فونیکس آریزو ۶ جی تی به نمایندگی‌های مدیران خودرو رسید / بررسی فنی + کاتالوگ

از دست ندهید

فونیکس آریزو ۶ جی تی جدیدترین سدان چینی بازار خودرو ایران است که این روزها بی سروصدا در نمایندگی‌های مدیران خودرو حضور دارد. این خودرو که در نمای روبرو یک کپی آشکار از محصولات لکسس است، از موتوری استفاده می‌کند که پیش‌تر در خودروهایی نظیر فونیکس FX و تیگو ۸ پرو وجود داشت. این خودرو چینی هشتاد و پنجمین سدان کامپکت پرفروش در بازار خودرو چین است.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – مدیران خودرو پیش‌تر سدان آریزو ۶ پرو را تحت برند FOWNIX به بازار خودرو کشور ارائه می‌کرد. این خودرو از موتور ۱.۵ لیتری توربو بهره‌مند است که می‌تواند ۱۴۷ اسب‌بخار نیرو تولید کند. گشتاور آریزو ۶ پرو ۲۱۰ نیوتن‌متر است و شتاب آن هم به ۱۰.۵ ثانیه می‌رسد.

فونیکس آریزو ۶ جی تی در حقیقت نسخه قوی‌تری از Arrizo 5 Plus است که در بازار ایران آن را به اسم آریزو ۶ پرو می‌شناسیم. این سدان چینی نخستین بار در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور پارسال) به عنوان یک سدان اسپرت معرفی شد. به لطف موتور قوی‌تر فونیکس آریزو ۶ جی‌تی، شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو به ۶ ثانیه رسید.

فونیکس آریزو ۶ جی تی

با توجه به احتمال بسیار بالای ورود سدان آریزو ۸ به بازار خودرو ایران، مدیران خودرو قصد دارد با فروش فونیکس آریزو ۶ جی تی فاصله میان آریزو ۶ پرو و آریزو ۸ را پر کند.

فول‌ترین نسخه این خودرو در بازار خودرو چین، ۹۹ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت دارد. این قیمت براساس شرایط تبدیل ارز امروز معادل ۶۸۷ میلیون و ۳۱۲ هزار تومان است. حال باید دید مدیران خودرو این سدان چینی را، چند با مشتریان ایرانی حساب خواهد کرد.

مشخصات فنی فونیکس آریزو ۶ جی تی

فونیکس آریزو ۶ جی تی

فونیکس آریزو ۶ جی تی با دو موتور در بازار خودرو چین حضور دارد. موتور نخست یک نمونه ۱.۵ لیتری (۱۴۹۸ سی‌سی) توربو به قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر است.

این موتور دقیقاً همان قوای محرکه‌ای است که فونیکس تیگو ۷ هم وجود دارد. آریزو ۶ جی تی ۱.۵ لیتری توربو نیرو و گشتاور خود را از طریق یک گیربکس CVT به محور جلو منتقل می‌کند که قابلیت شبیه‌ساز تعویض دنده ۹ سرعته دارد.

اما موتور دوم یک نمونه ۱.۶ لیتری (۱۵۹۸ سی‌سی) توربو است که با کد SQRF4J16C شناخته می‌شود. این موتور قادر است ۱۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور خروجی آن نیز به ۲۹۰ نیوتن‌متر می‌رسد که از دور ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ در دسترس راننده قرار دارد. موتور GDi این خودرو نیازمند بنزینی با اکتان حداقلی ۹۲ است.

 

نیرو و گشتاور این موتور به واسطه ۷ سرعته دو کلاچه تـَر به محور جلو فونیکس آریزو ۶ جی تی منتقل می‌شود. نکته جالب درباره این موتور قوی‌تر آن است که شما نمی‌توانید در سال ۲۰۲۳ آریزو ۶ جی تی را با چنین قوای محرکه‌ای خریداری کنید.

فونیکس آریزو ۶ جی تی

یعنی Chery برای سال جاری میلادی، این سدان اسپرت را با چنین موتور در بازار خودرو چین نمی‌فروشد! حال که مشخص شد مدیران خودرو قصد دارد فونیکس آریزو ۶ جی تی را با موتور ۱.۶ لیتری توربو به بازار عرضه کند، می‌دانیم که تمامی مدل‌های وارداتی و مونتاژی محصول سال ۲۰۲۳ نیستند!

برای تماشا تست جذاب تارا V۳ اینجا کلیک کنید.

ابعاد، سیستم تعلیق و نکات مهم

سیستم تعلیق محور جلوی این خودرو از نوع MacPherson independent است. مک‌فرسون مستقل به این معنی است که هر چرخ خودرو به طور جداگانه به شاسی وصل شده‌است. این امر به اتومبیل امکان حرکت نسبت به هر چرخ به صورت مستقل از چرخ دیگر را می‌دهد. به بیانی دیگر، این سیستم تعلیق به راننده امکان می‌دهد تا در مواجهه با تغییرات جاده و منحنی پیچ‌ها بهتر و سریع‌تر واکنش نشان دهد.

فونیکس آریزو ۶ جی تی
به خروجی‌های اگزوز فیک فونیکس آریزو ۶ جی تی توجه کنید! خروجی اگروز اصلی در زیر سپر عقب است.

تعلیق عقب آریزو ۶ جی تی Torsion beam non-independent است. تعلیق میله پیچشی نیمه مستقل را عموماً در خودروهای اقتصادی مشاهده می‌کنیم. نه در سدان‌های اسپرت! این تعلیق نیمه مستقل، در صورتی که با فشار یا تغییر وزن خودرو مواجه شود، ممکن است به شکل ناپایدار عمل کند و راحتی رانندگی را کاهش دهد.

این خودرو از لحاظ ابعاد و اندازه دارای طول، عرض و ارتفاعی برابر با ۴۷۱۰×۱۸۲۹×۱۴۹۰ میلیمتر است. فاصله بین دو محور آن نیز ۲۶۷۰ میلیمتر اعلام شد.

حجم مخزن سوخت فونیکس آریزو ۶ جی تی ۴۸ لیتر است و مصرف سوخت آن نیز ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شد. یعنی این سدان چینی قادر است (در شرایط کاملاً استاندارد) ۷۲۷ کیلومتر را بدون توقف برای سوخت‌گیری پشت‌سر بگذارد. فضای صندوق عقب این خودرو ۵۷۰ لیتر است و وزن خالص آن هم ۱۳۴۴ کیلوگرم اعلام شد.

امکانات رفاهی فونیکس آریزو ۶ جی تی

فونیکس آریزو ۶ جی تی

پیش از هر چیز باید عنوان کرد که این سدان چینی با گارانتی ۳ ساله یا ۱۰۰ هزار کیلومتری توسط چینی‌ها قابل خرید است. آریزو ۶ جی تی برای سال جاری میلادی فقط در چهار رنگ طوسی، نارنجی، سفید و سبز تولید می‌شود. در فضای داخلی همه نسخه‌های ارزان و گران این خودرو هم شاهد تریم سیاه و نارنجی هستیم.

در بحث امکانات رفاهی باید به رینگ‌های ۱۷ اینچی این سدان چینی اشاره کرد که با تایرهای ۲۰۵/۵۰ به دست مشتریان می‌رسد. ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TPMS و ایربگ سرنشینان جلو از امکانات ابتدایی این خودرو به‌شمار می‌روند.

فونیکس آریزو ۶ جی تی

اما ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای فقط مخصوص نسخه‌های فول آریزو ۶ جی تی است. سنسورهای پارک عقب و جلو در همه تیپ‌ها وجود دارد. اما هشدار برخورد کناری در تیپ فول این خودرو قابل مشاهده است.

دوربین ۳۶۰ درجه، هشدار خستگی راننده و امکان انتخاب حالات رانندگی (اسپرت/اکونومی/استاندارد) هم جزئی از امکانات این خودرو هستند. البته ویژگی استارت/استاپ فقط در تیپ فول این خودرو وجود دارد. دو امکان ترمز پارک برقی و سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی‌ نیز در تمامی تیپ‌های آریزو ۶ جی تی هستند.

فونیکس آریزو ۶ جی تی

تیپ فول این سدان چینی همچنین دارای رادار خطی، هشدار نقاط کور، هشدار خروج از خط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو و ترمزهای فعال است. در تیپ‌های ارزان قیمت آریزو ۶ جی تی هیچ‌کدام از این امکانات وجود ندارند.

سانروف معمولی، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، اهرم تعویض دنده الکترونیکی، امکان تعویض دنده از پشت فرمان (در تیپ فول)، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی پشت آمپر، شارژر بدون سیم تلفن (در تیپ فول)، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی راننده (در تیپ فول) و نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی داشبورد از دیگر امکانات این خودرو به‌شمار می‌روند. این خودرو همچنین دارای چراغ‌های LED، سنسور باران و ایرکاندیشن اتوماتیک است.

فونیکس آریزو ۶ جی تی چه مشکلاتی دارد؟

کافیست تا در وب‌سایت‌های مرتبط با خرید و فروش خودرو در چین، شروع به جستجو درباره آریزو ۶ جی تی کنید. هزاران نظر مختلف از خریداران مختلف درباره این سدان چینی برای مطالعه موجود است که برخی از آنها بسیار جالب هستند.

یکی از خریداران این خودرو می‌گوید که صدای ورودی موتور به درون کابین زیاد است و چری در زمینه ایزوله‌کردن‌ فضای داخلی، کم‌کاری کرده‌است.

خریدار دیگری معتقد است که هر باری که سوار این خودرو می‌شوید، باید استارت/استاپ موتور را خاموش کنید. وگرنه هزینه تعویض و تعمیر مجموعه استارت این خودرو حتی در نمایندگی‌ها بسیار زیاد است. این خریدار همچنین باور دارد که چراغ‌های LED این خودرو حتی در مقایسه با چراغ‌های هالوژنی بسیار ضعیف هستند. نور کافی ندارند و مساحت کمی را در جلوی خودرو، روشن می‌کنند.

یکی از مهمترین نکاتی که ده‌ها خریدار این خودرو درباره آن اظهار نظر کردند، ترمزهای فونیکس آریزو ۶ جی تی است. خریداران بر این باورند که ترمزهای این خودرو کارایی لازم را ندارد و پس از چندین بار استفاده، اسفنجی می‌شود. از همین رو، ده‌ها کامنت با این موضوع می‌توانید بخوانید که باید به طور مداوم فاصله ایمنی را با خودرو جلویی حفظ کنید!

فونیکس آریزو ۶ جی تی همانطور که در ابتدای متن نیز اشاره شد، خودرو محبوبی در بازار خودرو چین نیست. کسب جایگاه هشتاد و پنجمی فروش در میان سدان‌های کامپکت دستاورد ارزشمندی نیست.

شاید باور این نکته بسیار مشکل باشد، اما بسیاری از کاربران چینی، از شباهت ظاهری این خودرو با محصولات لکسس احساس شرم می‌کنند. یعنی حتی در چین هم دیگر کپی‌کاری امری غیر معمول است.

چینی‌ها در کشور خودشان می‌توانند به واسطه بازار آزاد، می‌توانند محصولات بهتری بخرند. اما همان چینی‌ها کاری کردند که ما دیگر نتوانیم به بازارهای آزاد دسترسی داشته باشیم.

کاتالوگ فونیکس آریزو ۶ جی تی

کاتالوگ فونیکس آریزو ۶ جی تی

بیشتر بخوانید:

واردات خودروهای دست‌دوم فقط مختص این افراد است / شرایط و ضوابط

غیبت ایران خودرو و سایپا در مرحله سوم سامانه یکپارچه فروش خودرو

مرحله سوم فروش یکپارچه خودرو تا چند روز آینده

مدیرعامل سایپا: ساندرو ایرانی سال آینده به بازار می‌آید

قیمت ساینا S سایپا دوباره افزایش یافت / ساینا S رقیب پژو پارس شد!

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با روشی جدید به کار خود ادامه می‌دهد




2 دیدگاه

  1. نوشتید:اما همان چینی‌ها کاری کردند که ما دیگر نتوانیم به بازارهای آزاد دسترسی داشته باشیم.
    یعنی چی؟ چینی ها چیکار کردند که ما نتوانیم دسترسی داشته باشیم؟

    • منظور مسایل سیاسی و وابستگی کشور به روسیه و چین هست و چیزهایی که پشت پرده هست ما خبر نداریم یا روشن تر میشه گفت نه غربی نه شرقی شده نه غربی ولی شرقی آره! اونم به هر قیمتی

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

مستند درباره اصغر قندچی مردی که با ماک آمد و رفت

مستند درباره‌ی اصغر قندچی ، فیلم آن مرد با ماک آمد است که در سال‌های واپسین زندگی این انسان...

پست‌های مرتبط