اشکودا کوشاک زیر ذره‌بین / کراس‌اوور اروپایی ایمن و باکیفیت در بازار خودرو ایران

از دست ندهید

اشکودا کوشاک (Kushaq) محصول جدیدی است به تازگی رونمایی شد و قرار است توسط یک شرکت خصوصی به بازار ایران عرضه شود. محصولی که اختصاصی بازار هند است و با قیمتی دربازه ۱۴ تا ۲۴ هزار دلار به فروش می‌رسد. دقیقاً هم قیمت محصولات داخلی در بازار خودرو ایران. ولی کوشاک چقدر بهتر از محصولات داخلی ما است؟

اشکودا کوشاک
اشکودا کوشاک / رونمایی در هایپرکار

اشکودا کوشاک توسط شرکت پارس ساتر هوشمند از شرکت‌های برند ایران روور قرار است به صورت وارداتی به بازار ایران عرضه شود.

این خودرو یک محصول نسبتا ارزان در بازار هند است که برای کشوری با سرعت رشد عجیب همچون هند، برای بخش مهمی از قشر متوسط این کشور در دسترس است.

 

کشوری که در ده سال اخیر از دهمین اقتصاد بزرگ دنیا به جایگاه پنجم صعود کرد و درآمد سرانه آن شش برابر شده‌است. همچنین هند توانست در این ده سال ۴۸۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند.

 

معرفی

Škoda Kushaq یک کراس اوور ساب کامپکت (سگمنت B) است و از سال ۲۰۲۱ توسط شرکت اشکودا اتو در هند تولید می‌شود. اشکودا کوشاک بر روی پلتفرم MQB A0 IN گروه فولکس واگن طراحی شد که مخصوص بازار هند است و ارتباط نزدیکی با فولکس واگن تایگون دارد. تایگون نیز مدل اختصاصی برای بازار هند برپایه T-Cross (اختصاصی بازار اروپا) است.

این خودرو در فوریه ۲۰۲۰ به صورت کانسپت معرفی و مدل تولیدی در ۱۸ مارس ۲۰۲۱ به عنوان اولین محصول از “پروژه هند ۲.۰” شرکت خودروسازی Škoda Auto Volkswagen هند به بازار آمد. اشکودا فولکس‌واگن هند ۹۵ درصد قطعات محصولات بر پایه پلتفرم MQB A0 IN را در هند تولید می‌کند.

اشکودا کوشاک
اشکودا کوشاک / رونمایی در هایپرکار

نام کوشاک از کلمه «کوشک» با ریشه سانسکریت “کوشاق” یا “کوشاک” که به معنای «شاه» یا «امپراتور» است، انتخاب شده‌است.

طراحی

طراحی بدنه اشکودا کوشاک ساده ولی متناسب به نظر می‌رسد. جلوپنجره‌ای که امضای اشکودا را دارد و خطوط ساده کناری که بلاتکلیف نبوده و معقول و زیبا هستند.

چراغ‌های جلو از ترند روز پیروی می‌کند و به صورت دو تکه به کمک فناوری LED طراحی شده‌است. چراغ‌های عقب نیز به گفته اشکودا با الهام از صنعت شیشه‌سازی جمهوری چک (مهد تولد شرکت اشکودا) طراحی و اجرا شده‌است.

اشکودا کوشاک
اشکودا کوشاک / نمای پشت خودرو

در داخل خودرو با یک طراحی مینیمال اما جذاب طرف هستیم. استفاده از رنگ “نقره‌ای طوسی مات” و طرح دانه دانه در نمای داشبورد مناسب به نظر می‌رسد. البته مشکی پیانویی هم به جای رنگ “نقره‌ای طوسی مات” قابل انتخاب است.

مانیتور در بالاترین نقطه قرار دارد و دید خوبی ارائه می‌دهد. جایگاه پنل تهویه و سایر کلیدهای کنترلی نیز مناسب ارزیابی می‌شود و دسترسی راحتی دارد.

کیفت متریال اما از خودروهای چینی بهتر است و حس تلاش برای لوکس سازی به هر نحوی که در خودروهای درجه دو چینی وجود دارد را منتقل نمی‌کند.

اشکودا کوشاک
اشکودا کوشاک / نمای داخل خودرو
پیشرانه

کوشاک در هند در چهار تیب با دو موتور بنزینی و سه گیربکس دستی و اتوماتیک در دسترس است. مدل پایه یک موتور ۱.۰ لیتری سه سیلندر TSI تزریق مستقیم سوخت با قدرت ۱۱۵ اسب بخار (۸۵ کیلووات) و گشتاور ۱۷۸ نیوتون‌متر است که به کمک یک گیربکس ۶ سرعته دستی قدرت را به چرخ‌های جلو می‌رساند. همین موتور در تیپ دوم قابلیت سفارش‌گذاری با یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته را دارد.

تیپ سوم کوشاک اما مجهز به یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر TSI تزریق مستقیم سوخت با قدرت ۱۴۸ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتون متر گشتاور است که با یک گیربکس ۶ سرعته دستی عرضه می‌شود.

اما تیپ چهارم جزو بهترین گزینه‌ها در کلاس خود است. اتصال همان موتور ۱.۵ لیتری اینبار با یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه خشک که دارای تکنولوژی فولکس واگن است، اتفاق افتاده و ترکیب مناسبی را ساخته‌است.

البته محصول رونمایی شده برای ورود به ایران تیپ دوم بود که دارای موتور ۱ لیتری سه سلیندر با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته است.

اشکودا کوشاک / موتور یک لیتری سه سیلندر TSI با تزریق مستقیم سوخت
آپشن‌های رفاهی

اشکودا کوشاک در چهار تریم Active، Onyx، Ambition و Style در بازار هند در دسترس است. این تریم‌ها برای هر هر دو تیپ گیربکس دستی قابل انتخاب هستند.

اما تیپ‌های گیربکس اتوماتیک تنها در دو تریم Ambition و Style قابل سفارش‌گذاری است. Active تریم پایه است و امکاناتی همچون رینگ ۱۶ اینچی، دستگیره درب همرنگ بدنه، روف رک، سیستم استارت استاپ، پکیج آفرود خفیف، ایموبلایزر با کد شناور، زیر آنجی قابل تنظیم، مانیتور ۷ اینچی و ۶ اسپیکر، کامپیوتر سفری و کروز کنترل را تنها برای ارائه دارد.

در نسخه فول که استایل محسوب می‌شود، خود به دو زیر ترم سانروف دار و بدون سانروف تفسیم شده‌است. در نسخه سانروف دار که فول‌ترین حالت است، امکاناتی همچون رینگ ۱۷ اینچی، دستگیره‌های هم‌رنگ بدنه با نوار کرومی، روف رک دیفیوزر و ورودی هوای کرومی، آینه دید عقب ضد تابش نور، برف‌پاک‌کن اتوماتیک و سنسور باران، دزدگیر ضدسرقت، کی‌لس استاتر، صندلی‌های ردیف عقب تاشو با زیر آرنجی، صندلی‌های چرمی با سوراخ‌های ریز جهت تهویه، پدال شیفتر (تنها در مدل اتوماتیک)، مانیتور ۸ اینجی با اپل کارپلی و اندروید اتو به همراه نرم‌افزار اشکودا کانکت، پنل لمسی تهویه اتوماتیک و دریچه ردیف عقب، پاور ویندوز و کلید اتوماتیک شیشه راننده، سنسور و دوربین دنده عقب، دو عدد سوکت USB-C، شارژر بی‌سیم و آنتن کوسه‌ای اشاره کرد.

تیپ محصول رونمایی شده، نیمه فول است که Ambition  نام دارد و برخی امکانات همچون سانروف و کی‌لس استاتر را ندارد.

آپشن‌های ایمنی

اشکودا کوشاک دارای تجهیزات ایمنی استاندارد دو کیسه هوای جلو، ترمزهای ضد قفل، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (ESC)، ترمز کمکی، EDS (Electronic Differential Lock System) یا قفل الکترونیکی دیفرانسیل، ساختار فولادی با استحکام بالا، کمربند ایمنی جلو و عقب چند نقطه‌ای و پیش‌کشنده، پشت‌سری‌های صندلی قابل تنظیم برای همه سرنشینان و سیستم Multi-collision Brake یا ترمز چند برخورد است. سیستم Multi-collision Brake در صورت تصادف، شروع به ترمزگیری می‌کند تا از حرکت کنترل نشده بیشتر خودرو جلوگیری کند و در نتیجه احتمال برخوردهای بعدی را کاهش دهد.

کوشاک در تریم فول علاوه بر موارد استاندارد ایمنی، به کیسه هوای جانبی و پرده‌ای، سیستم کمک شروع به حرکت در سربالایی و نمایشگر فشار باد تایر مجهز است.

در ابتدای عرضه به بازار، کیسه هوای جانبی و پرده ای و نمایشگر فشار باد تایر در مدل‌های مجهز به گیربکس اتوماتیک در دسترس نبود، اما بعد از مدت کوتاهی اصلاح و در دسترس قرار گرفت.

اشکودا کوشاک / رودری درب عقب
تست تصادف

در اکتبر ۲۰۲۲ کوشاک به هزینه فولکس واگن در گلوبال انکپ (Global NCAP) مورد تست تصادف قرار گرفت. گلوبال انکپ مخفف “برنامه ارزیابی خودروهای جدید جهانی” است.

تست کوشاک بر اساس تست تصادف فولکس واگن تایگون انجام شد و پنج ستاره برای محافظت از سرنشینان بزرگسال و کودک کسب کرد.

فولکس واگن تایگون تحت پروتکل‌های جدید ارزیابی گلوبال انکپ، در تست برخورد از جلو، حفاظت از تمام نواحی بدن به جز درشت نی سمت چپ راننده خوب یا قابل قبول ارزیابی شد.

تایگون در تست حفاظت از قفسه سینه سرنشین جلو و حفاظت از شکم راننده در هنگام برخورد به ستون‌ کناری هم قابل قبول بود. همچنین اشکودا کوشاک یا همان فولکس واگن تایگون توانست حداقل الزامات مقررات اروپایی را برای کنترل پایداری الکترونیکی و حفاظت از عابر پیاده پاس کند.

اشکودا کوشاک
اشکودا کوشاک / نتیجه تست تصادف در گلوبال انکپ
قیمت

اشکودا کوشاک در بازار هند با قیمت پایه ۱ میلیون ۱۹۰ هراز روپیه عرضه می‌شود و در نسخه فول قیمت به ۱ میلیون ۹۹۰ هراز روپیه می‌رسد.

با قیمت روپیه ۶۰۰ تومانی امروز ۱۷ مرداد ماه، اشکودا از ۷۴۰ میلیون تومان تا نزدیک به ۱ میلیارد ۲۰۰ میلیون تومان در هند قیمت دارد. این قیمت معادل بهایی است که خریداران در بازار ایران باید برای خرید خودرویی همچون MVM X22 Pro اتوماتیک بپردازند.

MVM X22 Pro اتوماتیک خودرویی با پلتفرم بسیار قدیمی است که نتایج تست تصادف آن هم مشخص نیست. این خودرو با یک گیربکس CVT و موتور سه سیلندر ضعیف‌تر از کوشاک به بازار عرضه می‌شود و متریال بی‌کیفیتی دارد. ضمن اینکه قطعات یدکی آن هم بسیار گران قیمت است.

بیشتر بخوانید:

محصولات اشکودا برای بازار خودرو ایران رونمایی شدند / ۵ خودرو جدید اشکودا

جتا VS7 ماموت خودرو در یک قدمی بازار / بررسی اشکودا کودیاک چینی

جتا VA3 رقیب مستقیم تارا و شاهین / بررسی تخصصی اشکودا Rapid چینی

قیمت اشکودا فابیا ۲۰۲۳ براساس قوانین جدید مالیاتی در ترکیه




8 دیدگاه

  1. کشور هند با آن جمعیت با اینکه مانند ما از منابع خدادادی بی بهره است ولی با داشتن حاکمان پاکدست و دلسوز توانست ملتش را از فقر و بدبختی نجات دهد بر عکس ما با داشتن این همه ثروت خدادادی ملت را از عرش به خاک سیاه نشاندند لعنت خدا بر حاکمان دیکتاتور بی لیاقت

    • تو از کجا فهمیدی حاکمان اونها پاکدستن و به هندی که حتی از داشتن دستشویی خیلیهاشون محرومند میگی اونجا فقر وجود نداره.. اتفاقا کشوری هست که به علت وسعت و جمعیتش فقرای زیادی داره

  2. ما تا ۵۰سال دیگ یکی از ابر قدرت ها هستیم فقط صبر کنید و ببینید.با همین فرمان بریم جلو عالیه

  3. اشتباه بزرگ صنایع خودرو ایران،اینه که دنبال چینی ها رفته……صنایع خودرو سازی ایران باید دنبال رو همان کشور آلمان که از قبل از انقلاب دنبال میکرد، انجام شود….تمام صنایع ما باید با کشور آلمان همگام باشه…..
    کشور آلمان مادر تمام صنایع هست….
    و باید سرلوحه قرار گیرد تا موفقیت در صنایع،خصوصا خودرو سازی را متوجه شویم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط