جیکو ۷ نخستین محصول از برند جدید JAECOO (زیر مجموعه Chery) برای بازار ایران خواهد بود. این خودرو که در بازار خودرو چین با نام Explore 06 حضور دارد، اولین ماه عرضه به بازار را پشتسر گذاشت و میزان تقاضا برای آن حتی به ۳۱۰ دستگاه هم نرسید. جیکو ۷ براساس همان پلتفرم T1X طراحی و تولید شد که چری پیشتر برای تولید مدل تیگو ۷ از آن استفاده کرده بود.
بیتران – محمد فتحاللهی – JAECOO مانند OMODA برند بینالمللی Chery است و فعلاً دو محصول در سبد عرضه خود دارد. چری برنامه دارد که محصولات این برند را تا پایان سال جاری در بسیاری از کشورهای جهان عرضه کند.
دو محصول جیکو ۷ و جیکو ۹ تا ماههای آینده در بازارهایی چون روسیه، ایران، فیلیپین، اندونزی، ترکیه و… عرضه خواهند شد. این کراساوور جدید گرچه از همان قوای محرکه فونیکس FX و فونیکس تیگو ۸ پرو استفاده میکند، اما این احتمال وجود دارد که برای کاهش هزینههای مالیاتی در برخی از کشورها با موتور ۱.۵ لیتری توربو بهفروش برسد.
JAECOO 7 از نظر ابعاد بدنه تفاوت چندانی با فونیکس تیگو ۷ ندارد. تیگو ۷ در بسیاری از کشورها مانند روسیه به جهت قیمت ارزان و امکانات مناسب، خودرویی محبوب است. اما مشکل اینجا بود که تیگو ۷ تک دیفرانسیل است و توانایی خارج از جاده در آن عملاً وجود ندارد.
از همین رو، چری تصمیم گرفت محصولی برپایه پلتفرم T1X طراحی کند که علاوهبر ترددهای شهری، کمی هم در مسیرهای خارج از جاده کت و شلوار شما را خاکی کند. از آنجایی که قرار بود این خودرو ماهیت آفرودی به خود بگیرد، باید با ظاهری شبیه به لندروور دیفندر جدید به بازار میآمد.
قابلیتهای جیکو ۷
گرچه این کراساوور جدید ظاهری آفرودی دارد، اما در بسیاری از بازارهای جهان مدلهای تک دیفرانسیل آن نیز عرضه میشود. یعنی مدلهای تک دیفرانسیل این خودرو عملاً با فونیکس تیگو ۸ یا فونیکس FX تفاوتی ندارند.
طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر است با ۴۵۳۸×۱۸۹۸×۱۶۸۰ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۶۷۲ میلیمتر اعلام شد. مصرف ترکیبی جیکو ۷ برای مدلهای دو دیفرانسیل ۷.۴۸ لیتر و برای مدلهای تک دیفرنسیل ۶.۹۸ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شد. یعنی این خودرو با باک ۵۱ لیتری (۵۷ لیتری در نسخه دو دیفرانسیل) پر از سوخت میتواند تا ۶۸۲ کیلومتر پیمایش داشته باشد.
این خودرو در بحث فضای بار حرف زیادی برای بیان ندارد. حجم صندوق عقب جیکو ۷ فقط ۴۱۰ لیتر است. این فضا ۶۵ لیتر از فونیکس تیگو ۷ کمتر است. اما در مقایسه با فونیکس افایکس، ۱۱۸ لیتر جای بیشتری در اختیار سرنشینان خود قرار میدهد.
وزن خالص جیکو ۷ برای نسخههای دو دیفرانسیل ۱۶۲۰ کیلوگرم و برای مدلهای تک دیفرانسیل ۱۴۸۴ کیلوگرم اعلام شد. این بدان معناست که مدل دو دیفرانسیل JAECOO 7 فقط ۱۹ کیلوگرم از فونیکس تیگو ۷ سنگینتر است.
