پیشرانه XUP به پایان عمرش نزدیک شد / ایران خودرو از سری XU دل می‌کند؟

از دست ندهید

پیشرانه XUP بازنشسته می‌شود؟ جایگزین این موتور بهینه شده چیست؟ معنای قانون جدید سبد مصرف سوخت برای خودروسازان چیست؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: پیشرانه XUP فقط تا سال ۱۴۰۴ می‌تواند استاندارد مصرف سوخت را پاس کند. هر چند این  موتور قادر به پاس کردن استاندارد آلایندگی خواهد بود. اما به نظر می‌رسد این پیشرانه به پایان عمر خود نزدیک است.

یک منبع آگاه در این زمینه به بیت‌ران گفت : “موتور XUP تا سال ۱۴۰۴ توان پاس کردن استانداردهای آلایندگی را دارد. اما با قوانین فعلی قادر به پاس کردن استاندارد مصرف سوخت نیست. هر چند مطابق استاندارد ۴۲۴۱ ممکن است مشمول قانون مصرف سوخت سبدی شود.”

 

وی ادامه داد: “در استاندارد ۴۲۴۱ مصرف سوخت خودرو سبدی است و زیر ساخت‌های آن در وزارت صمت در حال ایجاد است. در واقع خودروسازان می‌توانند با استفاده از موتورهای کم مصرف، به تولید برخی موتورهای پر مصرف هم ادامه دهند. اینجا در واقع مجموع مصرف موتورهای یک خودروساز مد نظر قرار می‌گیرد. به همین علت موتور XUP تا سال ۱۴۰۴ باید تعیین تکلیف شود. یا باید با استفاده از موتورهای کم مصرف مانند TU3 آن را بالانس کرد یا جریمه مصرف بالا را پرداخت کرد و یا پیشرانه را ۱۶ سوپاپ و دارای VVT کرد.”

 

پیشرانه XUP یک پیشرانه هشت سوپاپ ۱.۸ لیتری بهینه شده موتور XU7 است که قادر به تولید ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتون متر گشتاور است. سوختن واشر سر سیلندر و هشت سوپاپ بودن‌همچنان از مشکلات اصلی این موتور هستند. هر چند این موارد تا حدودی اصلاح شدند.

تکلیف پیشرانه XUP چیست؟

پژو پارس موتور جدید موتور XUP

با توجه به موارد ذکر شده‌ایران خودرو چند گزینه پیش رو دارد. پرداخت جریمه مصرف سوخت بالا و تداوم تولید موتور فعلی، ۱۶ سوپاپ کردن آن یا بالانس مصرف سوخت با استفاده از موتورهای کم مصرف.

به نظر می‌رسد تولید مجدد پیشرانه کم مصرف TU3 نیز گامی در جهت بالانس سبد سوخت ایران خودرو باشد.

اما راه حل دیگری مانند جایگزین کردن XUP با پیشرانه TU5P هم وجود دارد که احتمالا جزو گزینه‌های ایران خودرو هم هست. اما به نظر می‌رسد چند انتخاب داشتن برای XUP تصمیم گیری برای ایران خودرو را سخت کند.

لازم به ذکر است با انجام برخی تغییرات و اصلاحات روی پیشرانه XUP، قدرت و گشتاور آن به ترتیب ۱۰  اسب بخار و ۱۳ نیوتون‌متر نسبت به موتور XU7 افزایش یافت.

همچنین با تغییراتی در سیستم خنک‌کاری پیشرانه XUP ایراد بزرگ سوختن واشر سر سیلندر هم تا حدودی بهبود یافت. اما هشت سوپاپ بودن‌و در پی آن راندمان پایین و مصرف سوخت بالا همچنان دلایلی محکم برای کنار گذاشتن این موتور توسط ایران خودرو هستند.

برای مثال موتورهای EF7 و TU5P با حجم کمتر قادر به تولید ۱۶ اسب بخار قدرت و حدود پنج نیوتن‌‌متر گشتاور بیشتر نسبت به XUP هستند. در حالی که مصرف سوخت و آلایندگی کمتری هم دارند.

مشکل بزرگ دیگر موتور XUP الزام به استفاده از روغن 0W20 در آن است که از قیمت بالاتری نسبت به روغن های ۱۰W40 برخوردار است.

بیشتر بخوانید:

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو مشخص شد

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی کنند!

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی‌تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا‌ایمن را بگیرد؟

لاماری ایما بررسی شد / زیبای کم جان!




1 دیدگاه

  1. موتور tu5تقویت شده بزنید.پارس رو بدنه سونو محکم بزنید.اونایی که در طرح یکپارچه موتور ایکس ،یو،پی ،سفارش دادن از مجبور بودن این کا را کردن.چون در اسفند ۱۴۰۱طرح یکپارچه پارس موتور تی ،یو،فایو،در سبد نبود.مردم بازیچه نیستن.بس کنید .که عواقب ناراحت کننده ای برای مردم پیش میاد .بعضی ها طلا فروختند.بس کنید

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط