لئو MX8 تنها محصول ایستا موتور ارس است که ریشه آن به دانگ فنگ نیسان Paladin برمیگردد. اما لئو MX8 در بخش جلو و تریم داخلی تفاوتهایی با نمونه چینی خود دارد. بهطوریکه لئو MX8 را نمیتوان با این چهره و تریم داخلی در بازار خودرو چین پیدا کرد. این شاسی بلند چینی با موتور ۲۲۵ اسب بخاری و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به بازار میآید که نسبت به تیگو ۸ پرو مکس مدیران خودرو ضعیفتر است. اما MX8 قرار است بیشتر از چهره و امکانات رفاهی، بر روی قابلیتهای خارج از جاده خود مانور دهد.
بیتران – محمد فتحاللهی: لئو MX8 ایستا موتور ارس چند ماه پیش رونمایی شد. این شاسی بلند دو دیفرانسیل محصول جوینت ونچر نیسان-دانگفنگ در چین است. اما وقتی به بازار خودرو چین سر میزنیم متوجه میشویم که چنین خودرویی وجود خارجی ندارد.
MX8 در واقع ترکیبی از Dongfeng Fengdu Paladin و Dongfeng Rich 7 است که با موتور ساخت میتسوبیشی در بازار خودرو ایران عرضه خواهد شد.
دانگفنگ پالادین چینی که براساس Nissan Terra شکل گرفتهاست در نمای جلو تفاوتهای بسیاری با لئو MX8 ایستا موتور ارس دارد. بهگونهایکه گویا شرکت ایرانی، نمای جلو دانگفنگ ریچ هفت را با دانگفنگ پالادین سفارش دادهاست.
برای اثبات این ادعا میتوان وبسایت رسمی ایستا موتور ارس را مبنا قرار داد که در صفحه LEO MX8 از نمای جانبی دانگفنگ پالادین برای شرح مشخصات فنی این خودرو استفاده کردهاست.
همانطور که در تصاویر بالا مشخص است، عکسی که ایستا موتور ارس از نمای جانبی MX8 استفاده کرد، کاملاً با دانگفنگ پالادین در چین مشابه است. کافیست در تصاویر فوق به زوایای سپر جلو دانگفنگ پالادین با دقت توجه کنیم تا اختلاف نمای این قسمت از خودرو با LEO MX8 کاملاً مشخص شود.
مخلوط دانگفنگ پالاتزو، پالادین و ریچ هفت
شرکت ایستا موتور ارس در زمان رونمایی از این شاسی بلند چینی اعلام کرد که لئو MX8 به سفارش این برند دستخوش تغییراتی شدهاست. برای درک بهتر این مفهوم بهتر است اختلافات MX8 با برادران چینی دیگر خود را بررسی کنیم.
همانطور که متوجه شدیم، نمای جلو MX8 کاملاً با دانگفنگ ریچ هفت برابر است. اما این چهره را در دانگفنگ پالاتزو هم میتوان مشاهده کرد.
شرکت ایستا موتور ارس در حقیقت زمانیکه LEO MX8 را سفارشگذاری میکرد، به طرف چینی درخواست خودرویی با شمایل دانگفنگ پالادین، اما با چهره جلو پالاتزو و وانت ریچ هفت را داد.
برای روشنتر شدن موضوع باید گفت که دانگفنگ پالاتزو نمونه شاسی بلند وانت Rich 7 است. به همین دلیل پالاتزو در نمای عقب هم سبک طراحی ریچ هفت را دنبال میکند.
پس از رونمایی از لئو MX8، بسیاری از وبسایتهای خبری عنوان کردند که این شاسی بلند چینی، فیس لیفت نیسان ترا مدل ۲۰۲۳ است. این حرف حقیقت ندارد. چرا که نمونه بهروز نیسان ترا شمایل متفاوتی از MX8 ایرانی در کشور تایلند دارد.
تفاوت MX8 و نیسان ترا فیس لیفت فقط مختص نمای عقب نیست. بلکه در نمای جلو هم میبینیم که MX8 هیچ ارتباطی با نیسان ترا فیس لیفت جدید ندارد.
فضای داخلی لئو MX8
زمانیکه قدم به فضای داخلی LEO MX8 میگذاریم مشخص میشود که تریم داخلی این خودرو هم ارتباطی به دانگفنگ پالادین یا حتی وانت ریـچ هفت مدل ۲۰۲۳ ندارد!
ایستا موتور ارس در فضای داخلی این شاسی بلند چینی هم آنطور که تمایل داشت سفارشگذاری کرد. از همین رو، فضای داخلی لئو MX8 مشابه دانگ فنگ ریـچ هفت مدل ۲۰۲۲ است. چراکه فضای داخلی این وانت هم برای سال ۲۰۲۳ مشابه مدل پالاتزو جدید شد.
همانطور که در تصاویر فوق نیز قابل مشاهده است، در فضای داخلی خودروهای دانگ فنگ پالادین و وانت ریـچ هفت مانیتور بزرگتری مشاهده میشود. ضمن اینکه نمایشگر جلو آمپر این دو خودرو هم دیجیتالی است. اما LEO MX8 از کابین قدیمیتر استفاده میکند.
بهطور کلی، شاسی بلند ایستا موتور ارس را میتوان دو دیفرانسیل با ابعاد ۴۸۸۲ میلیمتر (طول)، ۱۸۵۰ میلیمتر (عرض) و ۱۸۳۵ میلیمتر (ارتفاع) عنوان کرد که در چین هم مشابهی ندارد.
مشخصات فنی لئو MX8
قوای محرکه لئو MX8 ساخت میتسوبیشی با کد ۴K31TD است که ۲ لیتر (۱۹۹۷ سیسی) حجم دارد. این موتور که مجهز به توربوشارژ است میتواند در ۵۶۰۰ دور در دقیقه، ۲۲۵ اسب بخار (۲۲۸ PS) نیرو تولید نماید.
البته بسیاری از وبسایتهای چینی توان این خودرو را ۲۱۴.۵ اسب بخار اندازهگیری و اعلام کردند. گشتاور خروجی این موتور نیز ۳۶۰ نیوتنمتر است که در دور ۱۳۰۰ تا ۴ هزار دور در دقیقه میتوان بهترین بهره را از آن برد.
توان و گشتاور موتور LEO MX8 توسط گیربکس ۸ دنده اتوماتیک ساخت ZF آلمان به هر دو محور این شاسی بلند چینی منتقل میشود. لازم به ذکر است که سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل این خودرو با قابلیت قفل دیفرانسیل عقب همراه با تکنولوژی Tank U-Turn به دست مشتری میرسد. این توانایی سبب حداقل شدن شعاع گردش خودرو در زمان دورزدن خواهد شد.
باید اشاره کرد که براساس اطلاعات شرکت ایرانی، قفل دیفرانسیل جلو LEO MX8 بهصورت آپشنال در اختیار متقاضیان خرید آن قرار خواهد گرفت.
این خودرو برای به حرکت درآمدن نیازمند ۷۳ لیتر بنزین با اکتان حداقل ۹۲ است و طبق محاسبات WLTC مصرف آن در ازای هر صد کیلومتر ۹.۴ لیتر اعلام شد.
تواناییهای خارج از جاده لئو MX8
وبسایت ایستا موتور ارس درباره زوایای ورود و خروج این شاسی بلند چینی، اطلاعات اشتباهی را به مخاطبان منتقل میکند. در وبسایت رسمی این شرکت عنوان شد که زاویه ورود این خودرو به موانع، ۳۲ درجه است. اما این رقم زاویه ورود دانگفنگ پالادین است، نه خودرویی که ایستا موتور ارس با چهره ریـچ هفت به ایران آورد.
وانت دانگفنگ ریـچ هفت به لطف طراحی سپر جلو خود میتواند تا ۳۳ درجه زاویه ورود به موانع داشته باشد. زاویه ۳۳ درجهای ورود گرچه فقط یک درجه با ۳۲ درجه اختلاف دارد، اما از لحاظ مارکتینگی رقم بهتری است.
زاویه خروج از موانع این شاسی بلند چینی هم ۲۷ درجه اعلام شد و ارتفاع آن از سطح زمین نیز ۲۱۵ میلیمتر است. جالب اینجاست که فاصله از سطح زمین تیگو ۸ پرو مکس مدیران خودرو ۲۰۰ میلیمتر است. یعنی لئو MX8 فقط یک و نیم سانتیمتر از تیگو ۸ پرو مکس ارتفاع بیشتری دارد.
هدف از بیان این موضوع تعریف و تمجید از تیگو ۸ پرو مکس نیست. بلکه میخواهیم اختلاف این دو خودرو را در ذهن بهتر تجسم کنیم. برای روشنتر شدن این مثال لازم است بدانیم که فاصله از سطح زمین تویوتا لندکروزر سری سیصد، ۲۳۵ میلیمتر است. یعنی دو سانتیمتر بیشتر از لئو MX8.
سیستم تعلیق جلو این خودرو شامل جناقی دوبل، مستقل آزاد با فنرهای پیچشی است و در عقب هم تعلیق پنج مفصلی متشکل از فنرلول، کمک فنرهای گازی، میل موج گیر کوتاه، میل تعادل و اکسل یکپارچه را میتوان مشاهده کرد.
امکانات رفاهی لئو MX8
لئو MX8 ایستا موتور ارس قرار است در دو تیپ DLX (Off-Road) و SLX (On-Road) وارد بازار خودرو شود. از امکانات مشترک بین این دو تیپ میتوان به ریموت کنترل قفل مرکزی، کروز کنترل، سانروف، پوشش چرم صندلیها، ایربگهای راننده و سرنشین جلو (سمت شاگرد)، ایربگهای جانبی، ایربگهای پردهای جانبی، ایربگ زانوی راننده، سیستم ضد سرقت موتور، ترمزهای ABS و EBD، نمایشگر ۱۰ اینچی، شارژر بدون سیم موبایل، تهویه مطبوع اتوماتیک تک گانه همراه با فیلتر گرد و غبار، دوربین دنده عقب، TPMS و سیستم پایداری خودرو (متشکل از سیستم ضد لغزش دیفرانسیل، سیستم ضد هرزگردی چرخ ها، سیستم تعادل دینامیکی خودرو، سیستم تنظیم فشار ترمز در مدار، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم جلوگیری از واژگونی خودرو و سیستم کمکی حرکت در سرپائینی) اشاره کرد.
اما تیپ SLX (On-Road) به عنوان نسخه فولتر با امکانات اضافی نظیر گرمکن صندلی، نویگیشن، رادار هشدار بین خطوط (LDWS)، رادار نقطه کور (BSD) و دوربین ۳۶۰ درجه به دست مشتریان خواهد رسید.
قیمت لئو MX8
هنوز قیمت نهایی این خودرو از سوی ایستا موتور ارس اعلام نشدهاست. اما اگر به بازار خودرو چین نگاه کنیم، میتوانیم حدود قیمتی لئو MX8 را تخمین بزنیم.
نزدیکترین خودرو از لحاظ چهره و مشخصات فنی به لئو MX8 در چین، دانگ فنگ پالادین است. نسخه فول این خودرو (با داشبورد جدیدتر و همین موتور ۲۲۵ اسب بخاری) در آن کشور به قیمت ۲۳۹ هزار و ۸۰۰ یوان به فروش میرسد که معادل یک میلیارد و ۶۶۱ میلیون تومان است.
لئو MX8 به دلیل سفارشگذاری اختصاصی ایستا موتور ارس احتمالاً برای این شرکت ارزانتر هم تمام شدهاست. اما اگر همین رقم را هم مبنا قرار دهیم، نسخه مونتاژی در این شرکت خودروسازی با رقمی در حدود دو و نیم تا سه میلیارد تومان به دست مشتری ایرانی خواهد رسید.
بهطور کلی، لئو MX8 از لحاظ مشخصات فنی، تعلیق و قابلیتهای خارج از جاده محصولی منحصر به فرد در بازار ایران است. اما باید قبول کرد که ظاهر به روزی ندارد و بحث خدمات آن بسیار جدی است.
اگر ایستا موتور ارس بتواند این خودرو را بهتر در بازار معرفی و عرضه کند، قطعاً میتوان از آن به عنوان یک رقیب جدی سایر چینیها یاد کرد. اما در غیر این صورت لئو MX8 به سرنوشت خودروهایی دچار خواهد شد که برای مدتی محدود در ایران عرضه شدند و حالا کسی حتی اسم آنها را هم به یاد ندارد.
بیشتر بخوانید:
اشکودا کوشاک زیر ذرهبین / کراساوور اروپایی ایمن و باکیفیت در بازار خودرو ایران
ثبت نام لاستیک دولتی چگونه است؟ / مدارک مورد نیاز
تویوتا راش در لیست خودروهای وارداتی قرار گرفت / مشخصات فنی و تصاویر