جیکو ۷ شاید در ظاهر تهاجمی و آفرودی به نظر برسد، اما ارتفاع ۲۰۰ میلیمتری آن در مقایسه با تیگو ۷ فقط ۴ میلیمتر بیشتر است. حتی زاویه ورود ۲۰ درجهای JAECOO 7 هیچ تفاوتی با تیگو ۷ ندارد! اما به لطف طراحی سپر عقب این خودرو، زاویه خروج ۲۴ درجهای آن ۳ درجه از تیگو ۷ (۲۱ درجه) بهتر است. جیکو ۷ همچنین میتواند تا عمق ۶۰۵ میلیمتری در آب حرکت کند.
مشخصات فنی جیکو ۷
جیکو ۷ یا همان Explore 06 فقط با موتور SQRF4J16C چری تولید میشود که با ۱۵۹۸ سیسی حجم، ۱۹۷ اسببخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه قدرت در اختیار راننده قرار میدهد. گشتاور این موتور توربو نیز به ۲۹۰ نیوتنمتر میرسد که در میان دورهای ۲ هزار تا ۴ هزار دور در دقیقه در دسترس است.
موتور GDi (تزریق مستقیم) این خودرو برای حرکت نیاز به بنزین با اکتان حداقل ۹۲ را دارد و دارای استاندارد آلایندگی ۶ داخلی کشور چین است.
نیرو و گشتاور موتور ۱.۶ لیتری توربو این خودرو توسط گیربکس هفت سرعته دوکلاچه تـر (WDCT) به محور جلو یا چهار چرخ جیکو ۷ منتقل میشود.
ذکر این نکته لازم است که سیستم انتقال نیرو به چهار چرخ این خودرو Timely four-wheel drive نام دارد. این سیستم به خودروهای دیفرانسیل جلو این امکان را میدهد که در صورت نیاز، نیروی موتور را به محور عقب هم منتقل کند و نسبت به سیستم چهار چرخ متحرک، ساختار سادهتری دارد.
خودروهایی که مجهز به سیستم Timely four-wheel drive هستند، به طور خودکار و با توجه به شرایط رانندگی و بدون عملکرد دستی، انتقال نیرو به یک محور را به دو محور تغییر میدهند.
نکته منفی این سیستم آن است که نمیتواند بیش از ۵۰ درصد از نیروی موتور را به محور عقب منتقل کند. به همین دلیل، چنین خودروهایی در آفرودهای سنگین نمیتوانند عملکردی مانند خودروهای Full-time four-wheel drive داشته باشند. خودروهایی مانند Honda CR-V و Nissan X-Trail از این سیستم انتقال نیرو استفاده میکنند.
همانطور که عنوان شد، به دلیل کاهش هزینههای مالیاتی امکان حضور جیکو ۷ با موتور ۱.۵ توربو (مانند تیگو ۷ پرو) در برخی کشورها وجود دارد.
قابلیتهای آفرودی جیکو ۷
چری در طول تابستان مشغول تست این خودرو در استانهایی مانند Wuhu ،Turpan ،Dunhuang و Golmud بود. Chery اعلام کرد که در این تستها، عملکرد سیستم ترمز، نفوذ گرد و خاک به داخل کابین، عملکرد سیستم تهویه و دوام موتور را مورد بررسی قرار داد.
این خودروساز چینی بیان کرد که JAECOO 7 در گرمای استان Turpan بدون زحمت خود را با شرایط وقف داد. در این تستها زمانیکه دمای هوا به ۵۱ درجه و دمای داخل کابین به ۸۰ درجه رسید، ایرکاندیشن جیکو ۷ (به ادعای چری) توانست در ۱۰ دقیقه، ۴۴ درجه دمای داخل کابین را کاهش دهد.
جیکو از سیستم ARDIS چری استفاده میکند که مخفف all-road drive intelligent system است. راننده با استفاده از حالات رانندگی این سیستم میتواند در مسیرهای مختلف به حرکت خود ادامه دهد.
یکی از نکات قابل توجه در این خودرو، وجود دوربین ۵۴۰ درجه است. این دوربین به مالک خودرو امکان میدهد که در زمان عبور از موانع، حتی زیر خودرو را نیز در مانیتور مشاهده کند. چری میگوید نقش تراشه Qualcomm 8155 برای رابط کاربری بهتر راننده با خودرو و عملکردهای هوشمند آن نیز غیر قابل انکار است.
امکانات رفاهی جیکو ۷
JAECOO 7 با امکاناتی مانند ترمزهای ABS و EBD، سامانههای کنترل کشش و پایداری، ترمزهای دیسکی، رینگهای ۱۸ اینچی (۱۹ اینچی در مدل فول) و TPMS به دست مشتریان چینی میرسد.
ایربگهای راننده، سرنشین، جانبی و پردهای در همه نسخهها استاندارد هستند و سنسورهای عقب هم در همه مدلها وجود دارد. اما سنسور پارک جلو فقط برای مدل فول این کراساوور است.
امکاناتی مثل هشدار برخورد از عقب، بازشدن دربها و دوربین ۵۴۰ درجه در مدلهای فول تک دیفرانسیل و دو دیفراسیل مشاهده میشوند. باید اشاره کرد که بقیه مدلها مجهز به دوربین ۳۶۰ درجه هستند.
امکان انتخاب حالات راننده برای همه نسخههای JAECOO 7 فراهم است. اما نسخه دو دیفرانسیل این خودرو علاوه بر حالات اسپرت، اکونومی و کامفورت، حالات برفی و Offroad را هم در اختیار راننده قرار میدهد.
ترمز پارک برقی و کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی امکاناتی هستند که در همه مدلها وجود دارند. اما هیچ نسخهای از این خودرو مجهز به سامانه کنترل حرکت خودرو در سراشیبی نیست.
از امکانات دستیار راننده جیکو ۷ میتوان به هشدار نقاط کور (فقط برای نسخه فول دو دیفرانسیل)، هشدار خروج از خط، رادار حرکت بین خطوط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدارهای برخورد از جلو و عقب و ترمزهای فعال نام برد. البته این امکانات فقط مختص به مدل فول تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل هستند.
امکانات مدلهای تک و دو دیفنرانسیل
سانروف پانورامیک، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، دستگیرههای درب الکترونیکی، درب صندوق عقب برقی با مموری، اهرم تعویض دنده برقی، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی پشت فرمان، هدآپ دیسپلی (فقط در مدل فول دو دیفرانسیل)، دوربین ثبت وقایع، صندلی برقی راننده و صندلی برقی سرنشین کناری (در مدلهای فول تک و دو دیفرانسیل) از دیگر امکانات این خودرو بهشمار میروند.
نکته قابل توجه این است که گرمکن و سردکن صندلی راننده و سرنشین فقط در مدل فول دو دیفرانسیل وجود دارد. نمایشگر لمسی ۱۳.۲ اینچی در همه نسخهها وجود دارد. اما شارژر وایرلس موبایل تنها مختص مدلهای فول تک و دو دیفرانسیل است.
سیستم صوتی جیکو ۷ در همه مدلها SONY است که با هشت اسپیکر صدا را در داخل کابین پخش میکند. علاوهبر این میتوان به چراغهای LED، نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ، برفپاکن عقب، سنسور باران (فقط در مدلهای فول تک و دو دیفرانسیل)، ایرکاندیشن دستی با پنل برقی (تهویه دو نقطهای در مدل فول دو دیفرانسیل) و خروجی تهویه برای ردیف دوم اشاره کرد. نکته مهم دیگر این است که تهویه مدل فول دو دیفرانسیل دارای فیلترهای PM2.5 و جذبکننده یونهای منفی است.
آمار فروش جیکو ۷
جیکو ۷ (Chery Explore 06) مرداد ماه امسال وارد بازار خودرو چین شد. پس از پایان این ماه، نخستین عملکرد فروش این خودرو در چین مشخص شد که چندان رضایتبخش نبود.
این خودرو پس از پایان هشتمین ماه میلادی امسال (August) فقط ۳۰۶ مشتری در کل بازار خودرو چین داشت. چنین رقم فروشی برای این خودرو جدید بسیار ضعیف است.
از آنجایی که جیکو ۷ هنوز در بازارهای دیگر مانند فیلیپین و روسیه عرضه نشده است، نمیتوان میزان موفقیت آن در بازارهای بینالمللی را سنجید. گرچه بسیاری از رسانههای کشورهای هدف صادرات چری، این کراساوور را صرفاً نمونه آفرودی تیگو ۷ با چهره و امکانات بهروزتر عنوان کردند.
قیمت جیکو ۷ در چین
جیکو ۷ در چهار تیپ مختلف در بازار خودرو چین بهفروش میرسد. دو نمونه تک دیفرانسیل و دو نمونه دو دیفرانسیل از این خودرو در نمایندگیهای چری در چین موجود هستند که هر کدام با امکانات متفاوتی به دست مشتریان میرسند.
نمونه لوآپشن تک دیفرانسیل این خودرو در کشور مبداء ۱۱۰ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر است با ۷۶۶ میلیون و ۳۱۹ هزار تومان. ارزش نسخه فولآپشن تک دیفرانسیل JAECOO 7 هم در چین ۱۲۰ هزار و ۹۰۰ یوان تعیین شد که مساوی با ۸۳۵ میلیون و ۴۱۹ هزار تومان است.
نسخه لوآپشن دو دیفرانسیل این کراساوور چینی ۱۲۳ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت خورد که این رقم برابر با ۸۵۶ میلیون و ۱۴۹ هزار تومان است. فولآپشنترین نمونه دو دیفرانسیل جیکو ۷ نیز در ازای پرداخت مبلغ ۱۳۳ هزار و ۹۰۰ یوان به دست مشتریان چینی میرسد.
این رقم پس از تبدیل ارز مساوی ۹۲۵ میلیون و ۲۴۹ هزار تومان خواهد بود. حال با توجه به قیمتهای فروش این خودرو در چین باید دید بهای این خودرو در بازار ایران چقدر تعیین خواهد شد.
پاسخ به پرسشهای متداول درباره جیکو ۷
آیا برند JAECOO متعلق به چری است؟
- JAECOO به همراه OMODA برندهای بینالمللی CHERY هستند که محصولات این برند را با نشان تجاری متفاوت در بازارهای هدف ارائه میکنند.
شتاب صفر تا صد جیکو ۷ چقدر است؟
- شتاب صفر تا صد این خودرو به طور رسمی اعلام نشد. اما بیان شد که حداکثر سرعت نمونههای تک دیفرانسیل آن ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است. نمونههای دو دیفرانسیل جیکو ۷ هم در نهایت به سرعت ۲۰۱ کیلومتر در ساعت میرسند.
گارانتی این خودرو در بازار خودرو چین چقدر است؟
- JAECOO 7 در بازار خودرو چین با گارانتی سه ساله یا ۱۰۰ هزار کیلومتری به دست مشتریان چینی میرسد.
بیشتر بخوانید:
خرابی شمع چه نشانههایی دارد؟ / هر آنچه درباره خرابی شمع باید بدانید
تاریخ تغییر نام ریرا ایران خودرو مشخص شد / ریرا از تارا ایمنتر است؟
تست تصادف تارا ایران خودرو و تحلیل نتایج آن / تارا چند ستاره ایمنی دارد؟
چرا شماها این همه فقط تبلیغات ماشین های چینی را میکنید!؟ همه چیزتان شده چین چین چین …آدم حالش به هم میخوره از این همه چین چین کردن شماها.فقط مانده که دختر و پسر چینی برای ازدواج جوانها وارد کنید!
شما نظر بهتری داری؟؟ انتظار داری بیان از کادیلاک واست تعریف کنن؟ خدا وکیلی یه ذره فکر نمیکنید؟؟ وقتی همه شرکت ها و خودرو سازهای اروپایی و آمریکایی بخاطر تحریم از ایران رفتن چه انتظاری داری؟ انتظار داری G کلاس بنز رو واستون بررسی کنیم که شمام سفارش بدی ماهه دیگه با پاپیون قرمز تحویلت بدن؟؟
مشخصه که خودروی ایده آلی نیست ولی ۱۰۰ پله از ری را بهتره، طراحیشم که ۱۰۰۰ پله جوتر و بهتر از ری راست..