سایپا لیدا سال آینده به بازار می‌آید / Lida چه مشخصاتی دارد؟

از دست ندهید

سایپا لیدا محصول جدید گروه خودروسازی سایپا است که سال آینده به بازار معرفی خواهد شد. محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا این خبر را در مصاحبه با یکی از رسانه‌های بلاروسی اعلام کرد. تیموری گفت که سایپا لیدا پس از آریا هیبریدی به بازار می‌آید.

سایپا لیدا
محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا / عکس: Интернет-СМИ

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: پس از افتتاح نخستین نمایندگی گروه خودروسازی سایپا در بلاروس، محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا با بسیاری از رسانه‌های بلاروسی مصاحبه کرد.

 

او در مصاحبه با یکی از رسانه‌های کشور بلاروس درباره موقعیت گروه خودروسازی سایپا گفت: «گروه خودروسازی سایپا شامل شش زیر گروه صنعتی اصلی است. سه تای آنها خودروهای تجاری تولید می‌کنند که شامل کامیون با ظرفیت حمل ۶ تا ۴۴ تن، کامیون (با ظرفیت باربری ۴۵۰ کیلوگرم)، اتوبوس و مینی‌بوس و تریلر می‌شوند. حجم تولید خودروهای تجاری ما دو هزار دستگاه در سال است. خودروهای ارائه شده‌به بازار در سه کارخانه تولید می‌شوند. سایپا شاهین و کوییک، در پارس خودرو، سهند (روی پلت فرم کیا پراید)، P90 ،L90 (روی پلت فرم لوگان)، به همراه ساینا هم در سایپا – سیتروئن تولید می‌شوند. گروه خودروسازی سایپا همچنین دارای ۸۰ کارخانه تولید قطعات خودرو است. ما ۶۰۰ شوروم در کشورمان داریم که خودروهای سایپا در آنجا به نمایش درمی‌آیند.

 

سایپا لیدا

کارخانه‌های تولید خودروهای سواری سایپا در مجموع چهارصد هزار خودرو در سال تولید می‌کنند. در مجموع ۲۷ میلیون خودرو در ایران تردد می‌کنند که ۱۲ میلیون آن ساخت گروه سایپا است. ۱۵ میلیون خودرو دیگر در سایر خودروسازی‌ها تولید می‌شوند. به این ترتیب سهم سایپا در داخل کشور ۴۲ درصد است. در ابتدای سال آینده، ما قصد داریم اولین خودرو آریا هیبریدی را به بازار ارائه می‌کنیم. تا پایان سال ۲۰۲۴ هم خودرو الکتریکی سایپا لیدا (به معنای دختر خورشید – از اساطیر شرقی) به بازار معرفی خواهد شد.

 

سایپا لیدا براساس کدام محصول به بازار می‌آید؟

سایپا لیدا احتمالاً همیان سایپا آریا با قوای محرکه برقی خواهد بود.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در واقع خبر مهم را در آخرین جمله مصاحبه خود با خبرگزاری بلاروسی اعلام کرد. او گفت که پس از آغاز عرضه خودرو آریا هیبریدی به بازار خودرو کشور، سایپا لیدا به بازار خواهدآمد که خودرویی کاملاً برقی است.

اما سایپا لیدا که تاکنون هیچ خبری از آن در رسانه‌های ایرانی نبود، چگونه خودرویی خواهد بود؟ بهترین روش کسب اطلاعات درباره این خودرو برقی، پرسش از روابط عمومی گروه خودروسازی سایپا بود.

 

اما روابط عمومی این گروه خودروسازی در پاسخ به بیت‌ران اعلام کرد که از این صحبت محمدعلی تیموری خبری ندارد و هیچ چیز درباره این خودرو نمی‌داند.

از این پاسخ دو نتیجه می‌توان گرفت. اول اینکه سایپا لیدا به عنوان یک خودرو برقی به هیچ عنوان وجود خارجی ندارد. یعنی صحبت‌های تیموری در بلاروس درباره این خودرو صرفاً یک وعده پوچ برای بازارگرمی بیشتر بود.

اما نتیجه دوم که محتمل به نظر می‌رسد این است که سایپا لیدا در واقع نمونه کاملاً برقی سایپا آریا خواهد بود. همانطور که می‌دانیم، این گروه خودروسازی از مدت‌ها پیش نمونه‌هایی از خودرو زدریو GX5 را به کشور وارد کرده‌بود.

رسانه بیت‌ران در بهمن ماه ۱۴۰۰ این خبر را منتشر کرد و مشخص شد که زدریو GX5 به هیچ عنوان در سایپا تولید نخواهد شد. اما این گروه خودروسازی برنامه دارد تا از زیر ساخت برقی آن برای محصولات آتی این شرکت استفاده کند.

از آنجایی که ابعاد و اندازه‌های زدریو GX5 شباهت فراوانی به سایپا آریا دارد، می‌توان نتیجه گرفت که سایپا لیدا در واقع همان Aria است که با زیر ساخت برقی زدریو GX5 به بازار می‌آید.

این احتمال وجود دارد که برای تمایز این دو خودرو، سایپا احتمالاً نسخه برقی آریا (لیدا) را با برخی جزئیات ظاهری و داخلی متفاوت به بازار معرفی کند.

مشخصات فنی سایپا لیدا برقی چیست؟

زدریو GX5 احتمالاً پایه‌گذار سایپا لیدا خواهد بود.

تنها خودرو برقی موجود در گروه خودروسازی سایپا، کراس اوور زدریو GX5 است. این کراس اوور با ۸۸ اسب بخار قدرت و شتاب ۳/۹ ثانیه‌ای به ایران آمده‌است. البته این شتاب برای رسیدن‌به رقم ۵۰ کیلومتر است!

کراس اوور کوچک زدریو GX5 با دو موتور الکتریکی در چین به فروش می‌رسد. موتور ضعیف‌تر تنها ۸۷ اسب بخار قدرت دارد. گشتاور خروجی این موتور نیز به رقم ۱۸۰ نیوتن متر می‌رسد.

این موتور که ۴۳۰ نام دارد، تمامی نیروی موتور را از طریق گیربکس تک سرعته به محور جلو منتقل می‌کند. زدریو GX5 با بهره‌گیری از این ویژگی قابلیت دست یابی به سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت را دارد.

زدریو اعلام کرد که باتری‌های این مدل ۴۶/۴ کیلووات ساعتی هستند. پک باتری این نسخه در ۷/۵ ساعت از صفر به صد در صد ظرفیت خود می‌رسند. البته این خودرو ویژگی شارژ سریع را نیز دارد.

GX5 با استفاده از این قابلیت در ۴۰ دقیقه می‌تواند باتری‌های خود را از ۲۰ به ۸۰ درصد ظرفیت برساند. تمام این ویژگی‌ها باعث می‌شود که زدریو GX5 پیمایش ۳۳۸ کیلومتری را با یکبار شارژ داشته‌باشد.

در نمونه قوی‌تر که ۴۳۰P نام دارد، توان و گشتاور موتور قدری افزایش پیدا کرده‌است. قدرت خروجی موتور الکتریکی به ۱۲۰ اسب بخار رسید و گشتاور آن رقم ۲۸۰ نیوتن متری را نشان می‌دهد. حداکثر سرعت، میزان پیمایش و زمان شارژ این نسخه با ورژن ضعیف‌تر کاملاً برابر است.

شاید این پرسش بوجود آید که مگر پیمایش این خودرو ۳۳۸ کیلومتر نیست؟ پس چرا نام ۴۳۰ را برای آن انتخاب کرده‌اند؟ در جواب باید عنوان کرد که زدریو باور دارد این خودرو در حالت کروز به پیمایش ۴۳۰ کیلومتری می‌رسد. به همین دلیل این نام برای مدل‌های زدریو GX5 انتخاب شده‌است.

آیا سایپا لیدا در آینده تولید خواهد شد؟

احتمال ورود به بازار سایپا لیدا به عنوان یک خودرو تمام برقی بسیار زیاد است. از آنجایی که گروه خودروسازی سایپا خودرو زدریو GX5 را نیز به عنوان یک کراس اوور برقی دراختیار دارد، می‌تواند با استفاده از زیر ساخت آن، آریا را تبدیل به لیدا کند!

اما این پروژه به عمر کاری تیموری در سمت مدیرعاملی سایپا نیز بستگی دارد. براساس شنیده‌ها، تیموری و عظیمی (مدیرعامل ایران خودرو) به زودی از سمت خود کنار خواهند رفت.

منابع آگاه اعلام کردند که احتمالاً تیموری جای خود را به شیخ عطار می‌دهد. شیخ عطار مدیرعامل پیشین سایپا کاشان بود که چندی پیش عضو هیأت مدیره گروه خودروسازی سایپا نیز شد.

متأسفانه مدیران خودروسازان دولتی در فواصل زمانی بسیار کوتاه تغییر می‌کنند. به‌طوری‌که سایپا در طول سه سال اخیر، دو مدیرعامل متفاوت داشت. این اتفاق در ایران خودرو هم رخ داد و این گروه صنعتی در سه سال گذشته، سه مدیرعامل مختلف به خود دید.

تیموری در مصاحبه با رسانه بلاروسی اعلام کرد که سایپا لیدا در سال ۲۰۲۴ به عنوان یک خودرو برقی به بازار می‌آید. اگر عمر مدیریتی او تا سال ۲۰۲۴ تداوم یابد، حتی برای ثبت یک دستاورد هم، شمایل اولیه سایپا لیدا را خواهیم دید. در غیر این صورت، لیدا حداقل تا مدتی نامشخص در کنار شاهین، آریا، ساینا، کوییک و… قرار نخواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

ارز خودروسازان با فروش آجیل و خشکبار تأمین می‌شود؟ / وضعیت ارز در خودروسازی

قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۶ سرعته ایران خودرو اعلام شد

لادا در ایران مونتاژ می‌شود / روس‌ها به آمل می‌آیند

لوازم یدکی خودروهای چینی گران‌تر از مرسدس و ب‌ام‌و! / بحران آغاز شد




27 دیدگاه

  1. امیدوارم این اتومبیل کاملا ابرانی باشه و از قطعات
    بی کیفیت چینی در تولید این اتومبیل استفاده نشود
    و با استاندارد های جهانی و با قیمت مناسب وارد
    بازار شود

    • حالا نه اینکه قطعات داخل خیلی با کیفیت هستن و نظارت روشون میشه سایپا ایران‌خودرو ماشین بی‌کیفیت کشته شدن خیلی ها سالانه و خالی کردن جیب مردم

  2. آقا تا حالا فقط ظاهر خودرو را عوض کردید.تلاش کنید یه خودرو هیبرید یا برقی درست کنید .

  3. کلا شدیم وابسته کاملاً یه طرفه چین به محصولات بی کیفیتش.با قیمتهای نجومی.یه مشت بی سواد و منفعت جو هم شدن مسوول

    • صاحبان سایپا اسم دوس دختراشونو روتولیداتشون میزارن جریان چیه؟
      فک کنم تو این ماشینهای سایپا تا آخرعمرش یه مرد پیدانشه همشون تابه حال دختر بودن

  4. لیدا و سهند و ام کلثوم و فرحنازو چه خبره همش اسمهای دخترونه چرا؟ یکیش بزارید ممد یا عاباس، والا چی میشه مگه؟

  5. چرا سایپا لیدا چرا سایپا غلامرضا نه؟!چرا همیشه اسم دختر میزارید یه بارم اسم مردونه بذارید

  6. خدایش قرانی شرکت سایپا عقل نداره فهم نداره چشم نداره خدایش یه روز همه رو بزاره کنار هم ببینه فرقشون تو چیه ۲۰ محصول همه یه متور یهگیربکس یه اتاق فقط یا شیب سقف کم و زیاد میشه یا سپر عقب جلو یکم خلاقیت بخرج بدین ایران به این عظمت یعنی یه گروه پیدا نمیشه بتونن یه متور بسازن ک از متور سمپاش پراید یخورده قویتر باشه اگه پیدا نمیشه حداقل بخرین یه اناق جدید یه متور جدید حداقل مردم بدونن جدیده خر همون خر فقط افسار و اون منگوله دور کله اش و با رو پالان عوض میشه همین واقعا حای خسته نباشید داره چراغ صورتی بزنید سقف هندوانه ای یا موزی اینا هم ابشن حدید میشه یا باند بزارید ابشن صوتی کف پایی ابشن نظافت روکش صندلی ابشن محافظ واقعا مسقره اید شب چطور میخوابید

  7. کل ۸۶میلیون جمعیت کشور وحتی کل دنیا خواهر های بیوه دختر ایران را که نامش پرایدجمعیت کم کن است را میشناسند وهرروز یکی از این سیزده قلوهای خواهر بالباس جدید وروی بزک دوزک شده معرفی به مردمی میشوندی که ازسیر تا پیاز را قبل از تولید کننده میدانند

  8. هرروز خبر یک ماشین جدید میدید ولی نمی‌تونید همون پرایدتون را به بازار بدید اینقدر دروغ نگویید الان مردم شاهین ثبت نام می‌کنند ندارید پراید ندارید تیبا ندارید لطفا اول خودتون را بعد مردم را فریب ندید

  9. مملکت افتاده دست یه تعدادبیسواد ،که هیچی از وضعیت خودرو نمیدانند فقط تغییرات یاد گرفتنند
    خدا لعنتون کنه ،مملکت بااین همه منابع وثروت اینا ده سال می خواهد پرایدجمع کنند نتوانستنند تا خر هست خرسوارهم هست

  10. میشه خواهش کنیم تولید نکنید ما به خودروهای دست دوم اروپایی قانع هستیم جون مادرتون تولیدات تونیو جمع کنید به جایش دامداری بزنید به ولاه ملت بیشتر به خوراک نیاز دارن تا به لگن

  11. این خودرو می‌تونه همون وعده‌های قبلی برقی باشه مث پاژ ویا همین آریا که اسمش برا بازار بلاروس مناسب سازی شده

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از شکستن اکسل ام‌وی‌ام تا ارزبری هنگفت؛ در مدیران خودرو چه خبر است؟

فاجعه شکستن اکسل ام‌وی‌ام مدیران خودرو، بحث میلیاردها دلار ارز گرفته شده‌از سوی این شرکت و سیلی که به...

پست‌های مرتبط