ساینا S در برابر ساینا EX / فیس‌لیفتی برای افزایش قیمت

از دست ندهید

ساینا S فیس‌لیفتی از ساینا EX بود که به نظر می‌رسد صرفا برای افزایش قیمت انجام شد. اما آیا ساینا S در برابر ساینا EX تفاوت دیگری به غیر از چند تغییر جزئی دارد؟

"<yoastmark

بیت‌ران – رضا نوروزی: ترفندی که سایپا و ایران خودرو چند سالی است در پی قبمت گذاری دستوری شورای رقابت و به بهانه رعایت استانداردهای ۸۵ گانه یادگرفتند، انجام فیس‌لیفت‌های جزئی است.

این فیس‌لیفت‌ها البته برای خودروسازها مصداق “با یک تیر دو نشان زدن” بوده و به کمک آن توانستند محصولات خود را گرانتر بفروشند و با گذاشتن نام جدید روی آنها به اصطلاح توسعه سبد محصول داشته‌باشند.

یکی از این محصولات تبدیل ساینا به ساینا S است که با چند تغییر جزئی (البته از نظر سایپا این تغییرات عمده است) به بازار معرفی شد. در ادامه به معرفی و مقایسه این دو محصول می‌پردازیم.

 

معرفی و نمای ظاهری
ساینا EX

ساینا EX محصولی بر پایه پلتفرم x200 سایپا بود که فیس لیفت نسبتا عمیقی از تیبا محسوب می‌شد. تغییرات ظاهری ساینا در نمای جلو شامل چراغ‌ها، سپر، کاپوت و گلگیرها بود.

در نمای عقب نیز تغییرات شامل چراغ‌ها، سپر، درب صندوق عقب و گلگیرها بود. در نمای کناری زه‌ها حذف شدند و آیینه‌ها تغییر کردند. قالپاق‌ها هم دیزاین متفاوتی پیدا کرد و امکان سفارش رینگ آلومینیومی در سه طرح هم گاهی اوقات وجود دارد.

قیمت تست تیبا صندوق دار سایپا
تیبا صندوق دار
ساینا
ساینا EX

در داخل خودرو اما تغییرات بیشتری به چشم می‌خورد. داشبورد و رودری‌ها به کلی تغییر کردند و دیگر از آن داشبورد کم ارتفاع تیبا خبری نبود.

 

رنگ تریم داخل خودرو هم تغییر کرد و از رنگ “طوسی نقره‌ای” به خاکستری یا دودی تغییر یافت. البته رنگ قطعات دکوراتیو همچنان طوسی نقره‌ای بود و ترکیب رنگ مناسبی قارغ از کیفیت به نظر می‌رسید.

"<yoastmark

تیبا
ساینا S در برابر ساینا EX / داشبورد تیبا
ساینا S

سایتا S اما فیس‌لیفت ساینا محسوب می‌شود و با برخی تغییرات طاهری در نمای جلو و عقب به بازار آمد. این تغییرات شامل تغییر در سپر جلو و جلو پنجره، چراغ‌های عقب، سپر و درب صندوق عقب می‌شود.

 

چراغ عقب ساینا S البته از لحاظ گرافیکی معقول‌تر از ساینا EX به نظر می‌رسد. در نمای داخلی خودرو هم تنها تغییراتی که مشاهده می‌شود، کلاستر (جلو آمپر) و فرمان جدید است.

"<yoastmark

قوای محرکه

در گروه خودروسازی سایپا عملا تنها موتوری که وجود دارد، موتور M15 معروف است. موتوری با ریشه M13 که در خانواده پراید استفاده می‌شد.

M15 یک موتور ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ است که در سه نسخه تنفس طبیعی، تنفس طبیعی بهبود یافته و توربو در سایپا تولید می‌شود.

تمام محصولات خانواده X200 در مدل‌ها و تیپ‌های مختلف تا به امروز، همگی از این موتور تنفس طبیعی استفاده کردند. گیربکس این محصولات نیز همگی ۵ سرعته دستی یا اتوماتیک CVT است.

پیشرانه ساینا EX و ساینا S نیز مشابه سایر محصولات خانواده X200 است. موتور M15 تنفس طبیعی توانایی تولید ۸۲.۵ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه و ۱۲۷ نیوتون‌متر گشتاور در ۴ هزار دور در دقیقه را دارد.

البته از عجایب سایپا ذکر اعداد متفاوت قدرت و گشتاور برای این موتور در کاتالوگ‌های مختلف است. به طوری که تا ۸۷ اسب بخار هم برای توان خروجی این موتور ذکر شد. وزن قوای محرکه ۱۱۴ کیلوگرم و ضریب تراکم آن ۹.۷ به یک است.

موتور M15
ساینا S در برابر ساینا EX / موتور M15
آپشن‌ها

با توجه به تغییرات ظاهری دو خودرو، طول و عرض آن‌ها با یکدیگر اندکی متفاوت است. اما از نکات جالب و عجیب دیگر در کاتالوگ این دو خودرو روی سایت سایپا، ذکر فاصله محوری و ارتفاع متفاوت است.

واقعا جای تجعب دارد که دو خودروی کاملا مشابه که از یک پلتفرم غیر ماژولار قدیمی استفاده می‌کنند و تنها تفاوت آن‌ها در چراغ و سپر خلاصه می‌شود، چطور دارای فاصله محوری متفاوت هستند؟!

ساینا EX به دلیل عدم توانایی پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه با خط تولید خداحافظی کرد و ساینا S جایگزین آن شد. ساینا با پنج تیپ در ابتدا به بازار عرضه شد که بعد از مدتی تنها مدل EX که نسخه پایه و دستی ساینا بود تولید شد و سپس ساینا S جایگزین آن شد.

ساینا S در برابر ساینا EX
مه شکن و چراغ روز ساینا S

ساینا S پنج تیپ مختلف دارد. اما چیزی به عنوان آپشن در این خودرو مشاهده نمی‌شود. امکاناتی مثل سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک،،سیستم محاسبه سفر (کامپیوتر سفری)، سیستم ترمز ABS+EBD، سیستم ضد سرقت (Immobilizer) و مه‌شکن عقب و جلو به عنوان موارد پایه مشابه مدل EX در مدل S نیز وجود دارند.

تفاوت مدل EX و S در سطح آپشن‌ها

اما آپشن‌هایی مثل چراغ‌ بدرقه، چراغ روشنایی روز (Day Light)، چراغ جلو اتوماتیک Auto Light، نشانگر تعویض دنده GSI و ایزوفیکس (نقاط اتصال صندلی کودک) که جزو استانداردهای اجباری ۸۵ گانه است، تفاوت مدل EX و S را نشان می‌دهند. غربیلک فرمان D-TYPE نیز دیگر تفاوت مدل EX و S است.

آپشن‌های نمایشگر سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS)، دستگیره آسان بازشو، غربیلک فرمان D-TYPE با کنترل صدا از روی فرمان، کروز کنترل و محدود کننده سرعت Speed Limiter، مولتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچی، دوربین عقب و سیستم ناوبری GPS نیز به صورت امکانات اختصاصی در تیپ‌های مختلف ساینا S همانند مدل EX وجود دارد.

البته که سایپا اکیدا تاکید دارد که معیار تحویل خودرو  همیشه خودروی رویت شده در نمایندگی هنگام تحویل است و شرکت مختار است هر تغییری را بدون اطلاع قبلی انجام دهد.

اصلی‌ترین تفاوت‌ ساینا و ساینا S

اما شاید مهم‌ترین تفاوت ساینا S و ساینا EX در سیستم برق ساینا S است. ساینا S مجهز به سامانه مدیریت و نظارت عملیاتی بر خودرو (BCM) است که سیستمی مشابه مالتی پلکس در محصولات ایران خودرو محسوب می‌شود.

برای توضیح این سیستم به ذکر یک مثال می‌پردازیم. به‌عنوان مثال؛ وقتی راننده دستور توقف حرکت برف‌پاک‌کن را می‌دهد، سیستم BCM که یک سامانه خدمات هوشمند است، ابتدا کنترل می‌کند که برف‌پاک‌کن در پایین‌ترین سطح خود قرار داشته باشد و اگر چنین نبود، آن را به پایین‌ترین سطح برمی‌گرداند و سپس قفل می‌کند.

یا هنگامی که راننده دکمه گرمکن شیشه عقب را فشار می‌دهد، BCM زمان لازم را برای راه‌اندازی این قسمت محاسبه کرده و آن را فعال می‌کند. این یونیت کنترلی، خطا در سیستم برق را به شدت کاهش می‌دهد و میزان سیم‌کشی‌های خودرو را کم می‌کند.

عجایب ساینا S

یکی دیگر از شاهکارهای مهندسی و کیفی ساینا در ساینا S دوگانه سوز نمایان است. این شاهکار تعبیه محل سوختگیری گاز روی گلگیر سمت راننده بدون هیچ درب مجزایی همچون درب باک بنزین و بدون حتی رعایت اندکی تقارن و اجرای آن بدترین سلیقه است. جالب‌تر این است که سایپا قبلا در محصولاتی همچون چراید و تیبا درب مخرن گاز را همچون درب باک بنزین طراحی و در گلگیر سمت شاگرد تعبیه کرده بود.

ساینا S
درب مخزن گاز و باک بنزین ساینا S

اما خودروسازان دوسالی است به اجبار سازمان استاندارد و پلیس زبانه‌های مکانیکی قفل درب‌ها را از کنار شیشه حذف و به کنار دستگیره درب منتقل کردند. این کار در ساینا S نیز انجام شد که تغییری در جهت بهبود ارزیابی می‌شود.

ساینا S
زبانه قفل درب جدید ساینا S
جمع بندی

علاوه‌بر سیستم BCM که اخیراً از ساینا دوگانه حذف شد، گروه خودروسازی سایپا دیگر ساینا S را با فرمان D-Type به متقاضیان تحویل نمی‌دهد. این بدان معناست که تنها تفاوت‌های ساینا EX و S به همان چند مورد ظاهری ناچیز خلاصه می‌شود.

 در مجموع تنها نکته‌ای که می‌توان گفت این است که در بازار خودرو ایران حق انتخاب معنی چندانی ندارد و هرچه هست را باید به ناچار پذیرفت.

گالری تصاویر ساینا S
بیشتر بخوانید:

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

محصولات سایپا در ونزوئلا چند دلار قیمت دارند؟ / کوئیک ST و ساینا S در کاراکاس

قیمت کوئیک GX، ساینا GX، شاهین اتوماتیک و اطلس هنوز معلوم نیست!




4 دیدگاه

  1. حرفی که همیشه من میزنم همینه که چند تا تغییر جزئی و حدود ۵۰ میلیون افزایش قیمت
    این عین کلاهبرداری است و تمام

  2. در کل ماشین آشغالی بیش نیست ۱۰روز که تحویل گرفتم ماشین عایق اگزوز نداره می ترسم سوار شم هر لحظه احتمال آتش سوزی وجود دارد

  3. عزیز من اصلی ترین تفاوت دریچه گاز برقی و مکانیکی این دو خودرو هست. به این هم بپردازید. تاخیر دریچه در شتاب اولیه و معکوس دادن ها رو در ساینا اس بررسی بفرمایید.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط