زدریو GX5 کراس اوور برقی سایپا / مشخصات فنی خودرو + آپشن‌ها و قیمت

از دست ندهید

زدریو GX5 با ۸۸ اسب بخار قدرت و شتاب ۳/۹ ثانیه ای به ایران آمده است. البته این شتاب برای رسیدن به رقم ۵۰ کیلومتر است! این کراس اوور برقی کوچک اکنون در سایپا حضور دارد. اما هنوز برنامه این خودروساز برای زدریو GX5 مشخص نیست. آیا این خودرو صرفاً یک برنامه تحقیقاتی است، یا سایپا قرار است آن را در کشورمان به تولید برساند؟

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – خودروهای بسیاری در طول سال‌ها به کشورمان آمده‌اند. در ماه‌های گذشته نمونه‌هایی از تسلا مدل ۳ در ایران خودرو دیده شدند. اگر به گذشته‌های دور برگردیم، باید به خودروهایی چون هوندا Insight هم اشاره کرد. نمونه‌هایی که صرفاً جهت تحقیق و توسعه پا به خودروسازهای داخلی ما گذاشته بودند.

زدریو GX5 و احتمالات

زدریو GX5 (ZEDRIV) از لحاظ ابعاد بدنه، خودرویی است که شباهت‌های بسیاری با سایپا اطلس دارد. از همین رو احتمال دارد سایپا صرفاً به عنوان یک پروژه تحقیقاتی به آن نگاه کند.

اما اگر این خودرو در کشورمان تولید شود، باید گفت که سایپا دست روی محصولی گذاشته است که در بازار چین با استقبال بسیاری رو به رو نشده است.

پیش از آنکه به این خودرو به پردازیم باید گفت که برند ZEDRIV زیر مجموعه Sinomach چین (China National Machinery Industry Corporation) است. شرکتی که در زمینه ابزارسازی، تجهیزات ساختمانی، تجهیزات کشاورزی و ساخت‌ و ساز فعالیت می‌کند.

ZEDRIV را Sinomach چهار سال پیش تشکیل داده و تبدیل به برندی شده است که خودروهای برقی تولید می‌کند. GX5 یکی از ۴ محصول برقی تولید شده توسط زدریو است. این کراس اوور کامپکت با گارانتی ۶ ساله یا ۱۲۰/۰۰۰ کیلومتری در بازار چین به فروش می‌رسد.

جایگاه زدریو GX5 در چین

GX5 در بازار خودرو چین در رده پنجاه و نهم پر فروش ترین کراس اوورهای کوچک حضور دارد. رده ای که این خودرو به عنوان یک محصول برقی در آن حضور دارد، پر از رقبای داخلی و خارجی است.

جالب اینجاست که چینی ها در این سگمنت از هوندا XR-V بیش از هر خودرو دیگری استقبال کردند. کافیست بدانیم که XR-V تنها در آخرین ماه سال گذشته میلادی، ۲۰/۸۹۷ مشتری داشت.

جایگاه این خودرو در چین از خودروهایی چون سوئیست DX3 EV، لوکسژن U5 EV و چری تیگو ۳XE پایین تر است. GX5 به عنوان یک کراس اوور کوچک شاید انتخاب درستی نباشد؛ اما به عنوان یک پروژه تحقیقاتی می‌تواند شروع خوبی برای روند برقی شدن محصولات داخلی سایپا باشد.

طراحی ZEDRIV GX5

نمونه چینی شده اسمارت مرسدس بنز رو به روی ما قرار دارد. خودرویی که در نمای جلو چنین حسی را منتقل می‌کند و در نمای عقب سعی کرده تا خطوط ساده‌ای داشته باشد.

در واقع زدریو GX5 در نمای خارجی در تلاش بر پیروی از اصول طراحی روز بود. در نمای داخلی اما این روند دیده نمی‌شود. داخل کابین این خودرو محلی است که ذهن را به طراحی خودروهای یک دهه پیش می‌برد.

بطور کلی می‌توان عنوان کرد که Zedriv در طراحی این خودرو بسیار محتاط بود. طراحی داخلی و خارجی این خودرو به نحوی طراحی شده تا بتواند سال‌های زیادی در بازار حضور داشته باشد. البته میزان فروش آن در بازار چین نشان دهنده این است که چینی‌ها چنین خودرویی را نمی‌پسندند.

قوای محرکه زدریو GX5

کراس اوور کوچک زدریو GX5 با دو موتور الکتریکی در چین به فروش می‌رسد. موتور ضعیف‌تر تنها ۸۷ اسب بخار (۸۶/۷ اسب بخار) قدرت دارد. گشتاور خروجی این موتور نیز به رقم ۱۸۰ نیوتن متر می‌رسد.

این موتور که ۴۳۰ نامیده شده، تمامی نیروی موتور را از طریق گیربکس تک سرعته به محور جلو منتقل می‌کند. زدریو GX5 با بهره‌گیری از این ویژگی قابلیت دست یابی به سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت را دارد.

زدریو اعلام کرده است که باتری‌های این مدل ۴۶/۴ کیلووات ساعتی هستند. پک باتری این نسخه در ۷/۵ ساعت از صفر به صد در صد ظرفیت خود می‌رسند. البته این خودرو ویژگی شارژ سریع را نیز دارد. GX5 با استفاده از این قابلیت در ۴۰ دقیقه می‌تواند باتری‌های خود را از ۲۰ به ۸۰ درصد ظرفیت برساند. تمام این ویژگی‌ها باعث می‌شود که زدریو GX5 پیمایش ۳۳۸ کیلومتری را با یکبار شارژ داشته باشد.

در نمونه قوی‌تر که ۴۳۰P نامیده می‌شود، توان و گشتاور موتور قدری افزایش پیدا کرده است. قدرت خروجی موتور الکتریکی به ۱۲۰ اسب بخار (۱۲۰/۳ اسب بخار) رسیده و گشتاور آن رقم ۲۸۰ نیوتن متری را نشان می‌دهد. حداکثر سرعت، میزان پیمایش و زمان شارژ این نسخه با ورژن ضعیف‌تر کاملاً برابر است.

شاید این پرسش بوجود آید که مگر پیمایش این خودرو ۳۳۸ کیلومتر نیست؟ پس چرا نام ۴۳۰ را برای آن انتخاب کرده‌اند؟ در جواب باید عنوان کرد که زدریو باور دارد این خودرو در حالت کروز به پیمایش ۴۳۰ کیلومتری می‌رسد. به همین دلیل این نام برای مدل‌های زدریو GX5 انتخاب شده است.

امکانات رفاهی زدریو GX5

بازار چین شاهد شش تیپ مختلف از لحاظ سطح امکانات رفاهی برای این کراس اوور کوچک است. از امکانات مشترک بین تمامی تیپ‌ها می‌توان به ترمزهای ABS و EBD، سامانه کنترل فشار باد تایرها، هشدار نبستن کمربند ایمنی، ایربگ راننده و سرنشین کناری، سنسور پارک عقب، انتخاب مود رانندگی بین اسپرت و کامفورت، رینگ‌های آلومینیومی، استارت بدون کلید، ورود بدون کلید، تنظیم دستی فرمان، مانیتور ۱۲ اینچی لمسی، تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین کناری و نمایشگر ۱۳ اینچی پشت فرمان اشاره کرد.

در نمونه‌های کامل‌تر آپشن‌هایی چون ایربگ‌های پرده‌ای برای سرنشینان جلو، سنسور پارک جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل، هشدار نقاط کور، رادار خطی، سانروف، روف رک، فرمان چند منظوره، شارژر وایرلس تلفن همراه، تنظیم برقی صندلی راننده، فرمان صوتی، چراغ‌های LED جلو، مه‌شکن (که در زمان دور زدن محیط داخلی پیچ را روشن می‌کند)، آیینه‌های برقی، سنسور باران، ایرکاندیشن اتوماتیک (تک نقطه‌ای) و فیلتر PM2.5 در آنها دیده می‌شوند.

با توجه به تصاویر منتشر شده از این خودرو، نمونه‌ای که وارد کشور شده از تیپ فول GX5 نیست.

قیمت زدریو GX5 در چین

براساس نرخ تبدیل ارز امروز که ۴۲۶۰ تومان در ازای هر یوان است، خرید تیپ پایه این خودرو در بازار چین ۴۹۳/۳۰۸/۰۰۰ میلیون تومان سرمایه لازم دارد. قیمت ۱۱۵/۸۰۰ یوانی این تیپ برای مشتریان چینی است. پس مثل همیشه نباید انتظار چنین قیمتی را در کشورمان داشته باشیم.

هزینه‌های دور زدن تحریم‌ها، حمل، تولید و… مطمئناً رقم نهایی را بالاتر خواهد برد. اما هدف از عنوان مبالغ این است که بدانیم یک چینی در کشور خود با چه بودجه‌ای می‌تواند این خودرو برقی را با کمترین امکانات ممکن خریداری کند.

در نسخه فول که Zhizun نامیده می‌شود، این قیمت به ۱۳۹/۸۰۰ یوان می‌رسد. یعنی رقمی برابر با ۵۹۵/۵۴۸/۰۰۰ میلیون تومان. با توجه به مبالغ ذکر شده باید عنوان کرد این خودرو در بازار ایران چیزی بین ۸۰۰ تا ۱ میلیارد تومان قیمت خواهد خورد. البته اگر صرفاً یک پروژه تحقیقاتی نبوده و از سوی سایپا به تولید برسد.

آمار فروش زدریو GX5 در چین

فروش این خودرو در بازار چین به هیچ عنوان افتخارآمیز نیست. در تمامی طول سال ۲۰۲۰ تنها ۱۷۶۹ دستگاه از این خودرو توسط چینی‌ها خریداری شد.

این آمار در سال ۲۰۲۱ به ششصد دستگاه هم نرسید! بلکه تنها ۵۴۹ چینی مشتاق خرید این خودرو از زدریو بودند. در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ رکورد فروش این خودرو در بازار چین فقط ۱۶ دستگاه بود! رسانه‌های چینی عنوان کردند که این خودرو در مقایسه با سال ۲۰۲۰ رقمی برابر با ۷۰/۹۱ درصد کاهش فروش را تجربه کرد.

زدریو GX5 سایپا و بازار خودرو ایران

همانطور که گفته شد، احتمال دارد این خودرو صرفاً به عنوان یک نمونه تحقیقاتی به سایپا آمده باشد. خودرویی که می‌تواند زیر بنای خودروهای برقی این خودروساز داخلی را ایجاد کند. از لحاظ ابعاد بدنه، زدریو GX5 خودرویی است که شباهت‌های بسیاری به محصولات سایپا دارد.

این کراس اوور برقی دارای طول ۴۱۵۰ میلیمتری، عرض ۱۸۰۰ میلیمتری و ارتفاع ۱۶۲۰ میلیمتری است. فاصله بین دو محور آن به ۲۶۵۰ میلیمتر می‌رسد و ۱۵۰ میلیمتر از سطح زمین فاصله دارد.

اینکه زدریو GX5 در بازار چین خودرویی ناموفق بود، حقیقتی روشن است. اما اگر روزی از سوی سایپا به بازار خودرو ایران راه پیدا کند، به دلیل عدم وجود رقیب می‌تواند انتخابی از سوی اجبار باشد.

چینی ها به دلیل بازار پر رونق و مملو از انتخاب خودرو در کشورشان مسلماً به سراغ خودروهای مطرح جهانی می‌روند. اما ما به غیر از چینی‌ها انتخاب دیگری نداریم.

بیشتر بخوانید:

بایک X35 فیس لیفت یک خودرو درجه دو چینی دیگر / مشخصات، قیمت

هایما ۶P هیبریدی با پیمایش محدود به ایران خودرو آمد / مشخصات فنی + آپشن ها و قیمت

هایما ۷X از سوی ایران خودرو به بازار می آید / مشخصات فنی + آپشن ها و قیمت




2 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط