاره من ایرانی ای که با درآمدی معادل یک پنجم یک قطری و یا چینی، برای شاهین اتوماتیک باید ۶۱۳ ملیون تومان در کشور خودم پول بدم … یعنی معادل تیگو ۸ پرو، آن کجا و این کجا …

  2. خدارو شکر که ایران گوشی موبایل تولید نمیکنه وگرنه اون رو هم باید خیلی گرون میخریدیم

  3. لطفا آدرس غلط ندهید
    اگرچه شرکتهای خودروسازی از قوانین ظالمانه صمت بهرمند میشوند مثل بلوکه کردن پول مشتری به مدت سه ماه و بیشتر و دادن هیچ سودی و دادن فقط ۱درصد ماهیانه بعنوان جریمه و راه انداختن لیزینگ با پول مردم بیچاره
    اما مابه تفاوت قیمت خودرو با عناوین مختلف و تکراری به جیب دولت و ارگانها میرود البته برای حمایت از خودرو داخلی اما چرا همیشه مردم باید هزینه ی این بیکفایتیها و حرص و طمع مسیولین خداشناس و خدوم را بدهند جای سوال است

  4. حاکمیت قطر با مدیریت شیخ تمیم که درود بر شرفش بهترین کیفیت زندگی رو برای قطری ها فراهم کرده.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط